Citat:
Ursprungligen postat av
greta75
Även om jag inte ställer upp på alla detaljerna i din fåniga SD-romantiska berättelse så håller jag med om att Kristersson, nu när de börjar få luft under vingarna väljer att chansa genom att tydligt ta avstånd från SD.
Genom att göra det redan nu så finns det tid att ändra sig igen innan valet om det skulle behövas.
Han gör sannolikt den korrekta bedömningen att det inte finns någon win-win att hämta. Det finns lose-win eller win-lose.
Om man tar avstånd från SD enligt det klassiska Sahlin/Reinfeldt-mönstret "aldrig samarbeta, aldrig kompromissa, aldrig göra oss beroende av..." riskerar man förvisso att förbittra en del av den majoritet av M-väljarna som är positiva till SD-samarbete. Han kalkylerar dock troligen med att en betydande andel av dem är positiva för att de vill ha M-politik till varje pris, inte att de vill ha SD-politik – då skulle de ju, tja, rösta på SD till exempel. Men ändå, några kommer han att tappa. Lose-win.
Å andra sidan visade AKB-debaclet vilken astronomisk kostnad det innebär medialt att sväva på målet i frågan om SD-samarbete. Man får aldrig prata om sin politik, man får bara svara på frågor om SD. Journalisterna stryker alla ordinarie frågor och ersätter med 25 olika varianter på SD-frågor, ordnade som en tratt som ger mindre och mindre rörelseutrymme för varje fråga och tvingar fram ett ställningstagande. Kommer du att regera med stöd av SD? Kommer du att samtala med SD? Om ni spelar tennis och du och Åkesson är i samma omklädningsrum, kommer ni att hälsa då? Kommer ni att äta samma rätter från menyn som SD? Städas golven efter att SD har gått där eller får ni SD-partiklar på skorna? Varför har ni inte tillsatt en utredning om det, är ni smyg-SD?
Journalister är så besatta av M+SD-frågan att fenomenet sannolikt kommer att tillskrivas sin egen psykiatriska diagnos. "SDHD" eller dylikt. På Stockholms gator kommer folk att se en uppjagad Margit Silberstein med tefatsstora ögon gå fram till random folk och fråga "SD SD SD kommer ni att SD-samarbeta med SD SD SD?" varpå de kommer att svara "jag är inte politiker, jag kör taxi, och det där är ingen mikrofon du håller i, det är en hårborste med en vante på. Hjälp henne någon..."
Win-lose.
Detta dilemma verkar UK ha grunnat på och kommit fram till att han har mer att förlora på alternativ B än på A.