2017-11-17, 14:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, letade efter och tog exemplet mest med tanke på mass- topsning, DNA-bevisning, hur man tar ställning till vilka/hur många som ska topsas och hur man går vidare i fall där man saknar misstänkt gärningsman, inte att fallen i sig var lika.

Vad gäller gärningsman känns det svårt att dra några slutsatser när man knappt vet vilka skador hon haft, förutom att det verkar vara någon slags våld som inte var av den art så att man omedelbart kunde dra den slutsatsen att det var de som lett till döden/ kunde förväxlas med fallskador och att hon inte blivit sexuellt utnyttjad( om jag inte missminner mig).

Tänker dock att vid ett planerat mord borde gärningsmannen ha med sig något slags vapen. Ett sådant skulle kanske ge synliga skador ( t ex skjutvapen, kniv eller strypsnara). Man vill ju vara säker på att man snabbt lyckas göra sitt dåd och utan att det blir för mycket uppseendeväckande skrik och annat. Inte chansa på att man ska hitta en sten/gren eller att man lyckas strypa någon med händerna.

Precis.

Jag tog din post som utgångspunkt mycket pga av att den väckte associationer – jag avsåg inte binda dig vid några slutsatser. Topsning är bra men det är ju kanske ibland mer nåt att röra i grytan med än något fullt tillförlitligt och uttömmande. I Linköping har man ju topsat "hela stan" men inte fått någon träff. Vilket antyder att man har begränsat sig på fel sätt eller låtit sig luras. Vilket typ av GM lägger sin mössa i en gratistidningsautomat vid busstorget, med DNA som inte kan spåras? Det är ju ett sätt att försäkra sig om att mössan inte kommer bort utan att den förr eller senare blir hittad.

De förövare som inte är stockdumma är selektivt smarta.
Citera
2017-11-18, 01:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Hm, det verkar som att det uppdagats en del skumlirare inom kommunen i Ulricehamn, det finns en artikel på ut.se som dock är bakom betalvägg som gäller att kommunen gjort polisanmälan avseende trolöshet mot huvudman.

Undrar om det är detta fallet? :
http://www.ut.se/ulricehamn/medarbetare-pa-kommunen-polisanmald-for-ekonomiska-oegentligheter/

Det är visserligen på annat verksamhetsområde än där LH arbetat, men kan hon fått reda på oegentligheter om hon är ansvarig för arbetsmarknadsfrågor? Om praktikanter exempelvis berättar om erbjudanden om svartjobb eller liknande?
Citera
2017-11-18, 11:51
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hm, det verkar som att det uppdagats en del skumlirare inom kommunen i Ulricehamn, det finns en artikel på ut.se som dock är bakom betalvägg som gäller att kommunen gjort polisanmälan avseende trolöshet mot huvudman.

Undrar om det är detta fallet? :
http://www.ut.se/ulricehamn/medarbetare-pa-kommunen-polisanmald-for-ekonomiska-oegentligheter/

Det är visserligen på annat verksamhetsområde än där LH arbetat, men kan hon fått reda på oegentligheter om hon är ansvarig för arbetsmarknadsfrågor? Om praktikanter exempelvis berättar om erbjudanden om svartjobb eller liknande?
Känns spontant som ett riktigt långskott, verkligheten bjuder oftast på mindre avancerade anledningar till mord. Allting är ju möjligt, men om någon hade ett motiv så ökar ju sannolikheten för att detta fall får en lösning... det värsta scenariot med en slumpartad attack från en störd människa lär bli bra mycket svårare att lösa.
Citera
2017-11-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Känns spontant som ett riktigt långskott, verkligheten bjuder oftast på mindre avancerade anledningar till mord. Allting är ju möjligt, men om någon hade ett motiv så ökar ju sannolikheten för att detta fall får en lösning... det värsta scenariot med en slumpartad attack från en störd människa lär bli bra mycket svårare att lösa.

Jo, det är ett långskott. Men jag vet inte varifrån du fått att mord av störda människor är svårlösta, störda människor brukar lämna spår efter sig. Sett till att de är relativt sällsynta så är det väl snarare så att de ofta blir lösta? De blir också sedda, de sticker ofta ut om de inte redan är kända på orten. LH var ju och motionerade en tid när kontorsfolk som motionerar vanligtvis motionerar, efter jobbet efter kontorstid. Det skulle också vara intressant att veta vad de menade med "onaturlig ställning", störda människor gör väl något händelsevis med kroppen, sargar den eller liknande men har för mig att man mer sällan ser att de lägger mycket möda på att försöka gömma kroppen för att fördröja upptäckt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-18 kl. 12:50.
Citera
2017-11-18, 13:09
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, det är ett långskott. Men jag vet inte varifrån du fått att mord av störda människor är svårlösta, störda människor brukar lämna spår efter sig. Sett till att de är relativt sällsynta så är det väl snarare så att de ofta blir lösta? De blir också sedda, de sticker ofta ut om de inte redan är kända på orten. LH var ju och motionerade en tid när kontorsfolk som motionerar vanligtvis motionerar, efter jobbet efter kontorstid. Det skulle också vara intressant att veta vad de menade med "onaturlig ställning", störda människor gör väl något händelsevis med kroppen, sargar den eller liknande men har för mig att man mer sällan ser att de lägger mycket möda på att försöka gömma kroppen för att fördröja upptäckt.
Vad jag menar är att det är svårare att lösa ett fall där GM inte har någon koppling till BO. Om GM inte heller är kopplad till området, orten där dådet ägde rum så är det ännu svårare. Jag tror nog att det finns en hel del spår och uppslag för polisen att jobba på... De löser det här är min gissning.
Citera
2017-11-18, 18:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Har dom inte hittat nåt DNA eller annat bra spår att koppla till GM så blir det väldigt svårt att klara upp det här..
Citera
2017-11-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Har dom inte hittat nåt DNA eller annat bra spår att koppla till GM så blir det väldigt svårt att klara upp det här..

Även om GM efterlämnat DNA, exempelvis om det något slags störd person, så var det väl också lite ruggigt väder så det förfars i regnblöta?
Citera
2017-11-18, 20:08
Medlem
MegaLomanis avatar
"Onaturlig ställning" är ju en term som förbryllat många. De har inte talat om vad det inneburit.
Något onaturligt jag kunde tänka mig, vore om man hittade ett lik i skogen liggande utsträckt på rygg med händerna i kors på bröstet.

Jag menar, så blir det knappast om en älg sparkat ihjäl personen, inte om en hjärtinfarkt eller hjärnblödning slagit till eller om man rusat iväg i panik, trillat och brutit nacken.
En levande människa måste i så fall ha varit med och arrangerat, t ex en mördare med disigt intellekt, som velat visa sitt offer en viss pietet.
Citera
2017-11-18, 20:21
Medlem
Som jag har förstått det har inte det bekräftats i media om varken spår eller andra fynd kring kroppen. Det verkar som om polisen arbetar efter hypotesen att hon blivit överfallen av någon för henne okänd person. De har även varnat allmänheten om att inte ge sig ut i motionsspåret ensamma. Enligt sammanfattningen i trådstart är GMP gruppen inkopplad i fallet, vilket ytterligare talar för att man är osäker på vilken typ av gärningsperson man skall leta efter.

Om man tänker lite kring ovan information som hittas i trådstarten, så verkar det som om det finns en person, antagligen boende, i närheten av motionsslingan som gillar att överfalla ensamma kvinnor i Ulricehamn.
Vad vi inte fått veta är hur LH blev dödad, vi vet inte om det var ett rånförsök eller våldtäktsförsök som slutade med mord. Enligt de uppgifter som framkommit så har jag kunnat läsa mig till att det till en början var osäkert om hon bragts om livet vilket indikerar till att gärningspersonen inte brukat övervåld i alla fall. Man har inte hört skrik från LH - inget som kunde hördes till golfbanan i närheten enligt en poliskvinna som befann sig där under samma tidpunkt som LH dödades.

Normalt sett brukar det i princip alltid vara en närstående som är skyldig till mord på kvinnor i hemmet. Hur statistiken ser ut när kvinnor mördas utomhus beror väl på motivet i första hand - våldtäkt, rån e.d. Vi som inte har insyn i utredningen kan bara spekulera.

Det finns två kategorier av gärningsperson som man skall inrikta sig på anser jag. Det ena är om det finns en närstående person som av någon anledning vill se LH död. I den här kretsen räknas familj, vänner, arbetskollegor, personer hon träffat via sitt arbete, älskare samt före detta älskare/partner och dess närstående. Det blir ganska många människor att kolla upp bara i denna krets.
I den andra kretsen hamnar de individer som räknas som okända för LH. Det kan vara personer med en psykisk sjukdom, missbrukare, folk som blivit dömda för våldtäkt, rån och överfall på ensamma kvinnor tidigare mm. Statistik visar att det ofta är en man som bor i väldigt nära anslutning till platsen för överfallet, ibland handlar det inte ens om 1 kilometer. Dessa individer begår överfall i den miljö de känner väl till och snabbt kan ta sig hem. Därför tror jag att den person som begått detta antagligen bor precis i närheten. Desto mer erfaren han är desto längre bort ifrån sin bostad vågar han begå brott.

Oroande är väl att om polisen inte snart kan knyta någon till denna gärning är väl risken att han begår nya överfall på kvinnor. Det är bara en tidsfråga.

Skall väl tillägga att det är bara mina egna åsikter och inte fakta, så att det inte skapas fler trådsanningar i onödan.

Till de som är väl insatta i denna fall; finns det bekräftat någonstans att man hittat DNA spår eller andra fynd på brottsplatsen? Har man gått ut med hur LH dödats, dvs, dödsorsak?
Citera
2017-11-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
"Onaturlig ställning" är ju en term som förbryllat många. De har inte talat om vad det inneburit.
Något onaturligt jag kunde tänka mig, vore om man hittade ett lik i skogen liggande utsträckt på rygg med händerna i kors på bröstet.

Jag menar, så blir det knappast om en älg sparkat ihjäl personen, inte om en hjärtinfarkt eller hjärnblödning slagit till eller om man rusat iväg i panik, trillat och brutit nacken.
En levande människa måste i så fall ha varit med och arrangerat, t ex en mördare med disigt intellekt, som velat visa sitt offer en viss pietet.

Jo, jag hade reflekterat inledningsvis att något sticker ut på ett sätt som är obegripligt, exempelvis tydligt brutit nacke men ligger på platt, mossmjuk mark utan spår av att ha ramlat med huvudet före. Men det kan vara som du säger, ifall det är en så kallad störd person som mördat.
Fast ställningen du beskriver kan nog vara ganska naturlig för någon som har svårt att andas, kol eller astmaanfall, men kanske inte just med korslagda armar?
Citera
2017-11-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani

Detta har jag missat helt. Gärningspersonen har alltså tagit sig tid till att arrangera kroppen/brottsplatsen? Vet vi på vilket sätt?

Edit; Nej det vet vi inte såg jag nu.
Citera
2017-11-18, 20:26
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Detta har jag missat helt. Gärningspersonen har alltså tagit sig tid till att arrangera kroppen/brottsplatsen? Vet vi på vilket sätt?

Edit; Nej det vet vi inte såg jag nu.

Stopp nu! Detta är en vild spekulation från min sida. Gör inte det till en trådsanning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in