2017-11-11, 16:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dricksglas55
Bara för han är släppt betyder inte att han är oskyldig. Åklagaren hade väl inte tillräckligt med bevis JUST NU för häktning. Betyder inte att att han är helt avskriven. Att vara anhållen två gg för mord är ingen tillfällighet. Han kommer tas in igen för gott när polisen har mera kött på benen.

Som GW så tror jag inte på slumpen.

Citerar mig själv från Åre-tråden som svar på samma inlägg som du hade där:

"Nej, kanske inte är någon tillfällighet att han blir anhållen två ggr för mord, på det vis att R. har den senaste tiden vistats med folk och i miljöer där "det händer dåliga saker", som mord, droger mm. Enligt en i Ulricehamnstråden, Stuvxyz, har R varit inblandad även i andra saker som varit " ..... och lite pengafiffel med mera".

(FB) Liselotte Hylander misstänks mördad under motionsrunda i Ulricehamn 2017-10-24

Det kan ju ha inneburit att R. varit på polisens "radar" och ingen slump att han när han upptäcks i närområdet (hittar inte källa på det nu, men läste det i någon tidning i går) samtidigt som L.H kan ha blivit mördad och/ eller att hans namn dyker upp i utredningen ("– Vi har ett antal spår och tänkbara motiv. I ett av dessa sammanhang dök hans namn upp." http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsv...ppts-1.4781818) får han direkt ögonen på sig.

Efter en sådant anhållande, kan det innebära att polisen i Åre- fallet drar öronen åt sig när han på nytt dyker upp i nära anslutning (hittar personen avliden och larmar) till ytterligare ett dödsfall inom en två- veckors period.

Men absolut, oskyldig behöver han inte vara bara för att han släpps. Men han skulle absolut kunna vara det också."
https://www.flashback.org/sp62308247
Citera
2017-11-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Onormal ställning uppfattar jag som positionen på själva kroppen, ett ben som är vridet helt ur led, bruten nacke med huvudet i konstigt läge etc. Något som blir mer markant än att bara ramla och kanske slå i huvudet olyckligt.

Ja det är väl vad man tänker när man läser onormal ställning. Men med så mycket fikonspråk som det är nuförtiden, kan ju en onormal ställning vara vad som helst som inte ser ut som någon som ligger och sover. (om hon nu hittades på marken, onormalt hade ju också varit om hon var uppslängd i något träd) Onormalt är väl också att inte ha kläderna i ordning, och kanske ligga med särade ben. Men eftersom vi inte vet kan vi inte hjälpa till med idéer. Det är lite synd för det finns många som läser och som skulle kunna komma med tips om dom hade lite mer kännedom om fallet.
Citera
2017-11-11, 16:15
Medlem
Vet inte om länken varit uppe förut, men uppenbarligen har polisen avfärdat att det är ett mord uppe i Jämtland.

http://www.ut.se/ulricehamn/polisen-inget-mord-bakom-dodsfall-i-jamtland/
Citera
2017-11-11, 16:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja det är väl vad man tänker när man läser onormal ställning. Men med så mycket fikonspråk som det är nuförtiden, kan ju en onormal ställning vara vad som helst som inte ser ut som någon som ligger och sover. (om hon nu hittades på marken, onormalt hade ju också varit om hon var uppslängd i något träd) Onormalt är väl också att inte ha kläderna i ordning, och kanske ligga med särade ben. Men eftersom vi inte vet kan vi inte hjälpa till med idéer. Det är lite synd för det finns många som läser och som skulle kunna komma med tips om dom hade lite mer kännedom om fallet.

Onormal ställning för att kunna avfärdas som olycka? Det var väl ungefär så det uttrycktes? Det skulle ju kunna vara att hon var hopkrupen, som om hon försökt skydda sig, eller att armar var uppdragna som att hon försökt skydda huvudet?
Citera
2017-11-11, 16:46
Medlem
Citat:
Onormal ställning för att kunna avfärdas som olycka? Det var väl ungefär så det uttrycktes? Det skulle ju kunna vara att hon var hopkrupen, som om hon försökt skydda sig, eller att armar var uppdragna som att hon försökt skydda huvudet?

Ja som sagt det är kanske det första man tänker. Men med allt hemlighetesmakeri, så vet man inte vad för fikonspråk polisen hittar på. Hon har alltså funnits och något konstigt har dragit blickarna till sig. Om hon legat på ett sätt som tydligt visar att hon blivit sexuellt utnyttjad, så väljer polisen att inte gå ut med det. Men behöver ändå säga något som motivering för sin undersökning och stora sökinsats. Och för att inte släppa allt för mycket information så väljer dom benämningen 'onormal ställning'. Det kanske är praxis att säga så?
Citera
2017-11-11, 16:52
Medlem
BlurryFace69s avatar
Har polisen gått ut med att hon mördats,
eller är det fortfarande bara att hon misstänkts ha mördats som rubriken i denna tråd säger??

Trodde de konstaterat att det är är mord,
men har kanske fel??
Citera
2017-11-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ja det kan man undra?
Jag har följt tråden lite då och då, p.g.a. jag bott i U-hamn förut.
Men jag har inte uppfattat någon brottsbeskrivning. Vet inte om någon har tillgång till sådan?

Det pratas om att ta dna-prov - så då antar jag att det funnits säker dna-källa på offret - Och i så fall lutar det åt ett sexualbrott.

Nu är ju Lisbeth lite till åren. Men det finns faktiskt vissa som har mognare kvinnor som preferenser. Jag har sett en något äldre (typ trettio +) afghansk man visa stort sexuellt intresse för en betydligt äldre kvinna. Vi som bor här tror ofta att andra länder och kulturer har samma codex som vi. Men världen är inte så enkel.
Något annat än sexualbrott som att hämnas på något som hon gjort i jobbet är också ganska långsökt.
Att polisen först misstänker rud* (*=i) och släpper honom - tyder väl på att dom inte kunde binda honom vid något. Denne rud* tycks ha haft en drogproblematik (läs: narkomani) Och det är väl sällan som knarkare ger sig på motionärer. Dom kan ge sig på varandra, ok - men en motionerande (nästan) pensionär.. det ställer jag mig lite frågande till.
visserligen skumt att denne rud* bosatt i Åre, nu figuererar i en annan tråd om en yngre kvinna som avlidit, är ju skumt. Men om han blivit förhörd angående ett mordfall, så borde han ju ligga lågt, för att inte dra ögonen till sig.
Kroppen befann sig i en onormal ställning. Vad det kan betyda? Övertäckt med grenar har föreslagits? Men finns ju många sätt som är onaturliga. Kläder som är i oordning?
Om det är ett sexualmord så bör man förstås söka bland dom som kunde tänkas ha intresse av henne. Men polisen har ju koder för att inte prata om det är någon asylsökande som misstänks. Och i just detta fallet är själva polisbefälet själv en riktig 'flyktingkramare'.
Rätta mig gärna om det är något jag missat..

Onaturlig ställning betyder i det här fallet att kroppen är flyttad eller manipulerad. Ingen som dör en naturlig död hamnar i en sådan ställning. Jag spekulerar bara men kan föreställa mig en ställning som är liggande på rygg med kroppen vriden, armar och ben utsträckta. Supine, flexed. Så skulle kanske en tekniker beskriva ställningen.
Citera
2017-11-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Onaturlig ställning betyder i det här fallet att kroppen är flyttad eller manipulerad. Ingen som dör en naturlig död hamnar i en sådan ställning. Jag spekulerar bara men kan föreställa mig en ställning som är liggande på rygg med kroppen vriden, armar och ben utsträckta. Supine, flexed. Så skulle kanske en tekniker beskriva ställningen.
Som sagt tolkade jag också detta på det viset. Men sen tänkte jag på motivet. Och då spekulerade jag vidare. Allt snack om dna - så kan det vara ett sexualmord. Och så funderade jag på formuleringen 'onormal kroppställning' - det kan ju vara en för henne onormal kroppsställning.
Citera
2017-11-11, 17:47
Medlem
Citat:
Som sagt tolkade jag också detta på det viset. Men sen tänkte jag på motivet. Och då spekulerade jag vidare. Allt snack om dna - så kan det vara ett sexualmord. Och så funderade jag på formuleringen 'onormal kroppställning' - det kan ju vara en för henne onormal kroppsställning.

Jag tror inte de avser en överdrivet personlig referensram på vad de betecknar som onaturlig ställning.
Citera
2017-11-11, 17:49
Medlem
Citat:
Jag tror inte de avser en överdrivet personlig referensram på vad de betecknar som onaturlig ställning.

Nej, jag håller med. Tycker också det skulle vara en överdrivet personlig tolkning av uttrycket. Men vem säger att den som uttryckte det tycker det?
Citera
2017-11-11, 17:54
Medlem
Citat:
Nej, jag håller med. Tycker också det skulle vara en överdrivet personlig tolkning av uttrycket. Men vem säger att den som uttryckte det tycker det?

Du menar att polisen som uttryckte det utgick specifikt från LHs personliga naturliga rörelsemönster? Njae.
Man kan ju i och för sig menaatt det är onaturligt att gå i skogen för gåendets egen skull. Att gå är ju ett sätt att transportera sig från punkt A till punkt B och att gå bara för att gå är för att vi blivit för bekväma med andra transportsätt. Så på sätt och viss var det onaturligt att ens vara på platsen med det syftet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-11 kl. 17:58.
Citera
2017-11-11, 17:59
Medlem
Citat:
Du menar att polisen som uttryckte det utgick specifikt från LHs personliga naturliga rörelsemönster? Njae.

Som sagt - jag håller med. Men när polisen letar efter något sätt att beskriva platsen/fyndet, utan att avslöja allt, så kan det bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in