Citat:
Ursprungligen postat av
CtrlAltDelThis
"Omfattande topsning" i Ulf Olsson fallet, jo tjena. Dom hade kanske 15 namn som dom topsade och Olsson var en av dom.
Ja, ursäkta.
Jag slarvade lite när jag tog exempel. Såg nu att det rörde sig om 30 personer. Har inte så stor erfarenhet av utredningsarbetet av mordfall, därav min fråga. Min poäng var dock att det finns fall där det har masstopsats.
Funderar lite runt hur utredningsarbetet går vidare i detta fall, där man inte har någon misstänkt och det har nu gått ca 3 veckor.
Funderingar:
- Man begärde snabbsvar på analyser när man hade en misstänkt anhållen. Det borde rimligtvis vara DNA?
- Om det var DNA, borde vi inte hört något om det?
Tycker att man ibland läst om mordfall där man går ut tydligt med att man har DNA från gärningsman, men ingen misstänkt som matchar från register hittas.
- Detta snabbsvar, är detta en lite mer "grovkornig" analys, som kan snabbt utesluta en person, men behöver mer analystid för att få en mer exakt DNA- profil för att kunna identifiera en person som kan matcha provet?
- Är det därför vi inte ännu fått höra om att man har DNA från gärningsmannen? Man undrar ju hur mycket kan det dåliga vädret (regn) påverkat möjligheten att utvinna DNA när offret inte våldtagits. Eller finns risk att det helt enkelt inte finns representativt prov?