• 1
  • 2
2017-10-28, 01:30
Medlem
Hej.
Jag behöver lite hjälp med en grej då jag känner mig orolig.
Häromdagen dök de upp ett brev från skatteverket där de menar på att jag fått in höga insättningar på mitt konto främst via swish och några få insättningar.
De ber mig redovisa vartenda en. Summan uppnår till ca 330.000.
Jag har ärligt talat inte gjort nått olagligt, men att redovisa vartenda insättning etc som är flera år gammal blir omöjligt. Hur som helst.
Jag och min fru har gemensam ekonomi och 40% av alla swish till mig var från henne. Jag och hon brukar swisha varandra fram och tillbaka och både jobbat.
Jag är höginkomsttagare och hon är medel eller strax under.
Pengarna vi swishar är våra löner som redan är beskattade.
När jag kollat igenom listan kan jag säga att ca 80% kommer från min familj, som då är frun, bror, syster..etc... Som alla jobbar. Och det handlar om allt från gemensamma presenter vi köper till privata lån oss emellan. Vissa transaktioner är så pass låga som 200 kr där det handlar om min bästa vän som ville betala för maten jag köpte åt honom.
Ja har lyckats redovisa ca 280.000 av allt men resten kan jag tyvärr inte minnas, jag har gjort vissa insättningar på nån tusenlapp när ja sålt gammalt skir, eller en gammal bil, mobiltelefon etc.
Så från min sida är jag vit, men jag blir orolig och därför vill ja ha er hjälp.
Detta hände så fort jag lämnade min bank som jag var missnöjd med.
Varför skickar skatteverket detta till mig som betalar över 250.000 kr i skatt varje år, och vad är era tankar kring detta.? Tacksam för svar.
Senast redigerad av Dedition 2017-10-28 kl. 01:33.
Citera
2017-10-28, 01:44
Medlem
sonofnatures avatar
Om ni nu alla har pengar och jobb. Varför swishar ni då helt hysteriskt?

Å sluta swisha till din fru hela tiden.
Klart Skatteverket misstänker att ni tvättar pengar eller små narkotika affärer.
Vem swishar för 330.000 :- liksom?
Swish e till för om jag tex köper en klocka av dej å du får 500 :- på swish. Inte att man swishar till sin fru så fort hon ska köpa läppstift å blomkrukor.

Ta ut en viss summa å ge henne veckopeng istället.
200 kr / vecka ska räcka
Citera
2017-10-28, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature

Klart Skatteverket misstänker att ni tvättar pengar eller små narkotika affärer.
Swish e till för om jag tex köper en klocka av dej å du får 500 :- på swish. Inte att man swishar till sin fru så fort hon ska köpa läppstift å blomkrukor.

200 kr / vecka ska räcka

Det dummaste jag har hört. Vem har satt dessa regler? Vill jag swisha 100000 kr så gör jag de. Swisha är för att underlätta inte begränsa. Visa källa på att man ska ge sin fru 200 kr i v för att man inte ska swisha sin fru.

Oroa inte dig TS det kommer gå bra. Har du fixat ca 280 av 320 så är de inga problem. Hade de varit mycket mindre summa du hade kunnat deklarera så hade du varit på hal is inte för att du swisha men för höga summor utan bevis.
Citera
2017-10-28, 06:32
Redovisa de 280' kr som du har underlag för. SKV borde nöja sig med detta.
Citera
2017-10-28, 06:47
Medlem
Det du har svårt att redovisa, så kan du ju skriva ett skuld sedel för. Med för en person du litar på då givetvis så personen ifråga inte börjar driva in pengarna. Eller tvärtom om det är du som skickat dessa pengar.

Fan, går ju inte att leva behagligt i Sverige längre. De ska ha koll på varendaste jävla krona. O snart inga kontanter heller.
Jag höll på att få spunk för ett tag sedan.
Var skit stressad och hungrig så gick jag på McDonalds o beställde mat i vanlig ordning. Maten kom, och Jag drog upp en tusing för att betala. Nej, sa dom.... Vi tar inga tusenlappar..... Fatta vad nerverna höll på att krypa på skinnet. Ok, vi gick och skulle växla på pressbyrån. Köpa en cola.... Nej det var samma Visa där.
Slutade med att vi fick gå till forex i samma byggnad o betala för att växla en tusing.

Sverige Sverige fosterland...
Citera
2017-10-28, 08:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Visa källa på att man ska ge sin fru 200 kr i v för att man inte ska swisha sin fru.

Det där var en helt obegriplig mening. Förklara, tack!
Citera
2017-10-28, 08:09
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där var en helt obegriplig mening. Förklara, tack!
Visa källa på att man ska behöva ge sin fru veckopeng istället för att swisha. Så svårt var det inte
Citera
2017-10-28, 08:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Visa källa på att man ska behöva ge sin fru veckopeng istället för att swisha. Så svårt var det inte

Det handlar om 330k, inte någon veckopeng.

Skriver folk inte något i meddelandet när de swishar får de skylla sig själva.
Citera
2017-10-28, 08:28
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det handlar om 330k, inte någon veckopeng.

Skriver folk inte något i meddelandet när de swishar får de skylla sig själva.
TS Skriver ju från början att de swishat pengar fram och tillbaka mellan sig i familjen, många mindre transaktioner kan bli stora belopp.. Ang veckopengen hävdade en person så här:
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature

200 kr / vecka ska räcka

Min sambo brukar swisha mig 15-20000 i månaden för att flytta lönen till vårt gemensamma konto istället för hans lönekonto - ska jag gå och vänta på att Skatteverket hör av sig och kräver förklaring på detta? Känns helt galet.
Citera
2017-10-28, 08:37
Medlem
Fullt rimligt att detta ifrågasätts, men din förklaring är lika fullt rimlig.

Skriv ner det du har, sen ring handläggaren och förklara så blir de nedlagt. Kanske ev behöver skicka in det skriftligt, men otroligt mycket enklare att ringa hen.

Inga konstigheter eller anklagelser.
Men jag rekar absolut att ringa, dom kan ju kontrollera det du säger, förutsatt att du talar sanning.

Klart....
Citera
2017-10-28, 09:13
Medlem
Tack för alla era svar.
Jag har redan skickat in allting skriftligt med över 20-25 sidor som visar 80-85% av alla transaktioner med namn och vilka dom är och vad de innebär.
Varför jag och min fru swishar varandra fram och tillbaka är fullt normalt.
Vi är en småbarnsfamilj och alla räkningar etc sköts via mitt konto. Vare sig de handlar om hennes bil, CSN, telefon... Ja allt möjligt. Vi har gemensam ekonomi och därför brukar hon swisha över ofta och jag likaså tillbaka. Samma sak händer det att jag och mina syskon ibland lånat ut pengar till varandra via swish. Även dessa är redovisade med namn...
Citera
2017-10-28, 09:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedition
Tack för alla era svar.
Jag har redan skickat in allting skriftligt med över 20-25 sidor som visar 80-85% av alla transaktioner med namn och vilka dom är och vad de innebär.
Varför jag och min fru swishar varandra fram och tillbaka är fullt normalt.
Vi är en småbarnsfamilj och alla räkningar etc sköts via mitt konto. Vare sig de handlar om hennes bil, CSN, telefon... Ja allt möjligt. Vi har gemensam ekonomi och därför brukar hon swisha över ofta och jag likaså tillbaka. Samma sak händer det att jag och mina syskon ibland lånat ut pengar till varandra via swish. Även dessa är redovisade med namn...

Ni har ju inte gemensam ekonomi om ni inte har gemensamt konto. Då slipper man alla dessa evinnerliga överföringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in