2017-10-26, 09:20
Medlem
Trist för dom som tyckte att dom "fyndade FING B" när kursen stod i 90-80-70......spänn.
Det verkar vara ännu billigare idag!
2017-10-26, 15:42
Medlem
Jag har följt resan i Fingerprint haft småposter ibland men aldrig tjänat något. Tittar man på historik och vad som hänt är det ett makalöst stort fall i aktien av olika anledningar både interna och externa faktorer har varit emot bolaget och man kan säga att det flyter blod. Dock undrar jag om inte det är nu man skall köpa på allvar. VD investerar i nya segment som kommer snart ex kort, lås, iot osv och bolaget tjänar trots allt bra med pengar fortfarande. Blankarna kommer sluta och med det kommer nya storägare att bli intresserade. Nu flyter blod och den som tror på nya produkter kan köpa 5000 aktier för hundringen det kommer jag göra potentialen finns. Tänk om VD är så kall att han tar ytterligare en dålig rapport och stora engångsposter i syfte att kunna rapportera gradvis bättre framöver. Någonting säger mig det vänder här. Det behövs bara insiderköp och att trenden vänder så kommer kursen åka upp rejält.
2017-10-26, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag har följt resan i Fingerprint haft småposter ibland men aldrig tjänat något. Tittar man på historik och vad som hänt är det ett makalöst stort fall i aktien av olika anledningar både interna och externa faktorer har varit emot bolaget och man kan säga att det flyter blod. Dock undrar jag om inte det är nu man skall köpa på allvar. VD investerar i nya segment som kommer snart ex kort, lås, iot osv och bolaget tjänar trots allt bra med pengar fortfarande. Blankarna kommer sluta och med det kommer nya storägare att bli intresserade. Nu flyter blod och den som tror på nya produkter kan köpa 5000 aktier för hundringen det kommer jag göra potentialen finns. Tänk om VD är så kall att han tar ytterligare en dålig rapport och stora engångsposter i syfte att kunna rapportera gradvis bättre framöver. Någonting säger mig det vänder här. Det behövs bara insiderköp och att trenden vänder så kommer kursen åka upp rejält.

Börsvärde på 5,41 miljarder. P/e-tal på 27 om man utgår från Q3:s vinst och multiplicerar den med 4.

Fingerprint är fortfarande övervärderat. Aktien kommer sannolikt att falla med mer än 50 % till.
Senast redigerad av borskungen 2017-10-26 kl. 16:07.
2017-10-26, 16:06
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Ett bolag som levererar en relativt enkel produkt, alltså lätt att producera, ska ha en marginal på 3-5% i bästa fall. Detta gäller även för FPC.
2017-10-26, 17:10
Medlem
Allt annat lika ja så är den övervärderad men det ryktas om volymtillväxt i iris+sensor och det kommer förmodligen presenteras nov 1 och då kommer vi få nya spelregler och en helt annan kurs. Man köper på framtiden och då kan det var ett synnerligen bra läge nu.
2017-10-26, 18:35
Medlem
jack.danielss avatar
Crowhater skriver aldrig på placera numera, däremot på twitter. Han ömsom skriker ut förbannelser över styrelsen, ömsom hittar små öppningar för aktiens comeback.
Kan han inte bara inse fakta? Skiten har fått en skitkurs! De flesta normala biter ihop och tar sin förlust i detta läget......gå vidare liksom?
2017-10-26, 19:43
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Crowhater skriver aldrig på placera numera, däremot på twitter. Han ömsom skriker ut förbannelser över styrelsen, ömsom hittar små öppningar för aktiens comeback.
Kan han inte bara inse fakta? Skiten har fått en skitkurs! De flesta normala biter ihop och tar sin förlust i detta läget......gå vidare liksom?

normala ja med 1000st papper
för honom handlar det om hundra miljoner
2017-10-26, 20:04
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
normala ja med 1000st papper
för honom handlar det om hundra miljoner
Karma...............Brukar rätta till sig,
Han e det största jävla Haussar troll som befunnit sig på avanza , nu ger vi tillbaka ,och han vågar inte svara
Alla hans vänner släktingar och till och med Mor har han belånat,
Stå till svars istället för att spy galla över en annat forum twitter,nä du vågar inte Haha lider inte mer skadeglad,sålde mina på 103:-
Senast redigerad av BlueMarlin123 2017-10-26 kl. 20:09.
2017-10-26, 22:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels

Beror ju på när man köpte. Otroligt bra exit för den som legat i aktien i fem år fortfarande. Fantastiskt säljläge!
2017-10-26, 23:25
Medlem
Fingerprints utveckling de senaste 1-2 åren var skrivet i sten. En ofrånkomlig utveckling. Men det är lätt att fastna inom sin filterbubbla och dras med i hysterin. Bara genom lite logik och sunt förnuft kunde man inse att konkurrensen skulle komma snabbt. En trendig marknad, som Apple drog igång, med fina marginaler, mycket pengar och relativt enkla produkter. Sekten har ju gärna velat få det att framstå som man sysslar med raketforskning. Men vi pratar sensorer. Självklart skulle inte marknaden tillåta detta fortgå speciellt länge. Men analyserna och uppsatta tillväxtmål för framtiden, var inom sekten utan rim och ranson. När det skulle ske var väl lite svårare att sia om, men det var det som gjorde att jag höll mig utanför.

Bara det ovan borde varit skäl nog till att inte ha köpt aktien över 100kr. Sen hade vi ju en massa annat också. Värdet av fingeravläsare i mobilen har inte varit alldeles självklar heller och jag har alltid sett det lite som en gimmick. Mobilmarknaden och teknologin är under ständig förändring med nya trender. Hur kan man ens vara säker på att deras sensorer kommer användas om ett par år? Betalkort, ja visst, det kanske används ett tag! Men frågan är om vi ens kommer använda betalkort om ett par år? Vad gäller övriga branscher så är ju knappast fingeravläsare en ny uppfinning. Så det är ju inte så att det helt plötsligt finns behov av det överallt. Här gjorde man antaganden om att det skulle bli nån standard för all framtid och gjorde sina tillväxtberäkningar, som enligt nån på något forum, skulle ge FP en värdering likt HM så småningom. Haha! Ja ni hör ju!

Ett annat tecken var när Andersson och Johansson, som annars inte handlade på börsen, började prata aktier i fikarummet och ge tips till vänner och familj. Twitterprofiler dök upp som ogräs och satsade barnens pengar och belånade lägenheten. Bara den sjuka masshysterin och sektbeteendet som infann sig borde man reagerat på.
Sist men inte minst! Ett par analyser kom ut från större firmor och belyste problemen. Istället för att läsa dessa rapporter så avfärdade man dom direkt som "stolle-per"-analys utan värde. Dessutom var aktien rekordbelånad under en längre tid. Istället för att fundera över varför så var fallet, så hängde man på konspirationsteori-vågen om "blankarmaffian", som hindrade aktien från att dra till över 1000-lappen. Tittar man över ett längre perspektiv så har ju faktiskt fingerprint haft en lysande utveckling genom åren och har tjänat bra med pengar, vilket de säkerligen komma göra ett par år till. Men jag är ganska övertygad om att de gamla kurserna är ett minne blott!
2017-10-26, 23:43
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Beror ju på när man köpte. Otroligt bra exit för den som legat i aktien i fem år fortfarande. Fantastiskt säljläge!
Han har aldrig no Exit tro mig
2017-10-27, 00:23
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Börsvärde på 5,41 miljarder. P/e-tal på 27 om man utgår från Q3:s vinst och multiplicerar den med 4.

Fingerprint är fortfarande övervärderat. Aktien kommer sannolikt att falla med mer än 50 % till.
+1 miljard i kassan

Pakman på avanza skriver 2017-10-19 10:49

Vad har jag missat då det gäller värderingen av Fingerprint jämfört med nedan ?

Goodix Börsvärde cirka 50 Miljarder
Intäkter H12017 cirka 2 Miljarder vinst cirka 500 Miljoner

FING Börsvärde cirka 7 Miljarder
Intäkter H12017 cirka 1,5 Miljarder vinst cirka 120 Miljoner

IDEX Börsvärde cirka 3,2 Miljarder
Intäkter H12017 cirka 11 miljoner förlust cirka 130 Miljoner

Vet inte om detta stämmer som någon lagt ut för 10 månader sen

Patent 27 december 2016

FPC:
59 US PATENTS IN FORCE
15 US APPLICATIONS PENDING

GOODIX: