2017-11-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Varför tar de bort namngivningen? Han är ju redan outad och har ju själv kommenterat och allt.

Försöker de peta tillbaka anden i flaskan?
Ja det kan man verkligen undra och den frågan borde ställas till de ansvariga på SR.

Dock så tror jag inte att SR har hängt ut honom tidigare men väl SVT.
Hur kan det komma sig att de två grenarna inom public service resonerar så olika i den frågan?
Citera
2017-11-18, 20:42
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Japp, mycket konstigt agerande. Han har varit namngiven under rätt lång tid nu.

Det publicistiska kriget, se publicistklubbens debatt Aftonbladet vs Expressen intressant

https://youtu.be/n678mi4_PrA
Citera
2017-11-18, 20:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
...och just nu sade Monica Saarinen "Virtanen" i radio! För att sedan direkt säga ojdå och att det är emot SR:s policy att nämna namn i sådana här sammanhang... Snacka om att det blev lite jobbig stämning där i intervjun med Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén.

Lysande!
I en utfrågning som handlar om att Aftonbladet skyddar sina egna medarbetare så ber Saarinen om ursäkt för att hon själv hängt ut Virtanen.
Man han riktigt höra den tunna isen braka ihop av trippelmoralens tyngd!
Citera
2017-11-18, 21:13
Medlem
Hellcats avatar
Är det svenskt mästerskap i kovändning?
Har aldrig varit nån fan av Virtanen
Citera
2017-11-18, 21:15
Medlem
Jag gissar att virtanen har micro penis,

Kan npgon frpga cissi wallin om det stämmer
Citera
2017-11-18, 22:48
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Monica Saarinen sade också "Jag har hört att ni försöker köpa ut honom".
Sofia Olsson Olsén avböjde från att kommentera det.

Intressant, nåt de talat om innan sändning kanske. Det är ett tecken på att Virre inte kommer skriva i AB igen. Undrar hur mycket de erbjuder?
Citera
2017-11-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Ja det kan man verkligen undra och den frågan borde ställas till de ansvariga på SR.

Dock så tror jag inte att SR har hängt ut honom tidigare men väl SVT.
Hur kan det komma sig att de två grenarna inom public service resonerar så olika i den frågan?

Expressen och Svenska Dagbladet hängde ut Virtanen med namn. Han har anmält båda tidningarna till PO. Därför passar sig övriga tidningar och etermedia att nämna hans namn. Det skulle teoretiskt kunna sluta med en stämning för förtal och därmed följande skadestånd.
Citera
2017-11-18, 22:59
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
...och just nu sade Monica Saarinen "Virtanen" i radio! För att sedan direkt säga ojdå och att det är emot SR:s policy att nämna namn i sådana här sammanhang... Snacka om att det blev lite jobbig stämning där i intervjun med Aftonbladets chefredaktör Sofia Olsson Olsén.

Jobbig stämning är förmodligen defaultinställningen just nu i gammelmedia. Alla vet såklart vilka personer som gjort vad, och de finns i alla deras korridorer. Nu handlar det om att hålla tungan rätt i mun; inte nämna namn. Inte säga Virtanen för då kanske So-Fia säger Lotta.
Citera
2017-11-18, 23:18
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Expressen och Svenska Dagbladet hängde ut Virtanen med namn. Han har anmält båda tidningarna till PO. Därför passar sig övriga tidningar och etermedia att nämna hans namn. Det skulle teoretiskt kunna sluta med en stämning för förtal och därmed följande skadestånd.

Aftonbladet själva har ju namngett honom i och med att han lät sig intervjuas angående anklagelserna https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GvO8m/virtanen-jag-har-betett-mig-tolpigt-och-skitstovligt
Anmälan till PO handlade som jag förstått dig inte om namnpublicering i sig. Där har ju tåget gått.

Han menar att när tidningarna publicerade namn och bild på honom efter våldtäktsanklagelserna från Cissi Wallin gjordes det omotiverat stort.

”Expressen bestämde sig då uppenbarligen inte bara för att namnpublicera Fredrik Virtanen utan att göra det i ett omfattande publicering med både bild och namn, stort uppslaget på löpsedel och etta samt ett reportage om sex sidor dvs. tre hela uppslag i tidningen", står det i anmälan.

Någon framgångsrik stämning av SR kan han alltså glömma.
Senast redigerad av langaocb 2017-11-18 kl. 23:25.
Citera
2017-11-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Aftonbladet själva har ju namngett honom i och med att han lät sig intervjuas angående anklagelserna https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GvO8m/virtanen-jag-har-betett-mig-tolpigt-och-skitstovligt
Anmälan till PO handlade som jag förstått dig inte om namnpublicering i sig. Där har ju tåget gått.

Han menar att när tidningarna publicerade namn och bild på honom efter våldtäktsanklagelserna från Cissi Wallin gjordes det omotiverat stort.

”Expressen bestämde sig då uppenbarligen inte bara för att namnpublicera Fredrik Virtanen utan att göra det i ett omfattande publicering med både bild och namn, stort uppslaget på löpsedel och etta samt ett reportage om sex sidor dvs. tre hela uppslag i tidningen", står det i anmälan.

Någon framgångsrik stämning av SR kan han alltså glömma.

Jag har uppfattat det som att Expressen och SvD namnpublicerade innan Virtanen själv valde att tala ut i AB, och det är därför Virtanen har anmält till PO. Men jag kan absolut ha fel.
Citera
2017-11-18, 23:44
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag har uppfattat det som att Expressen och SvD namnpublicerade innan Virtanen själv valde att tala ut i AB, och det är därför Virtanen har anmält till PO. Men jag kan absolut ha fel.

De är alla publicerade samma dag men i Expressens artikel förekommer det citat från intervjun i Aftonbladet. Så åtminstone Expressen var efter AB.
Sen tror jag vi hade haft en förtalsanmälan om SvD var först. Inte denna formulering från FV "Han menar att när tidningarna publicerade namn och bild på honom efter våldtäktsanklagelserna från Cissi Wallin gjordes det omotiverat stort."
Nästan helt säker på att du har fel.
Citera
2017-11-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
De är alla publicerade samma dag men i Expressens artikel förekommer det citat från intervjun i Aftonbladet. Så åtminstone Expressen var efter AB.
Sen tror jag vi hade haft en förtalsanmälan om SvD var först. Inte denna formulering från FV "Han menar att när tidningarna publicerade namn och bild på honom efter våldtäktsanklagelserna från Cissi Wallin gjordes det omotiverat stort."
Nästan helt säker på att du har fel.

Om det är som du säger tror jag inte Virtanen har en chans att komma någon vart med varken anmälningar eller eventuell stämning. Han avgör inte hur stort en tidning ska slå upp en nyhet, även om han inbillar sig det. Vi får väl avvakta och se vad som händer framöver. På sätt och vis tycker jag att det enbart är rättmätigt att den självgode Virtanen får smaka sin egen medicin nu. Han har suttit på alltför höga hästar alltför länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in