2017-10-27, 01:23
Medlem
Ganman skämtade nyligen om att hans Facebook-konto stängs av av JÄH.

Är det på grund av denna kritik - av JÄH kallad smutskastning - som JÄH kan vilja massanmäla hans Facebook-konto;

"Man kan även tänka sig att vissa SVT/SR-medarbetare kanske biter sig i tungan när de vet att de har kollegor som håller ögonen på dem. Magnus Dennert återfinns, apropå det, i aktivistgruppen #Jagärhär:s styrelse.

”Konceptansvarig webb, mobila plattformar och sociala medier på SVT / Onlineexpert”

https://www.jagarhar.se/om-oss/

Jag är här är organisation med den behjärtansvärda ambitionen att motverka rasism och ”fejk news”, och inget fel i det, men givet Dennerts medverkan man kan givetvis undra över formuleringen på deras hemsida:

”Vi bedriver förändringsarbetet genom artiklar, föreläsningar, debatter, utredningar, samt medverkan i olika beslutsfattande sammanhang.”

”Beslutsfattande sammanhang”?

Är det SVT som åsyftas?

Eller är det – som vanligt – vattentäta skott mellan all sorts aktivism och SVT/SR? Vi utgår från det. Fast det kanske inte är nån vild gissning att det finns en risk att #jagärhär och SVT – genom Magnus Dennert – får vissa känsliga beröringspunkter, ur ett publicistisk perspektiv.

I den här SVT-artikeln skildras f.ö gruppens verksamhet och initiativtagaren Mina Dennert:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mobiliserar-mot-nathatet

Artikeln berättar att medlemmarna är ”helt vanligt folk som har tröttnat” – på hat, rasism och antifeminism. Vad artikeln inte berättar är att Mina och Magnus delar samma efternamn, men… den är åtminstone inte skriven av Magnus.

Man får – som nyhetskonsument – vara glad för det lilla."

https://www.google.se/amp/s/jensganman.wordpress.com/2017/09/22/sveriges-radio-rapport-fran-vardeavgrunden/amp/
Citera
2017-10-27, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om #jagärhär är seriösa så ställer de upp på intervjuer i ”alternativmedia” – OM INTE är det rimligen svårt att ta dem seriöst. Det borde vara uppenbart även för MSM.

Ett enkelt sätt att slippa från diskussioner om vinklingar, klippningar och så vidare är att göra en skriftlig intervju. ”Alternativmedia” kan publicera en lista med frågor som #jagärhär kan besvara på valfritt sätt. Sedan kan ”alternativmedia” komma med följdfrågor och så vidare.

Enkelt, tydligt och rättvist!

De verkar köra med att inte ge några intervjuer och sedan anklaga "alternativmedia" för att inte ha riktiga intervjuer i sina artiklar. Dubbelbestraffning, liksom.
Citera
2017-10-27, 01:50
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
De verkar köra med att inte ge några intervjuer och sedan anklaga "alternativmedia" för att inte ha riktiga intervjuer i sina artiklar. Dubbelbestraffning, liksom.
”Dubbelbestraffning” är en klassisk härskarteknik. Den norska socialpsykologen Berit Ås beskrev 1976 fem olika tekniker:
Osynliggörande
Förlöjligande
Undanhållande av information
Dubbelbestraffning
Påförande av skuld och skam
(Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik)
Det är intressant att jämföra #jagärhärs agerande med dessa tekniker. Man ser tydligt att de bygger sin verksamhet på användandet av härskartekniker:
Med spammande i kommentarsfälten vill man osynliggöra sina meningsmotståndare. Man förlöjligar sina meningsmotståndare med personangrepp. Man undanhåller information genom att vara en sluten grupp. Man dubbelbestraffar enligt ovan. Och man påför skuld och skam genom att anklaga sina meningsmotståndare för att vara rasister, nazister, hatiska och så vidare.
Citera
2017-10-27, 02:42
Medlem
Citat:
”Dubbelbestraffning” är en klassisk härskarteknik. Den norska socialpsykologen Berit Ås beskrev 1976 fem olika tekniker:
Osynliggörande
Förlöjligande
Undanhållande av information
Dubbelbestraffning
Påförande av skuld och skam
(Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik)
Det är intressant att jämföra #jagärhärs agerande med dessa tekniker. Man ser tydligt att de bygger sin verksamhet på användandet av härskartekniker:
Med spammande i kommentarsfälten vill man osynliggöra sina meningsmotståndare. Man förlöjligar sina meningsmotståndare med personangrepp. Man undanhåller information genom att vara en sluten grupp. Man dubbelbestraffar enligt ovan. Och man påför skuld och skam genom att anklaga sina meningsmotståndare för att vara rasister, nazister, hatiska och så vidare.

Ja, den här typen av intervjuer - se länk nedan - är de enda som AlternativMedia beviljas.

Är lite tragikomiskt att Mina Dennert försöker avsluta "tvångsintervjun" (a la känt kvällstidningsmaner) med att påpeka att de strax ska ha en intervju. En inbokad intervju väntar alltså, men vem som helst får minsann inte boka en intervju med denna organisation som kämpar för ökad demokrati och yttrandefrihet.

Hon är som en makthavare som nekar intervjuer med pöbeln, typ.

https://youtu.be/h0Keg4ajWLc
Senast redigerad av Kri100 2017-10-27 kl. 02:45.
Citera
2017-10-27, 07:30
Medlem
Citat:
Om #jagärhär är seriösa så ställer de upp på intervjuer i ”alternativmedia” – OM INTE är det rimligen svårt att ta dem seriöst. Det borde vara uppenbart även för MSM.

Ett enkelt sätt att slippa från diskussioner om vinklingar, klippningar och så vidare är att göra en skriftlig intervju. ”Alternativmedia” kan publicera en lista med frågor som #jagärhär kan besvara på valfritt sätt. Sedan kan ”alternativmedia” komma med följdfrågor och så vidare.

Enkelt, tydligt och rättvist!

Jagärhär har blivit bortskämda med att bara bli intervjuade av människor som skriver positivt och beundrande om dem. Eller rättare sagt, Mina Dennert har blivit van vid det. Och hon vet att
"alternativmedia" är mer kritiska mot hennes förening, och det blir följaktligen då även dålig PR.

Citerar:

"Systemmedierna har aldrig någonsin ställt en kritisk fråga till henne."

"Mina Dennert startade #jag*ärhär förra året och fick snart massmedial uppmärksamhet från bland andra SVT, Nyheter24 och Aftonbladet. I samtliga fall handlar det om hyllningsreportage, om än inte så uppenbart propagandistiska som SVT:s senare idolporträtt. Då hade gruppen bara drygt 3 000 medlemmar."

https://www.nyatider.nu/detta-ar-statsunderstodda-trollfabriken-jagarhar/

Men ställer man inte upp på en intervju blir det samtidigt idiotiskt att påtala att man inte är intervjuad. Vilket nu förekommer.

Exempel på när alternativ media bett jagärhär om en intervju:

"När Fria Tider ringer upp Mina vill hon däremot inte prata med oss.

– Jag vill inte medverka, tack! säger hon först.

Därefter funderar hon en stund över om hon inte, trots allt, kan tänka sig att ställa upp på en intervju. Efter en dryg timme har hon emellertid kommit fram till att hon inte har tid."

http://www.friatider.se/kampanjen-jagarhar-konspirationsteorier
Senast redigerad av Kri100 2017-10-27 kl. 07:43.
Citera
2017-10-27, 13:52
Medlem
"Staten satsar miljoner på att stoppa "falska nyheter" inför riksdagsvalet 2018"

Är det den satsningen jagärhär försöker flirta in sig i?

http://www.friatider.se/staten-satsar-miljoner-p-att-stoppa-falska-nyheter-inf-r-riksdagsvalet-2018
Citera
2017-10-27, 13:58
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
http://www.friatider.se/kampanjen-jagarhar-konspirationsteorier

Citat:
"Rasistslödder som tänder på bilar" – #jagärhär sprider konspirationer på nätet.

Jo det är lätt att blunda för sanningen. Men med lite tid så kan man kontrollera JÄH medlemmarnas adresser mot tex Ratsit eller Upplysning och det skrämmande svaret är att de mest aktiva i toppen bor på adresser som ALDRIG ser eller hör kaosinvandrare utanför fönsterna.

Klart blundar JÄH för det de inte själva blir drabbade av.

Det är inte direkt trevligt när många svenskar med lägre ställning boende i kaos områden blir misstrodda och kallade både det ena och det andra av JÄH aktivisterna.
Citera
2017-10-27, 14:14
Medlem
Jens Ganman parodierar jagärhär

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10155180318268251&id=644748250&set= ecnf.644748250&source=49&ref=content_filter
Citera
2017-10-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Jo det är lätt att blunda för sanningen. Men med lite tid så kan man kontrollera JÄH medlemmarnas adresser mot tex Ratsit eller Upplysning och det skrämmande svaret är att de mest aktiva i toppen bor på adresser som ALDRIG ser eller hör kaosinvandrare utanför fönsterna.

Klart blundar JÄH för det de inte själva blir drabbade av.

Det är inte direkt trevligt när många svenskar med lägre ställning boende i kaos områden blir misstrodda och kallade både det ena och det andra av JÄH aktivisterna.

Ja, ledaren Mina Dennert tycks ha ett extremt privilegierat liv.
Citera
2017-10-27, 17:52
Medlem
När jag googlade på Jagärhär kom denna text om denna tråd upp med orden: "Jag är här! är ett stöd till dem som aktivt vill gå in och bryta och störa dem som sprider hat. Vi säger vad vi själva tycker och tänker, vi kommer inte alltid att vara överens i sakfrågor, men vi står enade ..."

Alltså kunde vara en reklamtext för Jagärhär , märks inget av kritiken mot gruppen där.
Citera
2017-10-27, 17:58
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Ja, ledaren Mina Dennert tycks ha ett extremt privilegierat liv.

Jo men som sektledare så är hon ju värd det, eller hur?

Otroligt många i sekten sitter i fina hus i fina områden, kommer ihåg en gubbe jag flög ihop med, denna högt uppsatt på något konserthus i Uppsala, boende i rikt område och helt rabiat att vi måste ha öppna gränser, det var i samband med gränskontrollerna sattes upp.
Helt bisarrt att debattera med dessa människor, allt som oftast ifrågasätts man om man verkligen är på riktigt och inte bara ett fake account.
Men jo det finns även en hel del vilsna kärringar som hellre tror på svt, tv4 och Aftonbladet trots att knarket flödar och kulor viner utanför fönstret, det är bara enstaka händelser.

Jag blir så trött på JÄH och deras eviga lögner. Hade gärna sett något drastiskt hända.
Citera
2017-10-27, 18:21
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Jo men som sektledare så är hon ju värd det, eller hur?

Otroligt många i sekten sitter i fina hus i fina områden, kommer ihåg en gubbe jag flög ihop med, denna högt uppsatt på något konserthus i Uppsala, boende i rikt område och helt rabiat att vi måste ha öppna gränser, det var i samband med gränskontrollerna sattes upp.
Helt bisarrt att debattera med dessa människor, allt som oftast ifrågasätts man om man verkligen är på riktigt och inte bara ett fake account.
Men jo det finns även en hel del vilsna kärringar som hellre tror på svt, tv4 och Aftonbladet trots att knarket flödar och kulor viner utanför fönstret, det är bara enstaka händelser.

Jag blir så trött på JÄH och deras eviga lögner. Hade gärna sett något drastiskt hända.

Mjo, det har väl ofta poängteras att "godheten" är vår kulturs socialt accepterade markering om välstånd och status. Kanske lite i stil med de överskruvade välgörenhetstanter kring förra sekelskiftet som hade allsköns "klubbar" och "föreningar" och som Strindberg vällustigt drev med. Att stödja sånt som #jagärhär är därmed ett sätt att säga "jag har råd" [att bo och leva så att jag själv inte drabbas]; kanske också ett moraliskt kritstreck som signalerar till makterna att "jag förtjänar att ha det bra" [för jag är god].

Edit: sen handlade det tydligen om en kulturman. Då får man åter erinra sig att den svenska kultur- och medieklassen närmast per definition utgörs av de människor som fylls av starka obehagskänslor vid tanken på att de själva skulle tillhöra ett visst folk och ha några särskilda plikter mot det. Därför är pratglobalismen och teckenkärleken i form av sociala feelgoodfraser och handhjärtan så överdoserad just i kultur- och mediemiljöerna.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2017-10-27 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in