Citat:
Ursprungligen postat av
AgatonSachs
Vid en säkerhetsskyddskontroll (vilket nog är vad som avses) görs en registerkontroll i följande register: belastningsregister (BR), misstankeregister (MR), allmänt spaningsregister (ASP) och polisens allmänna it-verksamhetsstöd. Om den kontrollerade ska få del av mycket hemligt material görs därutöver en särskild personutredning. Då kontrolleras fler saker t.ex. även din ekonomi. Om man ska placeras i högsta säkerhetsklass håller Säkerhetspolisen dessutom ett personligt samtal med den kontrollerade.
Det där är lite lustigt. Det var tänkt att det skulle bli viss förändring i arbetsuppgift där jag jobbar och vissa moment skulle då bli säkerhetsklassade. Uppgiften är inte överdrivet upplyftande och jag skulle gärna slippa den. Vi fick besvara olika frågor och jag antar att de också gör kontroller. Jag var väldigt noga med att vara tydlig att jag hade bakgrund som narkoman och besvarade även frågan om samröre med utländska uderrättelsetjänster jakande (även om de mer handlat om avlägsna släktingar och att de snokat på mig).
Men det var gamla KFM skulder som fick min chef att ta undan mig från fortsatt deltagande i processen.
Men ev kommer jag i någon inte alltför avlägsen framtid även bli av med KFM prickarna, iofs kan jag väl skaffa nya genom att. köpa nya skor istället för att betala CSN eller något. Man kan ju se det som extra bidrag till staten med ansökningsavgiften. Vad eljest kan man för att "kuggas" som lämplig om man nu inte har lust att direkt jävlas med folk och dra på sig någon dom för misshandel eller så?