Citat:
Ursprungligen postat av
jimmythegent
Det jag inte kan förstå i samband med Rickard Wolffs bortgång är varför vissa så kategoriskt avvisar tanken på att han skulle kunna ha HIV/AIDS som tillsammans med lungemfysem bidrog till och snabbade på sjukdomsförloppet och slutligen hans död. Är det någon form av förnekelse av att sin idol inte kan ha den sjukdomen eller vad handlar det om? I min värld så är han inte sämre artist eller skådis för det.
Det handlar om förnekelse, precis som du själv säger. Rikard Wolff var ju en av de där "goda" som vi får lära oss är lite finare. Homosexuell, jude, PK, kulturpersonlighet. Att han dessutom var en, som Jan Guillou uttryckte det, pederast som dessutom mycket väl kan ha haft AIDS skär liksom hela den bilden på ett för många DN-skadade obehagligt vis. Det gör att människor känner ett behov av att kategoriskt förneka eventuella hivsmittor trots att Rikard Wolff minst sagt levde sitt liv som en absolut högriskindivid.
En annan faktor jag tror spelar in är föreställningen att hivsmitta inte längre anses vara en dödlig sjukdom. Folk föreställer sig att det är lite som diabetes eller nåt. En tablett om dagen och sen lever man ett fullt och i övrigt friskt liv, för ingen dör i AIDS i västvärlden idag, typ. När då någon faktiskt gör det och denne till råga på allt är en kändis så blir det lite syntax error för folk. Kartan och terrängen stämmer inte överens och då tar man beslutet att följa kartan. Det är terrängen det måste vara fel på, verkligheten som inte stämmer. Och så börjar letandet efter svepskäl och undanflykter.
"Det måste vara KOL, rökningen är boven, ärftlig sjukdom och blabla".
Och för att förekomma den reflexmässiga repliken om att " jag inte vet om han var en högriskindivid blabla" så:
• Aktiv homosexuell under 70-, 80- och 90-talen
• Tidigare pojkvän död i AIDS
• Enligt egen utsago i media ett stort antal vänner, bekanta och älskare som dog i AIDS redan på 80-talet
• Hängde enligt egen utsago på barer i mer än trettio år och hade aldrig haft något längre förhållande innan han som 47-åring träffade 18-årige André.
• En förkärlek för unga homosexuella män, vilket vi ju vet är de som är absolut sämst på att bedöma risker
• Egen långvarig sjukdomshistorik, framförallt gällande lungsjukdomar vilket vi vet drabbar en stor andel hivsmittade
• Själv död innan 60 års ålder efter en flera månader lång sjukhusvistelse under vilken han uppvisar märkliga fläckar på kropp och ansikte
Folk får givetvis göra sin egen bedömning men att kategoriskt avfärda hiv/AIDS som en faktor är lika enfaldigt som människor som utsätter sig för stora risker enbart eftersom det tror att "äsch, det händer inte mig".