Citat:
Ursprungligen postat av
Igni-ferroque
Mycket trolig förklaring,anställda på Postnord får gärna bekräfta? Har själv arbetat statligt och sett hur byråkrati på något mystiskt sätt kan fördubblas på arbetsplatser som definitivt inte kräver det. Regeln om att personer inom stora organisationer befordras till sin inkompetensnivå kan också bekräftas
Själv upplever jag numera att jag får felaktig post med jämna mellanrum. Borde vara omöjligt då det i vissa fall är stora skillnader i namn men jodå

Jag vet inte om det stämmer att de som arbetar administrativt är fler men visst har byråkratin kantrat. Tyvärr är det folk längst ner som får ta den mesta skiten eftersom det är de som möter kunderna. Oftast är det inte brevbärarnas fel.
Sett från längst ner i organisationen är indragningarna markanta de senaste 5 åren eller så. Det är ungefär dubbelt så mycket per person att göra (antal distrikt att sortera och köra ut). Detta då nedskärningar inte skett i takt med att inkomsterna från grundverksamheten dalat.
Dessutom vill ledningen att brevbärarna ska hantera fyra flöden av försändelser (stora brev/klump, C5-brev, större brev/C4 och reklam). Förr har det handlar om tre flöden då C5 och C4 sorterats in tillsammans. Alla förstår att den tid det tar att sortera dessa inne vinns på utearbetet men ändå pushas det för att göra denna förändring.
De inför också stopptider. Det vill säga om all post inte sorteras i tid så körs bara den sorterade posten ut. För 5 år sedan fanns inte kvarligg av post på kontoren. Idag är det standard. Lägg därtill till fenomenet med att beställa saker från Kina. Eftersom Kina anses vara ett postalt U-land får Sverige knappt några pengar för det som skickas därifrån. Lokalt gick vi på ett år från att inte ha några Kinaförsändelser till att ha 4 burar varje dag. En galen ökning som det inte finns resurser att ta hand om korrekt eftersom försändelserna inte genererar några pengar!
Trots detta måste jag säga att postnord får oförtjänt mycket skit av kunder. De är oftast inte medvetna om hur många olika operatörer det finns inom post och paketutkörning. Tämligen ofta kommer det fram att klagomål som förs fram egentligen berör andra aktörer. Intressant är till exempel att Bring fått ett gott rykte på grund av postnords dåliga rykte (som om folk känner sig tvingade att välja en god och en ond sida). Åtminstone lokalt vill jag påstå att Bring har lika stora eller större problem än Postnord. Speciellt vad gäller utdelning till rätt adress. Detsamma gäller för DHL och TNT. De flesta aktörerna har mer eller mindre problem just nu enligt min erfarenhet.
Sedan frambringar sådana här tunga mediedrev att de som klagar får en ytterligare anledning att klaga. Det är markant efter en stor artikel i kvällspressen att fler klagar dagen eller dagar efter detta. Oftast utan grund och utan att de kan påvisa att något är fel. Klaga för klagandets skull.
För egen del har jag varit med om paketleveranser där jag ringt på dörren men utan svar. Har då aviserat paketet som brukligt. När kund sedan kommer för att hämta paketet har de klagat på att "de var hemma hela dagen" och menar att jag inte varit där. Tur då att jag alltid tar ett foto numera som bevis för att jag varit där. ofta kryper det då fram att kunden kanske inte alls var hemma hela dagen, men de tar gärna ut sin frustration på mig som chaufför ändå.