2017-11-01, 23:30
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nja, inte i klistret än. 50h/vecka funkar. Men jobbar jag upp emot 55 så finns det en risk att jag blir utbränd.

Hur undgås eu's krav på 48 timmar?
Citera
2017-11-01, 23:39
Medlem
Lever som vem som helst
Citera
2017-11-02, 00:02
Medlem
MrFolds avatar
När man läser denna tråd är det inte utan att man börjar fundera över vad som ligger längst från sanningen här inne: flashbackdasen eller flashbacklönen.

Lite övergripande statistik om förvärvsinkomster i Sverige för 2015:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/inkomster-och-skatter/pong/tabell-och-diagram/inkomster--individer-riket/sammanraknad-forvarvsinkomst-decilindelning/

Här kan man t ex notera att:

- De 5% i befolkningen som tjänade mest hade en bruttoinkomst på något under 1 miljon kr (ungefär motsvarande en månadslön på 80 KSEK före skatt)
- De som hade någon inkomst över huvud taget tjänade i snitt 326 KSEK om året före skatt (lite drygt 27 KSEK före skatt)
- Om du 2015 hade en årslön på 530 KSEK (drygt 44 KSEK) så låg du på den s.k. 90:e percentilen, dvs 9 av 10 personer med förvärvsinkomster tjänade mindre än du.

Hade man haft mer ork borde man kanske ha satt sig och summerat årets lönedeklarationer i denna tråd för att se hur mycket flashbacklönen avviker från värdena ovan. Även om nu detta är en tråd om höga inkomster känner jag mig aningen skeptisk - om än inte riktig så skeptisk som i fb-dasefrågan :-D
Citera
2017-11-02, 07:37
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Ja men du svarade inte på hur bevis på arbetstider från en arbetsplats visar på vad du arbetar totalt på två arbetsplatser.

Du måste lida av något som inte förstått det vid det här laget i tråden.

Jag har självklart bevis för mitt andra jobb också. Jag förstår att ni har svårt att tro mig. 50h/vecka är groteskt mycket!
Citera
2017-11-02, 07:39
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Hur undgås eu's krav på 48 timmar?

Jasså, kan EU bestämma hur mycket jag får jobba? Lastbilen sköter jag, men mitt andra arbete kan EU inte lägga sig i.
Citera
2017-11-02, 07:41
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jobbar på kommun som bygglovsarkitekt, byta jobb (kommun) för 2 månader sedan och gick från 33500 till 38000. Bakgrund inom bygg och studerade ett år på en yrkeshögskola på distans. 36-41 år gammal.

Bra betalt för det jag gör och den utbildning jag har. Gift med 2 barn. Ny bil i 200k klassen samt villa värd ca 2.5 mille med lån på ca 700k.

Min fru jobbar inte och det är svårt även med små lån att spara mer än en ynka tusing i månaden. Brukar bli en resa om året Runt en månad långt till Asien. Får panik när jag tänker på hur det skall bli när barnen blir större och skall ha massa dyra prylar och kläder och sånt.

Det som kan rädda är väll om frugan kan få ett deltidsarbete.

Hatar mina vänner och kollegor som är sambos eller gifta med 35k + löner var utan varn som ändå gnället att dom inte har råd.

Du får gärna inbilla dig saker men 38 är inte en bra lön för den utbildning/yrkesroll du har. Titta på hur marknaden ser ut i dagsläget. Byt till privat sektor och du får upp lönen med 10 000 till.

Varför jobbar inte din fru? Gör hon det lever ni väldigt gott. Fast det borde ni göra ändå. Du får ut 27-28000kr. Har en räntekostnad på 1000kr/månad. Mat 4000, då har du över 20-22000 kr kvar. Säg att du spenderar 10 000kr på diverse. Så kan du spara 10-12 000kr! Hur lyckas du bara spara 1000kr? Du måste vara väldigt oekonomisk.
Senast redigerad av AldoRaine 2017-11-02 kl. 08:06.
Citera
2017-11-02, 08:35
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När man läser denna tråd är det inte utan att man börjar fundera över vad som ligger längst från sanningen här inne: flashbackdasen eller flashbacklönen.

Lite övergripande statistik om förvärvsinkomster i Sverige för 2015:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/inkomster-och-skatter/pong/tabell-och-diagram/inkomster--individer-riket/sammanraknad-forvarvsinkomst-decilindelning/

Här kan man t ex notera att:

- De 5% i befolkningen som tjänade mest hade en bruttoinkomst på något under 1 miljon kr (ungefär motsvarande en månadslön på 80 KSEK före skatt)
- De som hade någon inkomst över huvud taget tjänade i snitt 326 KSEK om året före skatt (lite drygt 27 KSEK före skatt)
- Om du 2015 hade en årslön på 530 KSEK (drygt 44 KSEK) så låg du på den s.k. 90:e percentilen, dvs 9 av 10 personer med förvärvsinkomster tjänade mindre än du.

Hade man haft mer ork borde man kanske ha satt sig och summerat årets lönedeklarationer i denna tråd för att se hur mycket flashbacklönen avviker från värdena ovan. Även om nu detta är en tråd om höga inkomster känner jag mig aningen skeptisk - om än inte riktig så skeptisk som i fb-dasefrågan :-D

Men värst av allt är nog "fb-knarkarna". I drogforumet är det bra mycket högre % knarkare än det nationella genomsnittet!! Kan inte stämma!

Jag tycker som dig att det är mycket konstigt att folk ljuger så mycket i dessa subforum för folk med ett speciellt intresse.

Omöjligt att det finns en korrelens mellan att intressera sig för sin privatekonomi och faktiskt ha en bättre än genomsnittlig privatekonomi.

/s
Citera
2017-11-02, 08:37
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Jasså, kan EU bestämma hur mycket jag får jobba? Lastbilen sköter jag, men mitt andra arbete kan EU inte lägga sig i.

Ja det får dom.

Och då du hävdar att bara färddatan från bilen visar 50 timmar i veckan ligger du över om det är snittet på 4 månader.

Du får dock köra 56 timmar i veckan under ganska långa perioder så länge du inte bryter mot arbetstidsreglerna för 4 månader.

Dock är det lagligt att kombinera kontors jobb och körningar så det tillsammans blir 50 timmar föutsatt att dygnsviloreglerna för förare lyckas hållas. Men det är väldigt uppenbart att du hävdat att färddatan från bilen ensamt bevisar 50 timmar.

Du måste backa på något av dina påståenden för att din historia ska vara möjlig.
Citera
2017-11-02, 09:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Men värst av allt är nog "fb-knarkarna". I drogforumet är det bra mycket högre % knarkare än det nationella genomsnittet!! Kan inte stämma!

Jag tycker som dig att det är mycket konstigt att folk ljuger så mycket i dessa subforum för folk med ett speciellt intresse.

Omöjligt att det finns en korrelens mellan att intressera sig för sin privatekonomi och faktiskt ha en bättre än genomsnittlig privatekonomi.

/s

Precis, samma sak i alla båtforum!! Alla verkar ha båt och det var jag av erfarenhet att alla i verkligheten inte har... 😄
Citera
2017-11-02, 10:45
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ja det får dom.

Och då du hävdar att bara färddatan från bilen visar 50 timmar i veckan ligger du över om det är snittet på 4 månader.

Du får dock köra 56 timmar i veckan under ganska långa perioder så länge du inte bryter mot arbetstidsreglerna för 4 månader.

Dock är det lagligt att kombinera kontors jobb och körningar så det tillsammans blir 50 timmar föutsatt att dygnsviloreglerna för förare lyckas hållas. Men det är väldigt uppenbart att du hävdat att färddatan från bilen ensamt bevisar 50 timmar.

Du måste backa på något av dina påståenden för att din historia ska vara möjlig.

Ursäkta missförståndet. Jag menar att den totala arbetstiden för mina två jobb är 50h/vecka.
Citera
2017-11-02, 13:10
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursäkta missförståndet. Jag menar att den totala arbetstiden för mina två jobb är 50h/vecka.

I så fall, föga imponerande.

Jag har personligen haft 150 % sysselsättning för något år sedan.

Därmed vet jag att den som vid 125 % fortfarande har ett rikt socialt liv inte jobbar särskilt hårt.
Citera
2017-11-02, 13:59
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
I så fall, föga imponerande.

Jag har personligen haft 150 % sysselsättning för något år sedan.

Därmed vet jag att den som vid 125 % fortfarande har ett rikt socialt liv inte jobbar särskilt hårt.

Lägg av nu, jag jobbade ca 60t i veckan under 8 år och hade rikt socialt liv. Man lär sig att ta vara på den tid man har kvar.

Numera ligger jag dock på vanliga 40t veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in