2017-11-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Då kan du ju svara på när du tycker att gränsen ska gå för att döda mänskligt liv av bekvämlighetsskäl.

Eller så kan du ju försöka svara på vad som skiljer din enligt dig själv så genomtänkta uppfattning från den enligt dig ogenomtänkta demokratiskt genomförda abortlagstiftningen. Eftersom du berömmer dig själv för att till skillnad från alla andra ha tänkt igenom det så mycket menar jag.
Generellt tror jag att vi behöver ett paradigmskifte när det gäller abort där man inte längre bara ser det som ett preventivmedel, utan något som görs under verkligt speciella omständigheter. Föräldrarna bör vara medvetna om att de rör sig om ett mänskligt liv som släcks d.v.s. inget man skall se lättvindigt på. Jag köper att man fortsätter att göra experiment på att föda upp människor artificiellt eller för att utveckla stamceller som har en enorm potential till positiva resultat för samhället i stort samt att man kan acceptera abort i ett tidigt stadium vid våldtäkt och/eller incest.

Nu är det ju inte bara "min" uppfattning utan det är ju svaret på frågan ur ett genetiska perspektiv och som jag skrev tidigare i tråden: "Nu är det förvisso flera hundra miljoner människor som anser att livet börjar vid befruktningen så jag är ju knappast ensam. I övrigt skriver ex. Wikipedia "Many members of the medical community accept fertilization as the point at which life begins" etc.

Tycker du inte det är lite märkligt att vi skiljer så mycket på ett foster om det är innanför eller utanför magen även om de har samma chans att överleva så är det ok att döda det ena men inte det andra?
Citera
2017-11-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Och eftersom att de inte kan överleva utanför livmodern på egen hand så ges de hjälp att överleva utanför livmodern. Ett foster som är för ungt för att överleva utanför livmodern kan också överleva utanför livmodern om det får hjälp att stanna i livmodern tills dess att det kan överleva utanför livmodern.

Man väljer att hjälpa foster av en viss ålder, men inte en annan därför att det hade krävt att den gravida kvinnan också hjälper till. Abortgränsen är snarare satt där den är satt med både kvinnan och fostret i åtanke vilket tragiskt nog innebär att ingen av dem har fullvärdiga mänskliga rättigheter.
Exakt, klara sig utanför livmodern är ett väldigt luddigt begrepp eftersom inget foster klarar sig utanför livmodern utan viss hjälp. Åtminstone inte någon längre tid. Då måste man definiera vilken typ av hjälp som är ok och sedan förklara varför ex. en kuvös är ok men inte en artificiell livmoder. Det ena får plötsligt förmågan att definiera mänskligt liv men inte den andra.

Jag tror att i framtiden tror jag inte särskilt många kvinnor kommer bära sina barn själva utan de kommer tas fram på labb med spermier och ägg som valts ut för att ge den bästa genetiska avkomman fri från genetiska sjukdomar etc. Du kommer kunna skräddarsy barn till viss del inom en inte så avlägsen framtid (redan idag har man börjat experimentera med det).
Citera
2017-11-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Exakt, klara sig utanför livmodern är ett väldigt luddigt begrepp eftersom inget foster klarar sig utanför livmodern utan viss hjälp. Åtminstone inte någon längre tid. Då måste man definiera vilken typ av hjälp som är ok och sedan förklara varför ex. en kuvös är ok men inte en artificiell livmoder. Det ena får plötsligt förmågan att definiera mänskligt liv men inte den andra.

Om en artificiell livmoder kan hjälpa foster yngre än abortgränsen så faller det abortförespråkande resonemanget att abortgränsen är baserad på fostrets möjlighet att överleva utanför livmodern.

Jag sätter hela min penningpung på att man då överger det resonemanget och hittar på ett nytt.

Citat:
Jag tror att i framtiden tror jag inte särskilt många kvinnor kommer bära sina barn själva utan de kommer tas fram på labb med spermier och ägg som valts ut för att ge den bästa genetiska avkomman fri från genetiska sjukdomar etc. Du kommer kunna skräddarsy barn till viss del inom en inte så avlägsen framtid (redan idag har man börjat experimentera med det).

Intressant, inte bara teknologin i sig självt utan vilka konsekvenser den kommer att ha på samhället.
Citera
2017-11-17, 19:06
Avslutad
Citat:
Generellt tror jag att vi behöver ett paradigmskifte när det gäller abort där man inte längre bara ser det som ett preventivmedel, utan något som görs under verkligt speciella omständigheter. Föräldrarna bör vara medvetna om att de rör sig om ett mänskligt liv som släcks d.v.s. inget man skall se lättvindigt på. Jag köper att man fortsätter att göra experiment på att föda upp människor artificiellt eller för att utveckla stamceller som har en enorm potential till positiva resultat för samhället i stort samt att man kan acceptera abort i ett tidigt stadium vid våldtäkt och/eller incest.

Nu är det ju inte bara "min" uppfattning utan det är ju svaret på frågan ur ett genetiska perspektiv och som jag skrev tidigare i tråden: "Nu är det förvisso flera hundra miljoner människor som anser att livet börjar vid befruktningen så jag är ju knappast ensam. I övrigt skriver ex. Wikipedia "Many members of the medical community accept fertilization as the point at which life begins" etc.

Tycker du inte det är lite märkligt att vi skiljer så mycket på ett foster om det är innanför eller utanför magen även om de har samma chans att överleva så är det ok att döda det ena men inte det andra?
Nej, jag tycker det är märkligare att du inte kan svara på frågan var du tycker att gränsen ska gå för att döda mänskligt liv av bekvämlighetsskäl.

Får man döda även vuxna barn tycker du? Sin fru?
Citera
2017-11-17, 19:09
Avslutad
Citat:

Vad är så luddigt med det? Endera kan barnet överleva och har då rätt till läkarhjälp. Eller så kan det inte det.

Genom att inte medverka till sena aborter som leder till levande levnadsdugliga barn slipper vården detta dilemma.
Senast redigerad av Ipsi 2017-11-17 kl. 19:11.
Citera
2017-11-17, 19:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Om en artificiell livmoder kan hjälpa foster yngre än abortgränsen så faller det abortförespråkande resonemanget att abortgränsen är baserad på fostrets möjlighet att överleva utanför livmodern.

Jag sätter hela min penningpung på att man då överger det resonemanget och hittar på ett nytt.

Intressant, inte bara teknologin i sig självt utan vilka konsekvenser den kommer att ha på samhället.
Ja, abortgränsen kommer att ändras I takt med utvecklingen. Det är bar en tidsfråga innan den sänks.
Citera
2017-11-17, 19:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Nää såklart inte!
Men har det kommit till på det sättet ska abort va tillåtet, inte annars.
Begrep du svaret el ska jag punkta upp som för ett barn? ☺
Kram //jessica
Du tyckte att abort var detsamma som att ta ett spädbarn och slå det I väggen. Detta tyckte du skulle vara tillåtet vid våldtäkt. Men nu tycker du alt inte att det ska vara tillåtet att slå ihjäl spädbarn mot väggen? Eller gör du plötsligt skillnad på abort och att slå spädbarn i väggen?
Begriper du frågan eller ska jag punkta upp det som för ett barn?
Puss//Ipsi
Senast redigerad av Ipsi 2017-11-17 kl. 19:43.
Citera
2017-11-17, 20:12
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Du tyckte att abort var detsamma som att ta ett spädbarn och slå det I väggen. Detta tyckte du skulle vara tillåtet vid våldtäkt. Men nu tycker du alt inte att det ska vara tillåtet att slå ihjäl spädbarn mot väggen? Eller gör du plötsligt skillnad på abort och att slå spädbarn i väggen?
Begriper du frågan eller ska jag punkta upp det som för ett barn?
Puss//Ipsi
Jaa gör gärna det! O ett diagram oxå, o rita gärna en gullig teckning med.😊
Men JAG e personligen inte intresserad. Jag tar tar ansvar för mitt, det tycker jag alla kvinnor borde göra ist för att gapa o skrika om måt jädra manshat o sk FYmenism.

Sluta citera mig, jag e upptagen i chattforumet med viktigare frågor än eran hets mot allt och alla, tex hur man ritar ett skelett på sig själv o skrämmer småbarn!
Puss tbx btw😙
Citera
2017-11-17, 23:24
Medlem
Citat:
Haha, nu är ju givetvis ett embryo ett liv. Cell är ett liv, bakterie är ett liv etc. eller tror du att det första livet på jorden var ett foster?

Ett embryo är ett unikt liv med en unik genetiskt uppsättning som skiljer sig från modern. Sov du dig igenom biologilektionerna i mellanstadiet?

Visst och en spermie är ju "liv", en maskros är "liv", en fästing är "liv" etc etc.
men är ju inte "liv" som vi tar på sånt stort allvar eller hur? TROTS att en fästing förmodligen är fan så långt mer komplext "liv" än en befruktad äggcell från homo sapiens.

För nej! vi sitter inte och kallar ett embryo för "mänskligt liv". Möjligen om man tillhör någon fanatisk religiös antiabort gren, men inte om man tillhör den mer pragmatiska delen av mänskligheten, eller som du själv så sunkigt beskrivit det: "bekvämlighet".

Inte heller är en embryos "liv" så mycket värt....än. Det krävs många stadier....rätt lång tid...ch en mängd förutsättningar för att de ska nå det stadiet där det faktiskt går att kalla för ett unikt "mänskligt liv".

Men, är ju rätt lönslöst få dig fatta dessa saker. Endast om du själv varit i riskznen för att bli gravid så tror jag du hade fattat dessa saker, för är ju DIN "bekvämlighet" som är vad som åsyftas med "bekvämligheten" eller hur?
Kvinnors liv skiter du ju i, vet vi ju allt för väl.
Citera
2017-11-19, 12:09
Medlem
Citat:
Nej, jag tycker det är märkligare att du inte kan svara på frågan var du tycker att gränsen ska gå för att döda mänskligt liv av bekvämlighetsskäl.

Får man döda även vuxna barn tycker du? Sin fru?
Svarade på det i inlägg #153

Lagen är ju vad den är så det enda gångerna du får göra det är ju möjligen i självförsvar.
Citera
2017-11-19, 12:19
Medlem
Citat:
Vad är så luddigt med det? Endera kan barnet överleva och har då rätt till läkarhjälp. Eller så kan det inte det.

Genom att inte medverka till sena aborter som leder till levande levnadsdugliga barn slipper vården detta dilemma.
Jag vet inte hur det jag skrev kunde vara otydligt. Ett embryo som spontan aborteras klarar ju sig en viss stund utanför livmodern. Skulle detta hända på ett sjukhus skulle man ex. kunna förvara embryot i en typ av näringslösning som simulerar livmodern (så som man gör redan idag vid ex. provrörsbefruktning) etc. nu blir gränsen plötsligt luddig. Du måste nämligen svara på de frågorna jag ställde i inlägget du svarade på. Jag tror du börjar inse att mänskligt liv inte kan definieras utifrån vilka tekniska verktyg vi har tillgängliga. Ex. säg att vi har tillgång till artificiell livmoder som fungerar bra för människor och fungerar från befruktningen. Nu är det ett mänskligt liv direkt från befruktningen eftersom fostret klarar sig utanför livmodern. Så förbjuder vi plötsligt den här metoden och då är det inte längre ett mänskligt liv fram till vecka x. Låter detta som en vetenskaplig förståelse för när mänskligt liv börjar?
Citera
2017-11-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Min poäng var att du hade fel när du skrev att det inte var ett liv.

Du vet att det är ett mänskligt liv ur genetisk synpunkt right? Du använder mycket riktigt "pragmatisk" vilket är exakt det vår abortgräns är, pragmatisk. Det har ingenting med om det är ett mänskligt liv att göra utan en kompromiss där vi vägt olika för och nackdelar mot varandra. Det är dock oförenligt med principer som att allt mänskligt liv är lika mycket värt, livet är heligt etc. som används av samma människor i andra sammanhang.

Det är dock inget som säger att vi behöver tillskriva mänskligt liv i alla dess utvecklingsstadier samma relativa värde. Vi lägger ex. mer resurser på barn än gamla på sjukhuset och vi kan ibland offra vissa liv för att rädda andra liv som vi anser är mer värda etc. Vi räddar i regel mamman på bekostnad av ett ofött barn även efter vecka 18 etc.

Citat:
Men, är ju rätt lönslöst få dig fatta dessa saker. Endast om du själv varit i riskznen för att bli gravid så tror jag du hade fattat dessa saker, för är ju DIN "bekvämlighet" som är vad som åsyftas med "bekvämligheten" eller hur?
Kvinnors liv skiter du ju i, vet vi ju allt för väl.
Som jag sa, vi kan ta en transsexuell man som fått en livmoder inopererad och är gravid med en dotter. Kön är helt ointressant i den här diskussionen.

Sedan, i ärlighetens namn, det är ju ingen tvekan om att det är du som skiter i kvinnors välbefinnande. Du offrar gärna ex. kvinnor som säljer sex välbefinnande för din egen sexualmoral och det faktum att vi vet att denna verksamhet minskar antalet våldtäkter med runt 30 % så offrar du gladeligen 10 000-kvinnors välbefinnande. Detta trots att det inte finns någon seriös forskning som visar att det minskar ex. trafficking. Du är en jävla hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in