2017-11-16, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Diskussionen handlar ju om "inom vilken tid fri abort skall tillåtas" och då var ju detta en relevant aspekt eftersom det bl.a. diskuterade om den skulle ligga på samma ställe där vi definierar fostret som ett mänskligt liv. Sedan kom du med ett felaktigt argument och jag visade varför du hade fel.

Bättre lycka i nästa diskussion = )
Vilka "vi" är det som definierar fostret som ett mänskligt liv där abortgränsen ligger?

Och när du nu har fastställt för dig själv vad som är mänskligt liv eftersom du tydligen tycker det är av intresse; Var vill du då sätta gränsen för vilket mänskligt liv du av bekvämlighetsskäl vill få döda?

Gränsen för när barn kan överleva utanför livmodern kanske är ok, eller vill du även av bekvämlighetsskäl kunna döda födda barn upp till en viss ålder?
Citera
2017-11-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hint: gå tillbaka till logik överhuvdtaget herr "forskaren".

frågan var: överelever foster utanför livmodern, eller från och med när överlever foster utanför livmodern?

1. Ett embryo är inte ett foster, och även om jag varit snäll och accepterat denna språkliga fadäs så 2. accepterar jag alltså inte din logik att du definierar foster enbart till de två första veckorna för att sen låtsas att resten av fostrets existens är i någon slag lingvistiskt- och begreppsvaccum. ok?

Mänskligt liv är det när det uppnått en viss nivå... embryon under de två första veckorna har definitivt inte uppnått detta.
Ja, eftersom du använde dig av samma term så vore det ju märkligt annars.

Så hur lång är gränsen man skall klara sig utanför livmodern för att vara ett mänskligt liv? Överlever ett spädbarn en vecka och sedan dör så var det aldrig ett mänskligt liv?

Du vet att man kan stoppa in ett embryo som skapats utanför livmodern i en annan livmoder och låta det utvecklas där right? (Hint: provrörsbefruktning). Om det finns en sådan redo, blir fostret ett mänskligt liv då?
Citera
2017-11-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Ja, eftersom du använde dig av samma term så vore det ju märkligt annars.

Så hur lång är gränsen man skall klara sig utanför livmodern för att vara ett mänskligt liv? Överlever ett spädbarn en vecka och sedan dör så var det aldrig ett mänskligt liv?

Du vet att man kan stoppa in ett embryo som skapats utanför livmodern i en annan livmoder och låta det utvecklas där right? (Hint: provrörsbefruktning). Om det finns en sådan redo, blir fostret ett mänskligt liv då?

Seriöst tycker du jag ska svara på det där tramset?
eller menar du att du är så pantad så du verkligen inte fattar vad "överleva utanför livmodern" syftar på?
att det inte handlar om hur länge man klara sig utan di.

kan man ta ut ett foster i vecka 6 och stoppa in det i din micro ?
m man kan det herr forskaren så tycker jag du ska starta en business.
Citera
2017-11-16, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Du har rätt, jag måste ha fått det om bakfoten. Det var WHO som hade dragit gränsen vid vecka 22.
Då är det lustigt att vi har någon gräns alls i Sverige faktiskt.

Edit: Det innebär att om en person misshandlar en kvinna som är gravid i månad 8 varpå fostret dör så kan han endast dömas för grov misshandel på sin höjd? Sjukt.
Nej, det är inte konstigt att vi har en gräns. Naturligtvis finns det gränser för vad sjukvården ska göra och inte göra.

Ja, det är endast misshandel av mamman han döms för.
Citera
2017-11-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det är inte konstigt att vi har en gräns. Naturligtvis finns det gränser för vad sjukvården ska göra och inte göra.

Varför har vi en gräns för abort?
Citera
2017-11-16, 22:13
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nej, det är inte basen för gällande abortlagstiftning.

Basen för gällande abortlagstiftning är när barnet kan överleva utanför livmodern och inget annat.

Då får vi nog tidigarelägga gränsen ett par veckor...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11420255.ab
https://www.expressen.se/nyheter/tyska-frieda-foddes-i-vecka-21---overlevde/
http://www.babyvarlden.se/Gravid/Tankar-och-kanslor/Mirakelbabyn-trotsade-alla/

Av de barn som föds vecka 24 eller senare överlever nästan alla ( här i Sverige ).
Citera
2017-11-16, 22:18
Medlem
Jessigirlies avatar
Abort är lika mkt mord som att slå det nyfödda barnet i närmaste betongvägg !
Jag skäms för att folk tar så lätt på människoliv!😡

Dom som jobbar med detta bör genast kastas i brännungnar levande tillsammans med dom som mördar sina barn.
-Den enda ggn jag anser det okej är typ våldtäkter eller incest.
Annars kan man fasen käka p-piller om man e oskyddad annars!!

#hängabortörerna
Citera
2017-11-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Abort är lika mkt mord som att slå det nyfödda barnet i närmaste betongvägg !
Jag skäms för att folk tar så lätt på människoliv!😡

Dom som jobbar med detta bör genast kastas i brännungnar levande tillsammans med dom som mördar sina barn.
-Den enda ggn jag anser det okej är typ våldtäkter eller incest.
Annars kan man fasen käka p-piller om man e oskyddad annars!!

#hängabortörerna

Så efter en våldtäkt eller incest så är det alltså ok att "slå det nyfödda barnet i närmaste betongvägg !"

är det vad du försöker säga?
Citera
2017-11-16, 22:24
Medlem
Citat:
Vilka "vi" är det som definierar fostret som ett mänskligt liv där abortgränsen ligger?

Och när du nu har fastställt för dig själv vad som är mänskligt liv eftersom du tydligen tycker det är av intresse; Var vill du då sätta gränsen för vilket mänskligt liv du av bekvämlighetsskäl vill få döda?

Gränsen för när barn kan överleva utanför livmodern kanske är ok, eller vill du även av bekvämlighetsskäl kunna döda födda barn upp till en viss ålder?

Läs gärna tråden = )

Nu förklarade jag bara hålet i ditt och Merpis resonemang. Jag kommer bara till samma slutsats som vem som helst som för ett stringent och logiskt resonemang i ämnet, det är inget som är unikt för mig. Skulle dock någon av er komma på ett bra argument mot att mänskligt liv börjar vid befruktningen så lyssnar jag gärna på det.
Citera
2017-11-16, 22:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Varför har vi en gräns för abort?
Av huvudsakligen praktiska skäl, skulle jag påstå. Vem ska slå ihjäl det födda levnadsdugliga barnet som sedan ska folkbokföras som dödfödd?
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Då får vi nog tidigarelägga gränsen ett par veckor...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11420255.ab
https://www.expressen.se/nyheter/tyska-frieda-foddes-i-vecka-21---overlevde/
http://www.babyvarlden.se/Gravid/Tankar-och-kanslor/Mirakelbabyn-trotsade-alla/

Av de barn som föds vecka 24 eller senare överlever nästan alla ( här i Sverige ).
Ja, gränsen kommer förmodligen att sänkas.
Citera
2017-11-16, 22:26
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ja, det är endast misshandel av mamman han döms för.

En missbrukare som Umeåsoc hade utplacerat i min kommun sparkade sin gravida flickvän i magen ett antal gånger eftersom han inte ville bli underhållsskyldig , hon hade tvillingar i magen och bägge hjärnskadades .

Den ena fick svåra hjärnskador , är rullstolsbunden , halvblind och ligger på en ettårings nivå ungefär .
Den andra går i särskola , skiter på sig ibland , kan gå själv men rör sig konstigt .

Inte världens lyckligaste 15-åringar direkt ....

Han dömdes enbart för kvinnomisshandel , står inte ett ord i domen om hur det gick för barnen .
Man kan tycka att det skulle vara möjligt att åtala honom i efterhand då man sett hur barnen blev...
Citera
2017-11-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Seriöst tycker du jag ska svara på det där tramset?
eller menar du att du är så pantad så du verkligen inte fattar vad "överleva utanför livmodern" syftar på?
att det inte handlar om hur länge man klara sig utan di.

kan man ta ut ett foster i vecka 6 och stoppa in det i din micro ?
m man kan det herr forskaren så tycker jag du ska starta en business.
Det är ju exakt detta jag menar. Om ett spädbarn dör inom samma tid som ett precis befruktat ägg gör så var inte heller spädbarnet ett mänskligt liv?

Det är därför du inte kan föra sådana resonemang eftersom de får helt absurda konsekvenser. Därför måste du ha ett bättre argument som inte rör "hur länge" något överlever utanför kroppen eftersom detta, som vi såg ovan, uppenbart inte definierar mänskligt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in