2017-11-02, 10:51
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag håller helt med dig. Polisens tystlåtenhet gör folk misstänksamma. Vad finns det för anledning att hålla tyst om hur hon blev mördad? Vilken typ av våld och mordverktyg har använts till exempel.

Jag tror tyvärr inte det finns så mycket mer att gå på i det här fallet. Personen som gjorde det visste att hen skulle komma undan. Kan ha använt regnställ och handskar. Dessutom regnade det precis efter.

FUP kommer aldrig att att bli offentlig då inget åtal kommer att väckas. Mördaren kan sova ganska gott.
Klart att mördaren kommer att hittas och förhoppningsvis fällas. Det är ju tom möjligt att polisen redan nu har hört mördaren, och försöker få honom bunden till brottsplatsen. Vet vi om det finns spår efter gärningsmannen i form av dna? Att det är tyst från polisens sida kan lika väl betyda att de har saker på mördaren som att det saknas detsamma.
Citera
2017-11-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Märkligt att skriva att det finns exempel på afrikaner som våldtar äldre...
Varför inte skriva - Det finns exempel på män som våldtar äldre kvinnor!?
I min hemstad hände det, för ca 10 - 15 år sedan, att en kvinna i 80-90 års åldern blev våldtagen och mördad i sin bostad, av en man... En svensk man, så det finns exempel även på det, så tror inte det behöver läggas nån extra vikt i vilken nationalitet det är, det händer i alla nationaliteter.

Förutom att utomeuropeiska män står för 95.6% av överfallsvåldtäkterna i sverige.
Citera
2017-11-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Klart att mördaren kommer att hittas och förhoppningsvis fällas. Det är ju tom möjligt att polisen redan nu har hört mördaren, och försöker få honom bunden till brottsplatsen. Vet vi om det finns spår efter gärningsmannen i form av dna? Att det är tyst från polisens sida kan lika väl betyda att de har saker på mördaren som att det saknas detsamma.

Det är oerhört svårt att binda någon till en sån här brottsplats. I princip mitt i skogen. Ingen har sett eller hört något. Det regnade strax efter. Att GM:s DNA skulle finns på platsen är mycket osannolikt. Troligen har hen använt handskar och kanske mössa. Folk är ju inte dumma i huvudet nu för tiden.

Skoavtryck är väl möjligen det enda som en GM kan ha lämnat efter sig, men även om man skulle hitta skoavtryck så är det ju definitivt ingen garanti för att man skall kunna koppla det till mördaren som säkert har gjort sig av med de skorna.
Citera
2017-11-02, 11:16
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Märkligt att skriva att det finns exempel på afrikaner som våldtar äldre...
Varför inte skriva - Det finns exempel på män som våldtar äldre kvinnor!?
I min hemstad hände det, för ca 10 - 15 år sedan, att en kvinna i 80-90 års åldern blev våldtagen och mördad i sin bostad, av en man... En svensk man, så det finns exempel även på det, så tror inte det behöver läggas nån extra vikt i vilken nationalitet det är, det händer i alla nationaliteter.

OT: För ca. 10-15 år sedan. Och hur var det med fallen igår, två dagar sedan, förra veckan, senaste månaden, sedan början på året, i badhusen, musik events, biblioteken, etc.?

OnT: Visst kan just den här mördaren vara en Svensk sedan många generationer. Men skulle fallet involvera sexuella motiv så tror jag att möjligheten är stor att gärningsmannen är annan än Svensk sedan flera generationer.
Citera
2017-11-02, 11:27
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är oerhört svårt att binda någon till en sån här brottsplats. I princip mitt i skogen. Ingen har sett eller hört något. Det regnade strax efter. Att GM:s DNA skulle finns på platsen är mycket osannolikt. Troligen har hen använt handskar och kanske mössa. Folk är ju inte dumma i huvudet nu för tiden.

Skoavtryck är väl möjligen det enda som en GM kan ha lämnat efter sig, men även om man skulle hitta skoavtryck så är det ju definitivt ingen garanti för att man skall kunna koppla det till mördaren som säkert har gjort sig av med de skorna.
Vi får förhoppningsvis se att teknikerna hittar någon främmande persons dna på offret eller mordvapen om det finns ett sådant. Jag sätter min tilltro till teknikerna som jobbar med BP och fynden. Sedan så kommer det säkert in många tips, man ska komma ihåg att det är en mindre ort, så många känner igen varandra och det borde förhoppningsvis leda till att främlingar iakttas lättare och befolkningen har koll på varandra. Jag vet inte vad uppklaringsprocenten på spaningsmord är, men jag känner ändå hopp.
Citera
2017-11-02, 11:30
Medlem
backsights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargtavla
Han jobbade på Bryggan/Format och där är det vanligt att man får ta med sig alkohol hem samt att en större del av de anställda dricker öl inne i köket under arbetstid. Bryggan har även haft kockar som inte kan jobba om de inte är stupfulla. Det är dessvärre en ”vanlig dag” när man arbetar för Herr Andersson

Fast nu är det väl skillnad på att STJÄLA och att FÅ.

Hur Bryggan/Formats alkoholpolicy på arbetstid ser ut kan jag inte svara på, men förstod jag rätt var det inte alkohol han i så fall varit påverkad av.
Citera
2017-11-02, 11:30
Medlem
Agamantums avatar
Att dessutom vara delaktig i asylindustrin i Sverige är ren svartkarma.

Inte konstigt att hon fick plika med livet. Det vill säga inget jag höjer ögonbrynen för.
Citera
2017-11-02, 11:34
Medlem
Jag tror på en gärningsman som var bekant med offret och ett möte där något gick snett. Om det är som jag tror kan offret haft två mobiler, dels den vanliga, dels en hemlig, oregistrerad. Den senare tog naturligtvis GM med sig.
Offret kan ha levt dubbelliv och även 60-åriga kvinnor kan ha hemligheter.
Det här är en teori lika god som andra och åtminstone bättre än älgar och golfbollar.
Citera
2017-11-02, 11:45
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon hittades ju i en onaturlig ställning, vilket möjligtvis skulle kunna vara fråga om en olycka, men de har inte nämnt något om att hon skulle typ kasat utför en slänt invid spåret utan att det verkar som att någon släpat eller burit henne?
Jag läste detta, en kvinna som hade drabbats av svår benskörhet redan i femtioårsåldern, en kvinna som den i artikeln skulle nog kunnat ramlat och ådragit sig ett svårt smärtsamt benbrott bara av att någon touchar till henne om de springer om eller förbi henne. Kanske tom utan att ens ta i henne men råka trampa på en stav om hon nu hade sådana. Och måhända hamnat i panik och kvävt henne om man försökt hindra henne från att skrika (eller ett klumpigt försök att lugna ned henne. Hon skulle kanske blivit värre åtgången om man försökt hjälpa upp henne). Eller om det var halt på vissa ställen om det regnat och hon halkat, lerjord kan ju bli halt om det sluttar lite om man inte har särskilda terrängskor.

https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-ville-inte-rontga-birgitta--ansags-for-dyrt/
Polisens tekniker kan ganska så snabbt avgöra om kroppen flyttades av andra människor. Allt från kroppens position, hur kläderna sitter på kroppen samt eventuella skador som även kläderna kan kan skapa om någon släpas/lyfts genom att dra/hålla i kläderna.

Jag delar din uppfattning om att gärningsmannen kan ha fått panik och tagit till med ett dödligt våld. Kanske tanten var en riktig friskis som kunde göra mer motstånd än gärningsmannen räknade med?
Citera
2017-11-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backsight
Fast nu är det väl skillnad på att STJÄLA och att FÅ.

Hur Bryggan/Formats alkoholpolicy på arbetstid ser ut kan jag inte svara på, men förstod jag rätt var det inte alkohol han i så fall varit påverkad av.

Min poäng var att man inte behöver stjäla alkohol från bryggan då man jobbar där - eftersom det är okej för de anställda att ta med sig alkohol hem.
Citera
2017-11-02, 12:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Att fylla trådar på ABoK med gissningar som är ungefär lika sannolika som att ha 7 rätt på lotto 10 veckor i rad tycker i alla jag inte tillför något. Det finns ett enda fall om älg och i exemplet med golfbollen var det en som gick i samma par. På det avstånd det här fallet rör sig om så är inte kraften i golfbollen dödande. Om man ska gissa så kan vi fortsätt med ormbett, svalt en geting o.s.v. men det blir trist i längden när det bara är gissningar utan att ha något annat som stödjer teorin.

I golflänken fanns 8 fall med dödlig utgång och det var bara efter en snabb googling av journalisten på Herald Tribune. Du har ju en fördel av att du vet avståndet det rörde sig om. Vilket avstånd rörde det sig om?
Citera
2017-11-02, 12:07
Medlem
everythingiss avatar
Jag tror att polisen skulle släppa mer info om de stod helt utan uppslag... De borde nog kontaktat media för att hålla allmänhetens och medias intresse vid liv, och på så sätt möjligtvis få in mer tips. De har nog att jobba med så det räcker (hoppas jag).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in