2017-10-31, 08:22
Medlem
backsights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djbruin
Så även jag, skrev i tråden för några dagar sen att jag inte fick ihop tiderna med hennes promenad...

Tror tyvärr det är en olycklig formulering. Att hon skulle vara hemma 16-17tiden, inte nödvändigtvis att promenad skulle ta precis en timme mellan 16 och 17.
Citera
2017-10-31, 08:30
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Skulle en sextioårig stavgångare vara ett typiskt offer för sexualbrott menar du? Det finns inte heller något på brottsplatsen som tyder på det.

Vi har förvisso i Sverige haft en lång rad våldtäkter mot kvinnor i åldern 70-90 år, så en 60-åring känns väl inte helt orealistiskt? I samtliga fall (som jag känner till, nota bene, för det lär knappast finnas statistik över det i mörkarlandet Sverige) har GM varit svart, så det verkar förvisso inte vara vilka som helst som begår våldtäkter på så gamla.
Citera
2017-10-31, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backsight
Något som har tagits upp vid ett flertal tillfällen är att LH ska ha varit involverad i ett avvisningsbeslut alt omhändertagande av barn.
VARFÖR skulle en arbetsmarknadschef jobba med dessa ärenden över huvud taget när det är beslut som tas av migrationsverket / soc?!

Ja nu är du inne på något viktigt. Jag tror att motivet har någon koppling till flyktingmottagande. Precis som du skriver så kan man undra varför hon har haft med dessa saker att göra då det egentligen inte borde ingå i hennes ordinarie arbetsuppgifter.

Det verkar, när man tittar på Ulricehamns kommuns hemsida, som att det satsas enormt på nyanlända, men det är inte säkert att alla anställda i kommunen är helt positiva. Kanske är det så att ingen har velat ha ansvar för detta område och då har de hamnat på LH:s bord. Efter några incidenter med kod 291-knivskärningar, och en pappa som har hotat någon på kommunen så kan hon ha velat bli av med detta ansvar. Jag kan även tänka mig att det har kommit protester från Röshult där en mängd flyktingar skulle utplaceras.

Hon kan ha hamnat i bråk med någon gällande flyktingmottagande. Någon som tycker att hon har agerat felaktigt. Ämnet är väldigt laddat och någon kan ha känt sig kränkt och fått ett raseriutbrott.
Citera
2017-10-31, 09:29
Medlem
tsgmtts avatar
Ovanligt tyst från folk från Ulricehamn, i såna här fall brukar det finnas lokala förmågor som ger info.. Men Ulricehamn kanske är en svart fläck på kartan över FB-kriminalare 🤔
Citera
2017-10-31, 09:45
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Tror tyvärr det är en olycklig formulering. Att hon skulle vara hemma 16-17tiden, inte nödvändigtvis att promenad skulle ta precis en timme mellan 16 och 17.

Middagen hemma av karln skulle väl stå på bordet och intagas vid senast 17 enligt info?
Citera
2017-10-31, 09:46
Medlem
Enligt en som var på möte med henne samma dag så slutade mötet 1515 och hon skulle lämna bilen till sin man 1630. Helt omöjligt att hinna till och från Lassalyckan samt gå en mil på den tiden. Så förmodligen skulle hon aldrig gå en mil. Visst kan hon ha uppfattat tiden då hon skulle lämna bilen fel, men knappast när mötet slutade och det verkar ju allmänt känt att anhöriga blev oroliga då hon inte dykt upp vid 17.

Citat:
Citera
2017-10-31, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Om det inte finns uppenbara bevis eller ett erkännande från GM så lär inte åklagaren säga mer än nödvändigt före DNA-analysen är klar. Nu har man ju begärt förtur så hoppas verkligen svaren finns idag annars lär MGM kliva ut genom arresten om några timmar.....
Det är m.a.o ganska logiskt att åklagaren håller låg profil..

.... och så gjorde MGM släpptes fri av Patrik Tilly. Men PT säger också att 30-åringen är fortsatt intressant:

Citat:
-Sedan får vi se om det förändras när vi får besked om vissa analyser och utredningsåtgärder, uppger Patrik Tilly.

Nja det där uttalandet av Tilly får ses som svagt för hade man så pass på den misstanke hade Tilly fått den misstänkte häktad på en utredningsvecka, inga problem. Brottsplats har nog inte lämnat spår som är allt för avancerade. Mera i form av flyttbart DNA, nån läsk/öl burk ett tuggumi eller fimp runt offret och de fynden kan komma precis vartifrån som helst eller legat färdigt på brottsplatsen hon släpades till.
Citera
2017-10-31, 09:59
Medlem
Ydriks avatar
I dagens Borås Tidning kan detta läsas bakom betalväggen:

/.../"Arbetskamraten beskriver kvinnan som en mycket kompetent chef med förmåga att ta ansvar och alltid ge stöd.

– Om en medarbetare skulle fatta ett obekvämt beslut var hon alltid där och tog kommandot och hjälpte. Hon lämnade aldrig någon i sticket och tog alltid ansvar. En väldigt trygg person, säger hon.

I tisdags förra veckan stötte de på varandra på jobbet och pratade kort. På eftermiddagen lämnade chefen jobbet och begav sig sedermera till Lassalyckan.

Även kollegan hade bestämt sig för att motionera på Lassalyckan den här eftermiddagen och efter jobbet gav hon sig ut i 10 kilometerspåret.

En halvtimme senare passerade hon fyndplatsen, cirka sju kilometer in i rundan. Helt ovetande. Som vilken motionsrunda som helst.

– Jag såg ingenting, säger kollegan.

Kvinnan hittades 20 meter från motionsspåret. Om hon låg där när kollegan passerade är oklart. Polisen har inte delat med sig av några detaljer i utredningen.

Efter löprundan var arbetskamraten kvar i området för att delta i ett möte. Vid 20-tiden dök polisen upp och berättade att de letade efter en försvunnen kvinna.

– Jag tänkte att det var någon som hade gått vilse. Det fanns inte i tankarna att det kunde röra sig om ett mord. Det var fruktansvärt när man fick reda på vad som hade hänt, säger kollegan och fortsätter:

– Man förstår det liksom inte, det är otroligt overkligt att det här händer på Lassalyckan av alla ställen. Och det känns extra tungt när det var en så omtyckt person.

Utredningen har varit mycket intensiv från första början och när kollegan berättade om sina iakttagelser blev polisen genast intresserade.

– Det märks att de har tagit det här på stort allvar. Jag sprang med pulsklocka och de var mycket intresserade av mina kilometerspasseringar. Jag fick också berätta när jag mötte personer på min runda, säger kollegan."
/.../

http://www.bt.se/ulricehamn/kollegan-passerade-fyndplatsen-fruktansvart/
Citera
2017-10-31, 10:05
Medlem
LaScalas avatar
Polisen: "Det finns en gärningsman lös och man bör vara vaksam"
http://www.ut.se/ulricehamn/polisen-det-finns-en-garningsman-los-och-man-bor-vara-vaksam/

Det låter inte så kul det där. Jag undrar om polisen har en huvudteori efter att ha sett brottplatsen och offret och hur den ser ut?
De tycks ha avfärdat älg, vildsvin och ekorre. Det har inte jag.
Jag undrar också om Ulricehamnsborna håller sej inne eller om dom traskar på som vanligt under parollen "Kärlek".
Det vore ju förödande om det skulle hända ytterligare ett överfall.
Citera
2017-10-31, 10:14
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja nu är du inne på något viktigt. Jag tror att motivet har någon koppling till flyktingmottagande. Precis som du skriver så kan man undra varför hon har haft med dessa saker att göra då det egentligen inte borde ingå i hennes ordinarie arbetsuppgifter.

Det verkar, när man tittar på Ulricehamns kommuns hemsida, som att det satsas enormt på nyanlända, men det är inte säkert att alla anställda i kommunen är helt positiva. Kanske är det så att ingen har velat ha ansvar för detta område och då har de hamnat på LH:s bord. Efter några incidenter med kod 291-knivskärningar, och en pappa som har hotat någon på kommunen så kan hon ha velat bli av med detta ansvar. Jag kan även tänka mig att det har kommit protester från Röshult där en mängd flyktingar skulle utplaceras.

Hon kan ha hamnat i bråk med någon gällande flyktingmottagande. Någon som tycker att hon har agerat felaktigt. Ämnet är väldigt laddat och någon kan ha känt sig kränkt och fått ett raseriutbrott.

Som arbetsmarknadschef har väl LH haft ansvar för att sätta invällarna i arbete och det är väl inte vad de hade tänkt sig precis ...
Citera
2017-10-31, 10:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danjileha
(Bott i Ulricehamn i 10+ år så kan svara på detta)

Delen på spåret där hon hittades kan man snabbt och enkelt komma till på flera vägar, man kan parkera nere vid hotell Lassalyckan där folk som motionerar oftast parkerar alternativt parkera vid orienteringsklubbens stuga, Toppen utav parkeringen på golfbanan är ytligare ett alternativ då det kanske är 1km gång vid sidan av spåret så är man ute där hon hittades. Alternativt gå vid kanten av golfbanan så är det bara 20m genom skogen så är man ute på spåret i närheten av där hon hittades.

Så den delen utav "10 km" sträckan hon hittades på kan man nå på 500-1.5km beroende på var man parkerar och i vilken riktning man springer.

En annan möjlighet är Hillaredsvägen som går väldigt (inom 200m avstånd genom skogen) nära intill där hon hittades då den vägen går upp från Emballator / Autotube. Ligger två gårdar och massvis med spår där man ofta cyklar med Mountain bike precis intill spåret på den vägen och som sedan leder ut på R40 mot Jönköping.

Edit: 200m från hillaredsvägen.
Måste dock påpeka att själva området är väldigt isolerat från ljud då man sprungit där så många gånger och man ofta blivit överraskad utav stora klungor av cyklister eller löpare som kommer plötsligt. Så att Lena inte skulle ha hört något från Golfbanan är förståeligt.
Stort tack för en bra beskrivning.

Med din beskrivning på området så får jag en känsla av att en gärningsman antagligen känner väl till området.
Vad är din uppfattning, är det möjligt att någon som inte hör hemma i området kan "hamna" på platsen där brottet begicks?
Citera
2017-10-31, 11:13
Medlem
Antar det här är den källa jag haft och hört från. Vet i alla fall att ”kollegan” var ute och sprang 1 mil strax efteråt. Dock står det ingenting om nåt möte här så kan ju ha varit fler som gett sig upp och sprungit...

Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
I dagens Borås Tidning kan detta läsas bakom betalväggen:

/.../"Arbetskamraten beskriver kvinnan som en mycket kompetent chef med förmåga att ta ansvar och alltid ge stöd.

– Om en medarbetare skulle fatta ett obekvämt beslut var hon alltid där och tog kommandot och hjälpte. Hon lämnade aldrig någon i sticket och tog alltid ansvar. En väldigt trygg person, säger hon.

I tisdags förra veckan stötte de på varandra på jobbet och pratade kort. På eftermiddagen lämnade chefen jobbet och begav sig sedermera till Lassalyckan.

Även kollegan hade bestämt sig för att motionera på Lassalyckan den här eftermiddagen och efter jobbet gav hon sig ut i 10 kilometerspåret.

En halvtimme senare passerade hon fyndplatsen, cirka sju kilometer in i rundan. Helt ovetande. Som vilken motionsrunda som helst.

– Jag såg ingenting, säger kollegan.

Kvinnan hittades 20 meter från motionsspåret. Om hon låg där när kollegan passerade är oklart. Polisen har inte delat med sig av några detaljer i utredningen.

Efter löprundan var arbetskamraten kvar i området för att delta i ett möte. Vid 20-tiden dök polisen upp och berättade att de letade efter en försvunnen kvinna.

– Jag tänkte att det var någon som hade gått vilse. Det fanns inte i tankarna att det kunde röra sig om ett mord. Det var fruktansvärt när man fick reda på vad som hade hänt, säger kollegan och fortsätter:

– Man förstår det liksom inte, det är otroligt overkligt att det här händer på Lassalyckan av alla ställen. Och det känns extra tungt när det var en så omtyckt person.

Utredningen har varit mycket intensiv från första början och när kollegan berättade om sina iakttagelser blev polisen genast intresserade.

– Det märks att de har tagit det här på stort allvar. Jag sprang med pulsklocka och de var mycket intresserade av mina kilometerspasseringar. Jag fick också berätta när jag mötte personer på min runda, säger kollegan."
/.../

http://www.bt.se/ulricehamn/kollegan-passerade-fyndplatsen-fruktansvart/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in