2017-11-05, 11:23
Medlem
Greateds avatar
Laddar ur på några dagar när jag inte använder, batteriet är runt 1 år gammalt från biltema 62 Ah.

Testade med en multimeter på 10A för att se hur mycket bilen tjuvdrar: https://imgur.com/a/oP0ai

Endast 0.01 visade den, (10 mA?) Vilket inte borde vara problemet.

Volt på batteriet var 12.7 och lät den stå över natten och var samma då, kopplade upp mig mot bilen och då gick den ner till 11V medans jag startade och snabbt upp till 14.1Volt, vilket tyder på att generatorn också fungerar?

Så just nu är jag lite fundersam vad problemet kan vara, är det själva batteriet som inte kan hålla laddningen? (såg på en video där dem beskrev att om batteriet går under 10V vid start börjar det bli dåligt, och vid 5V är det bara att slänga)

Har en tidigare tråd, som handlar om lös kabel från generatorn som folk tror ska gå till laddningslampan, hur fasen kopplar jag den på volvo 850? (FB) Vad är detta för kabel från generatorn?

Tacksam för ALLA svar /Greated
Senast redigerad av Greated 2017-11-05 kl. 12:21.
Citera
2017-11-05, 12:39
Medlem
Koppla mätinstrumentet över batteripolerna. Faller volten under 10volt i startögonblicket så är det dags att byta batteri. INTE ladda.
Citera
2017-11-05, 12:43
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Koppla mätinstrumentet över batteripolerna. Faller volten under 10volt i startögonblicket så är det dags att byta batteri. INTE ladda.

Om du läste mitt inlägg så har jag testat detta och det faller inte under 11V, och går sedan upp till 14V.
Citera
2017-11-05, 12:48
Medlem
Jag läste ditt inlägg men missade just det. Förlåt.
Citera
2017-11-05, 13:24
Medlem
Greateds avatar
Misstänker nu kabeln från generatorn att den orsakar allt fel, såhär ser det ut: https://imgur.com/a/gtQ3d

Det går alltså 2 kablar från generatorn varav en av dem är kopplad till + polen på batteriet, medans den andra hänger löst.

Testade koppla den lösa kabeln till - polen, men då går det inte ens att starta bilen och kabeln blir varm.
Dum som jag var försökte jag stoppa den över plus, då blixtrade det till och verkade tjuvstarta bilen.

Folk nämner i andra tråden att den är till laddningslampan som i sin tur magnitiserar generatorn som laddar batteriet, jag har ingen aning hur det skall kopplas.

NOTERA: denna lösa kabel från generatorn har hängt löst i över ett år nu sedan jag bytte batteri, så har inte varit något problem tills nu. Med andra ord så började problemen utan att jag bytt ut eller ändrat någonting med bilen, skumt.

Uppskattar all hjälp jag kan få.
Senast redigerad av Greated 2017-11-05 kl. 13:33.
Citera
2017-11-05, 13:26
Medlem
PlutoJs avatar
Batteriet kan vara dåligt även om spänningen inte sjunker under 11 vikt vid start. Jag hade ett AGM-batteri som efter 10 månader krånglade med självurladdning. Bilen (Saab 9-5) gick till slut inte att starta, jag testade med underhållsladdning och rekond-läge på min C-tek utan resultat. Jag kollade om bilen drog ur batteriet, något elfel m.m. men kunde inte hitta något fel på bilen. Batterihandlaren belastningstestade batteriet utan att hitta något fel. Jag bytte till ett rejält bly/syra från Tudor, och vips var problemet ur världen.

Det händer alltså att relativt nya batterier ställer till med problem, och det kan ibland vara svårt att felsöka.
Citera
2017-11-05, 13:35
Medlem
Greateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Batteriet kan vara dåligt även om spänningen inte sjunker under 11 vikt vid start. Jag hade ett AGM-batteri som efter 10 månader krånglade med självurladdning. Bilen (Saab 9-5) gick till slut inte att starta, jag testade med underhållsladdning och rekond-läge på min C-tek utan resultat. Jag kollade om bilen drog ur batteriet, något elfel m.m. men kunde inte hitta något fel på bilen. Batterihandlaren belastningstestade batteriet utan att hitta något fel. Jag bytte till ett rejält bly/syra från Tudor, och vips var problemet ur världen.

Det händer alltså att relativt nya batterier ställer till med problem, och det kan ibland vara svårt att felsöka.

Tack för din input, lilla indikationen över batteriets 'hälsa' på batteriet visar alltid att den behöver laddas fastän jag användt batteriladdaren till 100%, kan det vara ett tecken på att batteriet börjar tröttna?
Citera
2017-11-05, 14:34
Medlem
Greateds avatar
För att ge lite mer info så är bilen svårstartad och går ojämnt, stannade inne i rondellen. När jag väl laddat batteriet verkar det inte vara några problem dock.
Citera
2017-11-05, 15:18
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
Tack för din input, lilla indikationen över batteriets 'hälsa' på batteriet visar alltid att den behöver laddas fastän jag användt batteriladdaren till 100%, kan det vara ett tecken på att batteriet börjar tröttna?
Ja, det skulle jag tro. Batteriet kan ha ett internt fel, mellan två olika celler t.ex. som ställer till det.

En gång exploderade ett batteri när jag startade bilen. Det hade av någon anledning blivit en kortslutning mellan två celler, och det bildade vätgas som antändes när jag vred på tändningen. Inga indikationer på att batteriet var dåligt innan det hände. Båda gavlarna på batteriet sprack, en del av toppen sköt iväg och gjorde en liten bula i motorhuven. Fick skynda mig att spola av hela motorutrymmet med vatten för att minimera frätskador, och fick byta en del plastdetaljer som skadats.
Citera
2017-11-05, 15:21
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greated
För att ge lite mer info så är bilen svårstartad och går ojämnt, stannade inne i rondellen. När jag väl laddat batteriet verkar det inte vara några problem dock.

Köp en ny Varta Blue Dynamic batteri, så då slipper du problem framöver.
Citera
2017-11-05, 15:44
Medlem
Vad är det för batteri?

Ett blybatteri blir sulfaterat om det blir djupurladdat, vilket visar sig som så att det är fulladdat fast batteriet inte innehåller någon energi.

Enklast är att konduktansmäta batteriet.
Citera
2017-11-05, 16:17
Medlem
Joomlas avatar
Lite ovetenskapligt test men kan man inte ladda batteriet utanför bilen (bortkopplat iallafall) och låta det vila ca 24 h efter laddning? Bara som referens för om det laddar ur sig självt även när det är fulladdat och urkopplat, eller om det är bilen som orsakar urladdningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in