Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-14, 21:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Mars-maj 1989
Jerry Martinger sammanträffar på ett café i Gamla Stan med socialdemokratiske stockholmspolitikern John-Olle Persson med anledning av att denne genom en moderat politikerkontakt (riksdagsmannen Anders Andersson) erhållit kännedom om Martingers möte med Rolf Dahlgren.

Den 8 maj 1989
John-Olle Persson omkommer vid en flygolycka i Oskarshamn. Under förmiddagen denna dag försöker Jerry Martinger flera gånger komma i kontakt med Anders Andersson för att prata om det som inträffat. Martinger får emellertid inte något svar på någon av Anderssons telefoner, vilket har sin naturliga förklaring. Andersson är med på samma flygplan som Persson i Oskarshamn och omkommer även han.

Det finns tillfällen i livet då tanken slår en både en och två gånger att man kanske har makter emot sig man inte ska leka med.

edit: jag ska inte bli mer långrandig än så

Flygolyckan som John-Olle Persson och Anders Andersson omkom i fastställdes av haverikommissionen att vara just en olycka. Felaktig lastning som gjorde planer baktungt och vissa missgrepp från de omkomna piloterna angavs som skäl . Har du några andra fakta som tyder på motsatsen?
Citera
2017-11-14, 21:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Kjell Sundvall kommenterar sista kontrakt. En del intressanta fakta:

http://michaeltapper.se/hem/artiklar/en-blyspark-i-magen-intervju-med-kjell-sundvall/

Intressant intervju , speciellt om de negativa kommentarer Kjell Sundvall fick när han bestämde sig för att göra filmen .

Med tanke på vad Sten Andersson berättat om den illegala SÄPO-övervakningen är det märkligt att han kritiserar filmen.
Citera
2017-11-14, 22:05
Medlem
hehehos avatar
Vet jag inte om jag sett uppgiften innan men mannen som tipsade om Belgisk legosoldat i MOP till svenska ambasaden i Bryssel skall var "Hage Maroun", enlikt belgiskt forum som hänvisar till bok med föredömligt grävande,
Citera
2017-11-14, 23:12
Medlem
Tja jag vet inte.... mycket spekulerande om personer utifrån ganska lösa grunder men uppgifter från personer som kan ha haft anledning att vilseleda.

Inget kring mordplatsen som binder ihop några av dessa spekulationer.

Eskil Block, Barbro Sagnell, Hans Holmer, Belgiska Legosoldater, WACL etc etc. Allt mycket avsides maktens kärna.

Allt haltar på det faktum att det knappast finns anledning för delar av den centrala statsledningen (som t ex att Palmes egen säkerhetschef som kände till de bortförklarade WT personerna) skulle skydda så aparta kotterier.

Mig veterligen har ingen politiker eller tjänsteman vid maktens bord gått ut och krävt att WT-personerna identifieras eller att övervaknings PM:et från Säpo offentliggörs (med något undantag) vilket är det enda återstående någorlunda konkreta spåret. Däremot har man stött Holmer (också efter att han fått avgå) Ebbes "privatspaningar" på statens bekostnad och utpekandet av CP på ytterst anmärkningsvärda sätt.

Vi skall ha klart för oss hypoteserna som diskuteras nu enbart bygger på helt obestyrkta utsagor från enskilda personer. T ex Lingärde som borde ha kunnat styrka sina påståenden åtminstone på någon punkt. Men nej. Därför bör man behandla uppgifterna som möjlig medveten desinformation precis som Holmers kurdjakt eller Ebbes märkliga agenda alltså med syfte att avleda på vägar som ej är framkomliga.

Uppgifterna från flera olika källor om någon hemlig grupp som varit på platsen och spanat är av en annan karaktär. Karaktären "har sagt lite för mycket" och backar sedan från dessa uppgifter och försöker tona ned det bäst de kan. När det gäller OF och DF är det mycket tydligt. Dessa och deras entourage för dock med emfas fram misstankar utan konkreta bevis att både medarbetare till OP och OP själv var "landsförrädare". Är det inte lite märkligt?

Är inte indikationerna sammantaget att denna grupp spanare faktiskt hade sanktioner och förankring högt upp hos både regering , opposition och den militära sidan MUST? Med andra ord att den Barbro som OF beskriver är en person med både förankring och uppdrag brett och djupt och att det är det uppdraget och de som stod bakom som skyddas. Det betyder ju inte att det var dessa som gjorde det som någon slags palatsrevolution i det tysta men det betyder att nyckeln till hela pusslet ligger i att identifiera "barbro" och operatörerna på fältet för att komma vidare.

När jag först hörde Jallais intervjuer med OF och Näss var min tanke att Barbro kunde vara en person som Anita Gradin. Av praktisk erfarenhet tror jag att hon skulle både passa rollen och vara beredd att axla den. Om ni tror att hennes roll som EU-komissionär att sätta åt topptjänstemän som var korrupta var ett formellt skrivbordsjobb så tänk om. Det krävs både nypor och aktion för det uppdraget.

Ganska snart förstod jag att det inte var hon som avsågs även om hon säkert hade både vilja och kapacitet om det skulle krävas. Barbro måste då alltså vara en person med liknande men kanske mer undanskymd position i offentligheten... kanske någon som jobbat på platser nära makten med förtroende och djupa politiska kontakter fast i bakgrunden. Någon som kunde betros med extremt känsliga saker. Knappast några högljutt skrävlande personer som Block eller Sagnell utan någon som i alla år har kunnat hålla tand för tunga och verkat i det fördolda.

Hitta den personen så rullar det nog upp sig med vilka som gjort vad och varför.
Citera
2017-11-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja jag vet inte.... mycket spekulerande om personer utifrån ganska lösa grunder men uppgifter från personer som kan ha haft anledning att vilseleda.

Inget kring mordplatsen som binder ihop några av dessa spekulationer.

Eskil Block, Barbro Sagnell, Hans Holmer, Belgiska Legosoldater, WACL etc etc. Allt mycket avsides maktens kärna.

Allt haltar på det faktum att det knappast finns anledning för delar av den centrala statsledningen (som t ex att Palmes egen säkerhetschef som kände till de bortförklarade WT personerna) skulle skydda så aparta kotterier.

Mig veterligen har ingen politiker eller tjänsteman vid maktens bord gått ut och krävt att WT-personerna identifieras eller att övervaknings PM:et från Säpo offentliggörs (med något undantag) vilket är det enda återstående någorlunda konkreta spåret. Däremot har man stött Holmer (också efter att han fått avgå) Ebbes "privatspaningar" på statens bekostnad och utpekandet av CP på ytterst anmärkningsvärda sätt.

Vi skall ha klart för oss hypoteserna som diskuteras nu enbart bygger på helt obestyrkta utsagor från enskilda personer. T ex Lingärde som borde ha kunnat styrka sina påståenden åtminstone på någon punkt. Men nej. Därför bör man behandla uppgifterna som möjlig medveten desinformation precis som Holmers kurdjakt eller Ebbes märkliga agenda alltså med syfte att avleda på vägar som ej är framkomliga.

Uppgifterna från flera olika källor om någon hemlig grupp som varit på platsen och spanat är av en annan karaktär. Karaktären "har sagt lite för mycket" och backar sedan från dessa uppgifter och försöker tona ned det bäst de kan. När det gäller OF och DF är det mycket tydligt. Dessa och deras entourage för dock med emfas fram misstankar utan konkreta bevis att både medarbetare till OP och OP själv var "landsförrädare". Är det inte lite märkligt?

Är inte indikationerna sammantaget att denna grupp spanare faktiskt hade sanktioner och förankring högt upp hos både regering , opposition och den militära sidan MUST? Med andra ord att den Barbro som OF beskriver är en person med både förankring och uppdrag brett och djupt och att det är det uppdraget och de som stod bakom som skyddas. Det betyder ju inte att det var dessa som gjorde det som någon slags palatsrevolution i det tysta men det betyder att nyckeln till hela pusslet ligger i att identifiera "barbro" och operatörerna på fältet för att komma vidare.

När jag först hörde Jallais intervjuer med OF och Näss var min tanke att Barbro kunde vara en person som Anita Gradin. Av praktisk erfarenhet tror jag att hon skulle både passa rollen och vara beredd att axla den. Om ni tror att hennes roll som EU-komissionär att sätta åt topptjänstemän som var korrupta var ett formellt skrivbordsjobb så tänk om. Det krävs både nypor och aktion för det uppdraget.

Ganska snart förstod jag att det inte var hon som avsågs även om hon säkert hade både vilja och kapacitet om det skulle krävas. Barbro måste då alltså vara en person med liknande men kanske mer undanskymd position i offentligheten... kanske någon som jobbat på platser nära makten med förtroende och djupa politiska kontakter fast i bakgrunden. Någon som kunde betros med extremt känsliga saker. Knappast några högljutt skrävlande personer som Block eller Sagnell utan någon som i alla år har kunnat hålla tand för tunga och verkat i det fördolda.

Hitta den personen så rullar det nog upp sig med vilka som gjort vad och varför.

Det finns frågetecken vilken flyktväg mördaren tog, det finns frågetecken om vilka personer som var på mordplatsen eller inte, det finns teorier om ensam galning, Stay-behind osv.
Så det är inte underligt att det spekuleras om alla möjliga scenarion, du kanske har några särskilda kunskaper som gör att du kan värdera rimligheten i palmerelaterade saker men du har en besserwisseraktig attityd som nog kan irritera en del människor.
Om du vet att något är fel påpeka gärna men det vore också bra om du kunde berätta det som hänt istället isåfall.
Citera
2017-11-14, 23:54
Medlem
ieshos avatar
Den Barbro som Frånstedt mötte kan ha varit en bulvan för någon med naturliga kontakter t.ex. med statssekreterare. Om någon skulle börjat nysta i Barbros verksamhet så skulle de inte ha kommit längre än till henne. Hon basade över personerna på fältet, men andra i hennes närhet basade över henne.

Det vore naturligt att Barbro Sagnell var ledare för en grupp mycket radiokunniga personer som ingick i grupper som hade tillgång till vapen och som skulle ingå i gerillagrupper i händelse av sovjetisk ockupation.

Alla som Barbro Sagnell hade regelbunden kontakt med är intressanta. Speciellt de som var Palmehatare. Det är utmärkt att diskussionerna är på personnivå för det är enda sättet att få fram nya namn.

Mycket tyder på att Barbros WT-människor tränade rutinmässigt och inte förstod att de samordnade ett verkligt mord.
Citera
2017-11-15, 01:54
Medlem
ieshos avatar
Jan Östberg nämns som "insyltad i IB:s verksamhet" i Peter Bratts bok 'IB - och hotet mot vår säkerhet' 1973:
Östberg är född 1936 och är civilekonom. Han är löjtnant på I 1 som reservanställd reservofficerare och har enligt egen uppgift gått igenom alla kurser som finns i underrättelsetjänst inom försvaret. Han kom sedan till Försvarets Materialverk som byrådirektör där han säger att han främst sysslade med robotinköp för försvaret. Därefter gick han till Rikspolisstyrelsen som budgetchef där han 1968 efterträddes av Hans Holmér som idag är chef för Säpo.
I början på 1980-talet var han med och bildade föreningen Exodus tillsammans med 'Fången på fyren' och Fritz G Pettersson. Exodus var ansluten till Gustaf Petréns Medborgarrättsrörelsen där Sture Eskilsson från Timbro var kassör. Exodus var en organisation för folk som blivit illa behandlade för ett rättfärdigt beteende i arbetslivet. Jag kommer inte riktigt ihåg Östbergs roll där men har för mig att det handlade om att han skulle blivit mobbad på FOA eller Försvarets Materielverk. En fejkad rättshaverist som ytligt passade in i grupp Barbro, vars "andreman" skulle ha varit reservlöjtnant med ett respektabelt yrke?

Östberg hade kontakt med Sven-Göran Olhede, personlig vän till Sven Andersson och tidigare statssekreterare i försvarsdepartementet, enligt Peter Bratt.

Den 21/9 1984 finns artiklar i DN och SvD om Exodus där det nämns att Lars Norberg var ordförande och Jan Östberg vice ordförande i föreningen. Den 2/12 1984 avgick Jan Östberg och en person till p.g.a. inre stridigheter i organisationen.

http://tidningar.kb.se/?q=jan%20%C3%B6stberg%20exodus&from=1984-01-01&to=1984-12-31
Senast redigerad av iesho 2017-11-15 kl. 02:33.
Citera
2017-11-15, 02:40
Medlem
ieshos avatar
Här om Fritz engagemang i Exodus:
Fritz G Pettersson engagerade sig i Medborgarrättsrörelsen, men framför allt i stödföreningen Exodous, som grundades 1983 för att stödja utstötta tjänstemän. Snart blev han dess drivande kraft och organiserade vad som efterhand blev något av en specialitet, nämligen offentliga demonstrationer mot rättsröta och mygel och stödaktioner för vissa personer, bl a den för spioneri dömde Bertil Ströberg. Hans fasta övertygelse var att man genom publicitet och offentlig uppmärksamhet kunde åstadkomma rättelse. Föreningen försvagades dock av inre motsättningar och när Palmemordet inträffade 1986 koncentrerade Fritz G Pettersson sina krafter på att försöka bringa klarhet i utredningarna om mordet. Polisens tillkortakommnanden betraktades som det ultimata uttrycket för rättsrötan i samhället.
https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=mordet+olof+palme&page=19&AvanceradSok=Fal se&FacettFilter=arkis_ark_typ_facet%24Serie%3a&pos tid=ArkisRef+SE%2fRA%2f770228&vol=n&s=Balder
Citera
2017-11-15, 03:07
Medlem
ieshos avatar
Jag ersätter Gothus i hans frånvaro.

http://lae.blogg.se/2017/march/crownair-palmes-flygklubb.html

"Crownair bildades ursprungligen för att möta IB:s behov av flygtransporter..." (Bratt) och hade 1968 adressen Hagavägen 85 i Solna, samma adress som Jan Östbergs företag Rationell planering AB, vilket bl.a. utbildade IB-agenter i nätplanering. 1973 ägdes Crownair av försvarsdepartementet och Linjeflyg.
Citera
2017-11-15, 03:49
Medlem
ieshos avatar
Här är något besynnerligt i SvD 21/11 1959:

"vid 42 års ålder Hon efterlämnar närmast make ingenjör Trond af Geijerstam föräldrar"

Vid denna tid var Barbro 32 år och hade gift sig med Trond af Geijerstam 2/7 -46. År 1962 gifte sig en Barbro af Geijerstam med Rune Sagnell. Hur ska det här tolkas?

http://tidningar.kb.se/1767385/1959-11-21/edition/11643/part/1/page/13/?q=%22trond%20af%20geijerstam%22
Senast redigerad av iesho 2017-11-15 kl. 03:53.
Citera
2017-11-15, 03:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
"Donald Forsberg mötte två personer med walkie-talkies i Stockholms city fredagen den 28 februari 1986. Han kände igen dem som medlemmar ur Stay-behind som i fredstid övade samband tillsammans med Barbrogruppen och FMN".

Av detta korta(?) möte går Donald Forsberg i god för vad dessa två personer gjorde på platsen. Och han har också full insyn i vad hela organisationen sysslar med och kan gå i god för deras goda uppsåt.
Alltså, ärligt talat, pratar inte käre Donald alldeles för mycket här? Gör han inte bort sig och förlorar all trovärdighet. Det finns ju ingen möjlighet för någon människa att få sådan information genom att möta två av medlemmarna på gatan?
Här finns mer detaljerad information:

(FB) Barbro- och Leon-grupperna
Citera
2017-11-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det finns frågetecken vilken flyktväg mördaren tog, det finns frågetecken om vilka personer som var på mordplatsen eller inte, det finns teorier om ensam galning, Stay-behind osv.
Så det är inte underligt att det spekuleras om alla möjliga scenarion, du kanske har några särskilda kunskaper som gör att du kan värdera rimligheten i palmerelaterade saker men du har en besserwisseraktig attityd som nog kan irritera en del människor.
Om du vet att något är fel påpeka gärna men det vore också bra om du kunde berätta det som hänt istället isåfall.

Det är bara att gå bakåt i tråden. Allt är tröskat om och om igen men ändå återkpmmer samma personer gång på gång till samma resonemang.
Det var år sedan vi kom fram till att enbart de sk wt-männen som kan leda framåt.

Tycker du att det är tråkig besserwissermentalitet så har du ett stort problem när du leker med t ex Iheso som ena stunden ser fantastiska konspirationer i den hemliga världen och i nästa ögonblick citerar valda delar av en av våra mest illustra agenter DF. I nästa stund gäller inte det utan då är det Block och Sagnell som är Barbrogrupp och mördar. Inte konstigt att du blir förvirrad. Sila mygg och svälj kameler.

Har du inte större urskilningsförmåga och omdöme kanske du förtjänar att bli mästrad?

Nåväl i väldigt liten utsträckning vänder jag mig till dog. Jag vänder mig till de som vet och förstår att jag vet. Precis som när Donald blev provocerad att börja dra sagor. För Donald vet...
Du och de andra får gärna tröstlöst tröska stenar som redan är grus efter blod men Barbros blod pumpar fortfarande friskt.
Hitta henne så hittar du sanningen med sitt fula tryne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in