2017-11-01, 19:49
Medlem
Dr_Kronas avatar
"Det vill säga: Om SD aktivt tänker stoppa en alliansregering i statsministeromröstningen eller i budgetomröstningen och om S avser att ta emot detta stöd bör de meddela det i förväg."

https://www.di.se/ledare/s-och-sd-bor-ge-besked-i-regeringsfragan/

Men själv har Kristersson inget emot att passivt ta emot SD-Rösterna. En del av alliansen vill ju inte regera med stöd av SD, men hur är det med M ?
2017-11-01, 20:45
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
"Det vill säga: Om SD aktivt tänker stoppa en alliansregering i statsministeromröstningen eller i budgetomröstningen och om S avser att ta emot detta stöd bör de meddela det i förväg."

https://www.di.se/ledare/s-och-sd-bor-ge-besked-i-regeringsfragan/

Men själv har Kristersson inget emot att passivt ta emot SD-Rösterna. En del av alliansen vill ju inte regera med stöd av SD, men hur är det med M ?

Ponera att vänstern blir större än högern och Åkesson framåt midnatt valdagen offentligt går ut med att han inte tänker stödja något block alls. Kravet för stöd från Åkesson är att något av blocken bjuder in till SAMTAL bums. Löfven kan annars åter bilda en vänsterregering endast på grund av tramsig "moral". Vilken underbar panik det skulle utbryta i de moderata leden. Om Kristersson inte svalt sin stolthet då skulle han bli doppad i tjära och fjädrar och företagssverige hade hängt honom i Stockholms högsta lyktstolpe.

...men Kristersson är såklart inte tappad bakom en vagn. Han kommer i god tid innan valet försäkra sig om att Sd är med på tåget. Och då herr Åkesson, vid det tillfället, då jävlar måste du var ett tuff sate. Kräv offenlig ursäkt i media, kräv, kräv och kräv igen. De sitter i skiten pga egna fatala misstag, låt de betala.

Edit: Och Åkesson, gå för in i helvete inte på att m annars kommer söka samarbete över blockgränsen, det kommer inte att ske.
Senast redigerad av S.Kandal 2017-11-01 kl. 20:47.
2017-11-02, 07:18
Medlem
arbetets avatar
Novus/SVT november

November 2017/Förändr föreg mån

SD 16,2 -1,3

http://novus.se/valjaropinionen/svtnovus-valjarbarometer/2017-2/
2017-11-02, 07:39
Medlem
REEEEEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Novus/SVT november

SD 16,2 -1,3

Moderaterna har anpassat sig och gått från de "Nya Moderaterna" till de "Hårda Moderaterna". (SD) kommer inte att kunna glida på de andra partiernas ignorans längre och är förmodligen heller inte ett regeringsdugligt parti när det väl kommer till kritan. Jag gissar på mellan 10-15% nästa val.
2017-11-02, 07:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REEEEE
Moderaterna har anpassat sig och gått från de "Nya Moderaterna" till de "Hårda Moderaterna". (SD) kommer inte att kunna glida på de andra partiernas ignorans längre och är förmodligen heller inte ett regeringsdugligt parti när det väl kommer till kritan. Jag gissar på mellan 10-15% nästa val.
Nja, jag tror nog att vi kan få se en M + SD + KD-konstellation. De som får stryka på foten blir nog L + C + S.

Om nu Sverige följer övriga Europa.
2017-11-02, 07:47
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Ponera att vänstern blir större än högern och Åkesson framåt midnatt valdagen offentligt går ut med att han inte tänker stödja något block alls. Kravet för stöd från Åkesson är att något av blocken bjuder in till SAMTAL bums. Löfven kan annars åter bilda en vänsterregering endast på grund av tramsig "moral". Vilken underbar panik det skulle utbryta i de moderata leden. Om Kristersson inte svalt sin stolthet då skulle han bli doppad i tjära och fjädrar och företagssverige hade hängt honom i Stockholms högsta lyktstolpe.

...men Kristersson är såklart inte tappad bakom en vagn. Han kommer i god tid innan valet försäkra sig om att Sd är med på tåget. Och då herr Åkesson, vid det tillfället, då jävlar måste du var ett tuff sate. Kräv offenlig ursäkt i media, kräv, kräv och kräv igen. De sitter i skiten pga egna fatala misstag, låt de betala.

Edit: Och Åkesson, gå för in i helvete inte på att m annars kommer söka samarbete över blockgränsen, det kommer inte att ske.

Även om jag inte ställer upp på alla detaljerna i din fåniga SD-romantiska berättelse så håller jag med om att Kristersson, nu när de börjar få luft under vingarna väljer att chansa genom att tydligt ta avstånd från SD.

Genom att göra det redan nu så finns det tid att ändra sig igen innan valet om det skulle behövas.
Senast redigerad av greta75 2017-11-02 kl. 08:12.
2017-11-02, 08:16
Medlem
Moderaternas positionsförflyttningar är ett mindre problem för SD än det faktum att SD har blivit osynliga i media. (Här brukar det inflikas önsketänkande av typen "ingen bryr sig om gammelmedia längre". Jo tjena. Ingen når nya väljare via alternativmedia. 100 av 100 upptäcker SD först och altmedia sedan).

I det gamla debattklimatet där man fick löpa gatlopp över att tala om "volymer" så hade SD media i en liten ask utan att media ens förstod det själva. Varje gång SD sa nånting förhållandevis oskyldigt så tolkades det genom extrema PK-glasögon och sedan blev det rubriker överallt. Media trodde i sin enfald att de skulle skrämma bort väljarna från SD med denna taktik. "HAR NI HÖRT!!! STELLAN BOJERUD SÄGER ATT HAN ÄR STOLT RASIST!!!! DÄR HAR NI DEN RÅA RASISMEN!!!!!" Men alltså ge upp, läs hela texten, ett barn begriper att han är ironisk. "LALALALALALALALA NEJ NEJ HÄR ÄR RASIIIISMEN I SD RASIIIIISM NAZIIIIIIIIIIISM!!!" Startskottet för den taktiken gick i och med Aftonbladets beslut att publicera Åkessons debattartikel i oktober 2009 (med den falska rubriken "muslimer är vårt största utländska hot"). Den där taktiken fick alltid motsatt effekt. Det som media trodde var varningar blev istället gratisreklam. Men de fortsatte gå i fällan ändå. År ut, år in. Jag tror faktiskt inte att de någonsin lärde sig läxan genom sin bevakning av SD. Jag tror att det var bevakningen av Trump i valrörelsen som öppnade deras ögon för att "HAR NI HÖRT VILKA HEMSKA SAKER HAN SÄGER!!!!"-taktiken är kontraproduktiv så till den grad att den kan ta kandidaten hela vägen till vita huset. Den pollett som suttit på tvären hos svenska journalister 2009-2016 trillade nu plötsligt ner.

I det nya debattklimatet finns det mängder av gammal SD-retorik från 2009 som är skåpmat och kan hittas i vilken borgerlig ledartext eller moderat tweet som helst. Därmed har det uppstått ett moment 22 för SD. Om de säger sånt som väljarna vill höra så skiter media i det. Det är inte medialt intressant, skapar inte klickrubriker som får eget liv. Men för att få tillgång till sin gamla gratisplattform och trigga igång "HAR NI HÖRT SÅ TOKIGT!!!!"-maskineriet igen, skulle SD behöva säga "Vi vill att gratäng på aborterade foster ska serveras i lågstadieskolor" eller "Vår valplattform 2018 är svensk kärnvapenarsenal samt dödsstraff för alla som har mörkare hudfärg än Halle Berry". Då jäklar skulle SD reclaima löpsedlarna igen som om det vore 2012. Eller för all del klämma lite mer på sina kvinnliga företrädare, då får man ju uppenbarligen medias fulla uppmärksamhet inklusive både dedikerade avsnitt av dokumentärprogram OCH samtliga löpsedlar.

Om de kan hitta en väg ut ur mediaskuggan utan att föreslå dödsstraff och abortgratäng eller sextrakassera återstående tjejer (Bieler?) så vore det bra, men tills dess får de finna sig i att föra en tynande tillvaro i Kristerssons skugga. Ett förnedrande öde, att tyna bort i skuggan av en liten trädgårdstomte, men så funkar det - utan gammelmedia finns man inte.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-11-02 kl. 08:19.
2017-11-02, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REEEEE

Jag gissar själv att de Nya "Hårda" Moderaterna kommer att ta tillbaka väljare från både (SD) och (S) samtidigt som de är positionerade för att ta (S) väljare (i den mån (S) fortfarande har väljare som jobbar och betalar skatt). Det kan gå så bra att de bara minskar med någon %-enhet jämfört med 2014.

Samtidigt så arbetar verkligheten för högtryck med bombningar, skjutningar, attacker mot polisstationer, larmrapporter från sjukvård och äldreomsorg, oro på bostadsmarknaden, och fortfarande 100k nya asylturister som skall ha sin del av välfärdskakan nästa år. De partier som inte svarar med hårdare tag kommer att tappa rejält under valrörelsen. Delvis till (M) men givetvis också till (SD).

Jag tror fortfarande på ett (SD) över 25% vilket lär räcka till egen majoritet om (M) samtidigt hamnar över 20%. Att sedan (SD) inte är regeringsdugligt tror inte jag heller. Att (SD) skulle kunna agera stödparti och förhandla med en (M)+(KD) regering om politikens innehåll tror jag däremot. Men frågan är om inte (M) föredrar att släppa fram Löfven en mandat period till istället? Ulf Kristersson jobbar ju hårt för att övertyga folk att det är Alliansregering eller DÖ 3.0 som gäller....

Vi får se vad som händer....
2017-11-02, 08:35
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Novus/SVT november

SD 16,2 -1,3

När Skop försvann presterar Novus t.o.m. mer orealistiska "mätningar" än det genomkorrumperade Sifo.

Med dessutom sina svarsbortfall på 70%...
2017-11-02, 08:47
Medlem
SD kan inte växa för evigt bara för att de vuxit tidigare. Det finns ett nytt alternativ för väljarna. Innan fanns bara SD. Ett SD på 15-16% tror jag är rimligt då det dessutom inte är ett rumsrent parti för gemene väljare. Över 20% är högst osannolikt. Sverige är dessutom i högkonjuktur som maskerar problemen i samhället något mer.
Senast redigerad av Roxyn 2017-11-02 kl. 08:50.
2017-11-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Även om jag inte ställer upp på alla detaljerna i din fåniga SD-romantiska berättelse så håller jag med om att Kristersson, nu när de börjar få luft under vingarna väljer att chansa genom att tydligt ta avstånd från SD.

Genom att göra det redan nu så finns det tid att ändra sig igen innan valet om det skulle behövas.
Han gör sannolikt den korrekta bedömningen att det inte finns någon win-win att hämta. Det finns lose-win eller win-lose.

Om man tar avstånd från SD enligt det klassiska Sahlin/Reinfeldt-mönstret "aldrig samarbeta, aldrig kompromissa, aldrig göra oss beroende av..." riskerar man förvisso att förbittra en del av den majoritet av M-väljarna som är positiva till SD-samarbete. Han kalkylerar dock troligen med att en betydande andel av dem är positiva för att de vill ha M-politik till varje pris, inte att de vill ha SD-politik – då skulle de ju, tja, rösta på SD till exempel. Men ändå, några kommer han att tappa. Lose-win.

Å andra sidan visade AKB-debaclet vilken astronomisk kostnad det innebär medialt att sväva på målet i frågan om SD-samarbete. Man får aldrig prata om sin politik, man får bara svara på frågor om SD. Journalisterna stryker alla ordinarie frågor och ersätter med 25 olika varianter på SD-frågor, ordnade som en tratt som ger mindre och mindre rörelseutrymme för varje fråga och tvingar fram ett ställningstagande. Kommer du att regera med stöd av SD? Kommer du att samtala med SD? Om ni spelar tennis och du och Åkesson är i samma omklädningsrum, kommer ni att hälsa då? Kommer ni att äta samma rätter från menyn som SD? Städas golven efter att SD har gått där eller får ni SD-partiklar på skorna? Varför har ni inte tillsatt en utredning om det, är ni smyg-SD?
Journalister är så besatta av M+SD-frågan att fenomenet sannolikt kommer att tillskrivas sin egen psykiatriska diagnos. "SDHD" eller dylikt. På Stockholms gator kommer folk att se en uppjagad Margit Silberstein med tefatsstora ögon gå fram till random folk och fråga "SD SD SD kommer ni att SD-samarbeta med SD SD SD?" varpå de kommer att svara "jag är inte politiker, jag kör taxi, och det där är ingen mikrofon du håller i, det är en hårborste med en vante på. Hjälp henne någon..."
Win-lose.

Detta dilemma verkar UK ha grunnat på och kommit fram till att han har mer att förlora på alternativ B än på A.
2017-11-02, 09:00
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
SD kan inte växa för evigt bara för att de vuxit tidigare. Det finns ett nytt alternativ för väljarna. Innan fanns bara SD. Ett SD på 15-16% tror jag är rimligt då det dessutom inte är ett rumsrent parti för gemene väljare. Över 20% är högst osannolikt. Sverige är dessutom i högkonjuktur som maskerar problemen i samhället något mer.

Tror SD kommer att sjunka även i nästa mätning tack vare/ på grund av detta jävla Syrienbesök. Fattar inte riktigt hur de tänkte där

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in