2017-10-30, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av internet211
Okej. Vet inte om det finns fler snri. Varför måste du andra psykmediciner när du äter neuroleptika? Hur står du ut med hungern?
Jag har Venlafaxin mot depressionen, samt Haldol mot schizofrena o paranoida drag, samt lite lugnande. Men så har jag en ätstörning. För det mesta äter jag ingenting på hela dagen, men så på kvällen proppar jag i mig jättemycket mat...
Citera
2017-10-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har Venlafaxin mot depressionen, samt Haldol mot schizofrena o paranoida drag, samt lite lugnande. Men så har jag en ätstörning. För det mesta äter jag ingenting på hela dagen, men så på kvällen proppar jag i mig jättemycket mat...

Neuroleptika gör ju att man blir hungrig, hur står du ut med detta?
Citera
2017-10-30, 15:58
Avslutad
Citat:
Neuroleptika gör ju att man blir hungrig, hur står du ut med detta?
Haldol är inte så farligt för hungern på mig. Men jag bor granne med Baguettemacken, så vaknar jag tidigt, 8-9 är tidigt för mig, så brukar jag gå dit o köpa lite mat. Men de är rätt dyra o har inte råd med det varje dag. Men annars så går jag utan mat fram till 18-20-tiden, det funkar, men det är inte nyttigt...
Citera
2017-10-30, 20:26
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Haldol är inte så farligt för hungern på mig. Men jag bor granne med Baguettemacken, så vaknar jag tidigt, 8-9 är tidigt för mig, så brukar jag gå dit o köpa lite mat. Men de är rätt dyra o har inte råd med det varje dag. Men annars så går jag utan mat fram till 18-20-tiden, det funkar, men det är inte nyttigt...
Just den delen är det dock inget fel på

Det är att äta på natten (typ efter 00) som är onyttigt.
Citera
2017-10-31, 02:48
Medlem
Citat:

Det är otroligt att du kan gå utan mat hela dagen. Själv äter jag från kl 04.00 på morgonen. Ibland äter jsg på natten också. Jag är konstant hungrig. Äter dock inte neuroleptika
Citera
2017-10-31, 13:37
Avslutad
Citat:
Det är otroligt att du kan gå utan mat hela dagen. Själv äter jag från kl 04.00 på morgonen. Ibland äter jsg på natten också. Jag är konstant hungrig. Äter dock inte neuroleptika
Dricker nästan varje dag mycket kaffe, runt 6-9 st stora muggar, så magen mår väl inte så bra. Det är ju lite si o så med toabesöken...
Citera
2017-10-31, 13:47
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Nä, Cymbalta har jag aldrig haft. Tror inte det är så vanligt att man går upp i vikt av Venlafaxin eller Cymbalta (finns det fler SNRI?), då de påverkar noradrenalinet, lite som efedrin, som används som bantningsmedel i vissa länder. Men jag kan ha fel i den saken...

Beror på dos. Venlafaxin har större noradrenerg verkan vid högre doser så jo tyvärr kan man gå upp fint i vikt vid låga eller måttliga doser.
Citera
2017-10-31, 14:17
Medlem
Citat:
Dricker nästan varje dag mycket kaffe, runt 6-9 st stora muggar, så magen mår väl inte så bra. Det är ju lite si o så med toabesöken...

Okej, själv försöker jag dricka mycket te för att dämpa hungern.

P.s Måste ge dig beröm för att du alltid är så trevlig och ödmjuk samt ger bra svar *tummen upp*
Citera
2017-10-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Beror på dos. Venlafaxin har större noradrenerg verkan vid högre doser så jo tyvärr kan man gå upp fint i vikt vid låga eller måttliga doser.

Vad menar du med noraadrenerg? Menar du att man även kan gå uppvi vikt av Cymbalta också? Varför gör man det isf? Sker det vid lägre eller högre doser? Hur ör det med Fluexetine?
Citera
2017-10-31, 14:20
Avslutad
Citat:
Okej, själv försöker jag dricka mycket te för att dämpa hungern.

P.s Måste ge dig beröm för att du alltid är så trevlig och ödmjuk samt ger bra svar *tummen upp*
Tack själv!

Te är bättre för magen än kaffe. Men alla på mitt jobb (eller egentligen daglig verksamhet) säger att jag har en stålmage, eftersom jag dricker så mycket kaffe där också.
Citera
2017-10-31, 14:31
Medlem
Citat:
Tack själv!

Te är bättre för magen än kaffe. Men alla på mitt jobb (eller egentligen daglig verksamhet) säger att jag har en stålmage, eftersom jag dricker så mycket kaffe där också.

Du förtjänar ett stort tack :-)

Vad bra att din mage tål kaffet.
Citera
2017-10-31, 15:09
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Vad menar du med noraadrenerg? Menar du att man även kan gå uppvi vikt av Cymbalta också? Varför gör man det isf? Sker det vid lägre eller högre doser? Hur ör det med Fluexetine?
Noradrenerg = påverkan av noradrenalin.

Förutom Voxra är Cymbalta och Fluoxetin de enda antidepressiva där man generellt förlorar vikt inledningsvis - de har alltså en anorektisk effekt - men efter en längre tids behandling går man väldigt ofta upp vikten man förlorat igen, och ofta även högre än ursprungsvikten.

Exakt varför antidepressiva leder till viktuppgång vet ingen, men troligtvis har det med ökning av serotonin att göra, och även minskning av histamin, varför exempelvis mirtazapin har så kraftfull viktuppgång.

Men som du hade vetat om du hade läst inlägg 8, så leder medicinerna i sig själva inte till viktuppgång, utan gör så att man blir hungrig och rör sig mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in