2017-11-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Suzanne Reuter spelar samma roll som hon gjort i flera decennier - lite snipig och irriterad kvinna som aldrig skrattar i övre medelåldern. Ungefär som när Persbrandt spelar Persbrandt.
Hon verkar gilla och spela sådana rollkaraktärer, sura och argsinta kvinnor.
Citera
2017-11-09, 22:30
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Var var träpatronerna för något?
I min barndom gick det en tvserie som hette "Det var då" som blev kalkon och alldeles för få tittare på SVT.
Molins Tre kärlekar var mycket bra även annat av Lars Molin var bra.

Träpatronerna är en serie som gick i mitten på 80-talet. Den utspelar sig på 1860-talet och senare kring sågverken i Sundsvall. Den följer både fattiga arbetarna och ägarna av sågverken som kallades Träpatroner. Första säsongen finns på Öppet arkiv. En ung "Carl" i Rederiet (Bengt Bauler) gör en av huvudrollerna.

https://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Tr%C3%A4patronerna/
Citera
2017-11-13, 20:58
Medlem
En nackdel denna serie har är att det inte finns några nyanser hos personligheterna.

Antingen är man god och human eller så är man ett riktigt praktisvin.

Goda människor som är helylle och vill alla väl:

Calle, Peter, Suzanne och Nina till viss del.

Onda:

Gustav, kyparen på restaurang och matriarken Suzanne Reuter.
Citera
2017-11-13, 21:18
Medlem
Vilken självisk människa den där Nina-karaktären är!
Allt handlar om hennes känslor.
Hon vill inte gifta sig med kökspojken ändå går hon till honom hela tiden SAMTIDIGT som hon är förlovad!
Citera
2017-11-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillise
Vilken självisk människa den där Nina-karaktären är!
Allt handlar om hennes känslor.
Hon vill inte gifta sig med kökspojken ändå går hon till honom hela tiden SAMTIDIGT som hon är förlovad!
Det håller jag med dig om.
Finns säkert sådana tjejer i dagens samhälle också.
Citera
2017-11-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
En nackdel denna serie har är att det inte finns några nyanser hos personligheterna.

Antingen är man god och human eller så är man ett riktigt praktisvin.

Goda människor som är helylle och vill alla väl:

Calle, Peter, Suzanne och Nina till viss del.

Onda:

Gustav, kyparen på restaurang och matriarken Suzanne Reuter.
Det håller jag med dig om hade behövts lite nyanser.
Det känns som kökspojken Calles karaktär bygger lite på Tore Wretmans liv och svensk husmanskost.
Karaktären Nina verkar lättfotad och bortskämd och väldigt egoistisk.
Citera
2017-11-14, 01:50
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElsaLisa
Kollade lite på Hedda Stjernsdets instagram, där skriver hon att hon spelat Nina Löwander i 2 år och gör en parantes på 17 år, tolkar det som att de ska röra sig 17 år i tiden på de 20 avsnitt som är inspelade, så då lär det förmodligen gå fort framåt sen. om hon inte menar att de rör sig om 17 år förstår jag inte alls varför hon skrivit så.
Tänkte på det när jag såg senaste avsnittet. Nina är 30 år och Calle är 25 år, men båda spelar väl ca 20-åringar, alltså födda runt 1925. Hur gamla kan man sminka dem de kommande två, tre åren? Rullar serien på så blir det svårt för dem att åldras.

Två detaljer störde lite, den blå skylten på Göteborg C ser inte alls 40-tal ut och den gör inte heller den rosa plasttratten i skåpet med förbandslådan.
Telefon i sommarhuset, hade dåtidens krögarfamiljer det?
Spoiler om uppgifter på imdb som kan säga lite om handlingen i kommande avsnitt.
Citera
2017-11-14, 05:21
Medlem
max02s avatar
Tror serien spelades in våren 2016. Då var Hedda 28 och Charlie 24.

Bara liten rätt så oviktig addering

Hoppa fram 10 månader är en sak, men flera år kan bli svårt köpa tycker jag. Båda säsongerna spelades ju in samtidigt. Men med tanke på detta sägs vara SVTs största satsning genom tiderna tror jag inte vi får se någon amatörmässig solution hur det nu än blir.
Citera
2017-11-14, 09:27
Medlem
tar man den för vad det är så tycker jag den är klart sevärd kul att följa
Citera
2017-11-14, 11:48
Medlem
Alltså Gustav, vilken människa till o ha problem, tycker verkligen han som spelar är fantastiskt duktig, är nog han som är mest spännande att följa för att se om hans elakheter slår tillbaka på honom.

Suzannes utspel var väldigt obekvämt att se, man kanske reagerar så när man tror att man ser sina barn, men de kändes fruktansvärt överdrivet.
Visst är Nina en riktigt lättfotad tjej men jag känner ändå att jag hejar på Nina och Kalle.
Citera
2017-11-14, 12:19
Medlem
Är väl inga problem att skildra olika ålder på en vuxen person, det har ju gjorts i många filmer. Tänk bara Robert Gustafsson som Hundraåringen. Där var han förvisso bara en ålder men vilken förvandling. För övrigt är inte mycket speciellt viktigt, när det gäller trovärdighet, i denna serie!
Citera
2017-11-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är väl inga problem att skildra olika ålder på en vuxen person, det har ju gjorts i många filmer. Tänk bara Robert Gustafsson som Hundraåringen. Där var han förvisso bara en ålder men vilken förvandling. För övrigt är inte mycket speciellt viktigt, när det gäller trovärdighet, i denna serie!
Det är ju bara en tvserie och en film är ju bara en film.
Ska vara underhållning ingen dokumentär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in