2017-11-12, 20:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vill bara göra klart för dig att det inte är jag som pratar om drag ang Jonas Runnemark. Det är Marianne Kristiansson, Rättsliga Rådet, som gör det uttalandet i domen:
Jonas Runnemark uppfyller inte någon diagnos men har autistiska drag i sin personlighet, som dock får mindre bäring i sammanhanget. Även för att det ska föreligga en diagnostiserad
personlighetsstörning krävs att den psykosociala funktionsnivån är nedsatt.

Tack. Det var detta jag refererade till. Att inlägget inte handlade om Afterdark drag utan personlighets drag. Att jag skrev ” en släng av” var liksom för att vara lite lustig.
Citera
2017-11-12, 20:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack. Dunedinstudien ska jag kolla - om det inte är den med elstötarna. Den har jag sett. Om hur vi (nästan) alla kan begå onda handlingar, utan att för den skull vara onda rakt igenom såsom t.ex J. Möller är, som BARA begår onda handlingar... dock utan att själv anse att hon gör det....(hon gör ju bara det HON MÅSTE, enligt henne själv).

Det med elstötarna är the Milgram experiment. Intressant det också
Citera
2017-11-12, 20:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om han gått på strippklubb i Danmark skulle jag inte beteckna som onormalt eller utlopp för mörka lustar. KW var ju såpass intresserad av BDSM kulturen att hon ville rapportera från insidan. Se efter hur du ställer seglet när du argumenterar, du hamnar lätt snett.

...och hon var inte ens dansk...
Citera
2017-11-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vill bara göra klart för dig att det inte är jag som pratar om drag ang Jonas Runnemark. Det är Marianne Kristiansson, Rättsliga Rådet, som gör det uttalandet i domen:
Jonas Runnemark uppfyller inte någon diagnos men har autistiska drag i sin personlighet, som dock får mindre bäring i sammanhanget. Även för att det ska föreligga en diagnostiserad
personlighetsstörning krävs att den psykosociala funktionsnivån är nedsatt.

För att räknas som t.ex en klockren narcissistisk personlighetsstörning ska ett visst antal s.k KRITERIER uppfyllas. Minst 7 av 10 på listan i DSM4 eller DSM5 för narcissism (den internationella diagnosmanualen). Eller minst 14 av 20 i en annan lista. Uppfyller man däremot 3-4 stycken så säger man att det INTE är en störning, men man har DRAG av störningen.

När en diagnos ska ställas ska helst en s.k DIFFERENTIALDIAGNOS ställas så att man utesluter att det kan vara en annan, kanske liknande störning det handlar om. Eller ingen alls. Helst ska det göras av 2 olika psykologer/psykiatriker för allra bästa resultat.

Man ska veta följande:
ALLA människor har ett eller ett par drag av olika störningar. Det är det som utgör vår PERSONLIGHET. Hade vi inte dessa så hade vi varit som robotar. Men att ha en fullt utvecklad störning är alltså inte bra, varken för en själv eller andra personer i ens närhet.
Citera
2017-11-12, 20:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vad säger att KW var intresserad av de mörka lustarna för personlig del? Kanske hon bara ville intervjua och kolla in kufarna som inte levde i "normalsamhället"? Hon var ju journalist och ville undersöka saker - ville berätta för sina läsare.

"ville undersöka saker". Hmm... Var har jag hört det förr, och om vem först och främst..?
Citera
2017-11-12, 20:13
Medlem
Citat:
Uppfyller man däremot 3-4 stycken så säger man att det INTE är en störning, men man har DRAG av störningen.
Är det psykiatrin som säger det? Har du någon källa?

För jag tror inte det framgår i DSM-IV eller DSM-V.
Citera
2017-11-12, 20:14
Medlem
Citat:
För att räknas som t.ex en klockren narcissistisk personlighetsstörning ska ett visst antal s.k KRITERIER uppfyllas. Minst 7 av 10 på listan i DSM4 eller DSM5 för narcissism (den internationella diagnosmanualen). Eller minst 14 av 20 i en annan lista. Uppfyller man däremot 3-4 stycken så säger man att det INTE är en störning, men man har DRAG av störningen.

När en diagnos ska ställas ska helst en s.k DIFFERENTIALDIAGNOS ställas så att man utesluter att det kan vara en annan, kanske liknande störning det handlar om. Eller ingen alls. Helst ska det göras av 2 olika psykologer/psykiatriker för allra bästa resultat.

Man ska veta följande:
ALLA människor har ett eller ett par drag av olika störningar. Det är det som utgör vår PERSONLIGHET. Hade vi inte dessa så hade vi varit som robotar. Men att ha en fullt utvecklad störning är alltså inte bra, varken för en själv eller andra personer i ens närhet.

Precis, men diskussionen handlar om att Whyback säger att man INTE ställer diagnoser i RPU. Jag påstår motsatsen.
Citera
2017-11-12, 20:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men skärp dig 2.0! Titta tillbaka, jag pratade bara om PERSONLIGHETS-DRAG, troll har förvandlat det......ta inte så enkla och låga krokar, du kan bättre....

Det är ju du som inte hänger med. Det var picasso2 själv som först skrev om dragshows. Du säger till hen att inte ta så lätta krokar? ( att inte haka på trollet anka som planterade det) läs om och läs rätt!?!?!?! UH hu.
Citera
2017-11-12, 20:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tvärtom: det är just att HITTA historierna som är utmaningen! Att kunna se att "här är en story". Och att fatta att alla människor har en historia att berätta - precis alla! De måste inte ha en fin titel och bo i penthouse på Manhattan för det. (Och de som har det senare är ofta tomma inuti...)
Det låter som ytterligare floskler i mina öron. Journalisterna lär sig på journalistutbildningen vad som karaktäriserar allmänintresse, och med erfarenhet utvecklar de sin fingertoppskänsla för att känna igen en bra story. Visst kan det säkert vara så att en grupp journalister tycker att det är jättesvårt att känna igen en intressant historia, men det är ungefär som en bagare som tycker att det är svårt att känna igen ett bra brödrecept.

Att kunna uttrycka sig på ett sätt som folk tycker är intressant är däremot svårt. Tänk dig Anna Kinberg Batra som radiopratare. Den delen av publiken som inte somnat, skulle snabbt stänga av radion.
Citera
2017-11-12, 20:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Om jag intervjuar en sexualsadist som sitter i fängelse för att kunna begripa hur denne tänker, är jag då per automatik en presumtiv sådan själv? Eller om jag åker ut med och intervjuar en fiskare på en fiskebåt - är jag då intresserad av att själv syssla med fiske? Nån slags hemlig längtan? Eller vad?

Det är väl klart att man i första hand går på sina egna intressen, och tar chansen att träffa sådana människor som man varit nyfiken på, när man börjar frilansa. Det lär inte vara många som letar efter ämnesområden som de tycker är antingen skittråkiga eller frånstötande, eller försöker få intervjua tråkmånsar... Man sparar ju också massor av tid på att skriva om ett ämne som man redan behärskar.
Citera
2017-11-12, 20:20
Medlem
Citat:
"ville undersöka saker". Hmm... Var har jag hört det förr, och om vem först och främst..?

Du kan sluta anknyta till vad jag skriver. Tänker inte svara dig mer. Det är slöseri med tid och kraft. Du gillar mördaren och hånar offret. Varför du gör det är problem som ligger hos dig själv. Punkt.
Citera
2017-11-12, 20:21
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

Rödluvan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in