2017-11-19, 22:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, ögonblickligen.

I förlängningen ger det att LP, träffas av det 1:a skottet.
Det 2:a som då bör ha träffat OP har en nedåtgående bana, det som träffar LP förefaller gå uppåt, såvida LP inte är hårt böjd, vilket hon således inte bör ha varit innan OP träffas.
Enligt Inge M skjuter mannen två skott mot OP, vars rygg lyses upp av två eldsflammor.
Citera
2017-11-19, 22:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Enligt Inge M skjuter mannen två skott mot OP, vars rygg lyses upp av två eldsflammor.

Ja. Frågan är om 1:a är en miss som istället träffar LP?
Citera
2017-11-19, 22:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja. Frågan är om 1:a är en miss som istället träffar LP?
Ja, det är ju det normala i tråden att totalt negligera LP:s egna iakttagelser. Hon hörde smällar och kände sig beskjuten efter att OP fallit ihop. Att det inte finns en förklaring som passar, ställer förstås till det.
Senast redigerad av iesho 2017-11-19 kl. 22:49.
Citera
2017-11-19, 22:49
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ja, det är ju det normala i tråden att totalt negligera LP:s egna iaktagelser. Hon hörde smällar och kände sig beskjuten efter att OP fallit ihop. Att det inte finns en förklaring som passar, ställer förstås till det.

Nu har väl iofs inte LP gjort sig känd för sina tillförlitliga vittnesmål men i detta avseende håller jag med dig. Hoppas vi slipper en diskussion om detta nu när det äntligen är lite spännande diskussioner i tråden.
Citera
2017-11-19, 22:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ja, det är ju det normala i tråden att totalt negligera LP:s egna iaktagelser. Hon hörde smällar och kände sig beskjuten efter att OP fallit ihop. Att det inte finns en förklaring som passar, ställer förstås till det.

Är väl för att de inte går ihop med övriga iakttagelser.

Men, om man ska försöka sig på en gissning en gång för alla då. Med de skador OP fick kan man inte stå upp ens 1/100 sekund. Man faller i samma ögonblick man träffas.

Men, om man helt oförberedd träffas, men först störs av ljudet, skulle en chock av undran vad det är för ljud göra att smärtan fördröjs?

Alltså, det är större sannolikhet att LPs smärta är fördröjd, än att OPs fall fördröjs.

De träffas inte av samma kula, då de i det ögonblicket inte står i rätt linje för det.
Citera
2017-11-19, 22:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Är väl för att de inte går ihop med övriga iakttagelser.

Men, om man ska försöka sig på en gissning en gång för alla då. Med de skador OP fick kan man inte stå upp ens 1/100 sekund. Man faller i samma ögonblick man träffas.

Men, om man helt oförberedd träffas, men först störs av ljudet, skulle en chock av undran vad det är för ljud göra att smärtan fördröjs?

Alltså, det är större sannolikhet att LPs smärta är fördröjd, än att OPs fall fördröjs.

De träffas inte av samma kula, då de i det ögonblicket inte står i rätt linje för det.
Nej, OP låg på trottoaren en halv sekund efter andra smällen. Att det första skottet träffade LP med någon konstig fördröjd smärta p.g.a. att revolvern var högljudd får stå för dig. Har aldrig hört förut att smärtor fördröjs av ej ljuddämpade vapen.
Citera
2017-11-19, 23:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag håller med, men undrar över din metod.

Du politiserar saken, du hittar högerextremism och försöker dra linjer mot mordet. Det är din övertygelse som ger det scenariot, och självfallet blir det provocerande att läsa för mig och andra, och så är kriget igång.

Det vore en helt annan femma om du hittade en möjlig gärningsman, och att din omhuldade nazism följer med honom.

Du har bestämt dig. Alla som har bestämt sig är farliga för den här utredningen, där så lite kan sägas med bestämdhet.

Nej, nu missförstår du. Jag har inte alls bestämt mig. Jag söker som alla andra brett men ser det som logiskt att en vänsterpolitiker mördas av högerfolk. Men det kan givetvis vara jättefel.

Det som möjligen skiljer mig från andra i tråden är att jag letar just i högerspåret för tillfället eftersom ingen tycks göra det så konsekvent och djupgående som behövs.

Även jag är fortfarande öppen för att det faktiskt var en ensam galning som utförde mordet. Det kan ju faktiskt vara så. Inga bevis har framlagts som motsäger det antagandet. Däremot finns en mängd indicier som pekar mot att det inte var en ensam galning, inte minst GM:s MO.

Och så alla dessa nazistpoliser, Säpomän som övervakar, WT-män, Lingärde-dokument etc.

Det jag efterfrågade här är något helt annat, nämligen struktur.

Tråden som den går och står i dag är ogenomtränglig. Risken att samma saker upprepas gång på gång är uppenbar. Endast ytterst få medlemmar i tråden ser helheten.

Att ordna inläggen kronologiskt är, menar jag, inte rätt metod. Bättre att ha avdelningar typ - Stay Behind, WT-män, CGÖ etc.

Då kan var och en som har ny information för respektive avdelning skriva sitt inlägg där och debattera med dem som vill debattera just den avdelningen.

Det var hela tanken.
Citera
2017-11-19, 23:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, OP låg på trottoaren en halv sekund efter andra smällen. Att det första skottet träffade LP med någon konstig fördröjd smärta p.g.a. att revolvern var högljudd får stå för dig. Har aldrig hört förut att smärtor fördröjs av ej ljuddämpade vapen.

Jag menar att distraktion kan avleda andra upplevelser.

För många år sedan var jag med om en trafikolycka. Bilen hamnade i diket, bilen blev skrot och vi kom ej ut. Dörrarna gick ej att öppna. Fick krypa ur bilen genom sidorutorna och först då kände jag smärta i ett knä. Tittade in i bilen och såg då att knät gjort hål i instrumentbrädan i bilen.
Upplevelsen att nu går det åt helvete och fokus på att ta mig ur bilen, adrenalinkick mm gjorde att smärtan kändes senare.

Chansen är större menar jag att LP möjligen råkade ut för detta än att OP lyckas hålla sig på benen i flera sekunder.

Förstår du vad jag menar?
Citera
2017-11-19, 23:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, nu missförstår du. Jag har inte alls bestämt mig. Jag söker som alla andra brett men ser det som logiskt att en vänsterpolitiker mördas av högerfolk. Men det kan givetvis vara jättefel.

Det som möjligen skiljer mig från andra i tråden är att jag letar just i högerspåret för tillfället eftersom ingen tycks göra det så konsekvent och djupgående som behövs.

Även jag är fortfarande öppen för att det faktiskt var en ensam galning som utförde mordet. Det kan ju faktiskt vara så. Inga bevis har framlagts som motsäger det antagandet. Däremot finns en mängd indicier som pekar mot att det inte var en ensam galning, inte minst GM:s MO.

Och så alla dessa nazistpoliser, Säpomän som övervakar, WT-män, Lingärde-dokument etc.

Det jag efterfrågade här är något helt annat, nämligen struktur.

Tråden som den går och står i dag är ogenomtränglig. Risken att samma saker upprepas gång på gång är uppenbar. Endast ytterst få medlemmar i tråden ser helheten.

Att ordna inläggen kronologiskt är, menar jag, inte rätt metod. Bättre att ha avdelningar typ - Stay Behind, WT-män, CGÖ etc.

Då kan var och en som har ny information för respektive avdelning skriva sitt inlägg där och debattera med dem som vill debattera just den avdelningen.

Det var hela tanken.
Men så är det ju. Diskussioner förs i speciella trådar där inlägg inte lika lätt drunknar som i huvudtråden. I huvudtråden dyker det upp idéer som diskuteras för och emot. Men mer faktabetonade texter samlas med fördel i undertrådar.
Citera
2017-11-19, 23:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Apropå skrönor. Kan man hitta någon beskrivning av verksamhet med narkotikaspaning med wt från FMN:s sida?

Allt nämnande av dem verkar enbart relaterat till DF:s story.

Hört rykten om att några av Bejerots trogna på sjuttiotalet i RNS däremot stalkade narkomaner ett tag eftersom man såg bruket inte distributionen som problemet. Många från aktivister i vänstergrupper attraherades av hans syn på "trasproletariatet" som hejdade revolutionen genom morallöshet. Hasselarörelsen och många knutna till skp och r-arna lyssnade till honom minns jag. Klipp dig och skaffa ett jobb var receptet.

Men att FMN sysslade med sådant har jag inte stött på annat än i det sammanhang som DF beskriver.

De du beskriver låter som jag fått Narconon beskrivet för mig

Jag hade en del bekanta som ibland blev paranoida för FMN på den tid jag knarkade. Men jag har aldrig uppfattat dem som så offensiva. Det är väl en anhörig förening, möjligtvis kanske de har något slags joursystem i större städer där de försöker hålla koll i kända miljöer men då väl med fokus på ungdomar på glid och LVMade som rymt från institutioner. Alltså som var efterlysta och som man anmälde om de sågs, lite som missing people fast med en viss specifik typ av försvunna. Mer att de skulle vara i kontakt med föreningar av typ morsor och farsor på stan, fältassistenter och vanlig uniformerad polis. Jag tror inte de skulle hålla span på Oxen eller liknande utan röra sig mer vid Sergels torg, kanske vid nöjeshak som slarvar med legkontroller och liknande ställen som "ungdomar på glid" lätt söker sig till. Och att man kanske bedrev viss informationsinsatser till skolor och lobbyverksamhet i narkotikarelaterade frågor.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-19 kl. 23:21.
Citera
2017-11-19, 23:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:

För många år sedan var jag med om en trafikolycka. Bilen hamnade i diket, bilen blev skrot och vi kom ej ut. Dörrarna gick ej att öppna. Fick krypa ur bilen genom sidorutorna och först då kände jag smärta i ett knä. Tittade in i bilen och såg då att knät gjort hål i instrumentbrädan i bilen.
Upplevelsen att nu går det åt helvete och fokus på att ta mig ur bilen, adrenalinkick mm gjorde att smärtan kändes senare.

Chansen är större menar jag att LP möjligen råkade ut för detta än att OP lyckas hålla sig på benen i flera sekunder.

Nej! En traumatisk upplevelse med mycket våld kan fördröja smärta, men ljud från något man tror är barn som leker med smällare är något annat. God natt.
Citera
2017-11-19, 23:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Jag har inte funnit någon anledning att ifrågasätta följande scenario:

1) GM, som var ute efter att mörda Palme, skjuter Palme i ryggen från 10-30 cm avstånd med det första skottet.
2) Palme faller omedelbart framåt, dvs direkt/utan dröjsmål. Knäna viker sig och han faller handlöst.
3) LP märker att OP faller och vänder sig åt vänster och ropar "nej, vad gör du?".
4) I samma ögonblick avlossar GM skott 2 som stryker längs ryggen på LP från 70-100 cm avstånd.
5) LP känner en brännande smärta i ryggen samtidigt som hon kastar sig ner över sin man som nu ligger framstupa på trottoaren.
6) GM tar en snabb överblick över mordscenen, går möjligen några steg från Palmes fötter till hans huvud, vänder sig om och går med långa målmedvetna steg in mot Tunnelgatan.
7) LP tittar upp och ser AB som gör en avvärjande gest. Längre bort ser hon en person (längre, i ljus rock) som också gör en avvärjande gest/ej vill medverka.
8) LP ser GM snett bakifrån när han lämnar platsen.

Det finns en möjlighet att LP under en extremt kort tid (under en sekund) såg GM i ansiktet då hon tittade upp från sin make eller till och med i samband med/strax före första skottet.

Vi talar alltså om ett extremt komprimerat tidsförlopp där flera saker sker i stort sett samtidigt.
Senast redigerad av Basfakta 2017-11-19 kl. 23:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in