Citat:
Ursprungligen postat av
Office
Jag tycker det är minst lika illa att någon översittare får en tjej att gråta sig till sömns i två veckors tid p.g.a mobbning och elakheter. Varför ska man inte hänga ut honom men hänga ut någon som har varit fylledräggig mot nån praktikant går alldeles utmärkt?
Vad är exempelvis några dickpics mot en psykopatchef som mobbar dig?
Psykopatchefer och folk som är grisiga kör man lättast ner i stövelskaften så fort man märker det. Tyvärr vågar folk i gemen inte stå upp mot idioter. Men jag tycker ändå man måste göra skillnad på folk som är allmänna svin och folk som är brottslingar (sexualbrott är straffbart, att vara en knöl är inte det).
Det finns ett antal excentriker och bufflar ute i arbetslivet som dock är kompetenta med vad de gör. Tyvärr är alla på chefspositioner inte psykologiskt eller socialt begåvade nog att begripa när någon känner sig kränkt och likaså finns det gott om folk som inte har skinn på näsan nog att ta kritik eller skilja sin arbetsroll från sin privata person och blir kränkta vid minsta konfrontation.
Jag tycker dock att man bör akta sig noga för att likställa bufflar med tafsande äckel och folk som faktiskt utför straffbara handlingar.
Jag jobbar själv gärna med folk som må vara hetlevrade och konfliktsökande (så länge det är något som gagnar arbetet) om de är kompetenta och kan ta initiativ. Risken är annars att man skapar arbetsplatser där konflikträdsla råder och då får passiv-aggressiva psykopater och andra spelrum istället för en arbetsplats som utvecklas. Däremot finns det ju en balansgång när det handlar om enskilda individer och mobbing (vilket aldrig är acceptabelt).