2017-11-03, 21:42
Medlem
Biltillverkare som implementerar elektronisk handbroms kan lika gärna stryka ordet "körglädje" ur sin marknadsföring. Dom flesta sportbilar har fortfarande manuell handbroms tack och lov.
Citera
2017-11-03, 22:17
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Då är det väl en parkeringsbroms? Hur gör man då när man startar i en uppförsbacke?
Då kan det vara bra att ha en handbroms.
Moderna bilar har ett elektronisk hjälpsystem för folk som inte kan starta i backe genom att flytta foten snabbt från bromsen till gasen
Citera
2017-11-03, 22:20
Medlem
Baalzamons avatar
Är det någon som nämnt dropplister i denna tråd? Förr hade bilarna dropplister som man enkelt kunde sätta takräcken i och på kombibilar kunde det vara två meter mellan takräckena. Perfekt att köra tex. brädor eller en kanot med. Idag är det speciella fästen för takräcken och de sitter runt en meter från varandra. Värdelöst att köra något långt när takräckena sitter så nära varandra.
Citera
2017-11-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Är det någon som nämnt dropplister i denna tråd? Förr hade bilarna dropplister som man enkelt kunde sätta takräcken i och på kombibilar kunde det vara två meter mellan takräckena. Perfekt att köra tex. brädor eller en kanot med. Idag är det speciella fästen för takräcken och de sitter runt en meter från varandra. Värdelöst att köra något långt när takräckena sitter så nära varandra.

Ja dropplisten var perfekt att hålla sig i för att enkelt ta sig ur och in i bilen vid ryggont, saknar den.
Citera
2017-11-03, 22:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Ja dropplisten var perfekt att hålla sig i för att enkelt ta sig ur och in i bilen vid ryggont, saknar den.
Ja, nu klarar man inte av att göra dropplister, heller.
Undrar vad som blir nästa pinal som får stryka på foten, och försämras.
Citera
2017-11-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Moderna bilar har ett elektronisk hjälpsystem för folk som inte kan starta i backe genom att flytta foten snabbt från bromsen till gasen

Med en handbroms slipper man flytta foten från bromsen till gasen.
Citera
2017-11-04, 00:44
Medlem
PeterNosters avatar
Kul tråd där folk pucklar på varandra ordentligt. Ordet idiot är högfrekvent.

Nu kommer säkert några till:

Vem fan kom på att vända motorn på tvären?
Jo, för att motorhuven skall bli så kort som möjligt så att man inte kan se var bilen slutar så att det blir fler bucklor på bilar så att de får in mer pengar.
OK, man kunde ju vänt motorn men behållt huven för bättre sikt och som en kollisionszon.

Eluppvärmda stolar. Det är ju dömt att gå sönder.

Elektriska fönsterhissar. En vev fungerade ju lika bra.

Elektriskt reglerbara backspeglar. Veva ner rutan och justera spegeln, svårt?
Två gånger har folk brutit av mina speglar.

Torkare och spolare på bakrutan! Med full last i bilen ser man ju inte ut genom bakrutan. Man har ju backspeglar som man ställer in genom att veva ner rutan och justerar.

Torkare/spolare på strålkastarna. De behöver inte ens fungera idag.

AC i Sverige med två heta dagar om året. Veva ner rutan med veven bara.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-11-04 kl. 00:48.
Citera
2017-11-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Nu kommer säkert några till:

Vem fan kom på att vända motorn på tvären?
Jo, för att motorhuven skall bli så kort som möjligt så att man inte kan se var bilen slutar så att det blir fler bucklor på bilar så att de får in mer pengar.
OK, man kunde ju vänt motorn men behållt huven för bättre sikt och som en kollisionszon.

Eluppvärmda stolar. Det är ju dömt att gå sönder.

Elektriska fönsterhissar. En vev fungerade ju lika bra.

Elektriskt reglerbara backspeglar. Veva ner rutan och justera spegeln, svårt?
Två gånger har folk brutit av mina speglar.

Torkare och spolare på bakrutan! Med full last i bilen ser man ju inte ut genom bakrutan. Man har ju backspeglar som man ställer in genom att veva ner rutan och justerar.

Torkare/spolare på strålkastarna. De behöver inte ens fungera idag.

AC i Sverige med två heta dagar om året. Veva ner rutan med veven bara.

Kommentar till några av ovanstående:
Elstolar - fungerar numera oftast även på bilar som varit med i 15 år och gått 25000 mil.
Elhissar - vill du manövrera annan ruta än den som är i dörren närmast dig är det nog bra om det inte är vev som gäller.
Elspeglar - ställ in den på höger sida kräver då mycket långa armar.
Torkare/spolare på strålkastarna - Måste fungera om bilen har xenonljus. Dessutom ett bra hjälpmedel för att verkligen se något i vissa vädersituationer
AC - var det så länge sedan du körde en bil sommartid utan AC, inget man vill vara utan!
Citera
2017-11-04, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Hahahah! Det är eftersom ordet bil och försäkringsbolag finns i samma trådstart.
Citera
2017-11-04, 07:51
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, det här är inte sant.
Det är oftast just dom här tramsgrejerna som går sönder.

Min Volvo från -94 är egentligen lite för ny, den har en massa jönsfinesser som jag kunde vara utan.
Men ännu så länge fungerar det mesta.
Vilket är inte sant, att hen jag besvarade tycker om bilar som dykt upp efter de sakerna jag beskrev eller att det inte var en hel del som då kritiserade dem att det t.o.m gick så långt att en 8000 mil(!) lång avgasgaranti tvingades fram. 8000 mil, då på 80-talet tyckte man att man att det var en rimlig sträcka.
Det säger ju lite om bilarnas generella hållbarhet då, eller hur?

Att fler funktioner gör att det är mer som kan krångla, det är förstås helt riktigt, men alla bilar har krånglat i alla tider. Nyare bilar kanske har andra fel, men de har generellt sett färre fel.
Ja, det kanske är tramsgrejorna som går sönder, men de kan man oftast leva utan. Jag kan även hålla med om att det finns saker som på det hela taget är onödiga, men det brukar sortera ut sig själv till nästa generation om det är så att kunderna inte efterfrågar det.
Citera
2017-11-04, 09:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vilket är inte sant, att hen jag besvarade tycker om bilar som dykt upp efter de sakerna jag beskrev eller att det inte var en hel del som då kritiserade dem att det t.o.m gick så långt att en 8000 mil(!) lång avgasgaranti tvingades fram. 8000 mil, då på 80-talet tyckte man att man att det var en rimlig sträcka.
Det säger ju lite om bilarnas generella hållbarhet då, eller hur?

Att fler funktioner gör att det är mer som kan krångla, det är förstås helt riktigt, men alla bilar har krånglat i alla tider. Nyare bilar kanske har andra fel, men de har generellt sett färre fel.
Ja, det kanske är tramsgrejorna som går sönder, men de kan man oftast leva utan. Jag kan även hålla med om att det finns saker som på det hela taget är onödiga, men det brukar sortera ut sig själv till nästa generation om det är så att kunderna inte efterfrågar det.
Kunderna efterfrågar nog inte så mycket.
Det är tillverkarna som vill erbjuda nyheter. Nybilsköparna låter sig hänföras över alla möjliga tossigheter som dom kan visa upp för grannarna, och snart så är det standard i de flesta bilar.

En avgörande skillnad är att man, medvetet, gör saker svåra, eller omöjliga att reparera.

Det tycker inte jag är särskilt bra.
Dock är jag medveten om att många hyllar utvecklingen som något rent självändamål, och oar och aahar inför nästa idiotpåhitt.
-Elektrisk handbroms, toppen ! Hur har vi kunnat leva utan det, Det ska vi ha !
Citera
2017-11-04, 09:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kunderna efterfrågar nog inte så mycket.
Det är tillverkarna som vill erbjuda nyheter. Nybilsköparna låter sig hänföras över alla möjliga tossigheter som dom kan visa upp för grannarna, och snart så är det standard i de flesta bilar.

En avgörande skillnad är att man, medvetet, gör saker svåra, eller omöjliga att reparera.

Det tycker inte jag är särskilt bra.
Dock är jag medveten om att många hyllar utvecklingen som något rent självändamål, och oar och aahar inför nästa idiotpåhitt.
-Elektrisk handbroms, toppen ! Hur har vi kunnat leva utan det, Det ska vi ha !
Vilka saker är det som är omöjliga att reparera?

Elektrisk handbroms verkar tydligen vara nåt som sticker extra i ögonen, det har funnits på bilar nu i cirka 10-12 år, det har visat sig fungera ungefär lika bra, eller dåligt, som vanlig handbroms. Det finns olika konstruktioner som är olika dyra att reparera, där tyskarna som vanligt sticker ut som de dyraste, de enklaste systemen har däremot ungefär samma komponenter och reparationspris som vanlig handbroms.
Men av nån anledning så är det främst de som inte har det som hatar det, de som har det verkar vara nöjda med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in