2017-11-10, 12:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Googlade lite och fann att de gick i konkurs 2012, och att de före konkursen hade två olika bolag där det ena beställde undersökningar av det andra för att få det att se ut som att de hade kunder. De återuppstod 2013, gick i konkurs igen 2016 och återuppstod samma år.

Det verkar som att deras existens är en enda stor glappkontakt som hänger på att de får ett större uppdrag av någon myndighet el dyl som de kan leva på ett tag. Väljarbarometrarna verkar ha varit gratisjobb i marknadsföringssyfte. Man kan nog räkna bort dem för gott...
Visst var det Skop som fråga om vilket parti man tyckte bäst om? Istället för vem man skulle rösta på om det var val idag?
2017-11-10, 12:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Googlade lite och fann att de gick i konkurs 2012, och att de före konkursen hade två olika bolag där det ena beställde undersökningar av det andra för att få det att se ut som att de hade kunder. De återuppstod 2013, gick i konkurs igen 2016 och återuppstod samma år.

Det verkar som att deras existens är en enda stor glappkontakt som hänger på att de får ett större uppdrag av någon myndighet el dyl som de kan leva på ett tag. Väljarbarometrarna verkar ha varit gratisjobb i marknadsföringssyfte. Man kan nog räkna bort dem för gott...

Tackar! Bugar och bockar för denna info. Då får man nog stryka detta OI helt nu.

Måste dock medge att det var lite innovativt att bilda två bolag där det ena beställer tjänster från det andra... ungefär som att gräva två gropar och skyffla jorden från den ena gropen in i den andra. Det blir ju en del jobb men ganska lite inkomster
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-10 kl. 12:43. Anledning: Rättelse av ord
2017-11-10, 14:14
Medlem
Lyssnar på Huitfeldts intervju med Göran Persson just nu på kvartal.se. Han får Sifos Toivo Sjörén att framstå som en optimist vad gäller SD:s framtid. Persson gissar att SD får under 10% i nästa val (och tror även att de skulle få under 10% om det vore val idag). Kanske inte helt verklighetsförankrat...

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Visst var det Skop som fråga om vilket parti man tyckte bäst om? Istället för vem man skulle rösta på om det var val idag?
Japp. ”Vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?” var frågan som ställdes.
2017-11-10, 14:35
Medlem
Citat:
Lyssnar på Huitfeldts intervju med Göran Persson just nu på kvartal.se. Han får Sifos Toivo Sjörén att framstå som en optimist vad gäller SD:s framtid. Persson gissar att SD får under 10% i nästa val (och tror även att de skulle få under 10% om det vore val idag). Kanske inte helt verklighetsförankrat...

Japp. ”Vilket parti tycker du bäst om i rikspolitiken?” var frågan som ställdes.
Hahaha snacka om att leva i en bubbla. Men inte konstigt för problemet Inte konstigt heller för sossarna lever kvar i 70-80talet. Den enda sossen jag känner till som är klok är Kjell Olof Feldt.
2017-11-10, 17:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Full redan 08:30? November-Demoskop kom ju för en vecka sen och har avhandlats grundligt. November-Novus kom samma dag. Nu återstår Sentio, Inizio, Sifo, YouGov och Ipsos - troligen i den ordningen.

Du är på många sätt en märklig man. Du vet mycket väl varför jag möter vänsterpropagandister med motpropaganda. Men jag förstår inte varför du försöker hävda att institutens mätningar är trovärdiga. Jag har aldrig påstått att direkt ljuger, det räcker men att de helt enkelt är tillfreds med att de inte kan fånga opinionen och då redovisar de vad de samlat in.
Stora delar av opinionen är ointresserad av att medverka i OU och de flesta av dem är inte politiskt korrekta samhällsmedborgare. Sd krigarnas antal på Sentio och YouGov är ett grovt överskattat och deras motståndare i antal grovt underskattat. Ute i stugorna sitter 2 miljoner och mår illa över samhällsutvecklingen de kommer att vinna valet med en jordskredsseger.

Kraftiga korrigeringar har gjorts av instituten efter varje val. Nu nöjer de sig med sistamånaden korrigeringar samt ett rejält skutt uppåt när valresultatet är officiellt. Jag är för övrigt spiknykter så dina avancerade trollerier går jag inte på. Det kan andra göra.
2017-11-10, 17:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du är på många sätt en märklig man. Du vet mycket väl varför jag möter vänsterpropagandister med motpropaganda. Men jag förstår inte varför du försöker hävda att institutens mätningar är trovärdiga. Jag har aldrig påstått att direkt ljuger, det räcker men att de helt enkelt är tillfreds med att de inte kan fånga opinionen och då redovisar de vad de samlat in.
Stora delar av opinionen är ointresserad av att medverka i OU och de flesta av dem är inte politiskt korrekta samhällsmedborgare. Sd krigarnas antal på Sentio och YouGov är ett grovt överskattat och deras motståndare i antal grovt underskattat. Ute i stugorna sitter 2 miljoner och mår illa över samhällsutvecklingen de kommer att vinna valet med en jordskredsseger.

Kraftiga korrigeringar har gjorts av instituten efter varje val. Nu nöjer de sig med sistamånaden korrigeringar samt ett rejält skutt uppåt när valresultatet är officiellt. Jag är för övrigt spiknykter så dina avancerade trollerier går jag inte på. Det kan andra göra.

Problemet är nog att tråden till stora delar önskar en kristallkula, dvs något mer eller mindre magiskt sätt att veta, helt korrekt, hur valet kommer att gå, andra nöjer sig med att kristallkulan visar åsikterna just nu, ytterligare några nöjer sig med att inse ungefär vilka svagheter alla OU har.
2017-11-10, 17:48
Medlem
Citat:

Va? Vad? Vem? När? What?

Alltså, 1) du sa apropå kommande mätningar att ”Demoskräp börjar”, 2) jag frågade om du var full eftersom månadens Demoskop redan har kommit och avhandlats, 3) jag räknade upp kommande mätningar i trolig kronologisk ordning. Det var allt inlägget innehöll.

Du svarar då med en lång goddag yxskaft-rant om c:a 100 saker som inte har ett dyft med inlägget att göra. ”Märklig”? ”Trollerier”? ”Möter vänsterpropagandister med motpropaganda”? ”de kommer att vinna valet med en jordskredsseger”, vad betyder det ens? Vinna? SD kommer att få över 50?

Ööööh okej, antar att jag skulle gissat knark istället för kröka, då, men återigen - ”Demoskräp” kom förra veckan, så sitt inte uppe och vänta på den.
2017-11-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är nog att tråden till stora delar önskar en kristallkula, dvs något mer eller mindre magiskt sätt att veta, helt korrekt, hur valet kommer att gå, andra nöjer sig med att kristallkulan visar åsikterna just nu, ytterligare några nöjer sig med att inse ungefär vilka svagheter alla OU har.

Som du säkert förstår är endast sådana opinionsmätningar, som visar starkt stigande siffror för just SD, korrekt utförda och objektivt pålitliga. Sjunkande SD-siffror däremot beror på medveten verklighetsförfalskning från opinionsmätarnas sida.
Sjunkande siffror för 7-klöverpartier är däremot idel objektivt rättvisande.
Därest även valresultatet skulle visa sänkta siffror för SD är valet riggat och/eller verkligheten felaktig.
2017-11-10, 20:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jag hörde också det där, och förvånades över hans utsaga. Man kan misstänka att "Doktorn" önsketänkte en hel del i intervjun, kanske enligt regndansprincipen att om man dansar tillräckligt länge så händer det.

Annars förde han ett intressant resonemang om varför SD kunnat växa till sig så mycket i opinionen, så han är nog inte oinformerad om sakläget.
2017-11-10, 21:20
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Som du säkert förstår är endast sådana opinionsmätningar, som visar starkt stigande siffror för just SD, korrekt utförda och objektivt pålitliga. Sjunkande SD-siffror däremot beror på medveten verklighetsförfalskning från opinionsmätarnas sida.
Sjunkande siffror för 7-klöverpartier är däremot idel objektivt rättvisande.
Därest även valresultatet skulle visa sänkta siffror för SD är valet riggat och/eller verkligheten felaktig.

(Min fetning)

Sänkta siffror i jämförelse med vad? Sämre siffror än 2014-års riksdagsval? Sämre än 20% i valet 2018? 25%? Förklara gärna vad "sänkta siffror för SD i nästa års val är"?
2017-11-11, 08:52
Medlem
Returpappers avatar
Regndans, propagandauttalanden, förvirrade förhoppningar om Sd;s snara sammanbrott förekommer både i media, särskilt DN, från politiker, likväl som vissa FB koryféer. Alla vill de att det politiska landskapet ska bli som före Sd. Men inte ens hundra Pavel Gamov katastrofer kan åstadkomma det.
Utrensningarna inom Sd kommer att fortsätta och de har givetvis påverkan på väljarnas syn på Sd, Men inte det grundläggande motivet att rösta på alternativ till nuvarande partier.

7-klövern bär skulden för utebliven integration, ansvaret för det felaktiga antagandet att vi behöver invandrare för att klara jobben pensionerna och den demografiska puckeln. Vi vet i dag att vi har fått in alldeles för stor andel äldre, lågutbildade och bidragsberoende invandrare från lågt utvecklade länder.
Sverige behöver arbetskraft helst lysande begåvningar som kan ta fram nya produkter som håller oss kvar som framstående industrination och som välfärdsland. Det var inte det vi fick!

Inget parti vill låta Sd stå med den enorma fördelen av att kunna pekar finger och säga -"vad var det vi sa". Att tvinga på hela befolkningen en värdegrund där invandring bejakas är förutsättningarna för den återställare av det politiska landskapet där vänster stod mot höger. Rent klart och utan Sd.

Men i stugorna är missnöjet med invandringen, invandrares beteende, med konkurrens om vård, bostäder, pensioner, bidrag, djupt rotat hos minst hälften av befolkningen.
Utan frapperande uttalanden från Göran Persontyper, shitstorm från media skulle Sd kunna få en egen majoritet redan i dag.

Vad den massiva propagandan, de fula trixen, eller rent kriminella metoderna (ändamålen helgar medlen) kan innebära inför valet 2018 är svårt att veta. Men den finns ett motståndskraftigt sammanbitet hat som ingen propaganda biter på hos 20% av folket. De är inte alla Sd;are i egentlig mening utan starka motståndare till det invandringsbejakande etablissemanget. Sedan tillkommer 30% som är missnöjda men invandringens konsekvenser som man inte riktigt vet om de röstar på etablissemanget eller stannar hemma eller lägger rösten på Sd.

Sd får allra minst 20% och uppåt stoppar det kanske vid 50% men det är naivt att tro att allt groende missnöje resulterar i en Sd röst. Men kanske hälften. 35% skulle räcka för att tvinga fram en kursändring.
2017-11-11, 09:07
Medlem
Citat:
Din sorts hat och förakt har jag bara fått utså från vänsterhåll tidigare.
Det är inte "hat och förakt" att konstatera att dina svar inte matchar den pågående konversationen. Du tycks befinna dig i en parallell verklighet. Vad har det med höger och vänster att göra? Om man frågar "vad är klockan?" och får svaret "spillkråka" så lär man undra vad fan du har rökt, oavsett om man är stockkonservativ eller kommunist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in