Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Jag försökte ta den här diskussionen med Merpi för ett tag sedan, det är helt omöjligt eftersom hon inte har tänkt igenom sina argument. Jag bemötte snabbt två av hennes tramsargument ovan. Säg till om du vill att jag skall bemöta något annat.
Aborträtt är en svår fråga och jag var länge för rådande abortlagstiftning men efter att verkligen ha funderat igenom frågan, och efter långa diskussioner, så märkte jag att jag inte kunde rättfärdiga mitt ställningstagande. Jag är nog fortfarande för rätten till abort (i några veckor) men jag är fullständigt medveten om att det rör sig om ett bekvämlighetsargument och att vi faktiskt dödar ett mänsklig liv. Vi kan också vara överens om att fostret med största sannolikhet inte hade velat att vi dödade det, precis som jag inte hade velat att man dödade mig när jag var ett foster, om det hade fått välja.
Jag tror oviljan att tänka igenom den här frågan på riktigt är för att om/när du når insikten att det rör sig om ett mänsklig liv så inser du vidden av 30 000 aborter i Sverige per år och vad det faktiskt betyder. Jag mådde genuint dåligt när jag väl hade tänkt igenom den här frågan ordentligt, och gör det fortfarande när jag tänker på det. Därför blir jag också ganska irriterad på människor som bara hasplar ur sig "motargument" de inte tänkt igenom bara för att de inte vill/klarar av att tänka igenom den här frågan på ett seriöst sätt.
Jag tycker inte att grundproblemet är om ett foster är ett liv eller inte, snarare om det är ett människoliv och ska värderas därefter.
Vad skiljer ett människoliv från ett djurs liv? Är det självmedvetenheten, vår kapacitet att faktiskt förstå vad som händer omkring oss och agera därefter till följd av rationellt tänk under insikten att vårt agerande även påverkar andra snarare än det reflexmässiga agerandet som djur uppvisar?
Är det våra känslomässiga band eller i verkliga fall andras känslomässiga band och beroenden gentemot oss som avgör vårt värde?
Jag vill påstå att allt detta gör att ett människoliv har ett högre värde än ett djur.
Att ett foster är en människa rent genetiskt ökar inte dess värde, enligt mig. Att ett foster potentiellt kan utvecklas till en fullvärdig människa tycker jag också är ett kasst argument då man kan utöka det argumentet att även innefatta spermier.
Men det här är bara en massa tyckande från min sida men det gäller såklart alla andras åsikter om detta också. Tror inte att det finns någon människa på hela klotet som är kompetent nog att med säkerhet avgöra när och hur en klump celler blir ett människoliv, eller om samma klump celler inte är ett människoliv i sig självt.