Jag har tittat lite närmare på vad MiV skriver i senaste rapport
'Rättsligt ställningstagande angående säkerhetsläget i Afghanistan' daterad 2017-08-29
33 sidor.
OM KABUL
I Kabul så attackeras utländska beskickningar, regeringsbyggnader och religiösa sammankomster, sammantaget har attackerna minskat i antal men blivit mer dödliga, det är relativt liten risk att råka ut för våld, Kabul säkrare än i vissa andra provinser.
Även om de komplexa attackerna och självmordsdåden i huvudstaden har minskat i antal under senare år, har de blivit mer dödliga.
Risken att som civilperson drabbas av det konfliktrelaterade våldet i staden
är relativt liten och handlar främst om att befinna sig på fel plats när
upprorsmakarna slår till mot sitt huvudsakliga mål.
där råder en relativt sett bättre säkerhetssituation och bättre möjligheter att finna livsuppehälle än i andra delar av landet.
OTRYGGA PROVINSER DIT INGEN UTVISAS
Där bor få hazarer och det är talibaner och IS som attackerar framförallt statliga mål.
Islamiska staten i Afghanistan (ISKP)10 finns framförallt i Nangarhar.
Rörelsen har bekämpats hårt från både talibanrörelsen och regeringsstyrkorna,
men har ändå lyckats behålla närvaron i landet och utfört
ett antal större attentat mot bl.a. shiamuslimska mål. Trots dessa attentat
råder det enighet om att våldet ännu inte satt igång en sekteristisk
våldsspiral i landet eller orsakat inbördeskrig mellan olika etniska grupper.
I Nangarhar bor inga hazarer.
Provinsen är strategiskt viktig för dem på grund av dess geografiska belägenhet och den inkomstbringande opiumproduktionen. Helmand är också
provinsen till vilken talibanrörelsen vill lokalisera sitt ledarskap.
I Helmand bor ett litet antal hazarer frivilligt, jag hade nog flyttat på mig till en annan provins.
Den dåliga säkerhetssituationen i Helmand har även spillt över på Uruzgan.
Provinsen Uruzgan är strategiskt viktig för talibanrörelsen, inte minst militärt, då den utgör en viktig bas för rörelsens flerfrontskrig mot de afghanska säkerhetsstyrkorna i regionen.
Av tillgänglig statistik framgår att risken att som civilperson dödas eller skadas på grund av den pågående konflikten är störst i provinsen Uruzgan, följt av Helmand.
I Uruzgan bor 386' hazarerna utgör ca 35% av denna population och internflykten från provinsen ökar som en konsekvens.
Att vara hazar är ingen orsak att inte vistas i landet, flygtrafiken fungerar och som ung frisk hazar finns inga hinder att röra sig fritt.
enbart tillhörigheten till gruppen hazarer i Afghanistan inte är tillräckligt för att skyddsbehov ska anses föreligga.
internflykt i normalfallet är rimligt för en vuxen arbetsför man
Afghanska medborgare har i stort sett rätt att resa och bosätta sig i alla delar
av Afghanistan.
Flygtrafiken är relativt väl utbyggd.
3.3.2 Särskilda riskprofiler (sidan 8)
Personer som utmanar afghanska sedvänjor och på andra sätt bryter mot normer i det afghanska samhället.
Nej det är inte frid och fröjd i Afghanistan men det bor 35 miljoner där som lever ett med afghanska mått ganska normalt liv, man tittar precis som i vårt land på talangtävlingar i TV, här ser vi kvinnor både med och utan slöjor tävla mot varandra i
Afghan Star säsong 13. I mina ögon så utmanar och bryter det mest populära programmet i afghansk TV mot massor av afghanska normer och samtliga deltagare kan klassificeras som riskprofiler.
Jag kan även meddela att den nationella cricketsäsongen 2017 hunnit avslutas lugnt sedan trådstarten:
The 5th edition of Shpageeza this year was exceptional with presence of around 30 oversee players and coaches from Zimbabwe, South Africa, West Indies, Sri-Lanka, England, Australia … , with a good commentary of foreign commentators,
Dragons
#2 Knights
#3 Kabul Eagles
#4 Boast Defenders
#5 Speen-Ghar Tigers (Kommer från farliga Nangarhar, där spelar
Elton Chigumbura från Zimbabwe)
#6 Amo-Sharks
http://afghanistantimes.af/2017-shpageeza-cricket-league-ends-peacefully-dragons-won-the-championship/
/Provokatör