2017-11-20, 06:51
Medlem
Question: Why has Palmeutredningen not eliminated Every male 40-55 Year old in Sweden for the assassination of Olof Palme - you figure 1986 Sweden there could not be that many male Swedes between 40-55 Years old. - what the heck - they have had 31 Years to get off their ass and actually work!!!
Now - the REAL interesting question to ask is "how many of those male 40-55 Year old Swedes" had access to a Smith & Wesson .357

The more interesting question for PU to ask is how many of those 40-55 Year old Swedes with access to a S&W .357 had contact with OP a few days before his assassination???

Now that's crazy to think - someone who had a gun, who HATED OP & and his crazy taxation policies, actually might have seen him a few days before the murder??? That's crazy!!!

Better question: How many of those male 40-55 year old Swedes had access to a completely unknown S & W .357 weapon that no one has ever talked about???
Now that's really crazy!

Funny - the true facts are crazy...
Citera
2017-11-20, 07:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Om hon gick till höger om Palme som hon själv säger, så ja. Men om hon gick till vänster om Palme som Inge M säger, så nej.

Kanske har vi en "magic bullet" ?
Kan du citera Inge M och ange var han skulle hävdat att Lisbet inte gick till höger om Olof. Han har väl alltid menat att Lisbet gick närmast Sveavägen och Olof närmast Skandiahuset?
Citera
2017-11-20, 07:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ja det finns förklaringar.

Å ena sidan kanske man inte kan utgå från att hennes uttalande med vetenskaplig millimeterprecision redogör för vad som hände, dvs att varken hon eller något annat vittne har en inbyggd apoteksvåg i talapparaten.

Eller så kan man föreställa sig att Christer P står och skjuter lösskott, att mördarna prickskjuter från distans och att obduktionsprotokollet och den tekniska rapporten innehåller grova fel.

Frågan är, vad kan man inte lägga till, om man underkänner protokollet och rapporten? Och vad tycker du om LGWP:s tidiga uttalande om att dokumenten omöjligt kan ha den exakticiteten beträffande tider och händelser, som privatspanare gör gällande?
Ja det finns förklaringar men inga passande. Den passande förklaringen är att det bara sköts av en person och från nära håll.
Citera
2017-11-20, 08:05
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vittnen reagerar på ett skott och söker med blicken mot ljudet. Då faller skott nr två och en person rasar till marken. Scenariot stämmer med Ormstads beskrivning av förloppet utifrån skadorna. - Ingen förblir stående efter ett sådant skott. Nervkontakterna till benen bryts omedelbart och kroppen viker sig rakt ner i backen.

Ja, det kan vi konstatera som fakta. Om övrigt i standbeskrivningen gäller så förblev OP inte stående efter skottet genom ryggraden.
Citera
2017-11-20, 08:07
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Det var därför tråden gjordes om 2012 inklusive skapandet av undergrupper. Men det blev en halvmesyr. Det kräver som du säger en struktur men dessutom, som jag ser det, mycket aktiva moderatorer som fungerar som redaktörer. Men så blev det inte. Alltså kvarstår soppan
#taggning
Ett sätt kunde vara att tagga posterna tydligare i början.
Citera
2017-11-20, 08:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ja det finns förklaringar.

Å ena sidan kanske man inte kan utgå från att hennes uttalande med vetenskaplig millimeterprecision redogör för vad som hände, dvs att varken hon eller något annat vittne har en inbyggd apoteksvåg i talapparaten.

Eller så kan man föreställa sig att Christer P står och skjuter lösskott, att mördarna prickskjuter från distans och att obduktionsprotokollet och den tekniska rapporten innehåller grova fel.

Frågan är, vad kan man inte lägga till, om man underkänner protokollet och rapporten? Och vad tycker du om LGWP:s tidiga uttalande om att dokumenten omöjligt kan ha den exakticiteten beträffande tider och händelser, som privatspanare gör gällande?
#mordvapnet
"Förövrigt anser jag att Kartago bör förstöras"

det finns ingen möjlighet att hon skulle reagera som hon gör om hon hade haft en avfyrad kanon mindre än en meter från örat.
90% av alla vittnen pratar om "smällare" och "inte speciellt högt"
Citera
2017-11-20, 09:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Som sagt det finns ju sidotrådar, men hur är aktiviteten där?

Jämför man strukturen här med da Costa-tråden, så ser man dock att något borde göras, men hur och av vem? Schlesien, vår moderator, har ju bidragit med en del där gällande dokumentsamling.

När det gäller det andra, så tycker jag att det är jäkla långskott att en nazigrupp med namnet Yggdrasil hade med fällandet av det svenska trädet att göra. Då skulle man ju kunna tillfoga att bonnlurken som gick bakom paret vid kiosken hade skogshuggarstil.

Undrar om man inte skulle vinna en del på ett fysiskt möte istället för att bjäbba i forumet. Jag har två tänkbara alternativ som gärningsman, den ene utesluter den andre, och ingen av dom är förmodligen rätt. Men jag har ingen lust att hänga ut dom här, och ja, det är högerfolk, men det är mer profession och fritidsintressen som gör dom intressanta. Dom förekommer inte i utredningen, så vitt jag har sett.
Det är väl lite av vitsen med att skriva i sidotrådarna, att det är mindre aktivitet där. Om någon skriver någon viktig information i huvudtråden så dränks den informationen av andra kanske ganska oviktiga inlägg på mindre än en dag.

De flesta som är specialintresserade av ett visst perspektiv läser motsvarande trådar då och då även om de inte chattar i undertrådarna. Har man något man tycker är viktigt tycker jag att man ska lägga in den informationen i en passande sidotråd och sedan citera och länka i huvudtråden.

Mannen som Ljubisa N såg gå efter Olof Palme vid korvkiosken borde nog inte beskrivas målande med andra ord än LN:s egna eftersom andra formuleringar det skulle kunna vara helt vilseledande.

#hashtaggar är en utmärkt idé för att förbättra sökfunktionen.
Citera
2017-11-20, 10:21
Medlem
Det är lika fruktlöst som alltid när det gäller vittnesmål och islttagelser att ta fasta påvdetaljer i enstaka uttalanden och bygga hypoteser från det. Att försöka göra det är att göra amatörens största grundmisstag. Den som vet det minsta om vittnespsykologi vet felkällorna och det slöseri med tid det kan bli.

Kokar man ner det framstår ett förlopp där GM väntar vid avfasningen avlossar två snabba skott varav det andra fäller OP och därefter ger sig av in på tunnelgatan. Alla slutsatser kring var denne tar vägen bygger på förutfattade slutsatser att det är en ensam person.

Signalementet är svagt...

Mer information som är tillförlitlig finns tyvärr ej.
Citera
2017-11-20, 13:18
Medlem
ieshos avatar
Förhör med Inge M:
M: -Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken, hörnan Sveavägen - Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen utan jag uppfattade det som att han kom … han stod där redan när jag satt i bilen. Och när paret kom gick han ut ifrån väggen och gick upp bakom. Jag uppfattade det som att han stod… nu efteråt uppfattar jag det som att han måste ha stått och väntat.
M: -Det var slakt. Han var slaktare. Han stod där och väntade, helt iskallt. Han visste att de skulle komma den vägen.
(...)
F: -Var gänget borta när makarna Palme passerade mannen?
M: -Ja. Vad jag försöker dra mig till minnes det var… om paret Palme mötte gänget vid den här reklampelaren och någonting… jag är osäker på om paret Palme mötte det här gänget eventuellt vid reklampelaren.
Ja, det var något som hände vid reklampelaren, kanske? Något som ingen lade på minnet.
Citera
2017-11-20, 13:45
Medlem
ieshos avatar
M: -Ja. Det är någonting som ligger i bakhuvudet, som har med den här djävla reklampelaren att göra.
Citera
2017-11-20, 13:48
Medlem
hehehos avatar
Jan Danielsson har tagit ned skylten.

Han hamnade direkt i hetluften då han fick ansvara för säkerheten när George W Bush besökte EU-toppmötet i Göteborg 2001. Senare samma höst skötte han Sveriges kontakt med USA under den turbulenta tiden efter 11 september-attackerna.
Citera
2017-11-20, 14:10
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jan Danielsson har tagit ned skylten.

Han hamnade direkt i hetluften då han fick ansvara för säkerheten när George W Bush besökte EU-toppmötet i Göteborg 2001. Senare samma höst skötte han Sveriges kontakt med USA under den turbulenta tiden efter 11 september-attackerna.

Old news. Han dog redan 2009
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in