2017-10-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du har påstått detta förut men såväl Ortmark som Frånstedt talar om en kvinna som arbetat på FRA och som var aktiv inom FRO. Dessutom, beskrivningen av en auktoritär och karismatisk kvinna stämmer in på informationer från såväl Frånstedt, som Ortmark och Donald Forsberg.

Nej nej rör du till det. Ortmarks kvinna var det som du påstår som senare Jallai tolkar som att det är Barbro från 71. Den som OF i intervjun beskriver bedriver med fribrev från regeringen och Underättelsetjänsten sin verksamhet och går sedan vidare till verksamhet i Baltikum vilket den Barbro inte gjorde vad jag vet. Därmed är det nog inte samma kvinna som beskrivs.

Naturligtvis är OF noga med att ej ange något som kan ge identiter och att dölja dem. Han är ingen dununge inte utan glider på den punkten. Inte heller Leongruppen leds av någon Leon Bylund.

Det är helt enkelt så att om OF pekat ut någon som faktiskt var hemligt anställd så hade han blivit garroterad direkt.

Det är lite kul att så många tror att våra hemligaste tjänster skulle använda sig av sådana grupperingar och be Säpo hålla sig från dem. Nej den han beskriver är någon med grundmurat förtroende med förankring högt upp.
Citera
2017-10-30, 17:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej nej rör du till det. Ortmarks kvinna var det som du påstår som senare Jallai tolkar som att det är Barbro från 71. Den som OF i intervjun beskriver bedriver med fribrev från regeringen och Underättelsetjänsten sin verksamhet och går sedan vidare till verksamhet i Baltikum vilket den Barbro inte gjorde vad jag vet. Därmed är det nog inte samma kvinna som beskrivs.

Naturligtvis är OF noga med att ej ange något som kan ge identiter och att dölja dem. Han är ingen dununge inte utan glider på den punkten. Inte heller Leongruppen leds av någon Leon Bylund.

Det är helt enkelt så att om OF pekat ut någon som faktiskt var hemligt anställd så hade han blivit garroterad direkt.

Det är lite kul att så många tror att våra hemligaste tjänster skulle använda sig av sådana grupperingar och be Säpo hålla sig från dem. Nej den han beskriver är någon med grundmurat förtroende med förankring högt upp.
Det du skriver är synnerligen rörigt. Den springande punkten gäller nog din förutfattade mening ifall Ortmarks beskrivning av Barbro går ihop med Frånstedts beskrivning.

Uppenbarligen skrev Frånstedt om en Barbro som var hemligt anställd, utan att bli garroterad.
Senast redigerad av iesho 2017-10-30 kl. 17:41.
Citera
2017-10-30, 17:45
Medlem
Citat:
Det du skriver är synnerligen rörigt. Den springande punkten gäller nog din förutfattade mening ifall Ortmarks beskrivning av Barbro går ihop med Frånstedts beskrivning.

Uppenbarligen skrev Frånstedt om en Barbro som var hemligt anställd, utan att bli garroterad.

Ja genom att varken avslöja hennes eller Leon Bylunds (senare beskriven som Lennart) verkliga identiteter. Den som han nämner som uppdragsgivare är dock nämnd. Klas Wikland kommendörkapten!
Citera
2017-10-30, 18:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja genom att varken avslöja hennes eller Leon Bylunds (senare beskriven som Lennart) verkliga identiteter. Den som han nämner som uppdragsgivare är dock nämnd. Klas Wikland kommendörkapten!
Kan det inte vara så att Frånstedt inte kunde föreställa sig att Barbro och Leon skulle kunna identifieras? När några Flashback-användare efter en tid kunde plocka fram namnen Barbro Sagnell respektive Åke J Leonard Ek så försökte han desperat blanda bort korten?

Det kan vara så att jag har fått indikationer på mellan 500 och 1000 personer med ett starkt intresse för Barbro Sagnell och "Grupp Barbro". Ett inlägg på min blogg med texten från artikeln från Sydsvenska Dagbladet 710911 blev lite viral i lördagskväll. Vid 23-tiden delade en person på Facebooks Palmegrupp blogglänken vid som fick ett normalt mottagande i gruppen med ungefär 15 tummen upp. Men jag kunde se att aktiviteten på bloggen ökade dramatiskt och det var endast det inlägget som intresserade. En bild av Barbro Sagnell som ung finns med. Aktiviteten 25 dubblades först och är fortfarande 4 gånger högre än normalt. Trafikkällan är Facebook för mobiler och 75% använder Iphone och resterade Android. Nästan alla från Sverige.

Det skulle inte förvåna mig om det huvudsakligen var äldre personer, eftersom det snabbt blev nattvila följt av samma höga aktivitet från 5-tiden på morgonen och hela söndagen.

http://iesho.blogspot.se/2016/04/34-barbro-igen.html
Citera
2017-10-30, 18:54
Medlem
mvagrippas avatar
Vid läsning av "Nu ska jag upp och skjuta den jäveln" kommer det redan på sidan 19 fram överraskande fakta.

Författaren Conny Larsson berättar att han före MOP tillhört "gänget som stödde Alf Enerström i kampen mot Palmeismen". Han säger sig betalt tusentals Kronor till AEs annonskampanjer mot OP.

Han Borde kunna berätta mer om folket runt Enerström vilka några av dom andra bidragsgivarna var .
Citera
2017-10-30, 19:12
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så att Frånstedt inte kunde föreställa sig att Barbro och Leon skulle kunna identifieras? När några Flashback-användare efter en tid kunde plocka fram namnen Barbro Sagnell respektive Åke J Leonard Ek så försökte han desperat blanda bort korten?

Nu snurrar du till det. Han ändrar sig vad gäller Leon (Bylund eller liknade) och påstår att det är en Lennart. DVS ökar förvirringen.

Vad gäller den "Barbro" som det spekuleras kring hänger han på spekulationerna. Kanske för att det var hans avsikt redan när han nämnde det första gången.

Om det ena är en indikation på något så är det andra en kontraindikation väl? Det pekar inte i samma riktning och ger dig inte vatten på din kvarn.

Att han däremot anger att Klas Wikland ( måste vara kommendörkaptenen Stig Wikland) var den som sände in Barbro är riktat direkt emot en uppdragsgivare. Är det bekräftat vilka år som denne var ansvarig på den positionen och kan det ha samband med PU:s begäran till MUST?
Senast redigerad av boboslacke 2017-10-30 kl. 19:14.
Citera
2017-10-30, 19:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Det kan vara så att jag har fått indikationer på mellan 500 och 1000 personer med ett starkt intresse för Barbro Sagnell och "Grupp Barbro". Ett inlägg på min blogg med texten från artikeln från Sydsvenska Dagbladet 710911 blev lite viral i lördagskväll. Vid 23-tiden delade en person på Facebooks Palmegrupp blogglänken vid som fick ett normalt mottagande i gruppen med ungefär 15 tummen upp. Men jag kunde se att aktiviteten på bloggen ökade dramatiskt och det var endast det inlägget som intresserade. En bild av Barbro Sagnell som ung finns med. Aktiviteten 25 dubblades först och är fortfarande 4 gånger högre än normalt. Trafikkällan är Facebook för mobiler och 75% använder Iphone och resterade Android. Nästan alla från Sverige.

Det skulle inte förvåna mig om det huvudsakligen var äldre personer, eftersom det snabbt blev nattvila följt av samma höga aktivitet från 5-tiden på morgonen och hela söndagen.

http://iesho.blogspot.se/2016/04/34-barbro-igen.html
Skärmdump av aktiviteten:

https://www.dropbox.com/s/d4wtqee1mozwcft/L%C3%A4nk%20till%20Screenshot_2017-10-30-11-08-22.png?dl=0
Citera
2017-10-30, 20:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Skärmdump av aktiviteten:

https://www.dropbox.com/s/d4wtqee1mozwcft/L%C3%A4nk%20till%20Screenshot_2017-10-30-11-08-22.png?dl=0
Så här ser det ut på Facebook när länken delas, så det är väl ganska troligt att det är fotot som lockade så många att dela:

https://screenshots.firefox.com/W7cbeCLtz6RSmknH/www.facebook.com
Citera
2017-10-30, 20:25
Medlem
ieshos avatar
Det här postades nyligen i Palme-rummet:

http://tidningar.kb.se/?q=%22Grupp%20Barbro%22

och visar vilka tidningar som tog upp "Barbro".

Man ser att justitieminister Lennart Geijer begärde en utredning av grupp Barbro medan inrikesminister Eric Holmqvist tog saken med ro.
Citera
2017-10-30, 20:52
Medlem
Citat:
Det här postades nyligen i Palme-rummet:

http://tidningar.kb.se/?q=%22Grupp%20Barbro%22

och visar vilka tidningar som tog upp "Barbro".

Man ser att justitieminister Lennart Geijer begärde en utredning av grupp Barbro medan inrikesminister Eric Holmqvist tog saken med ro.

Tja det har ju indexerat ett antal felträff. Allt relevant som skrivs är i princip från 71 och Ortmarks bok.
Att det 15 å senare skulle existera och fortfarande vara samma grupp men numera lydande under underrättelsetjänsten är därmed ytterst otroligt.
Citera
2017-10-30, 21:50
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Att han däremot anger att Klas Wikland ( måste vara kommendörkaptenen Stig Wikland) var den som sände in Barbro är riktat direkt emot en uppdragsgivare. Är det bekräftat vilka år som denne var ansvarig på den positionen och kan det ha samband med PU:s begäran till MUST?

Det är enligt mig med största sanolikhet Klas Wikland som avses. Huruvida denne var/är släkt med Stig Wikland har jag ingen aning om. Verkar dock troligt med tanke på det gemensamma efternamnet och den militära anknytningen.
Det är för mig oklart exakt vilken period som Wikland arbetat för GBU, men IB omvandlades till GBU 1973 och byttte namn till SSI 1982.
Birger Elmér verkar ha fortsatt även efter 1973 till långt in på 1980-talet.
Citera
2017-10-30, 22:03
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Är det som du tror eller har du källor? Att Frånstedt inte gillade Holmér är vi nog överens om.

Men faktum kvarstår, denna kårverksamhet fortsatte inom totalförsvaret utan att Säpo gjorde något för att uppfylla Holmérs löfte från 1971.

Jag föreslår Bengt Nylanders "Det som inte har berättats" samt Olof Frånstedts egna böcker.

Min helhetsbild är att SÄPO var tudelat hela tiden, både under Holmér och Frånstedt. Holmér verkar ha varit en tämligen frånvarande chef, och verksameheter/grupperingar verkar ha tagit form utanför hans kontroll. Vidare så verkar Regeringen (eller någon annan, t.ex. försvarmakten) ha placerat folk i SÄPOs lokaler, med förespeglingen att om jobbade för SÄPO men egentligen höll på med helt andra saker. Det är i bland dessa jag menar att man finner åtminstone en del av den övervakning av Palme som "det riktiga" SÄPO skrev en rapport om som Holmér såg till blev oläst innan Christer Pettersson-affären blåst förbi...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in