2017-11-08, 14:02
Medlem
GWs krönika:

Rättegången mot Peter Madsen kommer att inledas den åttonde mars nästa år och några veckor innan kommer vi att kunna ta del av den skriftliga dokumentationen av en mordutredning när en sådan är som bäst.*

Detta indikerar att FUP:en släpps.

Jag mailade till GW och frågade om han verkligen hade belägg för det han säger, och att danskarna släpper FUP:en då åtal väcks. Jag fick svar nu, en timme senare via mail:

Ja, enligt mina sagesmän så. I vart fall måste man ju visa det som sägs i stämningen.
Mvh Leif GW
Citera
2017-11-08, 14:10
Medlem
Teleslingas avatar
Dalin Waldo
Sirid Laursen
Anja Olsen
Deedee Logan
Signe Skovbye
Olivia Loftlund
Anne Wulff
Caroline Hovgesen

Vad fick alla dessa kvinnor i föreningen att dras till Madsen och hans galna projekt? Har någon av den uttalat sig om verksamheten? Vilka av dessa kvinnor har han försökt något med tidigare? Drag från hans märkliga personlighet måste ha kommit fram om de arbetat intimt tillsammans.
Citera
2017-11-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Dalin Waldo
Sirid Laursen
Anja Olsen
Deedee Logan
Signe Skovbye
Olivia Loftlund
Anne Wulff
Caroline Hovgesen

Vad fick alla dessa kvinnor i föreningen att dras till Madsen och hans galna projekt? Har någon av den uttalat sig om verksamheten? Vilka av dessa kvinnor har han försökt något med tidigare? Drag från hans märkliga personlighet måste ha kommit fram om de arbetat intimt tillsammans.

Deedee Logan ser ju ut som Deidre King?

För övrigt säger ju alla hans närmaste medarbetare och vänner att de inte sett detta hos honom. Deirdre har ju sagt att han är väldigt flirtig och inte haft problem att skaffa kvinnor om han velat. Hans mörka sidor har han ju utforskat i andra sammanhang såsom Manifest och andra obskyra sällskap. Där fanns ju också ett konstnärskollektiv på Refshaleöen som han umgicks tätt med. Fester och märkliga maskerader och öppet sex var tydligen vardagsmat. Jag tror inte han var helt öppen med detta.

Jag kan i övrigt tänka mig att det är ett kul gäng att jobba med när det gäller ubåtar och raketer. Lite smågalna roliga människor som har samma intresse. Det blir ju ett socialt sammanhang också.
Citera
2017-11-08, 14:18
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Deedee Logan ser ju ut som Deidre King?

För övrigt säger ju alla hans närmaste medarbetare och vänner att de inte sett detta hos honom. Deirdre har ju sagt att han är väldigt flirtig och inte haft problem att skaffa kvinnor om han velat. Hans mörka sidor har han ju utforskat i andra sammanhang såsom Manifest och andra obskyra sällskap. Där fanns ju också ett konstnärskollektiv på Refshaleöen som han umgicks tätt med. Fester och märkliga maskerader och öppet sex var tydligen vardagsmat. Jag tror inte han var helt öppen med detta.

Jag kan i övrigt tänka mig att det är ett kul gäng att jobba med när det gäller ubåtar och raketer. Lite smågalna roliga människor som har samma intresse. Det blir ju ett socialt sammanhang också.
Mja, men blir ju onekligen lite konstig stämning när det visar sig att en i gänget är sadistisk lustmördare (give or take några epitet hit och dit). Tystnaden som uppstår, så att säga...
Citera
2017-11-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Mja, men blir ju onekligen lite konstig stämning när det visar sig att en i gänget är sadistisk lustmördare (give or take några epitet hit och dit). Tystnaden som uppstår, så att säga...
Är det inte alltid så när någon mördar en annan människa? De flesta bekanta och vänner/familj säger ju vid intervjuer, efter ett mord, att DET hade vi aldrig i livet kunna tro om honom/henne. "Vem är det jag egentligen har känt", sa Christoffer Meyer till media. Så visst, man tvivlar nog om man har så bra människokännedom.

Så ja, det blir nog både tyst och konstig stämning
Citera
2017-11-08, 14:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Rören var med stor sannolikhet försågade på verkstaden. Där har han en såg för just det ändamålet. Där låg också likadana itusågade rör i samma storlek (60 mm x 30 mm). Det är nog väldigt väldigt svårt att överhuvudtaget såga i järnrör utan elsåg som är gjord för just järnrör och järnföremål.
Med risk för att bli emotsagd, här finns det alltidnågon som vet bättre , så sågas metall bäst med mycket små tandad såg. Mjukare material som trä, ben mm sågas bäst med en såg med stora tänder.
Citera
2017-11-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Med risk för att bli emotsagd, här finns det alltidnågon som vet bättre , så sågas metall bäst med mycket små tandad såg. Mjukare material som trä, ben mm sågas bäst med en såg med stora tänder.
Metall ja. Finns ju olika. Järn är ju ganska hårt. Jag har ingen aning dock. Så du har möjligen rätt.
Citera
2017-11-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Googlade lite. Tigersåg rekommenderas för järn (gjutjärn). Men ska inte dividera om det. Jag tror lik förbannat att rören är försågade på verkstan med den såg han normalt använder för de här rören.
Citera
2017-11-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det verkar vara både rör och KW som sågats varför det är viktigt att få veta hur många sågar det kan röra sig om - liksom alla detaljer kring det hela (vittnen, verkstaden, ubåten, vad man funnit på havsbottnen, vad som inte hittats och som PM kan förtiga).
Som jag ser det kan det vara viktigt vilken såg vittnet iakttog, vilken såg är det man funnit, vilken såg som användes vid styckningen. Är det en och samma såg vid samtliga tillfällen utgår jag ifrån att PM har planerat detta, i alla fall till stora delar. En lång planering i fantasin och en upsnabbad planering när KW så lägligt dök upp. Kvinnan som avböjde tidigare planerad åktur kan ha haft tur att inte bli utsatt, likt fallet i Blomberg där GM var på jakt efter offer.
Citera
2017-11-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Som jag ser det kan det vara viktigt vilken såg vittnet iakttog, vilken såg är det man funnit, vilken såg som användes vid styckningen. Är det en och samma såg vid samtliga tillfällen utgår jag ifrån att PM har planerat detta, i alla fall till stora delar. En lång planering i fantasin och en upsnabbad planering när KW så lägligt dök upp. Kvinnan som avböjde tidigare planerad åktur kan ha haft tur att inte bli utsatt, likt fallet i Blomberg där GM var på jakt efter offer.
Absolut. Och polisen har full koll på detta. Även om vi inte får reda på så mycket längre. Vi får en hel del svar några veckor innan förhandlingen. Nån gång i januari-februari kommer man redovisa vad som hänt i förundersökningen. Om det blir den vanliga FUPen eller någon annan sort vet jag inte. Men uppenbarligen vet GWs sagesman ATT det kommer ske.
Citera
2017-11-08, 15:40
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, inte jag heller (att han kastat den är bara en av flera möjliga hypoteser). - "Fogsvansen" har levt kvar sedan häktningsförhandlingarna och PM har också bekräftat att han använt en såg med orange handtag på ubåten. PM fick se en bild med en fogsvans med svart-orange handtag och menade att han använt sågen men sedan hängt tillbaka den i sin verkstad. Åklagaren hävdade att man varken vid husrannsakan i bostaden eller i verkstaden funnit just den sågen; däremot järnsågar. - Härtill kommer vittnet som sett PM vandra i väg till ubåten med en fogsvans med orange handtag; ett vittne försvaret menade var fientligt sinnat.

Han kanske har haft två sågar ombord: en fogsvans och en metallsåg; kastat bägge men bara en återfunnits? - Det finns flera alternativ och officiellt har efter vad jag förstår ingenting sagts om vilken typ av såg man hittat - varför en bågfil inte kan uteslutas.
Trevligt med en som kan hålla reda på saker och ting, som sågar till exempel jag tror till och med att du (och några få till) inser varför det är viktigt.
Det kommer att ligga honom i fatet om han hävdar att han burit tillbaka sågen,fogsvansen, om det sedan var den som hittades på botten.
Jag tror sågen är en av många viktiga pusselbitar om man ska ha det till mord och inte bara låta det bli griftefridsbrott.
Citera
2017-11-08, 15:57
Medlem
Teleslingas avatar
Det verkade ju som om ubåten sjönk relativt blixtsnabbt från det att Madsen kom upp genom tornluckan sista gången. Att öppna några vanliga ventiler kan väl knappast ha gett ett så hastigt förlopp. Kan han ha varit nere och helt enkelt öppnat denna lucka (till höger i bild)?
https://web.archive.org/web/20170814191013im_/http://rml.space/sites/default/files/25549953641_94a53caba1_k%281%29.jpg

Med ubåten i ytläge borde det ha låtit sig göras. Vad tror ni?
Förresten, vad är syftet med denna lucka? Verkar konstigt att ha en öppning därnere i tryckskrovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in