2017-10-27, 00:38
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Beror ju på när man köpte. Otroligt bra exit för den som legat i aktien i fem år fortfarande. Fantastiskt säljläge!

Hade jag köpt den för fem år sedan och fortfarande låg kvar i den, hade jag mått dåligt.....som fan!
2017-10-27, 07:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Hade jag köpt den för fem år sedan och fortfarande låg kvar i den, hade jag mått dåligt.....som fan!

Varför det? Det var ju bara ett luftslott? Nu börjar bilden klarna och bolaget värderas mer korrekt än någonsin.
2017-10-27, 08:23
Medlem
Fruktansvärt hur man kan låta en haussare (den sk crowhater) styra den stora massan och fullkomligt ignorera och även förlöjliga de seriösa analytikerna som faktiskt ser verkligheten som den är.

Bör nästan vara straffbart. Ser samma sak ske i det lilla teknikbolaget myfc, där jag är övertygad många kommer bränna sig.

Finns en anledning till att lyssna på de med erfarenhet.
2017-10-27, 08:28
Medlem
Visst har mycket skit varit och många misstag varit och Crowhater har ju helt klart varit naiv och alldeles för optimistisk. Men blickar man framåt och läser vad VD säger mellan raderna kommer mycket hända framöver. Det kan vara en ny resa uppåt som väntar och köper man nu får man många aktier.
2017-10-27, 08:39
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Tycker mig också ana att aktien är extremt nedtryckt av externa faktorer.
Som den ökade konkurrensen och att bolagets produkter blir mer och mer som en handelsvara? För efter ett år av vinstvarningar och besvikelser kan man ju knappast skylla på ”Stolle-Per”, någon Bråse-artikel i DI, blankare eller Illuminati.
2017-10-28, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Fing kommer att passera 1000:- under 2016. Inom 6 månader tror jag.

Omsättningen blir 10 miljarder ungefär.

Läs detta inlägg om 6 månader så ser du att jag fick rätt.

Det här är min absoluta favorittråd på hela Flashback. Så fantastiskt kul och bläddra tillbaka ett par sidor och läsa alla extrema sektliknande haussanden. Har själv inte ägt aktien på 3 år så fick aldrig varit med om den stora kursökningen, men heller inte dödsstöten nedåt.

Hoppas ni alla som förlorat tiotusentals kronor och kanske till och med lånat pengar av tex familj eller sparande till barnen lärt er en riktigt fet läxa
2017-10-28, 05:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
+1 miljard i kassan

Pakman på avanza skriver 2017-10-19 10:49

Vad har jag missat då det gäller värderingen av Fingerprint jämfört med nedan ?

Goodix Börsvärde cirka 50 Miljarder
Intäkter H12017 cirka 2 Miljarder vinst cirka 500 Miljoner

FING Börsvärde cirka 7 Miljarder
Intäkter H12017 cirka 1,5 Miljarder vinst cirka 120 Miljoner

IDEX Börsvärde cirka 3,2 Miljarder
Intäkter H12017 cirka 11 miljoner förlust cirka 130 Miljoner

Vet inte om detta stämmer som någon lagt ut för 10 månader sen

Patent 27 december 2016

FPC:
59 US PATENTS IN FORCE
15 US APPLICATIONS PENDING

GOODIX:
0 US PATENTS IN FORCE
0 US APPLICATIONS PENDING

Det där är som att hävda att Framfabs aktie var billig våren 2000 på grund av jämförelser med Icon Medialab.
2017-10-28, 05:39
Medlem
alienfins avatar
Detta måste ändå vara sjukaste hausset på länge,missade årsomsättningen med nästan 3miljarder
Fjärde kvartalet bommade han med -50%.
2 månader efter började dumpningen av aktien.

2016-07-03 11:45 IP: qhOH8Ey0U
Kom nu ihåg en del saker inför semestern.....SIMMA LUGNT.....TA DET LUGNT....och NJUT.

Bolaget köper egna aktier på nivåer under 100 sek. DE om någon vet vad som komma skall. DE vet om saker som ligger 6-7-8 månader i förväg. det är UNIKT i sig....just därför kan dom även ta beslut kring vad de skall göra med återköpen.

Bolaget är värderat LÄGST av ALLA bolagen på OMX30..i form av PE tal osv. De har alltså absolut lägst PE tal av alla (9 ungefär). Samtidigt som de växer mer i % än vad samtliga dessa bolag tillsammans gör.

De har precis tagit sig an en marknad inom mobiler......och det återstår områden som är lika stora och i en del fall större än mobiler. Där har man precis börjat nosa på...... Det är alltså en SJUK potential vad gäller volymmöjligheter.

FPC är världens största FPS tillverkare. Man har bokat upp en mycket stor kiselkapacitet för i år och nästa år. Man har oerhört många varianter ute. Man har tagit fram sensorer för helt nya områden för att kunna etablera sig där.

Man är LÅNGT framme vad gäller kortmarknaden.

Man tjänar MILJARDER...som man både kan använda för än mer aggressiv forskning....som förvärv och egen organisk tillväxt. Vad dessa människor kunnat göra med begränsade resurser har vi alla nu sett....tänk på vad de kan göra med MILJARDER i kassan nu istället.....DET får man inte glömma. Nya vertikaler...nya satsningar...och en ny VD som verkar vara en sådan som är till för att kunna göra aggressiva förvärv osv.

Det finns INGET som pekar på att det finns något att oroa sig för. KOnkurrenter kommer att komma precis som på vilken annan marknad som helst.....det finns företag som blomstrar och växer så det knakar ÄVEN om konkurrenter finns....så kommer det att bli även här.

FPC är absolut en av börsens i särklass bästa investering i dagsläget enligt mig...

Några saker att ha med sig...

Q1 2016 .. 1500 / 9500 = 15.8% av Årsomsättningen
Q2 2016 .... 2000 / 9500 = 21% av Årsomsättningen
Q3 2016 ..... 2700 / 9500 = 28.4% av Årsomsättningen
Q4 2016 ...... 3300 / 9500 = 34.7% av Årsomsättningen

1500+2000+2700+3300 = 9500 miljoner = 9.5mdr

RM = 37% (FPC har 39-40% enligt rapport) -> skatt 22% -> Vinst = 2.7 mdr ( 3.0 vid 40% RM)

EPS (earnings per share) => 9.26 sek

Vid PE tal på

15: kurs = 139:-
20: kurs = 185:-
25: kurs = 232 :-

Bolaget växer mer än hela largecap i % tillsammans. Att man handlar FPC till PE tal på snudd

:-)

Detta är nog en av de aktier som har absolut störst chans att ge +100% på 6..7..8..9... månaders sikt....

Ser man inte detta skall man inte hålla på med aktier... :-)

Så......ni som drar på semester redan nu...önskar jag er allt det bästa...och hoppas att ni får en underbar tid.

Själva åker vi om några dagar.....

Tjingeling FPC lövers.....
Senast redigerad av alienfin 2017-10-28 kl. 05:54.
2017-10-28, 11:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår mig fortfarande inte på idén att köpa bolag för en kortsiktig vinst. Vad som är mer intressant är hur det ska gå för FPC på längre sikt än ett år på sin höjd.

Och eftersom det händer så mycket inom teknikområdet är det svårt att göra en vettig bedömning av hur FPC kommer att gå om sig 5 år.

Köper jag istället aktier i Holmen så vet jag att jag kommer att få en hygglig utdelning och behöver inte oroa mig så mycket.

Och sedan kan man ju titta på hur de verkligt rika personerna agerar. Skulle de köpa FPC? Troligtvis inte...

Det är bara småsparare som lockas att köpa skiten och någon kommer att göra det alldeles för dyrt. Det är bara en tidsfråga.

Citerar mig själv från 2015....Låt nu denna tråd bli en slags lärobok för hur kortsiktighet och girighet kan urholka sparkapitalet å det grövsta.

Och lita i första hand på dig själv och inte på pojkrumsanalytiker som Zorb

FPC har i dagsläget kostat svenska sparare 123 k per aktieägare.

Helt sinnes men samtigt en nyttig skola för de som trodde att det var lätt att tjäna pengar på aktier.
2017-10-28, 11:19
Medlem
Någon som vet om Delta ID dragit in några affärer under 2017? Alltså inga POC eller liknande.
2017-10-28, 11:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det här är min absoluta favorittråd på hela Flashback. Så fantastiskt kul och bläddra tillbaka ett par sidor och läsa alla extrema sektliknande haussanden.
Verkligen. Det här var den perfekta bubblan där ett lemmeltåg av småsparare drogs med in i det sekteristiska tänkadet. En massa som lät sig hypnotiseras av löften om guld och gröna skogar, av inlägg på debattforum, av fina siffror och tomt prat. Alltihop ivrigt påhejat av media. Signaturer som Crowhater skrev spaltmeter om P/E-tal och "fundamenta". Alla nickade instämmande.

Över en natt blev Svenne Banan aktieklippare. Cava och fin whiskey korkades upp hemma vid köksbordet i Flen och Tomellilla. Löften uttalades, löften om fina bilar och snabba båtar. Till och med dotterns skolgång på internat i Skottland var garanterad. Svenne Banan pumpade in mer och mer pengar. Fingfredag varje dag! Raketen passerar snart både Jupiter och Mars!

Samtidigt pumpade både banker och blankare UT pengarna i samma takt.

Föga anade Svenne Banan att alla pengar inte hammnade på ett bankkonto och kunde tas ut igen.

Jag väntar med spänning på filmen: Fingerprint Cards - historien om en sanslös sensor.
2017-10-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Verkligen. Det här var den perfekta bubblan där ett lemmeltåg av småsparare drogs med in i det sekteristiska tänkadet. En massa som lät sig hypnotiseras av löften om guld och gröna skogar, av inlägg på debattforum, av fina siffror och tomt prat. Alltihop ivrigt påhejat av media. Signaturer som Crowhater skrev spaltmeter om P/E-tal och "fundamenta". Alla nickade instämmande.

Över en natt blev Svenne Banan aktieklippare. Cava och fin whiskey korkades upp hemma vid köksbordet i Flen och Tomellilla. Löften uttalades, löften om fina bilar och snabba båtar. Till och med dotterns skolgång på internat i Skottland var garanterad. Svenne Banan pumpade in mer och mer pengar. Fingfredag varje dag! Raketen passerar snart både Jupiter och Mars!

Samtidigt pumpade både banker och blankare UT pengarna i samma takt.

Föga anade Svenne Banan att alla pengar inte hammnade på ett bankkonto och kunde tas ut igen.

Jag väntar med spänning på filmen: Fingerprint Cards - historien om en sanslös sensor.

Jag njöt av att läsa dedär!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in