• 1
  • 2
2017-10-28, 22:22
Medlem
schoolgirlreports avatar
Var det någon snubbe som bara mumlade fram något som alla sen följde? Vem fan kom på ketchup liksom? Jag vet ju att mycket härstammar från latin men vem har lyckats bilda alla ord urpsrungligen? Men som typ ljus och tändare? Vart kommer allt ifrån?!
Citera
2017-10-28, 22:51
vilka droger tar du ikväll ?

språket har utvecklats över tid, ingen som kom på det, någon kom på ett ord för sten, någon ett ord för träd etc.

språket för 100-150 år sedan låter inte speciellt likt det vi använder idag, det förändras hela tiden.
Citera
2017-10-28, 22:52
Medlem
Krusensnorres avatar
Fattar inte frågan, vill du veta historien bakom alla ord? Ord skapas ju när det finns ett behov av att beskriva något, inte svårare än så.
Citera
2017-10-28, 22:54
Medlem
riskybizzys avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5kets_ursprung
Citera
2017-10-28, 22:55
Medlem
Mia-Rovys avatar
Ordet "ketchup" kommer tydligen från min-kinesiskans "kôe-tjiap" som betyder "lag efter syrad fisk"

Wiktionary är faktiskt en väldigt intressant sida.

Oftast så kan man följa ord väldigt lång bak i tiden.

https://en.wiktionary.org/wiki/ketchup

Men eftersom den här leder till ett kinesiskt ord så blir det lite jobbigare för oss svensk-och engelsktalande att spåra det så värst långt in och med det andra skriftspråket
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-10-28 kl. 23:00.
Citera
2017-10-28, 23:42
Medlem
Det var Gud som gjorde det. Människorna försökte bygga ett torn som skulle nå upp till Guds rike men då gav Gud människorna olika språk så de skulle misslyckas med att samarbeta kring bygget eftersom de längre inte kunde förstå varandra, som straff för deras högmod.
Citera
2017-10-29, 00:39
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Det var Gud som gjorde det. Människorna försökte bygga ett torn som skulle nå upp till Guds rike men då gav Gud människorna olika språk så de skulle misslyckas med att samarbeta kring bygget eftersom de längre inte kunde förstå varandra, som straff för deras högmod.

Fan, så är det många byggen idag också. Så det är därför. Inte underligt att det mesta blev fel på nya Karro då. Högmod går före fall.
Citera
2017-10-29, 01:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch

Jamen då fick de någon som Henrik VIII i England, som bland annat målmedvetet verkade för att skapa ett mer enhetligt språk för att stärka nationalstaten, innan dess var språket ganska diversifierat med väldigt markanta dialektala varianter i olika landsändar. Han kanske fick iden från sin far (sonen till kvinnan i min avatar, han föddes inom äktenskapet när hon var 13 år) , som levt en stor del som fattig landsflykting i Frankrike under regimen av Ludvig XI som hade en väldig drive för att underminera det ineffektiva fedodalsystemet till förmån för en stark nationalstat med en centralmakt. Men nu lullas vi in igen med den Europeiska regionalstödspolitiken, där halvkompetenta politiker ska blockera effektivitet och utveckling i utbyte mot välbetalda platser i parlamentet i Strasbourg och Luxemburg för att utjämna nationella skillnader mellan länderna. Alla vägar bär till Rom, med eller utan romer.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 01:32.
Citera
2017-10-29, 09:02
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Eget konstnärligt skapande --> Språk
/Moderator
Citera
2017-10-31, 20:34
Medlem
Kanske det första 'språket' var teckenspråk, då våra förfäder smög sig på villebråden vid jakt, likt det som nationella insatsstyrkan använder sig av då dom säkrar byggnader nuförtiden. Eller så var det mammors nynnande med ungarna, lugnande små ord som "trygga räkan" eller något likt nutida rapmusik, obegripliga läten med med viss rytm, förslagsvis bongotrumma🤔
Citera
2017-11-03, 20:40
Bannlyst
Det är ingen dum fråga. Man kan tänka sig att många språk är s.k. pidgeonspråk, där gemensamma företeelser delar samma ord och betydelse. Samma sak med s.k. onomatopoetiska ord. Dvs. Ord som skrivs som de låter.

För 50.000 år sen mumlar inte en "snubbe" utan anledning. Man försökte med sin begränsade intelligens visa var på kroppen smärtan satt.

Våra förhistoriska anfäder använde förmodligen ordet "aj" för att indikera smärta, och det har levt vidare till våra nutida dagar. Jag är själv programmerare men har sedermera förstått att biologi och genetik styr oss betydligt mer än vi som tänkande varelser förstår.

Givetvis har latin haft ett stort inflytande på nutida språk, men det i relativ nutid.

Citat:
Ursprungligen postat av schoolgirlreport
Var det någon snubbe som bara mumlade fram något som alla sen följde? Vem fan kom på ketchup liksom? Jag vet ju att mycket härstammar från latin men vem har lyckats bilda alla ord urpsrungligen? Men som typ ljus och tändare? Vart kommer allt ifrån?!
Senast redigerad av Folketsman 2017-11-03 kl. 21:19.
Citera
2017-11-03, 21:55
Moderator
Neksnors avatar
Att man kom på olika språk gissar jag handlar om att olika grupper levde isolerade, för 22000 år sedan var det inte så vanligt att svenskar flög till Thailand över vintern, och hade olika behov av att uttrycka saker. Thailändarna säger, om jag fattat det korrekt, "hårt vatten" istället för att som vi, uppe vid nordpolen, använda ett helt eget ord, "is".

Ett väldigt intressant experiment vore att låta ett gäng barn växa upp tillsammans helt utan extern språkpåverkan och se hur de kommunicerar. Hur man skulle lösa det praktiskt och etiskt vet jag inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in