2017-10-27, 23:39
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Fakta kan vara svårt och besvärligt, allrahelst när dessa inte följer vad man själv tror är sant.
Att ta till sig sanningen och stå för den skiljer en tänkande klok människa från en obildad tok.

80 % gäller alla brott, och nu laddar ett antal här för att ge mig en salva om mord, våldtäkter o.s.v.
Men inte heller där är vissa grupperingar annat än vi Svennar överrepresenterade.
Visst, det finns typer av narkotika och gängrelaterade brott där utlandsfödda, utrikes skrivna eller personer med föräldrar med utländsk bakgrund är i et.c. är överrepresenterade.
Och troligen, här finns ingen säker statistik, är det utrikes boende/skrivna som står för den stora delen av inbrott, båt o bilstölder.
Svårt att ta till sig att de till Sverige invandrade inte ens klarar att ligga på topp här?

Med detta lägger jag locket på eftersom det egentligen inte har med den tragiska händelsen att göra.

Härmed nominerade perVers2 sig själv till årtiondets foliehatt. Alternativt en stackars sate som glömt ta sin medicin, som motverkar verklighetsfrånvänt beteende samt ett vanligt förekommande känsla bland psykiskt sjuka, "jag är inte konstig, bara smartare än alla andra"
Citera
2017-10-27, 23:41
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Kanske ett gruppmotiv. MGM kan vara inblandad, men flera personer i en gruppering kan ha något emot Hylander.

Eller så vet man att det är gott om älg i området. Av med hörlurarna Ulricehamnsbor så den inte smyger sej på.
Förlåt, jag kunde inte låt bli. Varje gång jag tänker på det här fallet ser jag en älg framför mej.
Citera
2017-10-27, 23:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Du påstod att allmänheten får veta när det kommer till domstol. Jag skrev om häktningsförhandling som exemplifiering på att så inte alltid är fallet (då dessa kan ske bakom lyckta dörrar). Mitt inlägg är inte meningslöst eftersom du påstod något som faller under kategori "fria fantasier". Som du medvetet frekvent gör av någon outgrundlig anledning.

När det kommer in handlingar till domstolen får allmänheten oftast ut handlingen om den är allmän och inte sekretessbelagd. Jag vet precis vad man får ut och inte. Du slirar ut från själva uttalandet jag gjorde frön början här. Så det står jag fast vid att man borde informera mer om det här mordet. OM inte annat för att dom är oroliga som bor i området och allmänt intresse finns det. Nu ska jag inte läsa upp vilka krav som ställs av myndigheterna vid ett stort allmänintresse för du är för dum i huvudet för det.
Så slutdiskuterat om informationen som nynnar ut i någon aspieaspekt om häktningsförhandlingar.

För andra som är intresserade av mordfallet så kan man ju titta lite på teknikerna på platsen.
https://www.google.se/search?q=mord+Ulricehamn&hl=sv&tbm=isch&source=lnt &tbs=qdr:w&sa=X&ved=0ahUKEwiQvOqP45HXAhUGVhoKHYlBC mkQpwUIHg&biw=1920&bih=949&dpr=1
Senast redigerad av Moosky 2017-10-27 kl. 23:46.
Citera
2017-10-27, 23:48
Medlem
BeatriceCencis avatar
Så, vad ska motivet vara för den unga man som är anhållen? Fått ett beslut emot sig som BO har varit ansvarig för? Kan så vara, men det hela verkar konstigt. Jag tror de rätt och slätt de har anhållit någon som nyligen hotat BO, utan att de har någon större substans i det. BO har säkerligen fått ett antal hot emot sig genom åren som är polisanmälda. Den typen av människor gör väldigt sällan allvar av sina hot.

Det är någonting med Lena Matthijs som inte stämmer. Hon har sagt flera märkliga saker i samband med mordet, som publicerats i olika tidningar. I en intervju sa hon följande:

"– Jag var på golfbanan precis intill. Jag var ganska ensam och den enda som spelade där då. En stor del av min golfrunda var jag inom höravstånd, men jag hörde ingenting, säger Lena Matthijs.

https://www.expressen.se/gt/teorin-mordaren-spanade-i-sparet-under-flera-dagar/

Ett märkligt sätt att uttrycka sig på. Hur vet hon att hon var på höravstånd från platsen för överfallet? Jag antar att hon går på efterhandsuppgifter när kroppens fyndplats väl är känd, men det låter ändå märkligt. Känns som att hon vet var det hände och försäger sig.

I en annan intervju säger hon:

– Jag fick höra om det misstänkta mordet när jag kom hem på kvällen. Förmodligen var jag i området när det hände. Jag började fundera på vad jag hade sett och hört under min runda men tyvärr lade jag inte märke till något som kan användas i utredningen, säger Lena Matthijs.

http://www.ut.se/ulricehamn/kvinna-hittad-dod-vid-motionsspar/

Detta är ett ännu märkligare uttalande. Hon kommer hem, och får på kvällen höra att en person mördats några hundra meter från där hon befann sig. Hennes reaktion blir då ungefär "har jag sett och hört något?" Vore det inte rimligare att hon är rejält skärrad över att ett mord begåtts i ösregn i skogen bara några hundra meter från henne? Mördaren kunde ju kanske ha sett henne på golfbanan från skogsbrynet och mördat henne också, eller hur? Så borde hon tänka. Vore det inte rimligare att hon uttrycker bestörtning över att kanske ha passerat en mördare med några meter? En mördare som i värsta fall kanske har iakttagit henne? Att hon undkom en galning? Hon verkar i stället väldigt säker på att hon inte har något att tillföra till utredningen

Att hon också lanserar teorin om galningen som byggt koja i skogen är lika märkligt. Det känns som om hon vill styra utredningen åt "teorin om en psyksjuk galning". Det är helt enkelt inte rimligt att mördaren skulle leva som en eremit i skogen typ "bildsköne Bengtsson". Denne borde ha blivit upptäckt av svamp- eller bärplockare eller hundägare som är i naturen.

För övrigt så ser hon läbbig ut. Det är något i hennes ögon som påminner om Christine Schürrer. Vore jag spaningsledare så skulle jag ta och förhöra henne om detaljer angående golfrundan.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-10-27 kl. 23:52.
Citera
2017-10-27, 23:50
Medlem
Sätter en peng på att det är jobbrelaterat.
Citera
2017-10-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweedersson
Det ska tydligen ha varit en kvinna som blev attackerad och jagad till sin bil i samma område i förra veckan. Hon kanske har kunnat ge ett bra signalement som gjorde att polisen kunde ta in den nu misstänkte gärningsmannen på förhör...(?)
Det finns kanske fler kvinnor som reagerat på någon person som uppträtt konstigt där i skogen-
polisen kan ha fått in flera sådana tips. Låter troligt.
Men denna gången lyckades han hinna ifatt kvinnan, och försökte våldta henne- kvinnan hittades på ett "speciellt" sätt-enligt rapporteringen.
Det börjar bli riktigt farligt för flickor/ kvinnorna nu-att röra sig ensamma i -skogar, på ensliga vägar, i soprum och parker.
Citera
2017-10-27, 23:53
Medlem
Mordet har med hennes jobb att göra och det är nog där hon har mött denna tyske kille i 25 års åldern som är anhållen.
Han umgås med väldigt mycket knarkare och fel folk.

http://www.ut.se/sport/rudi-jublade-at-tysklands-guld/
Citera
2017-10-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det är någonting med Lena Matthijs som inte stämmer. Hon har sagt flera märkliga saker i samband med mordet, som publicerats i olika tidningar. I en intervju sa hon följande:

"– Jag var på golfbanan precis intill. Jag var ganska ensam och den enda som spelade där då. En stor del av min golfrunda var jag inom höravstånd, men jag hörde ingenting, säger Lena Matthijs.

https://www.expressen.se/gt/teorin-mordaren-spanade-i-sparet-under-flera-dagar/

Ett märkligt sätt att uttrycka sig på. Hur vet hon att hon var på höravstånd från platsen för överfallet? Jag antar att hon går på efterhandsuppgifter när kroppens fyndplats väl är känd, men det låter ändå märkligt. Känns som att hon vet var det hände och försäger sig.

Polisen kanske borde undersöka hennes golfklubbor etc. För säkerhets skull?

Hur snart luskar FB ut MGM?
Citera
2017-10-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Polisen kanske borde undersöka hennes golfklubbor etc. För säkerhets skull?

Hur snart luskar FB ut MGM?

Golfbanan ligger precis vid Lassalyckan där det hände inte konstigare än så.
Ishall och skidspår och en del människor som rör sig där på kvällarna för att motionera
Citera
2017-10-27, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falukorv81
Mordet har med hennes jobb att göra och det är nog där hon har mött denna tyske kille i 25 års åldern som är anhållen.
Han umgås med väldigt mycket knarkare och fel folk.

http://www.ut.se/sport/rudi-jublade-at-tysklands-guld/

Är han MGM?!
Hann ju knappt skriva min förra post.
Citera
2017-10-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Är han MGM?!
Hann ju knappt skriva min förra post.

Hann är anhållen ja
Citera
2017-10-28, 00:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Gärningsmannaprofilgruppen består av åtta experter som har möjlighet att stötta komplicerade utredningar, som till exempel vid grova våldsbrott, sexualbrott, utpressning, hot och mordbränder.

Experterna är dels rutinerade mordutredare, men gruppen har även annan typ av kompetens i form av till exempel beteendevetare, rättspsykiatriker och rättsläkare.

Generellt när det gäller överfall längs motionsspår menar Åsgård att det handlar om för offret helt okända gärningsmän.
Risk för att gärningsmannen slår till igen
– I de vanligaste fallen är det ett sätt för dem att skaffa sig makt över kvinnor och sätta sig i guds ställe. Det ger dem en maktberusningskänsla, en känsla att vara ”in charge” och att kunna skilja liv från död, säger Åsgård.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/expertgrupp-kallas-in-efter-mordet-i-ulricehamn-1.4770356

Den mest informativa artikeln och med en viss spekulation men ändå. Det säger en del om själva mordet att det är rätt ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in