2017-11-15, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Blir så när man tar något från en nedreglerad marknad till en som inte är det. Orsaken heter hyresreglering.
Om du har röstat på något parti som försvarar hyresregleringen så är det ditt fel.

Varför i all världen då?
Bör föreståndaren på Konsum också hängas för landsförräderi för att dom säljer mjölk?

Du är ju dum i huvudet

Handlar om att allmännyttan tillhör oss alla och att staten skänkte bort lägenheterna till några få tursamma som fick köpa med kraftiga rabatter

Hade de sålts till rådande marknadspriset så hade jag självklart inte sagt något. Nu var inte så fallet.
2017-11-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
De två exemplen är olika, såhär blir dom lika:

Hade jag inte amorterat 5 miljoner, så hade jag sparat 5 miljoner+ lån på 5 miljoner + bostad på 2 miljoner = 2 miljoner. Dvs exakt likadant fast i detta fall så har jag access till mina 5 miljoner jag sparat, dom finns och jag har kontroll. Så är det inte när man amorterar, som du kallar att spara, då går dom där 3miljonerna upp i rök och jag har inte access till de 2 miljonerna som är låsta i bostaden.

Sjönk detta in för dig? Förstår du nu att amortering är amortering och sparande är sparande?

Låter som du vill ha några miljoner fria till konsumtion. Dessa bör du inte röra när du ligger -2 miljoner.

Förändrar dock ingenting, amortering är fortfarande sparande.
2017-11-15, 08:06
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine

Balkonger räknas inte in i BOA.

Självfallet inte, men jag har i mäklarannonser sett att de räknat det som biyta och sedan använt totalytan i annonsen på Hemnet. Helt otroligt, men sant.
2017-11-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du har du inte tittat i Riksbankens balansräkning.
På skuldsidan hittar du stora summor skulder till banksystemet. RB lånar enorma belopp av bankerna.
På tillgångssidan hittar du försumbar utlåning.
Netto lånar RB enorma belopp av banksystemet.

Kontrollera innan du påstår.

Okej. Dyker in lite snabbt.

I miljarder kronor.

Guld:
42 138
Fordringar i utländsk valuta på hemmahörande utanför Sverige
Fordringar på IMF:
28 853
Banktillgodohavande och värdepapper:
448 804
Värdepapper i svenska kronor utgivna av hemmahörande i Sverige
341 562
Övrigt
9371

Summa tillgångar: 870 628.

Simplifierat: När Riksbanken lånar ut köper de statsobligationer med mera. Nästan hela tillgångssidan är utlåning, "fordringar", eller "värdepapper", beroende på hur du ser det. De skapar pengar (QE), och köper tillgångar, bland annat statsobligationer, som blir en form av utlåning till staten. Har jag missat något?

"Försumbar utlåning" - Hahahaha kom igen...
Senast redigerad av petti 2017-11-15 kl. 08:42.
2017-11-15, 08:51
Avslutad
Lägenhetspriser chocksänks

"Här har priserna på nya bostäder i Stockholm rasat

Oron på bostadsmarknaden påverkar nu prissättningen i nyproduktionen. ”Liljeholmskajen kommer utan tvekan att räknas till en av Stockholms mest attraktiva stadsdelar”, skriver JM på sin hemsida. Men vissa nya bostäder på Liljeholmskajen faller nu snabbt i värde, erfar SvD.

På sina håll på Liljeholmskajen handlar det om chocksänkta priser. Nyproducerade tvåor som i den ekonomiska planen kostade 4,6 miljoner kronor förra sommaren, erbjöds för bara några veckor sedan för 4,3 miljoner kronor, enligt mäklarannonser. Men nyligen sänktes priset med över 25 procent, med underbud hos Erik Olsson på bara 3,3 miljoner kronor."

https://www.svd.se/har-har-priserna-pa-nya-bostader-i-stockholm-rasat
(betalvägg)

=>
Som jag sagt bostadsutvecklarna lär inte gå ut "ordentligt och offentligt" och tala om sänkta lägenhetspriser så vi blir hänvisade till "anecdotal evidence" typ detta från SvD. Kanske kan vi samla fler exempel i denna tråd.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-15 kl. 09:25.
2017-11-15, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordWaldemort
Förändrar dock ingenting, amortering är fortfarande sparande.
Så om jag tar ett lån och köper en ny bil som jag amorterar 3000 kr i månaden på så sparar jag alltså 3000 kr i månaden. Det kanske är dags att avsluta pensionssparandet och börja konsumera istället.

Jag sparar alltid mina pengar två gånger. Först sparar jag ihop en summa och sedan tar jag ett lån så att jag kan amortera med mina sparade pengar och på så sätt spara dem två gånger.
2017-11-15, 08:55
Avslutad
Fastighetsbolag inför rabatter för att kunna hyra ut

"Enligt Ulf Rohlén ser det likadant ut över hela Sverige. Men nu anser han att hyresnivån blivit allt för hög. Därför har Örebrobostäder infört ett nytt system där man ger hyresrabatter under tio år på mellan 10 till 30 procent till ett antal projekt:"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fastighetsbolag-infor-rabatter-for-att-kunna-hyra-ut

=>
En hyra är en ränta. En ränta är en hyra.
Låga räntor <=> Låga hyror
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-15 kl. 09:08.
2017-11-15, 09:02
Avslutad
PS
Bostadsutvecklarna har gjort fantastiska vinster på senare år. Ja ända fram till nu.

Det är inte synd om bostadsutvecklarna nu när priserna rasar. Det är heller inte synd om andra som suttit och slevat runt honungsburken allt medan vanligt folks skuldbörda bara växt. Vanligt folks banklån har blivit till sista raden i bostadsutvecklarnas resultaträkningar.

Denna krasch är något bra för samhället. Den visar att byggandet kommit ikapp efterfrågan, att realekonomin kommit ikapp den finansiella ekonomin.

SCB presenterar nya siffror för bostadsbyggandet på fredag.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-15 kl. 09:22.
2017-11-15, 09:04
Medlem
Mackan52s avatar
Det kvittar hur "attraktivt" de säger att det är. Tror man att man kan begära nästan 5 miljoner för en jävla tvåa utan att folk rynkar pannan är man bra dum i huvudet.

Hoppas folk vaknar nu och inser att hela den här prishetsen bara var bankerna som tryckte pengar. Nu måste folk lära sig att man kan vara lycklig utan en svindyr lägenhet
Senast redigerad av Mackan52 2017-11-15 kl. 09:08.
2017-11-15, 09:23
Medlem
Det där är väl spekulanter som säljer vidare? Eller är det JM som sänker priserna?
2017-11-15, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det där är väl spekulanter som säljer vidare? Eller är det JM som sänker priserna?
"REA HOS JM. JM:s nybyggda lägenheter vid Liljeholmskajen i Stockholm reas ut med prissänkningar på över 25 procent. Johan Skoglund, vd, vill inte kommentera specifika lägenheter men talar om "avvaktande" marknad. (SvD)"
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/11/15/nya-bolan-jm-rea-och-bankernas-styrka.plc.html
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-15 kl. 09:35.
2017-11-15, 09:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
PS
Bostadsutvecklarna har gjort fantastiska vinster på senare år. Ja ända fram till nu.

Det är inte synd om bostadsutvecklarna nu när priserna rasar. Det är heller inte synd om andra som suttit och slevat runt honungsburken allt medan vanligt folks skuldbörda bara växt. Vanligt folks banklån har blivit till sista raden i bostadsutvecklarnas resultaträkningar.

Denna krasch är något bra för samhället. Den visar att byggandet kommit ikapp efterfrågan, att realekonomin kommit ikapp den finansiella ekonomin.

SCB presenterar nya siffror för bostadsbyggandet på fredag.

Plus hyresvärdar som kunnat ta ut ockerhyror pga en för många stängd bostadsmarknad. Ju mer priserna går ner desto större är chansen att hyresgäster slutar kasta pengar i sjön (hyra) och satsar långsiktigt på BR.
Låga priser kommer alltså gynna många grupper. Det kommer aldrig bli så att bostadsrätter står osålda, däremot kommer dyra hyresrätter bli svårare att hyra ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in