2017-11-13, 11:26
Medlem
JEBUS-666s avatar
Jag har en Rökfärgad härdad skiva som jag verkligen skulle vilja kapa.

Ok, alla säger att det är omöjligt, (för en fattig amatör) men jag såg en kille slipa ett djupt Hack in i en härdad skiva på någon minut, på Youtube. Han använde ett diamant-slipstift.

ok, men då kan man ju slipa sig genom hela skivan med lite tålamod?
Jag skulle dock hellre använda någon kapskiva..
Citera
2017-11-13, 11:37
Medlem
LillaNymos avatar
Ja, leta upp någon firma där du bor som sysslar med vattenskärning. Har sett alla möjliga och omöjliga material vattenskäras till figurer. FEL FEL FEL

ÄNDRING!

Det går inte. Rådfrågade en polare och han berättade att det inte går att vattenskära härdat glas.
Senast redigerad av LillaNymo 2017-11-13 kl. 12:06.
Citera
2017-11-13, 11:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Jag har en Rökfärgad härdad skiva som jag verkligen skulle vilja kapa.

Ok, alla säger att det är omöjligt, (för en fattig amatör) men jag såg en kille slipa ett djupt Hack in i en härdad skiva på någon minut, på Youtube. Han använde ett diamant-slipstift.

ok, men då kan man ju slipa sig genom hela skivan med lite tålamod?
Jag skulle dock hellre använda någon kapskiva..

https://m.wikihow.com/Cut-Tempered-Glass

All större mekanisk bearbetning på sådant glas kring normal rumstemperatur kommer att misslyckade.

Härdat gör inte att det är svårt att repa/ritsa med diamant, så där ser jag inget konstigt.
Citera
2017-11-13, 12:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
https://m.wikihow.com/Cut-Tempered-Glass

All större mekanisk bearbetning på sådant glas kring normal rumstemperatur kommer att misslyckade.

Härdat gör inte att det är svårt att repa/ritsa med diamant, så där ser jag inget konstigt.
Citat från din länk:
"The process of how to cut tempered glass cannot be accomplished. Tempered glass is essentially a safety glass, and if you attempt to cut it, you will end up shattering the tempered glass into many tiny pieces. While you cannot learn how to cut tempered glass, you can learn how to anneal tempered glass so that it can be cut and re-tempered."

Med andra ord säger de att härdat glas inte kan skäras. Ska man skära det måste det först avhärdas, sedan kan man skära det och härda det igen efteråt.

Här är ändå en som påstår att han sågar genom härdat glas med en diamantsåg utan att det spricker: https://www.youtube.com/watch?v=mLwEhwtMhns

Kanske det kan gå med lite tur och tålamod, möjligen beroende på formen på glaset också.

Jag provade att borra genom härdat glas en gång med en kakelborr. Det tog en djävla tid men jag var hoppfull fram till precis innan jag var igenom glaset, då sprack skiten i tusen bitar.
Citera
2017-11-13, 13:17
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Här är ändå en som påstår att han sågar genom härdat glas med en diamantsåg utan att det spricker: https://www.youtube.com/watch?v=mLwEhwtMhns

Inte härdat. Antagligen laminerat.
Citera
2017-11-13, 13:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Inte härdat. Antagligen laminerat.
Det är onekligen misstänkt om han skulle lyckas när det verkar gå åt helsike för alla andra. Han fick frågan i kommentarerna om det verkligen var härdat och svarar att han vet att det var det för att han slog sönder en bit av samma glasskiva men det kan ju vara skitsnack. Man hade velat se det slås sönder på slutet i samma film för att bli mer övertygad om att det verkligen var härdat.
Citera
2017-11-13, 14:02
Medlem
JEBUS-666s avatar
Här är videon med han som skär ett ganska djupt hack i en härdad skiva..
Han slipar även på kanterna.

0:33 visar han en Märkning på skivan som tydligen betyder att det är Härdat.
6:57 Är han färdig med den djupa slipningen, efter endast 1 minut.

https://www.youtube.com/watch?v=VJBZsAewU-A

Edit= Och han använder dessutom ingen som helst Kylning.
Senast redigerad av JEBUS-666 2017-11-13 kl. 14:16.
Citera
2017-11-14, 21:04
Medlem
JEBUS-666s avatar
Man kanske skulle testa att SLIPA sig genom skivan?
Jag blir i så fall den första som har lyckats kapa en härdad skiva, om det nu lyckas, hehe
jag behöver göra 3 kapningar dessutom!

jag har dock ingen lust eller ork att stå där och slipa i 5 timmar, så man gör en enkel automat-matningsgrej, med lite bräder och hjul och låter en tyngd mata den med minimum tryck...

Filmar det hela så klart, och slår en spillbit i bitar för att bevisa att det är härdat..
Citera
2017-11-14, 22:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEBUS-666
Man kanske skulle testa att SLIPA sig genom skivan?
Jag blir i så fall den första som har lyckats kapa en härdad skiva, om det nu lyckas, hehe
jag behöver göra 3 kapningar dessutom!

jag har dock ingen lust eller ork att stå där och slipa i 5 timmar, så man gör en enkel automat-matningsgrej, med lite bräder och hjul och låter en tyngd mata den med minimum tryck...

Filmar det hela så klart, och slår en spillbit i bitar för att bevisa att det är härdat..
Han som lyckades slipa ett litet jack i kanten på härdat glas gjorde det nog för att jacket bara utgjorde en så liten del av glasskivans bredd eller tvärsnitt. Det är ju en oerhörd mekanisk spänning inne i härdat glas. Det härdas genom att snabbt kyla av varmt glas så att ytan dras ihop snabbare än glasets inre. Ytan får då en bestående tryckspänning och djupare under ytan råder dragspänning.

Jag tror att då man kapar härdat glas så koncentreras kraften av dessa spänningar till det lilla tvärsnitt som finns kvar och då man kapat bort för mycket så blir spänningen större än vad glaset klarar. I så fall kvittar det hur sakta och försiktigt man kapar, det kommer att spricka i alla fall. Det borde i o f s i så fall gå att borra ett litet hål vilket verkar vara svårt nog det så jag är inte säker på att mitt försök till förklaring är korrekt.

Testa för skojs skull.
Citera
2017-11-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag provade att borra genom härdat glas en gång med en kakelborr. Det tog en djävla tid men jag var hoppfull fram till precis innan jag var igenom glaset, då sprack skiten i tusen bitar.
Det hade kanske gått om du hade haft den i en pelarborr och en annan skiva under den första eller så för att inte få det plötsliga "rycket" då borren går igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in