2017-10-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Är det bekräftade uppgifter eller en trådsanning? Har nämligen läst inlägg som spekulerat i att hon kanske gick med gångstång.
Vad är gångstång? Menar du inte gångstavar som ser lite ut som skidstavar?
Citera
2017-10-26, 14:45
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Ja gissa. En stång, stav, pinne, käpp, påle, påk. Det du nämnde i ditt inlägg som jag svarade på - är det bekräftade uppgifter?
Citera
2017-10-26, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ni som har glasögon, har ni verkligen på er dom när ni är ute och motionerar? Är det fastslaget att kvinnan tog sig från hemmet till slingan, och att hon var där för att motionera? Hade hon träningskläder på sig? Frågar för att kunna utesluta att hon blivit tvingad dit från jobbet av en möjlig GM. Skulle ju även kunna röra sig om självmord med piller, även fast det verkar osannolikt då nog dom flesta självmördare brukar lämna brev.

Självmord? Hade en rättsläkare sett direkt och denna kropp har rättsläkarna nu haft tillgång till i ca 1½ dygn, tar max en "arbetsdag" för två rättsläkare att gå igenom en kropp. Den "preliminära" rättsmedicinska obduktionen bör alltså vara klart. Självklart inväntas vissa analyssvar ännu men att hon skulle vara stinn av piller kan vi nog utesluta säkert tekniker med som inte verkar funnit burkar eller kartor brevid tanten. Hade man funnit diverse burkar runt offret skulle man nog inte köra mord/dråp teorin medialt.

Viss media säger att hon for till slingan med tjänstebil från arbetet, viss media säger hon for hemifrån till spåret.
Citera
2017-10-26, 14:47
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag upprepar,

Ryktet i kommunhuset är följande:

BO's kollega blev mordhotad för ett par månader sedan då denne och BO gemensamt jobbat med ett ärende som innefattade omhändertagande av barn.
Pappan i det aktuella fallet stod för hoten och är också huvudmisstänkt GM i nuläget.
Har du något namn på den misstänkte som du vill dela med dig??
Senast redigerad av Caracallas 2017-10-26 kl. 14:49. Anledning: singular
Citera
2017-10-26, 14:51
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Är det bekräftade uppgifter eller en trådsanning? Har nämligen läst inlägg som spekulerat i att hon kanske gick med gångstång.
Set låter avancerat, vad är det?
Citera
2017-10-26, 14:52
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin

Det stod i ulricehamnstidning igår att hon gick med sk gåstavar
Citera
2017-10-26, 14:53
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ja gissa. En stång, stav, pinne, käpp, påle, påk. Det du nämnde i ditt inlägg som jag svarade på - är det bekräftade uppgifter?

"Kvinnan hade sagt att hon skulle vara vid motionsspåren vid Lassalyckan och gå stavgång och därför började polisen söka där."
Citera
2017-10-26, 14:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Självmord? Hade en rättsläkare sett direkt och denna kropp har rättsläkarna nu haft tillgång till i ca 1½ dygn, tar max en "arbetsdag" för två rättsläkare att gå igenom en kropp. Den "preliminära" rättsmedicinska obduktionen bör alltså vara klart. Självklart inväntas vissa analyssvar ännu men att hon skulle vara stinn av piller kan vi nog utesluta säkert tekniker med som inte verkar funnit burkar eller kartor brevid tanten. Hade man funnit diverse burkar runt offret skulle man nog inte köra mord/dråp teorin medialt.

Viss media säger att hon for till slingan med tjänstebil från arbetet, viss media säger hon for hemifrån till spåret.
Finns fall där självmord utretts brett första ett, två dygnen innan det fastslagits som självmord. Exempelvis ett fall förra vintern tror jag det var, i Stockholm, där en man sköt sig själv i skallen i en skogsdunge nära ett motionsspår. Men jag håller med om att självmord i det här fallet känns rätt osannolikt.
Citera
2017-10-26, 14:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag menar naturligtvis ett överfallsmord på en kvinna som saknar sexuella inslag och där rån inte heller varit motivet. Jag menar nödvändigtvis inte skog, men jag menar en plats där inte särskilt många uppehåller sig. Vi talar om en vardageftermiddag en blöt höstdag. Det är inte direkt en plats där konflikter brukar uppstå.

Jag har inga belägg för det men jag antar att det är mycket ovanligt att kvinnor i 60-årsåldern slås ihjäl utan synbar anledning när de är ute och joggar i skogen. Det är ju inte som så att våldsbenägna psykopater brukar ströva omkring i skogarna och slumpartat ge sig på kvinnor utan att ha nåt annat motiv än att de vill ha ihjäl dem. De fall av kvinnoöverfall där gärningsmän rekat och gett sig ut i skogen just för att överfalla kvinnor har nog i ungefär 99% handlat om sexuella överfall. Fallet med Elsie är ett av mycket få undantag.

Jag skrev tidigt i tråden att jag trodde på ett sexuellt motiv, men nu verkar det ju som att det faktiskt inte rör sig om det. Du kan ha rätt i att överfall på kvinnor i skogen till största del är just sexuella överfall, men i de fall det inte är det så kan jag tänka mig att avsaknaden av personlig relation, eller personligt motiv, är det mest vanliga.

Inbillar mig också att om våldet är så pass grovt så att kvinnan dör, så är andelen betydligt mindre än 99 procent.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
I så fall tror jag att det är troligare att det handlar om en olycka eller sjukdomsfall och att polisen tolkat brottsplatsen fel.

Men jag skulle nog också hålla öppet för att hon faktiskt har träffat nån hon känner eller att nån hon känner gjort henne sällskap till spåret.

Ganska osannolikt, men inte så osannolikt så att det kan bortses från.
Citera
2017-10-26, 14:56
Medlem
Citat:
Jag läste att hon skulle ut och gå med med gångstavar och det ser ut som det är stavarna som en av poliserna kan ha i det långa paketet som de bär bort från mordplatsen. Känner många äldre kvinnor som går med gångstavar speciellt om det är lite halt och blött i naturen. Används också om man vill gå in i terrängen för att exempelvis leta efter svamp.
Citera
2017-10-26, 14:58
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
"Kvinnan hade sagt att hon skulle vara vid motionsspåren vid Lassalyckan och gå stavgång och därför började polisen söka där."
Okej tack. Då är det bekräftat att hon tog sig till området för att gå stavgång.
Citera
2017-10-26, 15:01
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag skrev tidigt i tråden att jag trodde på ett sexuellt motiv, men nu verkar det ju som att det faktiskt inte rör sig om det. Du kan ha rätt i att överfall på kvinnor i skogen till största del är just sexuella överfall, men i de fall det inte är det så kan jag tänka mig att avsaknaden av personlig relation, eller personligt motiv, är det mest vanliga.

Inbillar mig också att om våldet är så pass grovt så att kvinnan dör, så är andelen betydligt mindre än 99 procent.

Ja, det ligger ju i sakens natur att det är så.

Citat:
Ganska osannolikt, men inte så osannolikt så att det kan bortses från.

Nej absolut inte. Speciellt inte med tanke på att det är extremt ovanligt mord redan till att börja med. Det kan öka sannolikheten för att saker inte är riktigt vad de ser ut att vara. Om det är som så att hon hade stämt träff med nån, så blir läget ett helt annat.

Och olycksscenariot är ju omöjligt att uttala sig om. Rimligtvis borde de vid det här laget ha kunnat utesluta olycka, men ibland blir det fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in