2017-10-28, 17:34
Medlem
Tja!

Har fått intresse för en lägenhet som jag budat på fast blev överbudad.

Så sa till mäklaren att jag backar undan men nu står det på hemnet bud status: aktivt vad menas med det?

Fått ett sms där det står bud aktivt och summan. (Får ej tag på mäklaren, kanske helg ledig)

Men jag tror även att mäklaren lurar upp priset. Kommer bara höga och skumma bud. Vi är 2 budgivare nu.

Då det är ett hus som ingen kollat på och vart på hemnet ett tag sen så fort jag går kollar på den så får dom bud efter nån kvart.

När jag frågar mäklaren ifall dom accepterar ett bud jag lagt för priset börjar bli för högt så kommer det ännu ett högt bud bara 1-2 minuter efter...
Citera
2017-10-28, 17:40
Medlem
Rewindings avatar
Så du tror att dem trissar upp priset och att du nu inte kan backa ur längre? Bara för att det står aktivt på hemnet så kan du väl fortfarande ta tillbaka ditt bud?

Vet inte om det är trissningen du är orolig för eller att du inte skulle kunna dra ur dig ur.

I övrigt så vet jag inte riktigt hur många som riktigt använder sig av bulvan osv för att trissa upp priser, men vad man läser/hör ska det ju vara hur vanligt som helst. Förekommer säkert men hur mycket vetifan.
Citera
2017-10-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Tja!

Har fått intresse för en lägenhet som jag budat på fast blev överbudad.

Så sa till mäklaren att jag backar undan men nu står det på hemnet bud status: aktivt vad menas med det?

Fått ett sms där det står bud aktivt och summan. (Får ej tag på mäklaren, kanske helg ledig)

Men jag tror även att mäklaren lurar upp priset. Kommer bara höga och skumma bud. Vi är 2 budgivare nu.

Då det är ett hus som ingen kollat på och vart på hemnet ett tag sen så fort jag går kollar på den så får dom bud efter nån kvart.

När jag frågar mäklaren ifall dom accepterar ett bud jag lagt för priset börjar bli för högt så kommer det ännu ett högt bud bara 1-2 minuter efter...

SMS skickas ut via deras datasystem. Låt säga att du BG 1 har sagt till mäklaren att han är villig att gå upp till ex. 5 milj med 5k som inkrement. Då kommer det att skickas ut att BG 1 har höjt 5k direkt efter varje bud som du har lagt som understiger 5 milj.
Citera
2017-10-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
SMS skickas ut via deras datasystem. Låt säga att du BG 1 har sagt till mäklaren att han är villig att gå upp till ex. 5 milj med 5k som inkrement. Då kommer det att skickas ut att BG 1 har höjt 5k direkt efter varje bud som du har lagt som understiger 5 milj.

Hm men vad menas med bud status: aktivt.

Betydde det att mitt bud fortfarande är aktivt och ifall högst budande backar så får jag huset för de priset?
Citera
2017-10-28, 18:31
Medlem
Citat:

Betydde det att mitt bud fortfarande är aktivt och ifall högst budande backar så får jag huset för de priset?

Vet inte men jag vet en sak. Inget bud är juridiskt bindande förrän bläcket torkat på kontraktet.
Citera
2017-10-28, 18:32
Medlem
Ska de inte stå inaktivt eller nått i status om man säger man inte tänker buda mer och är ej intresserad.
Citera
2017-10-28, 21:34
Medlem
cacas avatar
Citat:

Nej för fan, backar högst bjudande så ska du inte köpa för ditt sista bud, du ska säga att du nu tittar på ett annat hus och inte intresserad längre då du hellre vill ha det huset. Sen väntar du par dagar och återkommer med bud på utgångspriset.
Citera
2017-10-29, 20:45
Medlem
Citat:

Är det inte jättekorkat att som budgivare avslöja för mäklaren hur mycket man är villig att gå upp till?
Citera
2017-10-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Är det inte jättekorkat att som budgivare avslöja för mäklaren hur mycket man är villig att gå upp till?

Det är korkat av mäklaren att avslöja den informationen till någon annan BG eftersom de jobbar på provision. Men jag förstår vad du menar. Finns nog en viss risk i att göra så...
Citera
2017-10-30, 21:38
Medlem
Citat:

Tja, det funkar ju på Tradera men det är ju lägre summor där :-)
Citera
2017-11-04, 07:46
Medlem
Citat:
Det är korkat av mäklaren att avslöja den informationen till någon annan BG eftersom de jobbar på provision. Men jag förstår vad du menar. Finns nog en viss risk i att göra så...

Nej det är korkat av mäklaren bara så länge budgivningen pågå. Om budgivningen håller på att sluta och sista budet hamnar under maxbudet och BG som avsljöjat sin maxbud ser ut att vinna så kan mäklaren tjäna på att läcka informationen till andra BG och även till säljaren. Mäklaren har ingen att förlora när budgivningen ändå skulle sluta men kan få till en sista högre bud när de andra känner till informationen.
Citera
2017-11-06, 18:43
Medlem
Citat:
Nej det är korkat av mäklaren bara så länge budgivningen pågå. Om budgivningen håller på att sluta och sista budet hamnar under maxbudet och BG som avsljöjat sin maxbud ser ut att vinna så kan mäklaren tjäna på att läcka informationen till andra BG och även till säljaren. Mäklaren har ingen att förlora när budgivningen ändå skulle sluta men kan få till en sista högre bud när de andra känner till informationen.

ja, det stämmer ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in