Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Jag menar att distraktion kan avleda andra upplevelser.
För många år sedan var jag med om en trafikolycka. Bilen hamnade i diket, bilen blev skrot och vi kom ej ut. Dörrarna gick ej att öppna. Fick krypa ur bilen genom sidorutorna och först då kände jag smärta i ett knä. Tittade in i bilen och såg då att knät gjort hål i instrumentbrädan i bilen.
Upplevelsen att nu går det åt helvete och fokus på att ta mig ur bilen, adrenalinkick mm gjorde att smärtan kändes senare.
Chansen är större menar jag att LP möjligen råkade ut för detta än att OP lyckas hålla sig på benen i flera sekunder.
Förstår du vad jag menar?
Jag har inte funnit någon anledning att ifrågasätta följande scenario:
1) GM, som var ute efter att mörda Palme, skjuter Palme i ryggen från 10-30 cm avstånd med det första skottet.
2) Palme faller omedelbart framåt, dvs direkt/utan dröjsmål. Knäna viker sig och han faller handlöst.
3) LP märker att OP faller och vänder sig åt vänster och ropar "nej, vad gör du?".
4) I samma ögonblick avlossar GM skott 2 som stryker längs ryggen på LP från 70-100 cm avstånd.
5) LP känner en brännande smärta i ryggen samtidigt som hon kastar sig ner över sin man som nu ligger framstupa på trottoaren.
6) GM tar en snabb överblick över mordscenen, går möjligen några steg från Palmes fötter till hans huvud, vänder sig om och går med långa målmedvetna steg in mot Tunnelgatan.
7) LP tittar upp och ser AB som gör en avvärjande gest. Längre bort ser hon en person (längre, i ljus rock) som också gör en avvärjande gest/ej vill medverka.
8) LP ser GM snett bakifrån när han lämnar platsen.
Det finns en möjlighet att LP under en extremt kort tid (under en sekund) såg GM i ansiktet då hon tittade upp från sin make eller till och med i samband med/strax före första skottet.
Vi talar alltså om ett extremt komprimerat tidsförlopp där flera saker sker i stort sett samtidigt.