Citat:
Ok, letade efter och tog exemplet mest med tanke på mass- topsning, DNA-bevisning, hur man tar ställning till vilka/hur många som ska topsas och hur man går vidare i fall där man saknar misstänkt gärningsman, inte att fallen i sig var lika.
Vad gäller gärningsman känns det svårt att dra några slutsatser när man knappt vet vilka skador hon haft, förutom att det verkar vara någon slags våld som inte var av den art så att man omedelbart kunde dra den slutsatsen att det var de som lett till döden/ kunde förväxlas med fallskador och att hon inte blivit sexuellt utnyttjad( om jag inte missminner mig).
Tänker dock att vid ett planerat mord borde gärningsmannen ha med sig något slags vapen. Ett sådant skulle kanske ge synliga skador ( t ex skjutvapen, kniv eller strypsnara). Man vill ju vara säker på att man snabbt lyckas göra sitt dåd och utan att det blir för mycket uppseendeväckande skrik och annat. Inte chansa på att man ska hitta en sten/gren eller att man lyckas strypa någon med händerna.
Vad gäller gärningsman känns det svårt att dra några slutsatser när man knappt vet vilka skador hon haft, förutom att det verkar vara någon slags våld som inte var av den art så att man omedelbart kunde dra den slutsatsen att det var de som lett till döden/ kunde förväxlas med fallskador och att hon inte blivit sexuellt utnyttjad( om jag inte missminner mig).
Tänker dock att vid ett planerat mord borde gärningsmannen ha med sig något slags vapen. Ett sådant skulle kanske ge synliga skador ( t ex skjutvapen, kniv eller strypsnara). Man vill ju vara säker på att man snabbt lyckas göra sitt dåd och utan att det blir för mycket uppseendeväckande skrik och annat. Inte chansa på att man ska hitta en sten/gren eller att man lyckas strypa någon med händerna.
Precis.
Jag tog din post som utgångspunkt mycket pga av att den väckte associationer – jag avsåg inte binda dig vid några slutsatser. Topsning är bra men det är ju kanske ibland mer nåt att röra i grytan med än något fullt tillförlitligt och uttömmande. I Linköping har man ju topsat "hela stan" men inte fått någon träff. Vilket antyder att man har begränsat sig på fel sätt eller låtit sig luras. Vilket typ av GM lägger sin mössa i en gratistidningsautomat vid busstorget, med DNA som inte kan spåras? Det är ju ett sätt att försäkra sig om att mössan inte kommer bort utan att den förr eller senare blir hittad.
De förövare som inte är stockdumma är selektivt smarta.