2017-11-15, 01:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du akademikern förresten, kan du inte räkna lite på risken att en man i 45-årsåldern svimmar, tuppar av, får stroke, hjärtattack, dör, trillar av pinn, under säg, ett givet 120-minutersspann, under vaket tillstånd.

Återkom med sannolikheten om en stund är du rar.

Enkelt för vilken akademiker som helst, svaret är Epsilon. Sedan brukar man inte tala om "risken" utan om sannolikheten, om vi nu ska vara petiga.
Citera
2017-11-15, 02:00
Medlem
Eksperter: Derfor blev Raket-Madsen sex-sigtet

Polisen kommer att försöka bevisa att Kim Wall levde när hon blev stucken i underlivet. Det sexuella motivet blir kärnpunkten i målet mot den mordiska Peter Madsen. Här går åtalarsidan med all sannolikhet in för att måla upp en bild av den excentriska ubåtskapten som en iskall mördare och sexuell avikare uppskattar eksperter.
Politiet går efter at bevise, at Kim Wall var i live, da hun blev påført knivstik i underlivet. Det seksuelle motiv bliver omdrejningspunktet, når sagen mod den drabssigtede Peter Madsen skal for retten til marts. Her vil anklagemyndigheden med al sandsynlighed gå efter at tegne et billede af den excentriske ubådskaptajn som en iskold morder og seksuel afviger, vurderer eksperasdfter.

Före den sista förhandlingen i målet valde polisen att dramatiskt expandera sitt åtal mot Peter Madsen, så han nu också anklagas för att ha förbrutit mot den svenska journalisten Kim Wall sexuellt. Bakgrunden är totalt 14 knivsticken, i och runt könsorganen.
Forud for sidste retsmøde i sagen valgte politiet højst opsigtsvækkende at udvide sigtelsen mod Peter Madsen, så han nu også er sigtet for at have krænket den svenske journalist Kim Wall seksuelt. Baggrunden er de i alt 14 knivstik, som er påført Kim Walls lig i og omkring kønsdelene.

Den nya uppgiften visar att polisarbetet bygger på ett sexuellt motiv, men det visar också att polisen har en rimlig misstanke om att knivsticken kan tillämpas omedelbart före Kim Walls död eftersom det, enligt obduktionsrapporten tillförts 'runt eller strax efter' .
Den nye sigtelse indikerer, at politiet arbejder udfra et seksuelt motiv, men det indikerer også, at politiet har en begrundet mistanke om, at stiklæssionerne kan være påført umiddelbart inden Kim Walls død, fordi de ifølge obduktionsrapporten er påført ’omkring eller kort tid efter’.
bt.dk 14/11 del av längre betalartikel
Senast redigerad av ottoplommon 2017-11-15 kl. 02:31.
Citera
2017-11-15, 02:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Politiet går efter at bevise, at Kim Wall var i live, da hun blev påført knivstik i underlivet. Det seksuelle motiv bliver omdrejningspunktet, når sagen mod den drabssigtede Peter Madsen skal for retten til marts. Her vil anklagemyndigheden med al sandsynlighed gå efter at tegne et billede af den excentriske ubådskaptajn som en iskold morder og seksuel afviger, vurderer eksperasdfter.

Det här är ur bt.dk idag. Det är kanske inga nyheter men översätter man det till svenska står det att polisen kommer att bevisa att Kim fick knivsticken medans hon levde.
Vilket låter lovande för ett mordåtal men samtidigt väldigt tragiskt och fruktansvärt hemskt.

Det var väl tyvärr ingen överraskning. Som jag hävdat länge nu, PM stack henne för att hon skulle förblöda, syftet med det var att hon skulle komma till dödsinsikt innan hon avled. Min gissning är att sticket i bröstet antingen kom först, för att övermanna henne, eller sist för att påskynda dödsinsikten. Alla sticken har ett syfte. Det i bröstet sticker ut lite (om uttrycket tillåts) genom att det är ett enda och avviker så markant från alla de andra sticken i att det är placerat i bröstet, så det sticket har ett särskilt syfte i relation till de övriga.
Citera
2017-11-15, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det var väl tyvärr ingen överraskning. Som jag hävdat länge nu, PM stack henne för att hon skulle förblöda, syftet med det var att hon skulle komma till dödsinsikt innan hon avled. Min gissning är att sticket i bröstet antingen kom först, för att övermanna henne, eller sist för att påskynda dödsinsikten. Alla sticken har ett syfte. Det i bröstet sticker ut lite (om uttrycket tillåts) genom att det är ett enda och avviker så markant från alla de andra sticken i att det är placerat i bröstet, så det sticket har ett särskilt syfte i relation till de övriga.

Om PM är högerhänt så är det på vänster sida, kanske för att döda. Vi vet ju ingenting alls mer än det ytterst lilla Polisen sagt. Ingen idé att spekulera. Vi slipper iallafall att gå och fundera till nästa sommar vilket jag fruktade med rättegång till mars,april och förseningar. Om man ska tro GW så verkar de gjort framsteg med den rättspsykiatriska undersökningen. Det trodde jag skulle dra ut på tiden också.
Hoppas bara de finner Kims kvarlevor också innan det blir försent.

Edit.Om jag ska tillåta mig spekulera så tror jag att PM är en strypare.Han njuter nog av det.
Och att knivsticken kom runt och omkring dödsögonblicket.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-11-15 kl. 02:30.
Citera
2017-11-15, 05:04
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
NEJ! Så sa GW VERKLIGEN INTE!

Vad han sa var att planen är att åtal väcks innan jul, det är en jäkla skillnad. Det är inte alls säkert att rättegången hinns med innan jul bara för att åtal väcks innan dess. Den kommer kanske att bli inplanerad i Januari istället. Sedan tillade väl GW att rättegången kan tidigareläggas om jag minns rätt, men utan att precisera närmare när. Inte så konstigt, eftersom vi inte vet när under december som åtal väcks.
Tack för att du rättade till detta lilla missförstånd i tråden efter oraklet GW:s kommentarer i tv. Åtal väcks eventuellt före jul. Det gäller att hålla isär begreppen och ta det i rätt tidsordning
Positivt är dock att polisen verkar ha det de behöver på fötterna och att den stundande rättegången nog tidigareläggs.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-11-15 kl. 05:12.
Citera
2017-11-15, 06:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om detta är fakta, vi får lita på Ottoplommon just nu, så är det ju Breaking News!

Om det rättsmedicinskt kan beläggas att huggen, 14 i och kring underliv, samt 1 i bröstkorgen, eller några av dom, för döden, är det ju näst intill bevisat att PM utdelade dom
. Kniven är ju bärgad, och undersökt, så, OM polisen kan lägga detta till de tidigare kända händelserna, och undersökta återfunna kroppsdelarna, får nog PM komma upp med den historia, som är sann/nästan sann, att han plågade KW intill döden.

Den är tung, mycket tung, men, märk, ännu inte på något sätt varken helt belagd eller bekräftad. Skulle den bli det av polisen, inom kort, är det fakta, annars är det bara en mängd i rykten....vilket kan leda till ännu mer spekulationer i någon månad.......de flesta som följer vill veta och ev.förstå, vad som hände.

Som jag och många varit oroliga för, tidigt efter häktningen av PM, är att vi aldrig får veta vad som egentligen hände...det är en helt annan sak, vad PM döms för, två skilda världar....
Jag tror att polisen har tillräckligt med tekniska bevis för att binda honom vid mordet och tortyren. Tung teknisk bevisning tillsammans med en logisk, trovärdig gärningsbeskrivning av åklagare som matchar bevisningen, sen är det helt kört för Madsen. Han kan nu komma med vilka förklaringar som helst men det krävs bevisning som styrker. Hans trovärdighet är ungefär i nivå med Johanna Möllers, d.v.s ingen alls. Trots att han förmodligen aldrig kommer att erkänna så döms han ändå, precis som Lisa Holms mördare som nekade till allt trots massiv teknisk bevisning.
Till slut så återstår endast för Madsen att vara tyst eller att skylla på minnesförlust.
Behöver och vill man då veta EXAKT vad som hände, d.v.s vill man höra mördarens egen berättelse?
För mig räcker det att veta att den tekniska bevisningen binder honom och att höra en trovärdig, logisk gärningsbeskrivning av åklagaren. De exakta detaljerna i slakten klarar man sig utan.
Med tillräckligt bra teknisk bevisning, åtal osv så är det inte svårt att komma så nära sanningen som möjligt utan att mördaren själv behagat berätta.
Citera
2017-11-15, 07:26
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att det skulle vara lätt att få panik som förstagångare utan sjövana, när luckan slår igen och skruvas till, tryckluften väser ut och man känner hur fartyget sjunker. Faktiskt. Särskilt som det inte finns någon som har tid att sitta bredvid och hålla handen och förklara vad som händer.
Möjligheten att hon fått panik finns ju, och att Byfånen inte mentalt kunna hantera det. Här följer nu många tänkbara scenarier. Däremot är det ju förståligt att hon ville vara med och dyka, hon ville ju göra ett reportage och många journalister måste ju utsätta sig för risker för att få sina storys. Så dyket var en kalkylerad risk hon tog. Det som senare följde fanns ju självklart inte i hennes kalkyler, för då hade hon ju inte ens varit ensam med honom på land.
Citera
2017-11-15, 07:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Som jag sa, slut med leken, ja, jag har dubbla vetenskapliga masters, så när du för 8:de plus gången, försöker leka "Allan", utan kunskaper, och med rent korkade frågor, som inte har något med HUVUDFRÅGAN att göra, blir du en lite våt fläck, på eget bevåg.

Har du lagt märke till, att ingen kommit till din undsättning sakligt, någon kanske dyker upp som mentalt stöd, men de flesta ser att du inte svarar alls på citat, utan bara försöker göra ner de som ställer lite krävande frågor ( kommer du ihåg den första? Vad kan du om sannolikhet? Du svarade, jag minns inte vad, men kanske att jag skulle ansluta till min "kompis", en annan citerare.) Förstår du hur patetiskt det blir, och någonstans i mitten försöker du med "överstittare" eller liknande. Klart du uppfattar de som kan en del mer än du som "översittare"!!??? Eller kanske tänker du till lite, och inser att du har lite och lära.

Detta är ett djupt provocerande svar till till dig, jag väntar med spänning på om ditt svar ska bli "översittare" eller "akademiker" eller något annat som du tycker är ett skällsord.

Du, ska kanske tagga ner, annars blir du nog upptuggad, av någon annan, för, jag tänker inte lägga en ytterligare stavelse på dig.

Du har redan blivit ombedd att hålla dig till ämnet i tråden. Inte ett ord i ditt inlägg är on topic. Hela detta sidospår är så jävla aspigt att jag tar mig för pannan.
Och det et är ju patetiskt bortom fattning att sitta och skryta om påstådd utbildning på ett anonymt forum.

Försök nu att använda din extrema akademiska kompetenser och ta in följande:

Det är lika sannolikt att Madsen ska tuppa av under en halvtimmas dyk som att en busschaufför ska få det under en halvtimmes körning.

Hur stor denna sannolikhet är kan ju du skissa på.

Om det leder till att man skadas eller dör i det ena eller andra fallet är helt ointressant. Jag påstår att den risken är försumbar. Merwinna påstod att Wall borde ha insett att risken att Madsen kunde ’tuppa av’ var så hög att hon borde avstått från dyket.

Detta är ju dock heeelt ointressant eftersom Madsen inte heller tuppade av. Han höll sig vaken och torterade och mördade Wall i stället. Sen styckade han henne - av lustmotiv - och sen dumpade han delarna i havet.
Senast redigerad av Clay Allison 2017-11-15 kl. 07:54.
Citera
2017-11-15, 07:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Enkelt för vilken akademiker som helst, svaret är Epsilon. Sedan brukar man inte tala om "risken" utan om sannolikheten, om vi nu ska vara petiga.

Om du ska ordmärka kan du väl åtminstone notera vilka ord som används.
Citera
2017-11-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Något måste ha hänt som gjort att de anser sig vara klara för rättegång.
I "veckans brott" i kväll sa GW att de planerar rättegången till före jul och inte i mars som de tidigare sagt.
Jag missade programmet. Du kan inte ha missförstått? RPU:n är ju inte klar förrän till jul.
Citera
2017-11-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har redan blivit ombedd att hålla dig till ämnet i tråden. Inte ett ord i ditt inlägg är on topic. Hela detta sidospår är så jävla aspigt att jag tar mig för pannan.
Och det et är ju patetiskt bortom fattning att sitta och skryta om påstådd utbildning på ett anonymt forum.

Försök nu att använda din extrema akademiska kompetenser och ta in följande:

Det är lika sannolikt att Madsen ska tuppa av under en halvtimmas dyk som att en busschaufför ska få det under en halvtimmes körning.

Hur stor denna sannolikhet är kan ju du skissa på.

Om det leder till att man skadas eller dör i det ena eller andra fallet är helt ointressant. Jag påstår att den risken är försumbar. Merwinna påstod att Wall borde ha insett att risken att Madsen kunde ’tuppa av’ var så hög att hon borde avstått från dyket.

Detta är ju dock heeelt ointressant eftersom Madsen inte heller tuppade av. Han höll sig vaken och torterade och mördade Wall i stället. Sen styckade han henne - av lustmotiv - och sen dumpade han delarna i havet.
Visst är det märkligt att vissa här tar Madsens senaste ord för sanning. Och då är det hans 5:e, 6:e lögn. Han erkänner bara när han är överbevisad. När de inte hittar gaser i henne så kommer han med "jag vet inte hur hon dog". Han ströp henne.
Citera
2017-11-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Visst är det märkligt att vissa här tar Madsens senaste ord för sanning. Och då är det hans 5:e, 6:e lögn. Han erkänner bara när han är överbevisad. När de inte hittar gaser i henne så kommer han med "jag vet inte hur hon dog". Han ströp henne.

Det där med gaser bör väl vara utrett (och avfört) nu, det är ju 1 månad sedan han kom med den storyn. Så här sa hans advokat i samband med senaste omhäktningen (som ju blev 4 veckor, inte 2 veckor som den innan:
- Når man er i en situation, hvor der ikke er kommet noget afgørende nyt frem, som kan tale for noget andet, så har vi i hvert fald i denne omgang valgt at give en frivillig fristforlængelse i en periode mere. Og så må vi se, når vi når ind i december, hvordan situationen er, siger hun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in