2017-11-12, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det går alldeles utmärkt att låta "gränsen för mänskligt liv" vara satt utefter den tekniska utvecklingen. Och definitionsmässigt så är ÄR det inte ett barn före månad 6.

Detta är de definitioner som används och det är glasklart vad som gäller, så varför låtsas du som om det är problematiskt? Problematiskt för vem? Vilka ofödda människor är det du saknar här i världen?

Jag tror inte det är de "ofödda" som saknas...utan det är saknaden av att ha kvinnor under kontroll som känns svår för vissa.
Citera
2017-11-12, 10:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det hänger ju lika mycket på hur man värderar levande mänskligt liv. Föräldrarnas rättigheter ex.
och nu har man satt vecka 18 med marginal pga av vad vetenskapen sagt gränsen för "medvetandet". Mig veterligen finns inget motsvarande runt vecka 12 ( men här är jag inte speciellt insatt) så är väl i sånt fall mer "godtyckligt"?
Eller tycker du seriöst att bara för att andra gör så....så ska Sverige också göra så utan annat argument än det? ( de tär mig veterligen just SD.s argument, vilket är humor ...för NÄR annars har SD intresse av att Sverige ska anpassas till EU?)

Du har ett klart historiskt och nutida intresse hos högerextrema och socialt konservativa att klämma åt kvinnors rättigheter.
Har alltid varit högern som varit sist med allt vad rösträtt, medborgliga rättigheter, aborträtt etc heter. Och alltid högern som kämpar emot jämställdhet med näbbar och klor.

Så nej, så länge där inte finns vetenskapligt bevisade skäl för att sänka abortgränsen så behöver vi inte göra det.
Som sagt, det handlar om mer än bara när ett foster utvecklar förmågan till smärta eller när medvetandet eventuellt börjar. Med samma resonemang så har en person i koma inte rätt till liv.

Och nej höger och socialt konservativa har inget intresse i att klämma åt kvinnors rättigheter, det handlar inte om det. Det är bara dina hjärnspöken som talar bara för att du hatar högern av ren princip och tror att dom är fiender till jämställdhet. Dom har bara andra metoder att nå samma sak
Citera
2017-11-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Det är ett mänskligt liv vid födseln. Så hela ditt resonemang faller ju där.

Det är inte heller någon som påstått att foster är en definition av en människa utan det är ett utvecklingsstadium.

Om du överhuvud taget var insatt på området vi diskuterar så hade du vetat att det är ett embryo fram till vecka 9 sedan är det ett foster fram tills födseln. Länk Hur gick det nu med din hemmasnickrade teori?

Och tillåter vi abort vid "födseln"?
(Exakt vad bestod ditt "argument" av där???)
Är ju ditt s.k. resonemang , mycket förvirrad och osakligt sådant som inte håller för fem öre.

Citat:
Om vi har rätt att mörda barn eller inte är ju godtyckligt, precis som det är med ett foster. Det verkar som att du inte förstår vad vi pratar om.

Verkligen? vi mördar barn lite "godtyckligt" så där hej svejs i Sverige? och myndigheterna är helt "fine with that"?

Finns ingen godtycklighet i varför vi inte accepterar att ha ihjäl barn men accepterar det med embryon och foster före en viss tid.

Citat:
Jag undrar om du i din sjuka gärna verkligen tror att det är så som du skriver här? I övrigt, har du en aning om motiveringen till varför vi lägger mer resurser på att rädda ett barn än en gammal människa? Hur kan du inte känna till detta?

Det var en förtydling av ditt eget resonemang.. som står svart på vitt att följa i dina egna inlägg ovan.
Var det inte du som skrev att man borde offra kvinnan om fostret behöver det?
Varvid jag frågade gäller detta även fadern? och ditt svar på den är ju klart som korvspad...
du gillar helt enkelt inte när jag skriver det du själv sitter och säger mer tydligt.
Vadå gillar du inte dina egna resonemang?

Citat:
Så ditt argument är nu att det är ett mänskligt liv i 14 dagar och slutar det vara ett mänskligt liv tills vecka 23 innan det åter blir ett mänsklig liv? Som jag redan förklarat för dig, gränsen för mänsklig liv kan inte vara beroende av den tekniska utvecklingen. För i så fall skulle det inte vara ett mänskligt liv innan månad 6-7 etc. Jag har ju redan förklarat detta för dig tidigare, varför kör du fortfarande med den typen av resonemang?

Nej? var fan har jag skrivit det? Mitt argument var att vi har ingen fungerande artificiell livmoder, frågan är om vi ens är intresserade av att börja använda en sådan under en hel grosses, så varför ska vi då anpassa vårt regelverk som OM vi hade det?

Gränsen för mänskligt liv är beroende av utveckligen hos det mänskliga livet i sig....(det har jag nu skrivit till förbannelse 3000 ggr.) och det är också därför vi har den abortgräns vi har.
Är du som drar in artificiella livmödrar och är du som vill ändra vår abrtlagstiftning, inte jag.

Citat:
När du skrev "Och argumenten för detta är väldigt många. där överbefolkning, kvinnors rättigheter, mäns rättigheter och värdiga liv för dessa barn och de samhällen som ska ta emot dem, är nästan likvärdiga starka kort."

Med dessa argument kan vi döda barn av vilken ålder som helst. Det är inte heller en definition på när något räknas som ett mänskligt liv.

Du verkar väldigt förvirrad, förstår du överhuvud taget vad det är vi diskuterar?

NEJ vi dödar FOSTER, aldrig barn!
Och vi gör detta med ett hållbart argument för NÄR foster övergår till att bli "människa".

Klarar du överhuvudtaget att köra 2 regelverk i huvudet samtidigt?

Om vi absolut inte accepterar att döda människor godtyckligt så dödar vi alltså inte barn...
den "regeln" går alldeles utmärkt att ha parallellt med ovan argument för varför vi tillåter fri aborträtt FÖRE den vetenskapliga gränsen för när ett foster övergå till att bli människa.

Seriöst! skärp dig.
Senast redigerad av Merapi 2017-11-12 kl. 11:22.
Citera
2017-11-12, 10:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jag tror inte det är de "ofödda" som saknas...utan det är saknaden av att ha kvinnor under kontroll som känns svår för vissa.
Det är vad du tror, och är generellt fel. Är inte hälften av alla kvinnor i usa pro-life?
Citera
2017-11-12, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Som sagt, det handlar om mer än bara när ett foster utvecklar förmågan till smärta eller när medvetandet eventuellt börjar. Med samma resonemang så har en person i koma inte rätt till liv.

Och nej höger och socialt konservativa har inget intresse i att klämma åt kvinnors rättigheter, det handlar inte om det. Det är bara dina hjärnspöken som talar bara för att du hatar högern av ren princip och tror att dom är fiender till jämställdhet. Dom har bara andra metoder att nå samma sak

En person i koma äger förmodligen både smärtkänsel och medvetande....och skilj nu på medvetande som att "vara vid medvetande" och medvetande som en filosofisk term.

Och det sista kan jg ju bara garva åt....verkligen? vilka nationer i världen är MEST måna om att inte ha aborträtt? ex. ? är det de socialt konservativa ( religiösa ex.) och div. högerextrema eller är det inte?
Senast redigerad av Merapi 2017-11-12 kl. 10:49.
Citera
2017-11-12, 10:52
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
En person i koma äger förmodligen både smärtkänsel och medvetande....och skilj nu på medvetande som att "vara vid medvetande" och medvetande som en filosfisk term.

Och det sista kan jg ju bara garva åt....verkligen? vilka nationer i världen är MEST måna om att inte ha aborträtt? ex. ? är det de socialt konservativa ( religiösa ex.) och div. högerextrema eller är det inte?

Extremister och starkt troende är en sak. Men det är knappast "höger" att vara mot kvinnors rättigheter. Vänstern äger inte alla svar och problemformuleringar.
Citera
2017-11-12, 11:13
Medlem
Citat:
Extremister och starkt troende är en sak. Men det är knappast "höger" att vara mot kvinnors rättigheter. Vänstern äger inte alla svar och problemformuleringar.

Jo snälla du, det är det.
Du har 1 parti som vill begränsa aborträtten i Sverige och nej det är inte "vänstern"

Edit:

fel! 2 partier...det andra är ett pytte litet kristet parti som brutit sig loss från KD, och de vill ta bort all fri aborträtt.
Senast redigerad av Merapi 2017-11-12 kl. 11:21.
Citera
2017-11-12, 11:22
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Jo snälla du, det är det.
Du har 1 parti som vill begränsa aborträtten i Sverige och nej det är inte "vänstern"
Men jisses människa du är ju uppe i det blå. Bara för att manshatande extremfeminister tenderar att vara vänster är det då vänster att hata män?

Och att sänka abortgränsen till v12 inkräktar inte på kvinnors rätt till abort. Eller menar du verkligen att kvinnor skulle fara illa om gränsen sänks till 12? Stackars förtryckta kvinnor i danmark isåfall. Kom igen
Citera
2017-11-12, 11:29
Medlem
Citat:
Men jisses människa du är ju uppe i det blå. Bara för att manshatande extremfeminister tenderar att vara vänster är det då vänster att hata män?

Och att sänka abortgränsen till v12 inkräktar inte på kvinnors rätt till abort. Eller menar du verkligen att kvinnor skulle fara illa om gränsen sänks till 12? Stackars förtryckta kvinnor i danmark isåfall. Kom igen

bara för att du mfl gillar sitta och kalla feminister av olika slag för "manshatande" så betyder ju inte det att detta skulle vara en sanning för fem öre jämförbart med vad vi nu diskuterar.
Right?

Du har ytterst litet "manshat" från kvinnor i världen som går att mäta på något sätt...däremot har du fan så mycket mer "kvinnohat" som är rejält mätbart.

Så länge du inte har något annat argument för att sänka aborträtten, annat än .....andra gör så....eller det "känns" bra för lilla mig....så finns inget skäl sänka denna gräns enligt mig.

Du har x antal kvinnor som uppenbarligen gör abort efter vecka 12, vad deras skäl är får de ju själva svara för, men att de ska ifråntas denna möjlighet ser jag som en "begränsning " ja.
Citera
2017-11-12, 11:42
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
bara för att du mfl gillar sitta och kalla feminister av olika slag för "manshatande" så betyder ju inte det att detta skulle vara en sanning för fem öre jämförbart med vad vi nu diskuterar.
Right?

Du har ytterst litet "manshat" från kvinnor i världen som går att mäta på något sätt...däremot har du fan så mycket mer "kvinnohat" som är rejält mätbart.

Så länge du inte har något annat argument för att sänka aborträtten, annat än .....andra gör så....eller det "känns" bra för lilla mig....så finns inget skäl sänka denna gräns enligt mig.

Du har x antal kvinnor som uppenbarligen gör abort efter vecka 12, vad deras skäl är får de ju själva svara för, men att de ska ifråntas denna möjlighet ser jag som en "begränsning " ja.
Dåså, sluta då komma med absurda påståenden som att det är "höger" att inskränka kvinnors rättigheter.

Så att ha 2 månaders betänketid istället för 3 är ett hemskt ingrepp på kvinnors rättigheter? Knappast.

Argumenten sträcker sig längre än bara det rent medicinska. Det är ett moraliskt dilemma där det är svårt att hitta ett rätt eller fel när man försöker avgöra när liv börjar. Så en kompromiss med sänkt abortgräns är inte kvinnofientligt på något sätt.
Citera
2017-11-12, 11:49
Medlem
Citat:
Dåså, sluta då komma med absurda påståenden som att det är "höger" att inskränka kvinnors rättigheter.

Så att ha 2 månaders betänketid istället för 3 är ett hemskt ingrepp på kvinnors rättigheter? Knappast.

Argumenten sträcker sig längre än bara det rent medicinska. Det är ett moraliskt dilemma där det är svårt att hitta ett rätt eller fel när man försöker avgöra när liv börjar. Så en kompromiss med sänkt abortgräns är inte kvinnofientligt på något sätt.

Fast de människor som sitter och önskar ta bort kvinnors fria aborträtt i världen är just mest "höger" konservativa och socialt konservativa...A fact! och varken "absurt" eller något man ska vara tyst om.

Så bara för att du inte tycker det är "hemskt" så ska vi införa det...är det ditt argument för 12 veckors gräns?

jag tycker inte det är så väldigt svårt hitta en gräns för när man moraliskt kan säga att en människa börjar bli människa. Så länge vetenskapen är på min sida och vi inte finner att foster uppvisar medvetande före denna gräns så..... vad är problemet?

Som sagt skaffa er bättre mer hållbara argument för att begränsa någons rättigheter.
Senast redigerad av Merapi 2017-11-12 kl. 12:04.
Citera
2017-11-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det går alldeles utmärkt att låta "gränsen för mänskligt liv" vara satt utefter den tekniska utvecklingen. Och definitionsmässigt så är ÄR det inte ett barn före månad 6.

Detta är de definitioner som används och det är glasklart vad som gäller, så varför låtsas du som om det är problematiskt? Problematiskt för vem? Vilka ofödda människor är det du saknar här i världen?
Tjenare, jag märker att inte heller du har tänkt igenom den här frågan. Eftersom du kan föda upp embryon utanför livmodern de första två veckorna, sedan måste man avbryta för etiska skäl, så rör det sig alltså om ett mänskligt liv de första två veckorna, sedan inte fram till vecka 23 och då blir det ett mänskligt liv igen? I så fall är vi ju klara här, det är ett mänskligt liv vid befruktningen och sedan kan vi bestämma hur länge vi tycker det är ok att släcka det. I övrigt "Den som föds levande kallas alltid barn".

Det är ju klart vi kan sätta vilken definition vi vill men det är knappast det vi diskuterar. Jag kan definiera dig som hjärndöd men frågan är vilka kriterier vi använder och hur vi rättfärdigar dem. Ja, låt mig fråga dig så här, om du fick välja om du hade velat bli aborterat som foster, hade du velat det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in