2017-11-15, 20:07
Medlem
Hej någon som har koll på vad en kyltekniker kostar? Borde inte ta så många timmar om jag gör håltagning och förbereder elen.

Vill flytta min värmepump, då den låter för mycket där den sitter idag.
Citera
2017-11-15, 20:43
Medlem
Min kyltekniker tog 1500 kr för nyinst.svart med nya rör.
2500 för inst elkabel jordfelsbrytare oxå svart.
Citera
2017-11-15, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Min kyltekniker tog 1500 kr för nyinst.svart med nya rör.
2500 för inst elkabel jordfelsbrytare oxå svart.
Det lät inte så farligt pris för att sova lite bättre.

Skall försöka få tag på en med bara.

Hur monterade du din?
Vill inte ha min på huset, då huset mullrar när den jobbar hårt. Huset är i trä så vibrationerna sprider väll sig.
Citera
2017-11-15, 20:57
Medlem
megacoolmans avatar
Montera den på benstativ istället för väggkonsoller, för att undvika stomljud
Citera
2017-11-15, 21:09
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Montera den på benstativ istället för väggkonsoller, för att undvika stomljud

Ja ställ den på backen, bäst är om du gjuter en liten sula men det kan duga med att du ställer den på stenplattor som du grävt bort gräset under och har något enkelt bärlager, inte rullgrus.
Sedan finns det även andra bättre fjädrar som utedelen kan fjädra på, kostar några hundralappar men är väl värt.
Citera
2017-11-15, 22:39
Medlem
Jag montera min på lecablock.
Ville inte ha den på husväggen.
Blev lagom höjd för att få under en avsågad 25 lit dunk för vattnet.
Blir mycket vatten som ska ta vägen nånstans.
Tömmer den en gång per dygn .
Citera
2017-11-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Jag montera min på lecablock.
Ville inte ha den på husväggen.
Blev lagom höjd för att få under en avsågad 25 lit dunk för vattnet.
Blir mycket vatten som ska ta vägen nånstans.
Tömmer den en gång per dygn .

varför inte bara leda bort vattnet och slippa tömma skiten en gån per dygn?
Citera
2017-11-16, 06:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
När det blir riktigt kallt så fryser vattnet, därför bör man ha förberett för att transportera undan
Citera
2017-11-16, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Har två stora hål i bottenplåten leda bort det med slang o minska hålet så det lättare fryser på vintern är inte jättebra.
Detta funkar kanon då jag ändå går förbi när jag ska hämta bilen.
Snabbt att bara ta ut dunken skaka mot marken på vintern så kommer hela iskakan.
Det är som mest 1 gång per dygn på hösten när det är mycket fukt i luften sen lugnar det sig igen.
Sett många hus som leder bort det= leder det mot husgrunden på vintern , det är mycket vatten som kan förstöra huset i onödan.
Citera
2017-11-16, 07:46
Medlem
borrizs avatar
Jag har övertagit ungarnas avlagda pulka som ligger under aggregatet. På vintern är det bara att ta tag i snöret och dra undan pulkan som är lastad med is.
Citera
2017-11-16, 09:06
Medlem
Jula har ett prisvärt stativ till värmepumpar, får väll inhandla några lecablock med och gräva ner så det står stabilt.

Sen får jag väl klura lite på hur man avleder vattnet bäst, har dagvatten brunnen 0,5m från där jag tänkte montera den
Citera
2017-11-16, 11:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag köpte en Zibro luft/luftvärmepump för några år sedan, en modell med snabbkoppling på köldmedierören mellan inne- och utedel. När man satt aggregaten på plats och knölat slangarna (eller mjuka rör snarare) genom ytterväggen var det bara att trycka dit kopplingen så hördes ett pys när gasen utjämnades i systemet. Färdigfyllt aggregat alltså utan något behov av kyltekniker eller hemmafuskfyllning.

Nu tror jag att jag ska riva den kåken och funderar på att ge värmepumpen till en gammal tant som hyr en annan kåk av mig. Kan man på en sådan värmepump bara ta loss snabbkopplingen igen eller kommer gasen att läcka ut då? Jag tänker om all gas var i utedelen från början, bara dess kopplingar var trycktäta och nu när det är gas i båda aggregaten så går det inte att lossa kopplingen längre.

Eller är det lugnt med den saken, bara att lossa och en mikroskopisk mängd gas förloras i en liten puff bara så man kan återinstallera skiten på sin nya plats utan efterfyllning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in