2017-10-30, 23:10
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Har inte mycket att invända mot dina punkter.

Men vad tror du om våran gärningsman, hade han rekognoserat innan?
Var hon ett "projekt" eller utvald av slumpen?

Vi har helt klart att göra med en kaotisk gärningsman, frågan är
om de bekanta eller okända för varandra.

Jag tror definitivt INTE att vår GM känner BO det kunde likaväl vara en yngre tjej. Det viktiga är bara att vara fysiskt överlägsen. Jag är inte säker på att GM har rekat området men helt säkert har han varit där förut. Han har tagit sig dit antingen via cykel eller möjligen med buss och promenerat sista sträckan. Han har haft egna knasfantasier om att döda någon men aldrig tidigare vågat. Jag skrev tidigare att han bor inom 5 mil och då gäller buss. Är det cykel så bor han inom max 1 mil. I övrigt en enstöring som jag redan har nämnt. Det tar säkert lite tid före GM kommer att prata om händelsen och det kommer helt säkert via kontakt med psykvården eller att han anmäler sig själv. Jag tror att det är fråga om att ha is i magen för GM klarar aldrig av att leva med detta i hemlighet. Tror heller inte att det kommer ske något mer dåd för nu har GM uppnått sitt mål. Sen skall vi alla komma ihåg att det är också lite av en möjlighet för GM att en gång i livet bli omtalad och stå i centrum........
Så 5-10 år tillbaka i Ulricehamn i skolan så fanns det en elev som ansågs väldigt udda och knappt märktes i något sammanhang. Någon som jämnåriga idag aldrig skulle kunna tro skulle kunna göra sig skyldig till mord......
Citera
2017-10-30, 23:32
Medlem
LeeVans avatar
-

RG har nu uppdaterat sin profilbild på sin FB.

Lite speciell bild .. i övrigt noll.

Edit: https://www.pixeltopic.com/files/2017/10/vysuoctddfmq.jpg
Senast redigerad av LeeVan 2017-10-30 kl. 23:41.
Citera
2017-10-30, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du som har lokalkännedom: hur är det med parkeringsplatser där, parkerar (vanligtvis) besökare till 5 o 10 km spåren på samma parkering som golfarna?

Har det förresten framgått var LH parkerade (hon körde väl sin bil dit?)?

Tänker att LH kan ha stött ihop med sin kommande banehen på parkeringen, att någon form av dispyt uppstod där.
Kanske hon tex hamnade i delo med någon utarbetad bitter tjänsteman på chefsnivå som åkt ut till golfbanan en regnig sen eftermiddag för att slå ur sig div uppdämd frustration?🤔
Någon som hade god kännedom om att spåret vid en viss punkt löper mycket nära det elfte hålet; bara att ta sig dit och råka multipeldubbelboogieputta tills det var dags att göra en avstickare in i skogen mot spåret till..
Bara en teori.

(Bott i Ulricehamn i 10+ år så kan svara på detta)

Delen på spåret där hon hittades kan man snabbt och enkelt komma till på flera vägar, man kan parkera nere vid hotell Lassalyckan där folk som motionerar oftast parkerar alternativt parkera vid orienteringsklubbens stuga, Toppen utav parkeringen på golfbanan är ytligare ett alternativ då det kanske är 1km gång vid sidan av spåret så är man ute där hon hittades. Alternativt gå vid kanten av golfbanan så är det bara 20m genom skogen så är man ute på spåret i närheten av där hon hittades.

Så den delen utav "10 km" sträckan hon hittades på kan man nå på 500-1.5km beroende på var man parkerar och i vilken riktning man springer.

En annan möjlighet är Hillaredsvägen som går väldigt (inom 200m avstånd genom skogen) nära intill där hon hittades då den vägen går upp från Emballator / Autotube. Ligger två gårdar och massvis med spår där man ofta cyklar med Mountain bike precis intill spåret på den vägen och som sedan leder ut på R40 mot Jönköping.

Edit: 200m från hillaredsvägen.
Måste dock påpeka att själva området är väldigt isolerat från ljud då man sprungit där så många gånger och man ofta blivit överraskad utav stora klungor av cyklister eller löpare som kommer plötsligt. Så att Lena inte skulle ha hört något från Golfbanan är förståeligt.
Senast redigerad av Danjileha 2017-10-30 kl. 23:52.
Citera
2017-10-31, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danjileha

Delen på spåret där hon hittades kan man snabbt och enkelt komma till på flera vägar, man kan parkera nere vid hotell Lassalyckan där folk som motionerar oftast parkerar alternativt parkera vid orienteringsklubbens stuga, Toppen utav parkeringen på golfbanan är ytligare ett alternativ då det kanske är 1km gång vid sidan av spåret så är man ute där hon hittades. Alternativt gå vid kanten av golfbanan så är det bara 20m genom skogen så är man ute på spåret i närheten av där hon hittades.

Så den delen utav "10 km" sträckan hon hittades på kan man nå på 500-1.5km beroende på var man parkerar och i vilken riktning man springer.

En annan möjlighet är Hillaredsvägen som går väldigt (inom 200m avstånd genom skogen) nära intill där hon hittades då den vägen går upp från Emballator / Autotube. Ligger två gårdar och massvis med spår där man ofta cyklar med Mountain bike precis intill spåret på den vägen och som sedan leder ut på R40 mot Jönköping.

Edit: 200m från hillaredsvägen.
Måste dock påpeka att själva området är väldigt isolerat från ljud då man sprungit där så många gånger och man ofta blivit överraskad utav stora klungor av cyklister eller löpare som kommer plötsligt. Så att Lena inte skulle ha hört något från Golfbanan är förståeligt.

Ok, tack för utförligt svar (och för att jag tillägnades ditt första inlägg).🙂

Det finns alltså en mängd olika parkeringsalternativ. Tycker verkligen att det skulle vara av intresse att få klarhet i hur LH tog sig dit/var hon parkerade.
Tycker det är lite konstigt att den uppgiften inte har kommit ut (el jag har missat), kan det handla om att polisen håller inne med det (och i så fall varför)?
Citera
2017-10-31, 00:54
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danjileha

Det är enkelt att göra ett test. Om Liselott skrek eller ens fick någon chans att skrika, så borde det nog ha hörts en bra bit. Ställ en kvinna på brottsplatsen och skrik, så kan någon gå iväg ut på golfbanan på olika avstånd och bekräfta om hon borde ha hört något eller ej.
Citera
2017-10-31, 01:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Hur många ggr måste man påpeka att det inte finns några typiska offer för våldtäkt, man tar det som finns tillgängligt.

Hmm, det ät inte riktigt så statistiken ser ut för överfallsvåldtäkter.
Citera
2017-10-31, 01:34
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hmm, det ät inte riktigt så statistiken ser ut för överfallsvåldtäkter.

Jag lyssnade på en dokumentär för några år sedan, i vilken våldtäktsmän intervjuades. Och gemensamt för dem var att de gav sig på offer som såg svaga ut, offer de trodde sig kunna rå på. Det var enligt dessa våldtäktsmän den helt avgörande faktorn. Inte ålder eller klädsel utan helt enkelt att man trodde sig kunna bemästra sitt offer.
Det handlade då inte om gruppvåldtäkter, utan överfallsvåldtäkt utförd av ensam förövare.

Men Liselotte blev väl inte våldtagen? Inte heller rånad. Polisen gick ut med att hon "hittades i en onaturlig ställning", som fick dem att snabbt misstänka mord. Detta talar mot att hon skulle blivit ihjälslagen på ett blodigt sätt.
Citera
2017-10-31, 05:18
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror definitivt INTE att vår GM känner BO det kunde likaväl vara en yngre tjej. Det viktiga är bara att vara fysiskt överlägsen. Jag är inte säker på att GM har rekat området men helt säkert har han varit där förut. Han har tagit sig dit antingen via cykel eller möjligen med buss och promenerat sista sträckan. Han har haft egna knasfantasier om att döda någon men aldrig tidigare vågat. Jag skrev tidigare att han bor inom 5 mil och då gäller buss. Är det cykel så bor han inom max 1 mil. I övrigt en enstöring som jag redan har nämnt. Det tar säkert lite tid före GM kommer att prata om händelsen och det kommer helt säkert via kontakt med psykvården eller att han anmäler sig själv. Jag tror att det är fråga om att ha is i magen för GM klarar aldrig av att leva med detta i hemlighet. Tror heller inte att det kommer ske något mer dåd för nu har GM uppnått sitt mål. Sen skall vi alla komma ihåg att det är också lite av en möjlighet för GM att en gång i livet bli omtalad och stå i centrum........
Så 5-10 år tillbaka i Ulricehamn i skolan så fanns det en elev som ansågs väldigt udda och knappt märktes i något sammanhang. Någon som jämnåriga idag aldrig skulle kunna tro skulle kunna göra sig skyldig till mord......

Vad jobbade LH med tidigare innan nuvarande jobb
Citera
2017-10-31, 05:20
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Jag vet inget om henne, men vad visste man om Anders Lindberg?. Hon kan ha mördat 3-4 pers och blivit slarvig vad vat jag?, men hon var i närheten och ibland är det svårt att se skogen för alla träden.

Jo man ska aldrig säga aldrig men Anders L var en sexförbryrare
Citera
2017-10-31, 06:25
Medlem
backsights avatar
Något som har tagits upp vid ett flertal tillfällen är att LH ska ha varit involverad i ett avvisningsbeslut alt omhändertagande av barn.
VARFÖR skulle en arbetsmarknadschef jobba med dessa ärenden över huvud taget när det är beslut som tas av migrationsverket / soc?!

För er som undrar vad en arbetsmarknadschef gör: exempelvis driva utvecklingsfrågor (relaterade till arbetsmarknaden såklart) inom organisationen/förvaltningen. Ha en dialog med myndigheter, organisationer och företag för att kunna skapa kontakter och bl a skapa förutsättningar för en bra integration.
Kan även vara viss upphandling av diverse serviceavtal, samordning av underhåll etc.
Exempelvis kan det övergripande målet vara att skapa förutsättningar så att Ulricehamns kommun ska kunna fungera med de 25 000 invånare som sedan tidigare är uppsatta som mål - dvs jobb/skola/sysselsättning ska fungera.

Är det någon som vet om RG synts till uppe vid Lassalyckan över huvud taget vid tiden för mordet?
Ryktet jag hörde var att någon träffade på honom nere på stan en kort tid efter den uppskattade tiden LH antas ha bragts om livet - han betedde sig då väldigt märkligt, samt hade någon form av skada i ansikte/huvud.
Citera
2017-10-31, 06:49
Medlem
fernebos avatar
Känns väl som om man plockat in honom pga att han är en utböling, pundare och hade skada i ansiktet. Högst osannolikt att han är mördaren.
Citera
2017-10-31, 06:57
Medlem
Så även jag, skrev i tråden för några dagar sen att jag inte fick ihop tiderna med hennes promenad...

Citat:
Ursprungligen postat av -fakiren-
Vet inte hur viktigt det är för utredningen men har motionerat en hel del i denna terräng och anser det helt fel att det är fler terrängcyklister än joggare och gångare. Mycket tragiskt för ett otroligt fint område som nu kommer ha en otäck stämpel över sig.
För övrigt, bara jag som reflekterat kring det orimliga i att påbörja en 10 kilometers promenad kl. 16 och räkna med att vara hemma kl. 17?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in