2017-10-06, 12:08
Moderator
Gromguttens avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-10-06, 18:36
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
"Det är den drastiskt minskade brevmängden som lett fram till förslaget"

Så de behöver alltså längre tid på sig för att dela ut färre brev? Men jo - det säger ju en del om hur pass bra PostMord fungerar...
Färre brev = minskad verksamhet = mindre pengar = mindre personal = mer tid krävd för leveranserna.
Citera
2017-10-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cbreeze
https://unv.is/expressen.se/dinapengar/brev-ska-inte-langre-delas-ut-dagen-efter

Är detta rätt lösning?

Edit: Mer citat
Det är ett steg i rätt riktning men mängden post är inte så liten. Per hushåll är postmängden givetvis mindre än förr i tiden, men brevbärarna idag har rundor som tar ca. 4 timmar i snitt, lättare dagar 2.5-3h, tyngre dagar 4.5-5h (exkl. arbetet på kontoret innan rundan). En genomsnittlig runda förr var ca. 1 timme kortare.

Man har så många fler hushåll att det helt enkelt fortfarande är jävligt tungt. Lägg sedan på stora mängder reklam, lokaltidningar och väldiga mängder paket som konstant ökar. Förr i tiden fick man betalt extra på lönen för att dela reklam och paketutdelning existerade inte, idag är det nästan reklam varje dag att dela ut, vilket är riktigt tungt. Värst är dock lokaltidningar, herregud vilken pina eftersom cirka 98 % av hushållen vill ha lokaltidningar.

Poängen är att det inte fungerar att dela ut post 2-3 ggr per vecka i storstadsområden eftersom arbetsbördan blir oumbärlig då mängden brev, paket, reklam, lokaltidningar är för stor. Så jag hoppas att det här främst gäller utdelning på landsbygden där man nu slipper expressfrakta med flyg upp till Norrlands ödemarker.
Senast redigerad av Handboll-Elit 2017-10-06 kl. 20:44.
Citera
2017-10-06, 20:33
Medlem
afrodisiaks avatar
Man kan ju alltid hoppas på att de blir bättre nu när de ska ha mindre och göra på fler dagar. Men man vet aldrig med postmord.
Citera
2017-10-07, 02:36
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Förfall... Det stora felet i postnord - precis som i majoriteten av alla andra statliga, kommunala och landsting:iga (heter det så?) bolag - är att det är förtvivlat få som jobbar med det bolaget ska göra. Postnord ska sortera och dela ut post och paket. Punkt. MEN: antalet som sysslar med detta är mycket få; de flesta i bolaget sysslar med administration. Inte för att det behövs, utan blott för administreringens egna skull. Övriga är mellanchefer för utredande och utvecklande avdelningar med engelska namn som ingen riktigt vet betydelsen av. Resten tillbringar dagarna med att gå på möten och konferenser där de käkar wienerbröd och minglar. Lönerna sätts uppifrån, och när de kommit ner på golvet - till sorterarna och brevbärarna - finns knappt några pengar kvar, och då får man också personal därefter, nämligen folk som antingen inte bryr sig eller med tiden blir apatiska och deprimerade.

Väl sammanfattat.
Citera
2017-10-07, 08:05
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Förfall... Det stora felet i postnord - precis som i majoriteten av alla andra statliga, kommunala och landsting:iga (heter det så?) bolag - är att det är förtvivlat få som jobbar med det bolaget ska göra. Postnord ska sortera och dela ut post och paket. Punkt. MEN: antalet som sysslar med detta är mycket få; de flesta i bolaget sysslar med administration. Inte för att det behövs, utan blott för administreringens egna skull. Övriga är mellanchefer för utredande och utvecklande avdelningar med engelska namn som ingen riktigt vet betydelsen av. Resten tillbringar dagarna med att gå på möten och konferenser där de käkar wienerbröd och minglar. Lönerna sätts uppifrån, och när de kommit ner på golvet - till sorterarna och brevbärarna - finns knappt några pengar kvar, och då får man också personal därefter, nämligen folk som antingen inte bryr sig eller med tiden blir apatiska och deprimerade.

Mycket trolig förklaring,anställda på Postnord får gärna bekräfta? Har själv arbetat statligt och sett hur byråkrati på något mystiskt sätt kan fördubblas på arbetsplatser som definitivt inte kräver det. Regeln om att personer inom stora organisationer befordras till sin inkompetensnivå kan också bekräftas

Själv upplever jag numera att jag får felaktig post med jämna mellanrum. Borde vara omöjligt då det i vissa fall är stora skillnader i namn men jodå
Citera
2017-10-07, 23:33
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Är jag den enda som är förskonad från Postnords inkompetens?
Har i och för sig bara beställt kursmaterial som tagit mellan 2-5 dagar att få hem. Vissa verkar ha väldigt dåliga erfarenheter med Postnord.

Haha. Bara dåliga betyg och missnöjda kunder. Inte konstigt med tanke på att vissa av de har bl.a. försökt köra ner större paket i brevlådor.

Vi kan jämföra lite..
Beställde en fot-grej till morsan, tog nästan 3 veckor med postförskot att komma till mig..
Beställe en industriell dator med intel i7 prolle, tog 5 kallenderdagar tills jag hade den, från kina..
Citera
2017-10-08, 12:52
Medlem
Igni-ferroques avatar
Postnord fortsätter att (inte) leverera: http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/mikaels-oro-efter-postnord-strulet-1.4709525

Hur försvinner två cyklar? Luktar fiffel lång väg.
Citera
2017-10-11, 04:13
Medlem
Det är för mig helt obegripligt detta drev mot "posten". Aftonbladet kör hårt med detta men det finns väl knappt någon modern människa som är i behov av just Kungliga Postverkets tjänster?

I stort sett det enda jag hittar i brevlådan är reklam. Leveransen av kvartalsvinpaketet från Tyskland sköts av Bring. Det hela avlämnas vid dörren med en trevlig honör från chauffören och med en samtidig tillönskan om en trevlig helg.

Alla fakturor och viktigare ärenden sker givetvis papperslöst. Miljövänligt, enkelt och leveranssäkert. Vägra ta emot papper borde bli en folklig massrörelse!

Den dagen jag definitivt får plocka ner brevlådan kommer det sannerligen att firas ordentligt.

Klart att det blir tufft för de som fortfarande har kvar brevvänner men utvecklingen måste obönhörligen gå framåt och inte hemfalla åt nostalgiskt återblickande.

Allt onödigt ska bort.
Citera
2017-10-11, 05:45
Medlem
Ubbe66s avatar
Postnord är ett skit företag!

Hade beställt ett paket med hemleverans, och skulle kontaktas för leverans.....
Fick sedan ett SMS med 3 val, Lev Måndag 12-15, nästa Måndag 12-15 och åter nästa Måndag 12-15!!!
Fan jag jobbar! Ringde då Postnord om telefon kontakt före leverans och det skulle inte vara några problem....
i helvete någon ringde!

Nä fy fan, Låt DHL eller någon annan ta över paket leveranser i Sverige!
Citera
2017-10-11, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Postnord är ett skit företag!

Hade beställt ett paket med hemleverans, och skulle kontaktas för leverans.....
Fick sedan ett SMS med 3 val, Lev Måndag 12-15, nästa Måndag 12-15 och åter nästa Måndag 12-15!!!
Fan jag jobbar! Ringde då Postnord om telefon kontakt före leverans och det skulle inte vara några problem....
i helvete någon ringde!

Nä fy fan, Låt DHL eller någon annan ta över paket leveranser i Sverige!

Postnord har inget monopol på paket liksom inte Volvo har monopol på vilka bilar som säljs. Du kan själv välja.
Citera
2017-10-11, 18:17
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Postnord har inget monopol på paket liksom inte Volvo har monopol på vilka bilar som säljs. Du kan själv välja.

Nja välja själv...... Ta ett exempel skulle köpa ett par kängor, googlade och de 14 första nätbutiker så var Postnord deras leverantör!

Den 15:de hade DHL..

Ger mig fan på att Postnord går ut med underpriser till butiker, för att blocka DHL o andra så långt det går!

Jag hoppas att DHL o andra borde finnas som val hos FLER butiker

Ett exempel,ta NETTONET som envisas med att ha enbart posten som leverantör.
Har påtalat detta för dom, men att ha andra alternativ är de inte intresserade av
Senast redigerad av Ubbe66 2017-10-11 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in