2017-10-31, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Stort tack för en bra beskrivning.

Med din beskrivning på området så får jag en känsla av att en gärningsman antagligen känner väl till området.
Vad är din uppfattning, är det möjligt att någon som inte hör hemma i området kan "hamna" på platsen där brottet begicks?

Så lite så :-)

Det är ju självklart möjligt att "hamna" där om man som många åker dit pga utav att ha blivit rekommenderade, så är sällan man möter samma person där två gånger (Kan nog räkna på 1 hand de personer man sett flera gånger där under 10+ år).

Har gjort en liten karta här med min otroliga talang inom paint!
Har förklaring på "färgerna" på vägarna inom spoilern nedan.

https://image.ibb.co/cvyWyG/karta.png <---- kartan

Som kartan visar så finns det väldigt många vägar som snabbt leder in på spåret där hon hittades, skogen är också väldigt gles där det ser "tjockare" ut på kartan så är inte svårt att gå igenom. Så beroende på var personen utgått ifrån kan det ha handlat om 30 sekunder till mindre än 5 min till sin bil.

Några hade även skrivit att det är "konstigt" att hon var ute och gick när det regnade. Ulricehamn är i top 10 utav regnigaste städerna i Sverige så folk som bor där är ute i oavsett väder för annars hade man aldrig kommit ut...

Hoppas detta hjälper lite!
Citera
2017-10-31, 14:33
Medlem
Tydligen har Lena Matthijs själv varit vårdnadshavare för en afghansk flicka som har utvisats. Frågan är vem som fattade det beslutet?

Citat:
Lena Matthijs är författare och polisområdeschef i Älvsborg, Västra Götaland. I ett långt inlägg på sin Facebooksida, som lades ut igår, vänder hon sig bland annat mot utvisningar av ungdomar som förankrats i det svenska samhället.

"Har jag rätt att som hög polischef att känna dessa känslor? Har jag rätt att offentligt lyfta frågan kring riktigheten i dessa beslut?", skriver hon bland annat.

Av inlägget att döma har Lena Matthijs själv varit juridisk vårdnadshavare för en asylsökande flicka, som nu ska utvisas.

https://www.etc.se/inrikes/har-rasar-polischefen-mot-sveriges-inhumana-asylpolitik
Citera
2017-10-31, 14:55
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tydligen har Lena Matthijs själv varit vårdnadshavare för en afghansk flicka som har utvisats. Frågan är vem som fattade det beslutet?

https://www.etc.se/inrikes/har-rasar-polischefen-mot-sveriges-inhumana-asylpolitik

Det kan ju ha varit ett remissvar där flera parter varit inblandade, även LH. LH kanske känt till/yttrat sig om något i flickans ärende, som bidrog till att utvisningsbeslut togs.
Citera
2017-10-31, 15:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danjileha
Några hade även skrivit att det är "konstigt" att hon var ute och gick när det regnade. Ulricehamn är i top 10 utav regnigaste städerna i Sverige så folk som bor där är ute i oavsett väder för annars hade man aldrig kommit ut...

Hoppas detta hjälper lite!

Tack för kartan och infon! Bra jobbat, underlättar med lite översikt.

Det citerade, är det inte så att U-hamn betraktas som den regnigaste kommunen i hela landet? Minns ett gammalt ordstäv: "Ulricehamn är det enda stället på jorden, varifrån man längtar till Borås." Vill minnas att det syftade på vädret
Citera
2017-10-31, 15:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Vi har förvisso i Sverige haft en lång rad våldtäkter mot kvinnor i åldern 70-90 år, så en 60-åring känns väl inte helt orealistiskt? I samtliga fall (som jag känner till, nota bene, för det lär knappast finnas statistik över det i mörkarlandet Sverige) har GM varit svart, så det verkar förvisso inte vara vilka som helst som begår våldtäkter på så gamla.

(Överfalls)våldtäkter mot kvinnor i åldern 70-90 år är ett ganska obskyrt brott, och oavsett vad man har för politisk hemvist borde man nog inse att med de ändliga resurser som myndigheter har, så är det väl tveksamt om det är motiverat att kartlägga hudfärgen hos gärningsmännen, vi dessa brott?

Med det sagt så verkar det ju i och för sig inte röra sig om sexualbrott, i just det här fallet? Och dessutom var kvinnan inte 70 - 90 år, utan knappt 60? Finns också flera våldtäkter, och sexualmord, på gamlingar med svenska gärningsmän.
Citera
2017-10-31, 15:33
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
(Överfalls)våldtäkter mot kvinnor i åldern 70-90 år är ett ganska obskyrt brott, och oavsett vad man har för politisk hemvist borde man nog inse att med de ändliga resurser som myndigheter har, så är det väl tveksamt om det är motiverat att kartlägga hudfärgen hos gärningsmännen, vi dessa brott?

Håller i princip med, kartläggning är överflödig. Det räcker med att redovisa: "Japp, det var en huding den här gången också". Kräver minimala resurser från både rättsväsende och media.

Personligen tycker jag det är skumt att det inte verkar röra sig om sexualbrott i det här fallet. Kan det rent av vara så att kollegan som joggade strax bakom råkade skrämma GM?
Citera
2017-10-31, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Om det nu är RG som är MGM så undrar man hur RB tänker, hon har ju för fan barn...är man inte rädd om dom?! Ingen kan förutspå psykoser..

Hon utsätter sin son för mycket. Min kollega har vaknat nattetid av att sonen skrikit, bland annat fraser som "varför mamma" "sluta mamma"
De lägenheterna är otroligt lyhörda och som jag sagt innan ungefär 5 lägenheter per ingång.

Mer än detta har jag inte just nu, kollegan är riktigt rädd, men det har varit snack om att hela karslätt skall intervjuas
Citera
2017-10-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
"Ulricehamn är det enda stället på jorden, varifrån man längtar till Borås." Vill minnas att det syftade på vädret

Dock så regnar det väldigt mycket mer i Borås än vad det gör i Ulricehamn.
Letade upp en artikel där Borås rankades som Sveriges regnigaste stad.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/har-ar-sveriges-regnigaste-stad
Citera
2017-10-31, 15:38
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargtavla
Dock så regnar det väldigt mycket mer i Borås än vad det gör i Ulricehamn.
Letade upp en artikel där Borås rankades som Sveriges regnigaste stad.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/har-ar-sveriges-regnigaste-stad

Hoppsan, då minns jag kanske uttrycket inverterat... Ber om ursäkt för OT.
Citera
2017-10-31, 15:40
Medlem
Kurt-Leifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zakkris
Hon utsätter sin son för mycket. Min kollega har vaknat nattetid av att sonen skrikit, bland annat fraser som "varför mamma" "sluta mamma"
De lägenheterna är otroligt lyhörda och som jag sagt innan ungefär 5 lägenheter per ingång.

Mer än detta har jag inte just nu, kollegan är riktigt rädd, men det har varit snack om att hela karslätt skall intervjuas

Då hoppas jag att din kollega har gjort orosanmälan till socialförvaltningen!?
Citera
2017-10-31, 15:45
Medlem
Det känns som att den här tråden har spårat lite. Oftast på FB brukar hemmahörande i orten komma med väsentlig information, men för mig (som bott i Ulricehamn i 23 år) har det varit ovanligt lite ”kunskap” eller vad man ska säga om fallet.

Tidigare när olyckor/brott skett i staden får man nästan direkt veta allt om händelsen. Men nu är det som att ingen vet något, det finns några få spekulationer om att det är tysken eller denne utländska pappa som blivit av med sina barn, men mer än så är det inte.

Någon frågade om folket är rädda i staden och inte vågat ge sig ut så kan jag svara:
Ja, människorna känner stor oro, men jag har inte direkt märkt en skillnad av att fler stannar inne än vad det varit innan.

Jag har väldigt svårt för att tro att ingen sett något, eller BO för den delen, i tisdags. Det är alltid motionärer uppe vid Lassalyckan, när jag varit där en regnig eftermiddag möter jag MINST 7-8 personer på spåret. Dessutom är ”skogen” däruppe väldigt gles, så om man passerar - och det fortfarande är någorlunda ljust ute (eller när elljusspåret tänds) så ser man in en bit i skogen.

Det här med att Matthijs var ute och golfade vid en ”konstig tid” som vissa uttryckt det, och att hon inte hört något från spåret:

Lena spelar golf stort sett oavsett väder, så fort hon får ledig tid så spelar hon. Detta vet jag eftersom min far också golfar ofta och ser henne däruppe i stort sett varje gång han är där.

Ljudet från Lassalyckan är ”isolerat” så det är inte konstigt alls att hon inte hörde något från påhoppet. Detta vet jag pga att när man orienterade däruppe och skulle ropa efter en kompis så var man tvungen att skrika så högt att det gjorde ont för att en kompis som var ca 150 meter bort skulle höra.
Senast redigerad av vargtavla 2017-10-31 kl. 15:48.
Citera
2017-10-31, 15:56
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargtavla

Ljudet från Lassalyckan är ”isolerat” så det är inte konstigt alls att hon inte hörde något från påhoppet. Detta vet jag pga att när man orienterade däruppe och skulle ropa efter en kompis så var man tvungen att skrika så högt att det gjorde ont för att en kompis som var ca 150 meter bort skulle höra.

Instämmer. Hade jag suttit på altanen och någon blivit strypt i andra ändan av min tomt, hade jag näppeligen hört något av det heller. Vi vet ju inte hur det gått till, vi kan inte förutsätta att tanten gapade och skrek som besatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in