[quote=Adversarium|62272391]
Citat:
Du menar att det enligt lagboken är tillåtet att ta sig in på sjukhuset och dra ut respiratorn för en komapatient helt utan juridiska påföljder? Får man skära av halsen på denne utan att åtalas för mord? Offret är trots allt hjärndött och därav inte ett liv vilket i sin tur betyder att han inte kan mördas.
nej men enligt svensk medicinsk rättspraksis så drar man ut jacket när man konstaterat att ingen aktivitet finns i hjärnan dvs hjärndödhet.
Koma är inte lika med hjärndöd.
har du noll koll?
Citat:
Får man sparka en gravid kvinna i magen? Varför inte? Ska gravida kvinnor ha särskilt juridiskt skydd? Varför?
Du får inte sparka någon människa i magen. förstår att du tycker det är oförskämt och ett hinder för din personliga frihet men så är det förstår du.
Citat:
Det är objektiv sanning att fostret är ett liv och därav objektiv sanning att abort är synonymt med dödande. Det subjektiva ifrågan är hur dödandet betraktas; som självförsvar (berättigat dödande) eller som mord (oberättigat dödande). I min värld beror definitionen på kontext och gråzonen är väldigt bred. Abort är dock att ta död på något som skulle blivit en människa.
Det är objektiv sanning att massa saker är att betrakta som "liv". men vi sätter inte "liv" lika med absolut heligt för det. Inte om du inte kallar dig för jainist.
Citat:
"Vi" har inte bestämt någonting. Gränsdragningen varierar från land till land och definitionerna från kultur till till kultur. Det enda "vi" är överens om är att abort vid något tillfälle övergår till att betraktas som dödande/mord. I Sverige sätts denna gräns vid vecka 18 (22?). Väldigt tvetydigt och intetsägande, med andra ord.
"vi" lika med svenska lagstiftning, trodde jag var uppenbart.
Citat:
Varför då? Frivilligt gravida kvinnor betraktar sitt foster som mer värdefullt än något annat på planeten. Alla är inte människohatande feminister.
och du tror dessa glatt skulle säga att ja döda mig om där uppstår en komplikation som gör att mitt liv står mot mitt fosters?
Idag har vi en fullkomligen sund inställning att vi prioriterar modern i så gott som 100% av dessa fall. Men i andra delar av världen så kan man prioritera fostret..dvs man låter kvinnan dö, eller utsätter henne för så stor fara att hon kan dö, allt för att rädda fostret.
Citat:
Ett foster är extra sårbart och förtjänar därför fler rättigheter än oss som redan är födda och fullvuxna.
"fler rättigheter" ? som vadå? rösta? ha bankkonto? ta körkort? Få juridisk hjälp? vad behöver ett foster "mer" är en levande människa?
Citat:
Tramsigt förläjligande av argument.
vem är tramsig här...?
VI ska i vår lagbok OCH i hur vi tänker ha klara, distinkta och konkreta regelverk...
inte något slarvigt mumbojumbo trams som du kör med.
befruktade ägg är INTE att betrkat sm liv värt mänskliga rättigheter, det vore absurt, eftersm förmodligen x % av alla menstruationer som kvinnor dagligen har världen över just är befruktade ägg. Ska vi bura in dem kanske? som "mördare"?
Citat:
Mord har med tvång att göra. Att med tillåtelse ta någons liv kallas dödshjälp. Att döda någon i självförsvar kallas dråp. Mord är en tvångshandling. Alla brott är tvångsbasetade våldshandlingar.
Nej, mord är en handling någon väljer att utföra...det kan var "tvångsmässigt" och då hamnar det under någon form av psykiskt åkomma. Det kan var under stark emotionell påverkan men det kan också vara helt kyligt beräknat.
Du har srpåkliga problem med begreppen.