2017-11-02, 10:02
Medlem
Till att börja med är jag inte helt säker på att jag har valt rätt kategori för tråden men eftersom ämnet är så nära relaterat till bostadsmarknaden och majoriteten av diskussionerna om den pågår här i Nationalekonomi så kändes det mest lämpligt.

Jag vill framför allt höra åsikterna om detta från personer som har inkomsten, sparkapitalet och låneutrymmet, samt tillräcklig kunskap om marknaden för att realistiskt kunna göra denna typ av investering.

Ponera följande scenario;

Du som privatperson har 500k - 2 miljoner att investera och tycker att en bostadsrätt är ett bra alternativ primärt för den passiva inkomsten och säkra avkastningen som andrahandshyran ger varje månad. En eventuell värdeökning är sekundär, vi utgår ifrån att du har målsättningen att äga och hyra ut lägenheten i 2-5 år.

Du hittar ett mycket attraktivt objekt, låt säga en 1:a eller mindre 2:a i toppskick som ligger mindre än 1 km från Stureplan mycket nära tunnelbanan med gott om restauranger, matbutiker och gym i det direkta närområdet. Helt enkelt ett eftertraktad boende som kommer vara lätt att hyra ut dyrt. Föreningen visar sig ha stabil ekonomi och fastigheten är välskött och i hyggligt skick.

Priset för objektet är mellan 3,5 - 4 miljoner, avgiften 1000 - 2000 kr, liknande lägenheter i samma område hyrs ut för 13 000 - 17 000 kr i månaden.

Det finns alltid ett stort frågetecken för denna typ av investering, kommer föreningen tillåta att du hyr att lägenheten som du precis har köpt?

Du kontaktar förningen och meddelar att du är mycket intresserad av att köpa lägenheten nu för att du anser att marknadsläget är fördelaktigt men att du kommer bo i den först om ett par år eftersom du ska jobba utomlands, eller annat rimligt skäl till att du behöver hyra ut den.

Föreningen svarar att de godkänner att du hyr ut lägenheten direkt efter tillträdet, förutsatt att du skriver ett ordentligt kontrakt med en skötsam hyresgäst och har en hemförsäkring, kort och gott så är förningens krav sunt förnuft och fullt rimliga.

Du börjar räkna på vad du kan få för avkastning på din investering och konstaterar att det är bra att köpa med en kontantinsats på 30 % för att inte behöva amortera mer än 1 % om året, vilket innebär att en insats på strax över 1 miljon och en total månadskostnad på ca 7 000 kr.

Du lyckas hyra ut den för 15 000 kr i månaden och får därmed en bruttovinst på 8 000 kr i månaden och 96 000 kr om året.

När det är dags att deklarera vet du om att du får dra av kostnaden för föreningsavgift, låt säga 1 500 kr i månaden alltså 18 000 om året, samt schablonavdraget på 40 000 kr. Beloppet du behöver skatta för din hyresintäkt är alltså 96 000 - 40 000 - 18 000 = 38 000 * 0,3 = 11 400. Kvar har du en vinst på knappt 85 000 kr per år.

Din insats är 1,2 miljoner vilket ger en årlig nettoavkastning på 7 % av det kapital du har bundit upp.

Skulle du göra investeringen?

TWIST

Jag äger själv en lägenhet precis som den som beskrivs i scenariot ovan och har tidigare hyrt ut den. Nu vill jag sälja den för att få loss kapital för att starta ett eget företag. Jag bor redan i en annan bostadsrätt så mitt boende är en ickefråga. Jag har en mycket god relation med föreningens styrelse och vet att jag kan ordna godkännande av andrahandsuthyrning åt en köpare innan en affär.

Jag är inte nämnvärt oroad av de senaste månadernas försvagning på bostadsmarknaden av den enkla anledningen att för de allra mest attraktiva områdena, t ex de mer centrala delarna av Östermalm och Vasastan, kommer efterfrågan av människor som vill och har råd att bo där alltid vara större än utbudet. I synnerhet så länge det är dyrare att hyra en lägenhet än att köpa och äga en.

Det finns redan en mängd trådar som diskuterar fastighetsmarknadens troliga utveckling men det är inte syftet med denna tråd, vi ponerar att marknadsvärdet för denna typen av bostad kommer vara det samma, något högre, eller något lägre om 2-5 år.

Vad tänker och tycker ni om denna typ av investering?
Citera
2017-11-02, 10:45
Medlem
Diablo1118s avatar
Nationalekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2017-11-02, 10:53
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Vad tänker och tycker ni om denna typ av investering?

Om du får 7% avkastning, varför inte bara sprida riskerna i indexfonder istället? Lättare, du slipper krånglet med hyresgäster, reparationskostnader för slitage av lägenheten har du inte ens tagit med och lite annat. Det är min första tanke.
Citera
2017-11-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Om du får 7% avkastning, varför inte bara sprida riskerna i indexfonder istället? Lättare, du slipper krånglet med hyresgäster, reparationskostnader för slitage av lägenheten har du inte ens tagit med och lite annat. Det är min första tanke.

Bra fråga. Att en handfull indexfonder ska stiga i värde med i snitt 7 % om året har ganska hög sannolikhet men inte lika hög sannolikhet som att du får din hyresintäkt och inte närheten av lika hög sannolikhet att de ger samma avkastning varje månad som du vet att du får inbetalt på ditt bankkonto varje månad vilket är fallet med hyran. Diskussionen riktar sig framför allt mot personer som har god ekonomi och därmed troligtvis redan har en portfölj med värdepapper och vill diversifiera sina investeringar och få direktavkastning.

Relevant poäng om slitaget, ett normalt slitage utan skador eller oaktsamhet från hyresgästen bör kunna täckas av med 2000-5000 kr om året när det är frågan om en nyrenoverad lägenhet. Reparationer av skador som sker till följd av olyckor eller oaktsamhet dras från hyresgästens deposition, alternativt täcker den självrisken om det blir ett försäkringsärende.
Citera
2017-11-02, 11:37
Medlem
nicken89s avatar
Varför inte hyra ut som AirBnB istället? Man lär ju minst tjäna dubbla.
Citera
2017-11-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Varför inte hyra ut som AirBnB istället? Man lär ju minst tjäna dubbla.

En till bra fråga. Det är mer jobb med att hyra ut via AirBnb, även om man använder en uthyrningstjänst som sköter kontakten med hyresgäster, nyckelöverlämning och städning m.m. så är det inte lika säkert att få ett godkännande av förningen eftersom den främst godkänner uthyrning till en specifik person.

För övrigt troligt med större slitage eftersom de flesta människor är mindre försiktiga med en bostad som de bor i några dagar eller veckor till skillnad från ett par år.
Citera
2017-11-02, 11:50
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
En till bra fråga. Det är mer jobb med att hyra ut via AirBnb, även om man använder en uthyrningstjänst som sköter kontakten med hyresgäster, nyckelöverlämning och städning m.m. så är det inte lika säkert att få ett godkännande av förningen eftersom den främst godkänner uthyrning till en specifik person.

Min förening tillåter uthyrning via AirBnB enligt stadgarna. Kan ju vara värt att kolla vad som står i stadgarna för föreningen

Citat:
För övrigt troligt med större slitage eftersom de flesta människor är mindre försiktiga med en bostad som de bor i några dagar eller veckor till skillnad från ett par år.

AirBnB har försäkringar för sånt dock, så det bör vara lugnt.
Citera
2017-11-02, 12:19
Medlem
_killahs avatar
Du har heller inte räknat på en eventuell höjning av räntan. Vilket medför större tapp i avkastningen / år eftersom du inte kan höja hyran för att ränta går upp.
Om räntan om 2 år är på 3% säger vi. Då är det en avsevärd skillnad mot dagens ränteläge.
Citera
2017-11-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Min förening tillåter uthyrning via AirBnB enligt stadgarna. Kan ju vara värt att kolla vad som står i stadgarna för föreningen

AirBnB har försäkringar för sånt dock, så det bör vara lugnt.

Bra tips, jag har lustläst stadgarna flera gånger, bland annat för att jag varit ordförande i föreningen tidigare, stadgarna är från 90-talet och ganska konservativa men styrelsen tolkar de liberalt.

Visst det kan vara fullt möjligt att få tillstånd att hyra ut med AirBnb men då kommer det troligtvis vara i 1-2 år snarare än 3-5.
Citera
2017-11-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du har heller inte räknat på en eventuell höjning av räntan. Vilket medför större tapp i avkastningen / år eftersom du inte kan höja hyran för att ränta går upp.
Om räntan om 2 år är på 3% säger vi. Då är det en avsevärd skillnad mot dagens ränteläge.

Helt rätt avkastningen blir lägre när räntan går upp. Däremot kan jag säga upp kontraktet med 3 månaders varsel och sedan försöka hyra ut lägenheten till en högre hyra. Om räntan stiger är det sannolikt att andrahandshyrorna också ökar, inte nödvändigtvis i en perfekt korrelation men att det finns ett samband.

Som bekant är reporäntan nu -0,5 % och flera banker erbjuder 3-månaders ränta på omkring 1,5 %. Riksbanken förväntas höja räntan tidigast vid halvårsskiftet 2018 och beroende på om de når sitt inflationsmål på 2 %. Sett till tidigare höjningar är det osannolikt att att Riksbanken höjer räntan med mer än 0,25 % vid samma tillfälle och därmed tror jag att det kommer ta längre tid än 2 år för bankernas ränta att komma upp i 3 %.

Hur som helst om räntan som lägenhetens ägare ska betala till sin bank stiger till 3 % och det inte går att öka hyran minskar intäkten med ca 1 700 kr i månaden och den årliga avkastningen sjunker till ca 5 % om året. Så det tickar fortfarande in ett antal tusenlappar på konto varje månad
Citera
2017-11-02, 13:02
Medlem
junks avatar
Om jag hade funderat för egen räkning hur man placerar pengar smartast så hade jag räknat på din bostad ide vs placeringar i aktier med bolag som ger direktavkastning. di.se har skrivit en del artiklar om det och tycker det kan vara väl så intressant om man kikar på det som pensionsäkring eller att bara sluta jobba innan man når pensionsåldern.

Återinvesterar man sedan avkastningen så blir effekten över tid riktigt intressant plus om man dyngar in lite slantar varje månad. Finns en del bloggar att läsa med om ämnet och grafer övertid.

https://www.di.se/nyheter/har-ar-aktierna-som-ger-hogst-direktavkastning/
Citera
2017-11-02, 13:19
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Bra tips, jag har lustläst stadgarna flera gånger, bland annat för att jag varit ordförande i föreningen tidigare, stadgarna är från 90-talet och ganska konservativa men styrelsen tolkar de liberalt.

Visst det kan vara fullt möjligt att få tillstånd att hyra ut med AirBnb men då kommer det troligtvis vara i 1-2 år snarare än 3-5.
Jag finner tanken intressant att köpa bostäder i andra länder, i städer som Barcelona, Rom, Napoli etc. Har inte kollat upp kostnaden men gissar att en lägenhet där är billigare än i Stockholms innerstad. Sen kan man ta ut ungefär samma pris ändå om det är en fin lägenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in