Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Hade du bråkat så här mycket om någon berättar om en anekdot när de använt en ljudanläggning som har 20 ggr starkare uteffekt än det normala samt en jättestor högtalare och därefter fått ont i öronen ?
Jo, på ett sätt ger jag mig i denna diskussionen -- Men en stor stärkare behöver mycket ström
energiprincipen gäller ovillkorligt, vill du ha mycket uteffekt måste du pumpa in en hel del.
Du kan inte skapa energi ur ingenting,
Klart att jag vet att det finns separata antennförstärkare som kan tvinga upp sändareffekten. Men det verkar inte som att du har en sådan enligt vad du beskrev
Även om din antenn har 30 dB i förstärkning så lär du behöva en extern energikälla för det, eller så når den helt enkelt inte upp i de nivåerna.
Det finns en hel del missförstånd till detta, läs tex om radar för fritidsbåtar:
http://www.livetombord.se/artiklar/a...-fritidsbatar/
Tex Furono M-1623 där det nämns i spec att uteffekten är 2,2 kWatt men förbrukningen är bara på 42 Watt ? -- det kan helt enkelt inte stämma, någon har räknat fel här.
Önskar att jag hade antennböckerna här men de är utlånade allihopa, och ids inte bläddra igenom en massa pdfer, Och att jag kunnat ge bättre räkneexempel. Såklart att man kan ha 30dB i förstärkning vid mottagning men då rör det sig om väldigt futtiga energinivåer vid mottagning.
Hehe, i Mythbusters (Discovery) hänger de upp en tinad kyckling i en radarantenn men den blir inge varm eller grillad av det.
Generellt vid antennförstärkning gäller att förstärkaren måste vara "well-behaved", dvs det är ingen idé att bruset också förstärks för mycket -- Antennteknik är inte så enkelt som man kan tro
Experiment har gjorts att försöka överföra relativt stora effekter med mikrovågor men det har givit mycket nedslående resultat
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Tar du mitt första bud på runt 40 dB eller 10 watt ?
Såklart att jag kan köpa det om du mäter om hur mycket ström hela enheten tar, du kan inte få 10 Watt ut om du inte knuffar in >= 10 Watt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Macguyver skulle definitivt kunna bygga om en mikrovågsugn till en radar. Kanske ett gäng Indiska eller Kinesiska civilingenjörsstudenter skulle kunna ta på sig det som ett exjobb med.
Ursäkta att jag påpekar petitesser men tycker att det är viktigt att hålla reda på ineffekt och uteffekt. Utav intresse kan jag nämna att jag mätt förbrukningen hos några gamla mikrovågsugnar (*), och när de går på tomgång, dvs att det inte finns något föremål eller vatten som kan värmas upp, så drar de inte mycket effekt. Det är först när det finns ett sådant föremål i ugnen som de drar märkeffekten. Med lite tricks och knep lyckades jag tex få brödskivor att brinna mm. Tex kan man vika lite aluminumfolie så att man får energin att bli mera koncentrerad. Man kan ju för skojs skull stoppa in tex en tuss stålull i ugnen och slå på den, det blir ju lite tomtebloss av det...
Också mekat med sådana gamla ugnar och fått dem att ge betydligt mera effekt (4-6 ggr) fast då höll de bara några minuter, sen rök det utav h-e
Men du har alldeles rätt i att kraftiga mikrovågsenheter är mycket farliga, det är inget snack om den saken, tex särskilt om man har pacemaker eller metallimplantat. Det är lika illa som att pinka i brödrosten eller stoppa fingrarna i väggutaget, typ...
Eller som en annan idiot hade gjort, dragit ut sitt skitiga solarium på uppfarten och tvättat det med högtryckstvätten...
(*) Nyare ugnar är knepigare att meka med, de har en mängd spärrar och regleringskretsar osv