2017-11-09, 22:15
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tycker att Hikes fäktar mot en vägg. Det här tjafsandet om var och när algmätningar gjordes kommer inte att kullkasta beviset för att Aki kvävts/dränkts någonannanstans. Menar Hikes, att man måste ha prover tagna vid bryggan på en meters djup vid tidpunkten för Akis kvävning/drunkning ?

Hikes är ju inte dum och måste inse att detta är en hopplös försvarsstrategi. Alltså måste JM ha tvingat henne. JM har ju ofta verklighetsfrämmande föreställningar, men i det här fallet är hon nog rädd för att släppa anden ur flaskan om hon låter Hikes spekulera om en gärningsman i egen regi. Det blir i hennes smak alltför brännande nära sanningen och hon tappar kontrollen över medbrottslingarna. Men inte mig emot, sannolikheten för att hon döms ökar med det här upplägget.
Jag undrar vems sida Hikes står på... Johannas eller rättvisan...
Citera
2017-11-09, 22:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ligger ju något i det. Plötsligt är hon mördaren. Fattas bara att det flyter upp en metod eller en medhjälpare så...

Kanske inte ens behövs kiselalger till slut... 😀 Hikes har ju förklarat bort dem.
Kiselalgerna är inte så nödvändiga egentligen; hon har bevisligen ljugit om sina förehavanden rakt igenom, och i synnerhet när det gäller vad hon haft för sig kvällen den 7 aug samt under de tidiga morgontimmarna dagen därpå.

Hon tvingas också uppfinna ett av AP utlagt nät för att få ned honom i båten; ett nät AP sedan verkar ha lagt sig raklång på sjöbottnen för att vakta. - Ingen har sett något nät; endast kräftburar fanns i vattnet. I sina brev till TR har hon ritat dit ett betesnät som tar sin början i den smala, utskjutande bryggdelens högra hörn: "15 m x 80 cm högt betesnät".

Om ett betesnät placerats enligt JM:s skisser till TR hade de som drog upp AP ur det kiselalgsdestillerade vattnet trasslat in sig i nätet.

Kanske HR skulle göra en betesnätsrekonstruktion..? - Och då fick temsningsexperten samtidigt tillfälle att visa var JM befann sig när AP gillrade sin nätfälla - vilket inte minst ur processekonomisk synvinkel framstår som rekommendabelt.
Citera
2017-11-09, 23:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Folk SMS:ar när de kör bil, när de äter, när de.... Tafatt invändning.
Ja, särskilt när det gäller JM som SMS:ar så fort hon anser sig behöva ett alibi - t.o.m. skickar hot-SMS till sig själv.
Citera
2017-11-09, 23:52
Medlem
shbous avatar
Fråga! ”Ingår” så att säga brott mot griftefriden vid mord?
Citera
2017-11-09, 23:58
Medlem
Citat:
Jag tycker att Hikes fäktar mot en vägg. Det här tjafsandet om var och när algmätningar gjordes kommer inte att kullkasta beviset för att Aki kvävts/dränkts någonannanstans. Menar Hikes, att man måste ha prover tagna vid bryggan på en meters djup vid tidpunkten för Akis kvävning/drunkning ?

Hikes är ju inte dum och måste inse att detta är en hopplös försvarsstrategi. Alltså måste JM ha tvingat henne. JM har ju ofta verklighetsfrämmande föreställningar, men i det här fallet är hon nog rädd för att släppa anden ur flaskan om hon låter Hikes spekulera om en gärningsman i egen regi. Det blir i hennes smak alltför brännande nära sanningen och hon tappar kontrollen över medbrottslingarna. Men inte mig emot, sannolikheten för att hon döms ökar med det här upplägget.

Korrekt, det där samt det tidigare ro+sms:a är en omöjlighet, låter för mig som det kommer direkt oavkortat från "hästens" mun dvs JM.

Klienten har överklagat och verkar nu driva sitt eget case. Känns det som.
Citera
2017-11-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, särskilt när det gäller JM som SMS:ar så fort hon anser sig behöva ett alibi - t.o.m. skickar hot-SMS till sig själv.

Men aldrig (enl dotter) när hon kör bil.
Inte heller när hon ror, tydligen
Citera
2017-11-10, 00:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou

Med all sannolikhet, ja.
Citera
2017-11-10, 00:16
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Med all sannolikhet, ja.
Det måste vål ingå i åtalet? Det gör det inte. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-11-10, 00:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Citat:
Med all sannolikhet, ja.

Vad jag förstått ingår griftefrid i mord. Dvs dömd du för griftefrid, så döms du inte för mord/dråp på personen.
Citera
2017-11-10, 00:40
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad jag förstått ingår griftefrid i mord. Dvs dömd du för griftefrid, så döms du inte för mord/dråp på personen.

Men om man döms för mord. Kan man då inte också dömas för brott mot griftefriden?

Tvek på den iofs va, känns som om man borde få flytta en kropp efter man haft kål på den. Undra bara ✌🏽
Senast redigerad av shbou 2017-11-10 kl. 00:46.
Citera
2017-11-10, 00:48
Medlem
Citat:
Men om man döms för mord. Kan man då inte också dömas för brott mot griftefriden?

Tvek på den iofs va, känns som om man borde få flytta en kropp efter man haft kål på den. Undra bara ✌🏽

Griftefridsbrottet konsumeras av mordet.
Citera
2017-11-10, 00:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det konsumeras av mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in