2017-11-18, 14:39
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Ja. Judisk far och svensk mor. Men det syntes på långt håll.

Alltså Rikard W var bara halvjude:

Enligt i huvudsak ortodox judisk religiös (halachisk) tradition är en jude någon som fötts av en judisk mor eller konverterat för en erkänd rabbin.

Nu har även riksbögen Jonas G uttalat sig om sin gode vän Rikard W:

”Rikard var en av de där enastående! Jag vet ingen som var så älskad av sina vänner och som älskade så tillbaka. Många var festerna, många var skratten. Många var det som kom och gick genom åren, många var vi som blev kvar. Rikard var liksom ett nav kring vilken vi alla rörde oss”.

Gardells flata till syster har ett stackars barn med Rikard.
Citera
2017-11-18, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Nej, det kan ju beror på att Mona och Rickard var mycket goda vänner. Jag misstänker att vare sig Arklöv eller Timell var det.
Det kan stämma, förutsatt att Rikard hade så ofattbart få vänner att det inte fanns någon mindre avskydd bland dem att rota fram i det här läget.
Eller så genererade hennes namn fler klick än de hundratals mer eller mindre okända som hade minst lika mycket att berätta om honom.

Jag kanske är unik men hennes lögner överskuggar allt som kommer ur hennes mun, i något sammanhang. Kallt uträknat av en producent säger jag, i bästa fall totalt tondövt.
Citera
2017-11-18, 14:46
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Aids?

Möjligtvis att han hade det, men det var inget som kom fram i media eller så. Han dog av lungemfysem.
Citera
2017-11-18, 15:15
Medlem
jimmythegents avatar
Det jag inte kan förstå i samband med Rickard Wolffs bortgång är varför vissa så kategoriskt avvisar tanken på att han skulle kunna ha HIV/AIDS som tillsammans med lungemfysem bidrog till och snabbade på sjukdomsförloppet och slutligen hans död. Är det någon form av förnekelse av att sin idol inte kan ha den sjukdomen eller vad handlar det om? I min värld så är han inte sämre artist eller skådis för det.
Citera
2017-11-18, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
Det jag inte kan förstå i samband med Rickard Wolffs bortgång är varför vissa så kategoriskt avvisar tanken på att han skulle kunna ha HIV/AIDS som tillsammans med lungemfysem bidrog till och snabbade på sjukdomsförloppet och slutligen hans död. Är det någon form av förnekelse av att sin idol inte kan ha den sjukdomen eller vad handlar det om? I min värld så är han inte sämre artist eller skådis för det.
Det handlar om förnekelse, precis som du själv säger. Rikard Wolff var ju en av de där "goda" som vi får lära oss är lite finare. Homosexuell, jude, PK, kulturpersonlighet. Att han dessutom var en, som Jan Guillou uttryckte det, pederast som dessutom mycket väl kan ha haft AIDS skär liksom hela den bilden på ett för många DN-skadade obehagligt vis. Det gör att människor känner ett behov av att kategoriskt förneka eventuella hivsmittor trots att Rikard Wolff minst sagt levde sitt liv som en absolut högriskindivid.

En annan faktor jag tror spelar in är föreställningen att hivsmitta inte längre anses vara en dödlig sjukdom. Folk föreställer sig att det är lite som diabetes eller nåt. En tablett om dagen och sen lever man ett fullt och i övrigt friskt liv, för ingen dör i AIDS i västvärlden idag, typ. När då någon faktiskt gör det och denne till råga på allt är en kändis så blir det lite syntax error för folk. Kartan och terrängen stämmer inte överens och då tar man beslutet att följa kartan. Det är terrängen det måste vara fel på, verkligheten som inte stämmer. Och så börjar letandet efter svepskäl och undanflykter.
"Det måste vara KOL, rökningen är boven, ärftlig sjukdom och blabla".

Och för att förekomma den reflexmässiga repliken om att " jag inte vet om han var en högriskindivid blabla" så:

• Aktiv homosexuell under 70-, 80- och 90-talen
• Tidigare pojkvän död i AIDS
• Enligt egen utsago i media ett stort antal vänner, bekanta och älskare som dog i AIDS redan på 80-talet
• Hängde enligt egen utsago på barer i mer än trettio år och hade aldrig haft något längre förhållande innan han som 47-åring träffade 18-årige André.
• En förkärlek för unga homosexuella män, vilket vi ju vet är de som är absolut sämst på att bedöma risker
• Egen långvarig sjukdomshistorik, framförallt gällande lungsjukdomar vilket vi vet drabbar en stor andel hivsmittade
• Själv död innan 60 års ålder efter en flera månader lång sjukhusvistelse under vilken han uppvisar märkliga fläckar på kropp och ansikte

Folk får givetvis göra sin egen bedömning men att kategoriskt avfärda hiv/AIDS som en faktor är lika enfaldigt som människor som utsätter sig för stora risker enbart eftersom det tror att "äsch, det händer inte mig".
Senast redigerad av Arkhamist 2017-11-18 kl. 15:42.
Citera
2017-11-18, 15:45
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Det gick fort, liket hann ju knappt kallna innan den blev såld.
Det var ett bra tag sedan hans lägenhet var till salu och den såldes 23 augusti, alltså för nästan tre månader sedan.

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-4rum-stockholms-kommun-lundagatan-44-c-717350
Citera
2017-11-18, 15:48
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Det var ett bra tag sedan hans lägenhet var till salu och den såldes 23 augusti, alltså för nästan tre månader sedan.

https://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-4rum-stockholms-kommun-lundagatan-44-c-717350

14 900 000 kr i slutpris för en stjärtprins kvart. Det var inte dåligt.
Citera
2017-11-18, 15:52
Medlem
Fy fan vad jag spyr på Flashback ibland. Börjar spekulera i att han hade HIV/AIDS? Vad är det för fel på er? Han har precis gått bort och låt honom nu för f*n vila i frid.

Träffade honom för 15 år sedan. Trevligare människa får man leta efter. Kommer sakna honom
Citera
2017-11-18, 16:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Det är tabulagt tvärr fortsatt. Vissa i tråden är på sidan att han var bög och dog av Aids för den sjukdomen tycker de är Guds straff mot homosexuella. Sedan andra sidan som blir kränkta av detta och möjligen är riktiga fans som inte håller med.

Som sagt det kvittar. Vi lever inte under islam ännu så om han var bög och tom dog av aids så spelar det liksom ingen roll. Hans liv, hans val och oavsett så spelade det ingen som helst roll i hur bra han var som skådis.

Min gissning är att han gick bort pga KOL. Han har haft problem med lungorna väldigt länge och den döden är inte direkt en bra död. Så extra synd om honom för den plåga det speciellt måste varit de sista månaderna.
Citera
2017-11-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk

Så illa verkar inte marknaden i Stockholm vara, begärde 12 mille för 110 m2 och fick 15. Verkar iofs ha varit ett bra läge med fin utsikt.
Citera
2017-11-18, 16:26
Medlem
defenseurs avatar
Citat:

Nu tycker jag inte att man kan avvisa en sådan tanke "kategoriskt", men det är en osannolik teori och det du kallar för "kategoriska" avvisanden i den här tråden, det är nog inget annat än försök att påpeka den saken.
Citera
2017-11-18, 16:27
Medlem
Förstår inte varför det skulle vara viktigt om han hade hiv/aids eller inte. Han tillhörde riskgruppen och det sätter ner immunförsvaret så andra sjukdomar kan frodas.
Jag tyckte inte han var speciellt märkvärdig som artist och skådis, men man får ge honom kredit för att trots det ha lyckats väl i att slå sig fram till semi-stjärnstatus med en begränsad repertoar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in