2017-10-27, 19:24
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Bombay
Hur snabbt är egentligen ett Gripen? Har hört lite olika uppgifter, allt från mach 1,8 (military photos), mach 2 (wikipedia) samt nära till mach 2.

Tack för svar!

Gripen E med motorn General Electric F414G har testflygt i några månader .

Motorn är en femtedel starkare och visserligen är Gripen E lite större och tyngre än föregångaren men det är nog ett ganska säkert antagande att både räckvidden och topphastigheten ökat med Gripen E.

Den är ordentligt uppgraderad vad gäller elektroniken och även förberedd för elektronisk krigsföring och framtida elektroniska uppgraderingar.

Den kommer vara lite billigare än både Rafale och Eurofighter och SAAB har fördubblat sina beräknade försäljningssiffror till 450 flygplan under de närmaste 15 åren.
Citera
2017-10-27, 20:01
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men har dumma bomber någon plats i dagens eller morgondagens krigföring? Man kan ha dem till att rasera bebyggelse i länder som saknar effektivt luftvärn men det är väl också allt?

Det finns filmer från Syrien där ryssarna grovt missar målet.

Med styrda bomber, så kan man dock fördela bomberna jämnt över ytan, vilket innebär att det krävs färre bomber för att bekämpa samma ytmål. Jag har t.ex. sett en film från...Irak eller Syrien vill jag minnas, där en F-15E slår ut en större fastighet, med flera byggnader och ett stort antal parkerade fordon, där bomberna placeras i ett geometriskt mönster över målområdet. Så styrda bomber, kan mycket väl bli billigare, även mot ytmål.
Citera
2017-10-27, 21:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Med styrda bomber, så kan man dock fördela bomberna jämnt över ytan, vilket innebär att det krävs färre bomber för att bekämpa samma ytmål. Jag har t.ex. sett en film från...Irak eller Syrien vill jag minnas, där en F-15E slår ut en större fastighet, med flera byggnader och ett stort antal parkerade fordon, där bomberna placeras i ett geometriskt mönster över målområdet. Så styrda bomber, kan mycket väl bli billigare, även mot ytmål.

Kostnaden för dylika styrningar borde dessutom sjunka drastiskt framöver. Flygplanen är däremot fortsatt värdefulla och man vill därför inte ha onödigt många riskabla flygningar in över fientligt område. Träffar varje bomb exakt så minimerar man därför de egna riskerna.

Till detta ska läggas att Sverige knappast lär bomba på annat ställe än eget territorium. Och då vill man ju extra mycket att varje bomb träffar precis det den ska. På metern rätt och med konfigurerbar stridsdel för avvägningen mellan verkan och collateral damage.

Samma gäller för eventuella missioner utomlands, även om våra maskiner är mer lämpade för jaktskydd och spaning och inte för att baxa tunga bomblaster.
Senast redigerad av Eerieye 2017-10-27 kl. 21:05.
Citera
2017-11-02, 20:43
Medlem
Internhumors avatar
Finns det analoga system i Gripen eller är allt uppkopplat till en eller två datorer?
Citera
2017-11-02, 22:25
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Finns det analoga system i Gripen eller är allt uppkopplat till en eller två datorer?

Ett antal datorer.
Men så är det på alla flygplan med FBW.
Citera
2017-11-03, 12:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ett antal datorer.
Men så är det på alla flygplan med FBW.

Analoga system hör 1900-talet till.

På Gripen E har man väl en datorarkitektur, och även mjukvarurakitektur, så är det mycket enkelt att lägga till och att dra ifrån funktionalitet i.

Det hela påminner lite om appar till Android och iOS. Mycket användarvänligt. Utländska kunder kan dessutom gå in och modifiera själva eftersom de flygkritiska delarna, eller andra säkerhetskritiska delar, hålls åtskilda.

Gamla analoga system går säkert att integrera, de med, men då krävs nog en extra burk plus lite kabeldragning.
Citera
2017-11-03, 15:03
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Det är många plan med s.k. glascockpit (huvuddelen av instrumenteringen i form av skärmar) som även har de viktigaste instrumenten i gammal analog form som backup men så vitt jag kan se har Gripen inte en enda gammaldags "klocka" utan det är skärmar för hela slanten.

En finess som infördes på C/D-versionerna (jag antar att den även finns på E) är mack-lådorna, ett par lådor för mackor och choklad för att hålla blodsockret uppe på långvariga flygningar efter att lufttankningsmöjligheten infördes. Jag tycker det hade varit bättre om Herculesplanen hade flygfotogen i ena slangen och Soldatens ärtsoppa i den andra så kunde flygförarna få lite varm mat också.
Citera
2017-11-09, 07:17
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det måste det göra och det är nog bra fart på den också, även om det kanske inte är luftkonditionering det heter. Tryck- och temperaturskillnader skulle göra att cockpiten immar igen på nolltid annars.

ECS - environmental control system

Används för trycksättning för att motverka dykarsjuka samt pilotkomfort.
Citera
2017-11-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är många plan med s.k. glascockpit (huvuddelen av instrumenteringen i form av skärmar) som även har de viktigaste instrumenten i gammal analog form som backup men så vitt jag kan se har Gripen inte en enda gammaldags "klocka" utan det är skärmar för hela slanten.

En finess som infördes på C/D-versionerna (jag antar att den även finns på E) är mack-lådorna, ett par lådor för mackor och choklad för att hålla blodsockret uppe på långvariga flygningar efter att lufttankningsmöjligheten infördes. Jag tycker det hade varit bättre om Herculesplanen hade flygfotogen i ena slangen och Soldatens ärtsoppa i den andra så kunde flygförarna få lite varm mat också.

Med soldatens ärtsoppa kommer man att få problem med att G-dräkten blåser upp sig av det invändiga gastrycket.

Har den lika häftig mugghållare som 9-5?
Citera
2017-11-09, 11:06
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Vad jag förstått på arkitekturen så är flygkontrollsystemet och funktionssystemet helt separerat på Gripen E. Som någon sa som iOS och Android. Vilket gör att uppgraderingar och anpassning till vapensystem och sensorer är relativt billigt och enkelt.

Integrationen och sensorfusion ligger som lager istället för integrerat i mjuk/hårdvara. Vad jag förstått så är det i princip raka motsatsen till F35, där plattformen är helt integrerad mjuk och hårdvarumässigt. Detta har ju medfört att F35 ligger minst en generation bakom i datorkapacitet mot Gripen. Där uppgraderingar kommer bli mycket enklare. Det ska bli intressant hur de står sig mot varandra i rent teknisk ljus över tiden.

Ska bli intressant och så...
Citera
2017-11-14, 13:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Vad jag förstått på arkitekturen så är flygkontrollsystemet och funktionssystemet helt separerat på Gripen E. Som någon sa som iOS och Android. Vilket gör att uppgraderingar och anpassning till vapensystem och sensorer är relativt billigt och enkelt.

Integrationen och sensorfusion ligger som lager istället för integrerat i mjuk/hårdvara. Vad jag förstått så är det i princip raka motsatsen till F35, där plattformen är helt integrerad mjuk och hårdvarumässigt. Detta har ju medfört att F35 ligger minst en generation bakom i datorkapacitet mot Gripen. Där uppgraderingar kommer bli mycket enklare. Det ska bli intressant hur de står sig mot varandra i rent teknisk ljus över tiden.

Ska bli intressant och så...

Läste också nånstans att Gripen E bytt CPU-arkitektur i huvuddatorerna vilket gör att man har en helt annan generation i prestanda jämfört med F-35. Första gripen hade ju en dator som var utvecklat i Göteborg av knepiga gubbar som jag träffat en del av i mitt tidigare jobb.
Citera
2017-11-16, 19:34
Medlem
Internhumors avatar
Såg en bild på nätet på det pakistanska JF-17.

Den ser ju ut som en rip-off av både Gripen och Viggen.

CAC/PAC JF-17 Thunder

https://en.wikipedia.org/wiki/CAC/PAC_JF-17_Thunder

https://steemit-production-imageproxy-thumbnail.s3.amazonaws.com/DQmPEzmiYbodsDapiFN27YE5j8bmkAzRvB6w9UAFLHmoeay_16 80x8400
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in