2017-11-09, 00:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag personligen tvivlar inte på hennes skuld - jag försökte förstå LGWP. Nu tycker jag ju att han för att vara författare har svårt att uttrycka sig. Han bryr sig inte heller om några längre analytiska resonemang som kan övertyga klentrogna tittare. Han verkar tycka att det med hans auktoritet räcker att han levererar sin slutsats kryddad med lite menande jargong. Jag tror faktiskt inte att han sätter sig in i fallen så noggrant som många här i tråden gjort - han söker instinktivt upp avgörande punkter. Man kan inte frånkänna honom betydande träffsäkerhet med den metoden, givet hans stora erfarenhet. Men hundraprocentig är han inte och inte så sällan har han helt enkelt fel, vilket han bjuder på. Inte så lite bidragande är förmodligen den roll som han har tilldelats i programmet, medvetet eller omedvetet spelar han med som grymtande orakel.

För övrigt sa han väl att rimligt tvivel skulle innebära "till mindre än 98 % sannolikhet bevisat". Jag har alltid undrat över dessa siffror, för det görs ju inga sannolikhetskalkyler. I praktiken betyder det bara att "vi i rätten känner oss inte helt övertygade, vilket ju vore rimligt att begära i en så allvarlig fråga".

Okej på det. Jo, nä, jag tror GW nog ofta är påläst, och briefad, och så, men han ska hålla många bollar i luften, och sen ska det mumlas i skägget en del, och varianter på det, som du också skriver och annat försvinner i hanteringen. Men han kan inte följa det slaviskt. Å andra sidan så har han nog nån som följer det slaviskt åt honom, och sen en del direkt från hästens mun.

Man får liksom stryka av vågor och dalar och gilla det man får.

Han har ett klart och ljust och vidsynt medvetande med sinne för proportioner, och utan inskränkta sidoblickar på status, maktförhållanden och pengar – man får vara tacksam för det, så länge det inte grumlas helt på vägen ut. Han är otvungen intellektuell utan den typ av choser som man annars ofta möter. Han har dock sina egna choser förstås.

Han borde ta tag i hälsan innan det är för sent.
Citera
2017-11-09, 00:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Jag gjorde en liten reflektion efter programmet och det var att GW inte alls var tvärsäker på att HR skulle döma enligt gängse praxis denna gång för då kommer JM att gå fri som anstiftare med nuvarande bevisning. Men han öppnade upp lite för att Högsta domstolen skulle ge prövningstillstånd och då tolkar jag det som att Wennas linje kan vinna och att i så fall kommer ny praxis att prövas av högsta instans. Spännande!

Ja, det där lät lite inövat. Det står HD över det här, om inte dimman skringras innan.
Citera
2017-11-09, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej på det. Jo, nä, jag tror GW nog ofta är påläst, och briefad, och så, men han ska hålla många bollar i luften, och sen ska det mumlas i skägget en del, och varianter på det, som du också skriver och annat försvinner i hanteringen. Men han kan inte följa det slaviskt. Å andra sidan så har han nog nån som följer det slaviskt åt honom, och sen en del direkt från hästens mun.

Man får liksom stryka av vågor och dalar och gilla det man får.

Han har ett klart och ljust och vidsynt medvetande med sinne för proportioner, och utan inskränkta sidoblickar på status, maktförhållanden och pengar – man får vara tacksam för det, så länge det inte grumlas helt på vägen ut. Han är otvungen intellektuell utan den typ av choser som man annars ofta möter. Han har dock sina egna choser förstås.

Han borde ta tag i hälsan innan det är för sent.
I Lisa Holm-fallet gjorde han en riktig buklandning (!). Han lockades att uttala sig utan att ha läst FUP:en. Då skämdes jag nästan. Han tog sig i kragen och gjorde en jättepudel och berömde sedan utredningen. Heder åt detta, men ännu bättre hade varit att avstå från att uttala sig. Han är ju bara människa, det är omöjligt att tillgodogöra sig alla kända brottsfall, vart och ett dokumenterat i tusentals sidor utredningsmaterial. Jag gillar ju honom, jag är därför också mån om att han är seriös.
Citera
2017-11-09, 00:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
En dom för anstiftan i Aki-målet kommer att ge kraftig näring till en sådan reaktion, så utöver avslut för de anhöriga har vi här ett starkt värde i en dom, även om påföljden därigenom inte ändras med en dag.

Jag tror hon kniper igen jag. I närtid. Hoppet står till att barnen talar i stället.

Däremot så är det väl inte otroligt att det brister för henne om något år eller två eller så när Aftonbladet ligger o limmar och saknaden efter uppmärksamhet blir för svår.

Då får ungarna krypa i buren då i stället kanske. Passar ju säkert bättre då...
Senast redigerad av Lonnrot 2017-11-09 kl. 00:48.
Citera
2017-11-09, 01:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tyvärr är det ju så som erfarna kriminalare alltid tjatar om - motivet är det sista man ska leta efter, då kommer man lätt snett.
Fast många inte gillande Palme är det åndå väldigt få som är presumtiva misstänkta mördare - han kan ha skjutits av någon som fick betalt men inte hade något emot Palme.

I Akis fall vet vi ju faktiskt inte vilka osämjor som kan ha funnits i botten. Eller vem som ville ge JM en överrasknings present....

Men när man redan har en gärningsman så ska man nog titta på motivet. Man kan vända på det du skriver och poängtera att det inte är en sten eller en busshållplats eller en historisk utvecklingslinje man dömer, utan en människa som kan svara för sig och som kan ge besked om hur det förhåller sig – om hon får god juridisk rådgivning. Att komma med får som inte finns håller inte.
Citera
2017-11-09, 01:23
Medlem
Citat:
Ja, det där lät lite inövat. Det står HD över det här, om inte dimman skringras innan.

Har aldrig tvekat om att det hamnar där.
Citera
2017-11-09, 01:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är ju detta som är problematiskt med anstiftan - den kan vara så subtil (kanske så subtil att JM faktiskt inom ramen för sitt psyke känner sig oskyldig ?). Det finns vittnesbörd från den historiska scenen om hemska ledare, som ofta inte kunnat beslås med att ha beordrat onda handlingar. Miljön var sådan att lydnad var regel och ledarens önskningar var kända utan att ha explicit uttalats. Utförarna tror att de ska bli belönade eller bestraffade, ledaren förnekar sambandet. I föräldramordet finns det en otvivelaktig utförare som kan bidra till ett konkretiserande av anstiftan, dessutom finns det en brottsplats och en tydlig gärningsbeskrivning.

Men det är ju dessa komplikationer som gör Aki-mordet intressant, om än så hemskt. Föräldramordet är inte så intressant, bara frånstötande vedervärdigt.

Det finns "hastigt mod" och lite andra möjligheter också vad gäller "motiv" – men det hindrar för min del inte att indicierna är överväldigande kring att det rör sig om ett planlagt mord som skulle utföras där och då. Det är ta mig fan så mycket indicier att man snarare undrar om hon hade ngt slags death-wish för att åka dit.

Det talar i sin tur för att hennes hjärna är en förkolnad, svart, ond liten träbit, innerst inne.
Citera
2017-11-09, 01:30
Medlem
Citat:
Det finns "hastigt mod" och lite andra möjligheter också vad gäller "motiv" – men det hindrar för min del inte att indicierna är överväldigande kring att det rör sig om ett planlagt mord som skulle utföras där och då. Det är ta mig fan så mycket indicier att man snarare undrar om hon hade ngt slags death-wish för att åka dit.

Det talar i sin tur för att hennes hjärna är en förkolnad, svart, ond liten träbit, innerst inne.
Eller en rökt böckling, hon är körd/dömd i tingsrätten och snart körd i hovrätten om några månader, hon är rökt den onda Johanna.
Citera
2017-11-09, 03:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Jag tror hon kniper igen jag. I närtid. Hoppet står till att barnen talar i stället.

Däremot så är det väl inte otroligt att det brister för henne om något år eller två eller så när Aftonbladet ligger o limmar och saknaden efter uppmärksamhet blir för svår.

Då får ungarna krypa i buren då i stället kanske. Passar ju säkert bättre då...
Skulle domen för anstiftan fastställas till slut så bör hennes mördarkompanjoner vara nervösa. När hon inte längre själv har något att vinna på att inte ange dem så lär det vara rätt så kört för dem. Hoppas att de inser att det är så och att det därför är bättre att berätta nu. Med tanke på de extrema drag av b.la egoism, avundsjuka och självömkan hon uppvisat, så bör de förstå att hon inte accepterar att ensam få lida.
Än så länge tror hon att det finns hopp för egen del. Därför skyddar hon sina medhjälpande anhöriga, för det är egentligen sig själv hon skyddar. ENDAST.
Om dessa 2-3 personer skulle välja att berätta sanningen skulle detta nog betyda otroligt mycket för Aki:s anhöriga. Att slippa leva i ovisshet, att slippa att leva med JM:s äckliga lögner återkommande i skallen. Att få ett avslut. Att få veta att det de trott från början till 100% var sant.
Det skulle vara mycket värt för dem, ha en stor betydelse i resten av deras liv.

Tänkte på en sak. I ett av JM:s s.k BREV, tror det var det som skickades till tingsrätten b.la, där skrev hon ju om att hon nu mindes vem "Cola-vittnet" var. "Nu minns jag vad han heter!" tror jag t.o.m att hon skrev. Undrar hur det gick sen? Pallade inte barnen att köpa henne något menedsvittne eller "försvann" bara hennes minne igen? Hm, lätt hänt om man får en släng av en gränspsykos eller liknande. Hursomhelst så borde hon redan där blivit "ganska arg" på barnen, att de inte grejade detta.
För att inte tala om hur hon kommer att känna om hon döms i Aki-delen medan medhjälparna njuter av sin frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
(För ca 10 minuter sen föddes mitt första barnbarn - så nu ska jag sova och sen gå och hälsa på mor/barnbarn/svärson )
Wow, vad kul!! GRATTIS
Citera
2017-11-09, 04:52
Medlem
Bewitcheds avatar
Nu behöver jag förtydliga något som det framstår som genene man inte alltid vet och något som pressen borde vara tysta om.

Även om hon inte fälls för AP så kan de anhöriga söka pengar från brottsofferfonden. De gör en enskild bedömning. För även om en gärningsman ej är funnen så är de med största sannolikhet offer för ett mord.

Min dotter blev utsatt av en man ute på gatan. De fann aldrig honom men hon fick ett skadestånd på praxis.

Sen hade de varit gött om M betala.... men det är en annan sak!
Citera
2017-11-09, 06:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Skulle domen för anstiftan fastställas till slut så bör hennes mördarkompanjoner vara nervösa. När hon inte längre själv har något att vinna på att inte ange dem så lär det vara rätt så kört för dem. Hoppas att de inser att det är så och att det därför är bättre att berätta nu. Med tanke på de extrema drag av b.la egoism, avundsjuka och självömkan hon uppvisat, så bör de förstå att hon inte accepterar att ensam få lida.
Än så länge tror hon att det finns hopp för egen del. Därför skyddar hon sina medhjälpande anhöriga, för det är egentligen sig själv hon skyddar. ENDAST.
Om dessa 2-3 personer skulle välja att berätta sanningen skulle detta nog betyda otroligt mycket för Aki:s anhöriga. Att slippa leva i ovisshet, att slippa att leva med JM:s äckliga lögner återkommande i skallen. Att få ett avslut. Att få veta att det de trott från början till 100% var sant.
Det skulle vara mycket värt för dem, ha en stor betydelse i resten av deras liv.

Tänkte på en sak. I ett av JM:s s.k BREV, tror det var det som skickades till tingsrätten b.la, där skrev hon ju om att hon nu mindes vem "Cola-vittnet" var. "Nu minns jag vad han heter!" tror jag t.o.m att hon skrev. Undrar hur det gick sen? Pallade inte barnen att köpa henne något menedsvittne eller "försvann" bara hennes minne igen? Hm, lätt hänt om man får en släng av en gränspsykos eller liknande. Hursomhelst så borde hon redan där blivit "ganska arg" på barnen, att de inte grejade detta.
För att inte tala om hur hon kommer att känna om hon döms i Aki-delen medan medhjälparna njuter av sin frihet.

Wow, vad kul!! GRATTIS

Jag undrar om hon kan riskera bli mulad på Hinsan? Har det hänt? Svårt förstås. Men det borde ju då finnas ngn därute som hellre ser henne död.

Och som inte sover så bra om nätterna...

Jag hade tänkt fråga om det var en hen eller hen men det var för sent. 😄
Senast redigerad av Lonnrot 2017-11-09 kl. 07:01.
Citera
2017-11-09, 09:21
Medlem
EndastJag01s avatar
Jag hittar inte live-rapporteringen från Expressen! Någon som har länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in