2017-10-27, 21:50
Medlem
godboys avatar
Jag är lite kluven till Lexbase. Jag "köpte" mig ett medlemskap där. Jag slog på en kompis och såg att hon fått just ett strafföreläggande p g a snatteri. Böter på över 10 k för ett belopp under 700 kr. Vad fan jag nu skulle med den informationen till.

Sedan så vet jag om en tölp som blivit dömd för kvinnomiashandel och det fanskapet är inte med på Lexbase.
Citera
2017-10-29, 16:13
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är lite kluven till Lexbase. Jag "köpte" mig ett medlemskap där. Jag slog på en kompis och såg att hon fått just ett strafföreläggande p g a snatteri. Böter på över 10 k för ett belopp under 700 kr. Vad fan jag nu skulle med den informationen till.

Sedan så vet jag om en tölp som blivit dömd för kvinnomiashandel och det fanskapet är inte med på Lexbase.

En fråga, om man betalar in 95? kr så kan man kolla runt lite hur man vill eller blir det extra kostnader om man kommit upp till ett visst antal?

Skulle du kunna kolla upp en indvid jag blivit bedragen av? Står på Lexbase att han finns med.
Citera
2017-10-29, 17:48
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Antingen så är tölpens dom så ny att den inte dykt upp ännu eller så är den så gammal att Lexbase inte har den.
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
En fråga, om man betalar in 95? kr så kan man kolla runt lite hur man vill eller blir det extra kostnader om man kommit upp till ett visst antal?

Skulle du kunna kolla upp en indvid jag blivit bedragen av? Står på Lexbase att han finns med.
Man betalar per uttag av personakt (domar/strafföreläggande) per person. Ingen ide att du tigger i den här tråden.
Citera
2017-10-29, 18:33
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ

Som jag fattar det så kan du slå på precis hur många som helst. Men om du ska se VAD de är dömda för så får du så vackert köpa en rapport, kostar 79 kr har jag för mig. Vill även minnas ett en rapport ingår i de 95 kr de tar i "anslutningsavgift"

Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
Antingen så är tölpens dom så ny att den inte dykt upp ännu eller så är den så gammal att Lexbase inte har den.
Man betalar per uttag av personakt (domar/strafföreläggande) per person. Ingen ide att du tigger i den här tråden.
Du har nog rätt, vill minnas att dom föll runt 2008-09 någon gång och då hade de väl inte kommit igång. Sen vet jag folk som fått domar för bl.a andra saker, bara för några år sen, som inte heller finns med i Lexbase. Å andra sidan så finns en kvinnlig kompis med med ett strafföreläggande för ett snatteri på knappa 700 kr.
Citera
2017-11-18, 01:07
Medlem
zupdawgs avatar
Sökt runt men hittar inte svar på min fråga.

Jag dömdes i september 2012 för misshandel av normalgraden samt i maj 2012 för ringa narkotikabrott (röka, endast bruk inget innehav), var över 18 vid båda tillfällena.

I somras fanns jag med på lexbase men nu efter september (5 år efter min senaste dom) uppkommer inga träffar under mitt namn.

Jag har läst till mig att om man som 18+ döms till samhällstjänst, villkorlig dom eller skyddstillsyn (vilket jag också dömdes till) ligger man kvar i belastningsregistret i 10 år efter domslut.

Finns alltså inte kvar på lexbase, men var över 18 år då jag senast blev dömd för ett brott vilket kan ge påföljderna nämnda ovan, kan min arbetsgivare se vad jag gjort i mina yngre dar när jag kommer med ett oöppnat brev ang belastningsregistret?
Citera
2017-11-19, 20:48
Medlem
Playmaker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg

Jag dömdes i september 2012 för misshandel av normalgraden samt i maj 2012 för ringa narkotikabrott (röka, endast bruk inget innehav), var över 18 vid båda tillfällena.

I somras fanns jag med på lexbase men nu efter september (5 år efter min senaste dom) uppkommer inga träffar under mitt namn.

Jag har läst till mig att om man som 18+ döms till samhällstjänst, villkorlig dom eller skyddstillsyn (vilket jag också dömdes till) ligger man kvar i belastningsregistret i 10 år efter domslut.

Finns alltså inte kvar på lexbase, men var över 18 år då jag senast blev dömd för ett brott vilket kan ge påföljderna nämnda ovan, kan min arbetsgivare se vad jag gjort i mina yngre dar när jag kommer med ett oöppnat brev ang belastningsregistret?
Jag blev också dömd för 5 år sen. Jag fanns med, men är inte med längre. Tror dom rensar domar som är äldre än 5 år, men är inte helt säker.
Citera
2017-11-19, 20:55
Medlem
Citat:
Du verkar av någon märklig anledning inte ha sökt på Lexbase hemsida. Där framgår nämligen tydligt att brottmålsdomar gallras efter tidigast fem år.
Citera
2017-11-20, 01:40
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Du verkar av någon märklig anledning inte ha sökt på Lexbase hemsida. Där framgår nämligen tydligt att brottmålsdomar gallras efter tidigast fem år.
Du verkar ha grava lässvårigheter, frågade inte om jag var gallrad från lexbase utan gallrad i belastningsregistret.
Citera
2017-11-20, 22:11
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Vet att det varit uppe innan, men vad är det lindrigaste man kan vara på lexbase för?

Fortkörning?
Citera
2017-11-24, 01:17
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Du verkar ha grava lässvårigheter, frågade inte om jag var gallrad från lexbase utan gallrad i belastningsregistret.
Du finns i belastningsregistret i 10 år. Lexbase rensar efter 5 år om jag förstår deras FAQ rätt.

Min dom kom för ca 10 månader sedan (villkorlig) men jag finns inte i Lexbase. Ännu. Skönt. Har sökt på bekanta jag vet är dömda och de finns med så undrar vad det beror på, förmodligen är olika tingsrätter olika flitiga på att lämna ut handlingar.

Jag hatar offentlighetsprincipen...
Citera
2017-11-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Du finns i belastningsregistret i 10 år. Lexbase rensar efter 5 år om jag förstår deras FAQ rätt.
Lexbase minimitid är fem
år. Vissa brott tar Lexbase aldrig bort ur sökindexet. Märk väl "sökindexet", de tar aldrig bort någon dom utan gör den bara osökbar i deras öppna databas. Med deras företagstjänst så kan man även söka sådant som gallrats ur indexet.
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Min dom kom för ca 10 månader sedan (villkorlig) men jag finns inte i Lexbase. Ännu. Skönt. Har sökt på bekanta jag vet är dömda och de finns med så undrar vad det beror på, förmodligen är olika tingsrätter olika flitiga på att lämna ut handlingar.

Jag hatar offentlighetsprincipen...
Så småningom hamnar du i Lexbase. Du hamnar dessutom i en rad andra rättsdatabaser, tex Acta Publica, JPInfonet, Infotorg med flera. Och de gallrar aldrig bort något.
Citera
2017-12-03, 20:12
Medlem
Nu gör regeringen ett nytt initiativ att försöka stoppa sajter som Lexbase.

Saxat ur Smålandsposten från idag:
Citat:
Nu föreslår regeringen en begränsning av grundlagsskyddet för söktjänster som innehåller personuppgifter av integritetskänslig karaktär. Därmed ska det bli möjligt att på en webbsida i vissa fall förbjuda tjänster där man kan söka och sammanställa uppgifter om till exempel politiska åsikter, religion, hudfärg, uppgifter om hälsa och sexuell läggning, eller domar i brottmål.

Nu tror jag att de sajter som träffas av ett sådant här förbud i så fall kommer flytta utomlands. Detta har Lexbase grundare Jonas Häger redan flaggat för när debatten om att förbjuda Lexbase sist var på tapeten.

Ministern försäkrar att
Citat:
– Journalistisk verksamhet ska inte träffas av något förbud, säger justitieminister Morgan Johansson (S)
Frågan är då, hur drar man skillnaden mellan "journalistisk verksamhet" och en "rättsdatabas"? Svaret är att det är oerhört svårt att göra. Om jag publicerar domar som ett led kring en artikel, är det då en rättsdatabas eller journalistisk verksamhet? Om jag samlar domar för att journalister ska kunna skriva artiklar om dom, är det då journalistisk verksamhet eller en rättsdatabas?

Ministern ger, av förklariga skäl, inga som helst svar:
Citat:
Exakt vilka söktjänster som ska anses vara journalistiska får bli en "tillämpningsfråga", enligt honom.
Kort sagt, ministern vill att åklagare och domstolarna ska få bestämma vilka söktjänster som ska vara lagliga och vilka som inte ska vara det. Ett rättsosäkert förfarande som lämnar utrymme för godtycke och politisk korrekthet. En gummiparagraf helt enkelt.

Dessutom är det oerhört intressant att veta hur ett lagförslag kommer att slå mot alla andra rättsdatabaser som inte är lika öppna för allmänheten som Lexbase. De är mycket mer kraftfulla, har domar från fler domstolar, sparar alla domar och har sökbara domar från slutet på 90-talet och framåt. Vissa av dessa rättsdatabaser drivs av stora företag som tex Bonniers, andra av specialintressen som tex folket kring underrättelsetjänsten Expo. Dessutom påverkar de här databaserna många människors liv då rekryteringsföretag, säkerhetsföretag och andra använder dem. Många som söker ett arbete får aldrig veta varför de inte fick det sökta jobbet, svaret är att arbetsgivaren eller deras rekryteringsföretag/säkerhetspartner slog på jobbsökaren i någon av de slutna rättsdatabaserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in